1.1
Fängelselagen
2 kap Inledande av verkställighet
2 §.Inledande av verkställighet innan en dom vinner laga kraft. Det föreslås att paragrafens rubrik preciseras.
2 a §.Efterlysning. Det föreslås att paragrafens ordalydelse ska ändras så att det av den framgår att efterlysning är beroende av prövning. Paragrafen avser att Brottspåföljdsmyndigheten har prövningsrätt i fråga om det skede i vilket den dömde efterlyses och de åtgärder vilka Brottspåföljdsmyndigheten vidtar innan den framställer en begäran om efterlysning till polisen.
10 §.Beslutanderätt. Det föreslås att det till 1 mom. ska fogas en bestämmelse om att direktören för bedömningscentrumet eller den tjänsteman som enligt arbetsordningen är vikarie för direktören för bedömningscentrumet också ska besluta om uppskov med verkställigheten av hälsoskäl som med stöd av 3 § beviljas den som dömts till förvandlingsstraff för böter.
4 kap Ankomst till ett fängelse och placering i fängelset
11 §.Beslutanderätt. Det föreslås att paragrafen ska preciseras så att det där också föreskrivs om beslutanderätt i fråga om ersättning för resekostnader enligt 3 §. För närvarande finns det inte någon bestämmelse om beslutanderätt, fastän det går att begära omprövning av beslut om ersättning av resekostnader med stöd av 20 kap. i fängelselagen. Nivån för beslutanderätten i frågor som gäller resor för en fånge som anländer till ett fängelse och i frågor som gäller resor för hörande om placering föreslås vara direktören för bedömningscentrumet eller den tjänsteman som enligt arbetsordningen är vikarie för direktören för bedömningscentrumet, eller en i brottspåföljdsregionens arbetsordning förordnad direktör för en byrå för samhällspåföljder eller en tjänsteman som är ställföreträdare för direktören för en byrå för samhällspåföljder. Beslutanderätten ska således innehas av samma tjänstemän som också beslutar om det fängelse fången ska placeras i och den tidpunkt fången ska anmäla sig där. Eftersom det är fråga om ett beslut med ringa prövningsrätt, kan det i brottspåföljdsregionens arbetsordning bestämmas att beslutet också kan fattas av någon annan tjänsteman vid bedömningscentrumet eller byrån för samhällspåföljder.
Beslut om ersättning av resekostnaderna för en fånge som friges och om ersättning för resekostnader med stöd av 3 § 2 mom. i kapitlet ska fattas av en sysselsättningsansvarig eller en tjänsteman i chefsuppgifter inom styrning eller övervakning i fängelset på det sätt som anges i fängelsets arbetsordning.
7 kap Basvård och boende
7 §.Beslutanderätt. Det föreslås att 2 mom. i paragrafen ska preciseras så att det där också föreskrivs om beslutanderätt i fråga om utbetalning av matpenning enligt 5 §. För närvarande finns det ingen bestämmelse om beslutanderätten, fastän det är fråga om en ekonomisk förmån som betalas till fångar. Nivån för beslutanderätten föreslås vara en sysselsättningsansvarig eller en tjänsteman i chefsuppgifter inom styrning och övervakning. I fängelsets arbetsordning ska det bestämmas om de tjänstemän som använder beslutanderätt. Nivån för beslutanderätten ska vara densamma som i fråga om placering i avdelning enligt 5 kap., eftersom utbetalning av matpenning ska ske på sådana avdelningar där fångarna själva ordnar sin mathållning.
I paragrafen föreskrivs det också om beslutanderätt i frågor som gäller avvikelse från den normala kosten. I bestämmelsen föreskrivs det dock bara om situationer där avvikelse från den normala kosten görs på religiösa grunder. För klarhetens skull ska bestämmelsen preciseras så att beslutanderätten också gäller avvikelse från den normala kosten av hälsoskäl.
8 kap Sysselsättning
5 §. Yrkesarbete och förberedande arbete. Det föreslås att uppdelningen i yrkesarbete och förberedande arbete ska slopas, varför paragrafen ska upphävas såsom onödig.
14 §.Beslutanderätt. Det föreslås att 1 mom. ska ändras så att beslut om placering av en fånge i sysselsättning kan fattas av en av fängelsedirektören förordnad tjänsteman i chefsuppgifter inom styrning eller övervakning. Beslutanderätt kan sålunda styras till en lägre nivå än i nuläget. Nivån för beslutanderätten ska motsvara det som föreslås i fråga om utbetalning av brukspenning, sysselsättningspenning och lön, eftersom det är motiverat att dessa beslut fattas samtidigt som beslutet om placering i sysselsättning.
