3.1
Tidigare utredningar, förslag och initiativ
En arbetsgrupp för särskilt skydd av vattendrag föreslog i ett betänkande 1992 (Miljöministeriet, miljövårdsavdelningen, arbetsgruppens betänkande 63/1992) att vattendragsområdet kring Hossa älv bör omfattas av särskilt skydd som en del av helheten Hossa älv–Ijo älv–Lounaja vattendragsområde. Arbetsgruppen ansåg att vattendragsområdet kring Hossa älv utgör en exceptionellt välbevarad helhet av små vattendrag.
Suomussalmi kommun gjorde den 4 september 2012 en framställning hos miljöministeriet om inrättande av en nationalpark på de statsägda områden som ingår i helheten för Kalevalaparken. Framställningen hade en anmärkningsvärt stor räckvidd och stötte på motstånd i synnerhet från jaktorganisationerna och jaktföreningarna och från renbeteslag som har verksamhet i området. Vid den tidpunkten tog miljöministeriet inte initiativ till någon fortsatt beredning.
Suomussalmi kommun lämnade den 29 maj 2015 ett initiativ till miljöministeriet om inrättande av en nationalpark för 100-årsjubileet för Finlands självständighet i Hossa. Nylands distrikt vid Finlands Naturskyddsförbund gjorde den 28 september 2015 en framställning hos miljöministeriet om inrättande av en nationalpark för jubileumsåret i Porkkala.
Miljöministeriet gjorde en utredning där man jämförde de båda kandidaternas starka sidor, och beslutade den 27 november 2015 att föreslå att nationalparken för jubileumsåret inrättas i Hossa. Ministerarbetsgruppen för bioekonomi och ren energi beslutade den 12 januari 2016 på framställning av miljöministeriet att nationalparken för 100-årsjubileet för Finlands självständighet inrättas på de statsägda områdena i Hossa, Moilasenvaara och Julma-Ölkky i Suomussalmi, Kuusamo och Taivalkoski kommuner.
Underhåll och ombyggnad som avser de befintliga tjänsterna och produktion av nya tjänster för allmänheten i området har inletts med det budgetanslag som riksdagen har beviljat för detta ändamål under moment 35.10.52 (Forststyrelsens offentliga förvaltningsuppgifter). Målet är att tjänsterna för allmänheten och den förnyade utställningen i naturumet ska stå till allmänhetens förfogande när lagen om nationalparken för jubileumsåret träder i kraft den 17 juni 2017.
Yttranden om utkastet till regeringsproposition har begärts av finansministeriet, arbets- och näringsministeriet, jord- och skogsbruksministeriet, undervisnings- och kulturministeriet, justitieministeriet, försvarsministeriet, Forststyrelsen, gränsbevakningsväsendet, Museiverket, närings-, trafik- och miljöcentralen i Kajanaland, närings-, trafik- och miljöcentralen i Norra Österbotten, närings-, trafik- och miljöcentralen i Lappland, Kainuun Liitto, Finpro Oy Visit Finland, Suomussalmi kommun, Kuusamo stad, Taivalkoski kommun, renbeteslagsföreningen Hossa-Irni, Renbeteslagsföreningen, Finlands viltcentral i Kajanaland, Suomussalmi viltvårdsförening, Suomen Metsästäjäliitto - Finlands Jägarförbund r.y., Hossan metsästäjät r.y., Lounajan Erästäjät ry, Kainuun Vapaa-ajankalastajat ry, Suomussalmen Perhokalastajat ry, delägarlaget Kuusamon Kylien Yhteisten Vesialueiden Osakaskunta, Hossa delägarlag, Selkoskylä delägarlag, Korvua-Piispajärvi fiskelag, Kurvisenkylä delägarlag, Kuusamo samfällda skog, Suomussalmi fiskeområde, Kainuun kalatalouskeskus ry, Uleåborgs fiskerihushållningscentral, Hossan Matkailuyrittäjät r.y., Idän Taiga ry, Kajanalands museum, Finlands naturskyddsförbund rf, Suomussalmen Samoojat ry, Kainuun Urheilusukeltajat r.y., Ruhtinasalmi byaförening, Selkosten kyläseura ry, Aivoliitto ry och Kalevalasällskapet. Utkastet till proposition har också sänts till rådet för bedömning av lagstiftningen, som finns vid statsrådets kansli.
Remissinstanserna lämnade följande yttranden om lagförslaget: Remissinstanserna understöder allmänt förslaget om att inrätta en nationalpark i Hossa för att fira 100-årsjubileet för Finlands självständighet. Flera remissinstanser framhäver att nationalparken ger området ökad dragningskraft som natur- och kulturresemål och öppnar upp möjligheter för turistnäringar.
Finansministeriet konstaterar att inrättandet av en ny nationalpark ingår i regeringsprogrammet för statsminister Juha Sipiläs regering, och föreslår följande precisering när det gäller propositionens ekonomiska konsekvenser: ”I planen för de offentliga finanserna för 2016–2019 skapades beredskap för inrättandet av Hossa nationalpark genom anslag på sammanlagt 2,5 miljoner euro åren 2017 och 2018. I den första tilläggsbudgeten för 2016 beslutade man att tidigarelägga tidsplanen för finansieringen så att 2 miljoner euro av anslaget har stått till förfogande redan 2016 för förberedelserna inför öppnandet av nationalparken. Detta gör det möjligt att öppna parken redan i juni 2017”. Också jord- och skogsbruksministeriet föreslår att propositionens konsekvensbeskrivning kompletteras med bedömningar om ändringar i Forststyrelsens grundkapital i förhållande till de övriga egna kapitalet. Avsnittet om propositionens ekonomiska konsekvenser har kompletterats i enlighet med yttrandena från ministerierna.