9 kap Fångarnas egendom och inkomster
3 §.Innehav av pengar och andra betalningsmedel. Liksom för närvarande, ska det i 1 mom. föreskrivas att en fånge i ett slutet fängelse inte har rätt att inneha kontanta pengar eller andra betalningsmedel. Paragrafen ska ändras så att det i en fånges besittning kan ges ett betalkort som godkänts av Brottspåföljdsmyndigheten. Kontanter som fångarna har med sig och pengar och förmåner som fångarna under fängelsetiden får kan sättas in på ett betalkort som fången får använda i anstaltbutiken för inköp. Betalkorten ska anskaffas av Brottspåföljdsmyndigheten och de ska ges i fångens besittning när han eller hon kommer till fängelset. Betalkortet ska vara i fångens besittning under hela strafftiden ända till frigivningen. En fånge ska också kunna använda betalkortet utanför fängelset t.ex. under permissioner.
I regel ska betalkortet ges i fångens besittning, men i vissa situationer är det motiverat att förvägra detta. Sådana situationer kan t.ex. vara att fången placerats på en säkerhetsavdelning eller en avskildhetsavdelning eller att fången missbrukat betalkortet. Förutsättningarna för att förvägra överlämnande av betalkortet i fångens besittning ska bedömas med stöd av 1 § i kapitlet.
Till 2 mom. ska fogas en möjlighet att ge ett betalkort i en sådan fånges besittning som är i ett öppet fängelse.
I 3 mom. ska det föreskrivas om utdrag över fångens penningmedel som ges månatligen. Bestämmelsen motsvarar den nuvarande bestämmelsen.
5 §.Återlämnande av egendom. Det föreslås att det till 1 mom. fogas en bestämmelse om att pengar som finns på en fånges betalkort i frigivningsskedet ska överföras på hans eller hennes bankkonto. I vissa situationer är detta inte möjligt t.ex. om fången inte har ett bankkonto. Då ska de pengar som finns på betalkortet ges till fången som kontanter eller på något annat lämpligt sätt. Det betalkort som används i fängelset ska dödas i samband med frigivningen och det ges inte till fången efter frigivningen.
6 §.Brukspenning, sysselsättningspenning och lön. I paragrafen ska föreskrivas om de förmåner som betalas till fångar. Förmånerna ska vara brukspenning, sysselsättningspenning och lön, liksom även i nuläget. Förutsättningarna för betalning av förmånerna ska dock ändras.
Det föreslås att 1 mom. ska ändras så att det där föreskrivs om betalning av brukspenning. Brukspenning ska betalas till alla fångar under hela fängelsetiden från och med det att avtjänandet av fängelsestraffet som en fånge börjar. Under verkställigheten av häktning tillämpas bestämmelserna i häktningslagen på betalning av brukspenning. Brukspenning ska sålunda betalas bl.a. under permission och andra tider fången vistas utanför fängelset, om denna tid inräknas i strafftiden. T.ex. tiden för olovligt avvikande eller rymning betalas ingen brukspenning, eftersom denna tid inte inräknas i strafftiden. Brukspenning ska inte betalas efter det att fången frigetts från fängelset, dvs. för tiden i övervakad frihet på prov och villkorlig frihet. Betalning av brukspenning ska inte längre vara beroende av om fången får sysselsättningspenning eller lön, utan dessa ekonomiska förmåner kan också betalas till fångar utöver brukspenning. Detta ska konstateras i momentet.
I 2 mom. ska det föreskrivas om sysselsättningspenning som ska betalas till fångar. Sysselsättningspenning ska betalas till fångar som deltar i sysselsättning för den tid som de deltagit i sysselsättningen, liksom i nuläget. Också till dem som deltar i sysselsättning i öppen anstalt ska i fortsättningen betalas sysselsättningspenning, om det inte är fråga om i 3 mom. avsett arbete i öppna anstalter. Sysselsättningspenning ska betalas enligt tre kategorier på basis av hur de mål som uppställs i planen för strafftiden uppfyllts och hur regelbundet och varaktigt deltagandet är. Bestämmelsen avviker från den nuvarande på det sättet att målen i planen för strafftiden för fången klarare ska beaktas när kategorin för sysselsättningspenningen bedöms. Dessutom ska det föreskrivas att de två högre kategorierna av sysselsättningspenningen ska användas i öppna anstalter och de två lägre i slutna fängelser. Sålunda ska den högsta kategorin av sysselsättningspenningen endast vara i bruk i öppna anstalter och den lägre endast i slutna fängelser.
Utgångspunkten vid utbetalning av sysselsättningspenning kan anses vara att när fången inleder avtjänandet av straffet ska kategorin på sysselsättningspenningen vara lägre. Kategorin för sysselsättningspenningen ska kunna höjas planmässigt under loppet av strafftiden.
I momentet ska det också föreskrivas om ett tillägg till sysselsättningspenningen som baserar sig på provision. Sådan provision kan betalas till fångar som deltar i sammansättnings- eller packningsarbete eller i annat med dessa jämförbart arbete. Provision kan betalas t.ex. för det skruvförpackningsarbete som utförs vid vissa fängelser. Provision ska utbetalas på grundval av mängden arbetsprestationer. Med arbetsprestation avses t.ex. produkter eller delar av produkter som färdigställts. Närmare bestämmelser om provisionens högsta belopp ska utfärdas genom förordning av statsrådet och föreskrifter om i vilken arbetsverksamhet provision utbetalas samt om provisionens belopp ska utfärdas av Brottspåföljdsmyndighetens centralförvaltningsenhet.
Begreppet förberedande arbete ska strykas i bestämmelsen.
I 3 mom. ska föreskrivas om de situationer där lön ska betalas till en fånge. Lön ska endast betalas för arbete i öppna anstalter som utförs för någon annans än Brottspåföljdsmyndighetens räkning. Anslaget får användas för arbete i öppna anstalter bl.a. vid kommunernas, församlingarnas och allmännyttiga samfunds arbetsprojekt. Arbetena i fråga organiseras och utförs under styrning av utomstående aktörer eller samarbetspartner. Brottspåföljdsmyndigheten har ingått avtal om arbete i öppna anstalter med Senatfastigheter, Forststyrelsen, Sveaborgs förvaltningsnämnd samt Museiverket. För annat arbete i öppna anstalter betalas sysselsättningspenning.
Lön för arbete i öppna anstalter ska betalas i två olika kategorier, när det för närvarande finns sex kategorier. Ett reducerat antal kategorier förenklar kalkyleringen, men bevarar en tillräcklig sporre. I lönesättningen är det viktigt med sporrar, eftersom arbetet utförs för externa aktörer. Som en ny punkt ska till momentet fogas en bestämmelse om att löneklassen bestäms enligt hur krävande arbetet är och fångens personliga prestation.
För de dagar som ingår i sysselsättningsplikten ska till en fånge kunna betalas dels sysselsättningspenning och dels lön i enlighet med om han eller hon den aktuella dagen deltar i arbete i öppna anstalter eller i annan sysselsättning. För en och samma dag ska dock endast antingen sysselsättningspenning eller lön för arbete i öppna anstalter betalas.
I 4 mom. ska föreskrivas på motsvarande sätt som i det nuvarande momentet att förmånerna utbetalas minst en gång i månaden. Eftersom fångarna ska få betalkort till sitt förfogande, ska förmånerna sättas in på dem eller direkt på fångens bankkonto.
6 a §. Ersättning för arbetsresekostnader. I paragrafen föreslås en ny bestämmelse om ersättning för arbetsresekostnader vid arbete i öppna anstalter som utförs för någon annans än Brottspåföljdsmyndighetens räkning. Hittills har det saknats en bestämmelse om hur resekostnadsersättning har kunnat betalas till t.ex. den som utför arbete i öppna anstalter utanför fängelset, om han eller hon för resan har använt ett offentligt fortskaffningsmedel eller egen bil. Resekostnaderna ska ersättas i enlighet med kostnaderna för användning av det billigaste allmänna fortskaffningsmedlet.
7 §.Innehållning på lön. I 1 mom. ska det föreskrivas, liksom i nuläget, att förskottsuppbörd av skatt och utmätning ska verkställas enligt lagstiftningen om dem.
Det föreslås att 2 mom. som gäller innehållning på lönen som verkställs för ersättning för kost och logi ska upphävas på de grunder som närmare framgår av avsnitt 2 i den allmänna motiveringen.
Det föreslås att 3 mom. om innehållning för betalning av fastställt underhållsbidrag ska upphävas.