Enligt Suomussalmi kommun och Kainuun liitto följer lagförslaget i regel de principer och avgränsningar som ingår i kommunens ursprungliga förslag, och remissinstanserna framhåller att kommunens förslag utarbetades i ett brett samarbete mellan olika medborgargrupper. Varken Taivalkoski kommun eller Kuusamo stad hade något att anmärka beträffande propositionen. Kuusamo stad anser att propositionen är mycket bra och hoppas att lagen träder i kraft inför 100-årsjubileet för Finlands självständighet. Staden anser det vara viktigt att de befintliga snöskoterlederna och andra lederna fortfarande ingår i skötsel- och nyttjandeplanen för nationalparken, eftersom de är viktiga för turismsamarbetet mellan kommunerna.
Finlands Naturskyddsförbund anser att Hossa nationalpark är ett ytterst välkommet tillägg till nationalparksbeståndet i Finland, men att nationalparkens gräns är oändamålsenlig med tanke på att vissa objekt med betydande naturvärde som finns på statens mark har lämnats utanför nationalparksområdet.
Hossa delägarlag, Selkoskylä delägarlag och Selkosten kyläseura ry föreslår att lokala traditioner beaktas genom att man gör det möjligt för dem som bor i byarna i Hossa och Selkoskylä eller har fritidsbostäder där att fiska med fångstredskap för husbehov. Selkoskylä delägarlag föreslår dessutom att det ska vara tillåtet att fiska med not i fiskevårdssyfte. På basis av yttrandena har lagförslagets 3 § 2 mom. kompletterats så att fritidsfiske med stående fångstredskap är tillåtet i sjöarna Isokukkuri och Pikkukukkuri samt Iso Syrjäjärvi och Aittojärvi samt i sjöarna Talasjärvi, Puukkojärvi, Syvä Suottajärvi, Matala Suottajärvi och Saari Hoilua. Dessutom föreslås det att notdragning ska vara tillåtet i Aittojärvi i fiskevårdssyfte eller för att demonstrera fångstsättet för en publik.
De lokala jaktföreningarna Hossan Metsästäjät ry och Lounajan Erästäjät ry anser det vara bra att de gamla vildmarkstraditionerna i området har beaktats i lagförslaget. Också Syrjä-Someron Erä ry anser att man vid sidan av sådana begränsningar som normalt gäller i fråga om nationalparker på ett förtjänstfullt sätt har beaktat bl.a. möjligheten att med hänsyn till långvariga jakttraditioner göra undantag i fråga om jakt. Finlands viltcentral, Finlands Jägarförbund och Suomussalmi viltvårdsförening anser emellertid att det inte finns något behov av att ändra gällande jaktpraxis i området. I yttrandena föreslås det också att det ska vara tillåtet att jaga småvilt med jaktlicens i Hossa nationalpark. Jord- och skogsbruksministeriet föreslår dessutom att den punkt som gäller jakt på stora rovdjur preciseras. Ministeriet anser att de praktiska arrangemangen för rovdjursjakten på området måste vara ytterst tydliga, eftersom stora rovdjur (björn, järv, varg och lodjur) finns förtecknade på datablanketten för respektive Naturaområde som ingår i Hossa nationalpark under avsnitt 3.3. Övriga viktiga djur- och växtarter. Ministeriet föreslår att de delägare i renbeteslaget Hossa-Irni som inte har kommuninvånarrätt ska ha rätt att jaga stora rovdjur direkt med stöd av lagen. I samband med beredningen av lagförslaget har man i enlighet med 53 § i renskötsellagen förhandlat med renbeteslaget Hossa-Ini och renbeteslagsföreningen. Bestämmelser om avlägsnande av stora rovdjur har skrivits in i lagförslaget i enlighet med renbeteslagets och renbeteslagsföreningens förslag.
Forststyrelsen har föreslagit att den paragraf som gäller jakt korrigeras så att ”vars jaktlicens gäller områden som gränsar” ändras till ”vars jaktområden gränsar” och den finska termen ”paliskunnan jäsen” till ”paliskunnan osakas”. Forststyrelsen föreslår att det moment som gäller lagens ikraftträdande ändras enligt följande: ”utsättning av småyngel av öring och harr och fiske efter inplanterad fisk i sjöarna Ala-Valkeainen och Keski-Valkeainen, Pitkähoilua-Kokalmus och Kirkasvetinen får med tillstånd av Forststyrelsen fortsätta till och med den 31 december 2020.” Dessutom ber Forststyrelsen att det avsnitt som gäller åtgärderna efter inrättandet av nationalparken korrigeras så att ansökan om lantmäteriförrättning ska göras redan innan parken inrättas vid ingången av 2017. Föreslagna ändringar har gjorts i propositionen.
Kuusamo samfällda skog och jord- och skogsbruksministeriet föreslår att propositionen preciseras så att rätten att jaga älg gäller delägarlaget för Kuusamo samfällda skog, i stället för delägarna i Kuusamo samfällda skog. Kuusamo samfällda skog påpekar dessutom att de områden som ligger inom Kuusamo kommun inte har varit en del av det område för tillståndspliktig jakt som förvaltas av Forststyrelsen, tvärt emot vad som sägs i motiveringen till propositionen. Lagförslaget och motiveringen till det har korrigerats till denna del.