Det föreslås att 4 mom. som gäller ersättning för kost och logi som tas ut av fångar som utför eget produktivt arbete eller något annat civilt arbete än arbetspraktik ska upphävas.
8 §.Obetalda prestationer. I paragrafen ska det på samma sätt som i nuläget föreskrivas om möjligheten att lämna sysselsättningspenningen obetald i vissa situationer. Det ska dock inte längre vara möjligt att lämna brukspenningen obetald, eftersom brukspenning ska betalas till fångarna oberoende av om de får några andra ekonomiska förmåner eller inte. I paragrafens sista mening föreskrivs det nuförtiden att det av en fånge kan tas ut ersättning för kost och logi, fastän sysselsättningspenningen eller brukspenningen skulle lämnas obetald. Eftersom ersättning för kost och logi inte längre ska tas ut av fångarna, föreslås det att sista meningen i paragrafen ska upphävas.
8 a §.Granskning av sysselsättningspenning och lön. Det föreslås en ny 8 a § i 9 kap. I paragrafen ska det föreskrivas om det förfarande som ska iakttas, om förutsättningarna för betalning av sysselsättningspenning eller lön förändras. Med stöd av paragrafen kan betalning av sysselsättningspenning och lön avslutas eller sysselsättningspenningens kategori och löneklassen ändras, om förutsättningarna enligt 6 § för deras betalning förändras. Bestämmelsen ska tillämpas t.ex. när en fånge inte längre deltar i sysselsättning på grund av permanent nedsatt arbetsförmåga. Med stöd av bestämmelsen kan sysselsättningspenningens kategori eller löneklassen granskas också t.ex. när fången gör framsteg med avseende på uppnåendet av målen i planen för strafftiden.
9 §.Beslutanderätt. Till 2 mom. ska fogas bestämmelser om beslutanderätt i frågor som gäller förmåner som betalas till fångar. Beslutanderätt ska användas av fängelsedirektören eller en av direktören förordnad sysselsättningsansvarig eller en tjänsteman i chefsuppgifter inom styrning och övervakning. Nivån för beslutanderätten ska vara densamma som vid beslut om placering i sysselsättning, eftersom det är motiverat att besluten om placering i sysselsättning och om den förmån som ska betalas fattas på samma gång.
10 §.Närmare bestämmelser och föreskrifter. I 1 mom. föreslås det att bestämmelserna om hur innehållning ska bestämmas och verkställas ska strykas. Det föreslås att till 2 mom. ska fogas en bestämmelse om att Brottspåföljdsmyndighetens centralförvaltningsenhet kan utfärda närmare föreskrifter om egenskaperna för samt överlämnande och användning av det av Brottspåföljdsmyndigheten godkända betalkortet. Föreskrifterna kan sålunda gälla praktiska arrangemang i samband med användningen av betalkort. Dessutom ska till momentet fogas en bestämmelse om att centralförvaltningsenheten utfärdar närmare föreskrifter om provision som betalas utöver sysselsättningspenningen. Genom föreskrifter som utfärdas av centralförvaltningsenheten fastställs mer exakt när provision ska utbetalas samt provisionens belopp.
12 kap Brevväxling, telefonsamtal och elektronisk kommunikation
11 §.Beslutanderätt. Den felaktiga hänvisningen i 2 mom. till 9 § i kapitlet föreslås bli ändrad till en hänvisning till 9 b § i kapitlet.
13 kap Besök
10 §. Besöksförbud.I paragrafen föreskrivs om meddelande av besöksförbud. Enligt 4 mom. ska besökaren om möjligt höras och beslut om besöksförbud ska vara skriftliga. På grund av det ställningstagande från biträdande justitieombudsmannen som beskrivs ovan i den allmänna motiveringen är det motiverat att iaktta de allmänna bestämmelserna i förvaltningslagen vid hörande av besökare. En separat bestämmelse om skriftlig form för beslutet om besöksförbud kan också anses vara onödig. Därför föreslås det att 4 mom. ska upphävas. I fråga om hörande och formen för beslutet ska i fortsättningen de allmänna bestämmelserna i förvaltningslagen tillämpas.
18 kap Säkerhetsåtgärder och användning av maktmedel
2 §.Användning av fängsel. Paragrafens 1 mom. ska motsvara gällande 1 mom.
Till 2 mom. ska fogas en ny bestämmelse om beläggning av fångar med fängsel under transporter. Med stöd av bestämmelsen ska det under kortvariga transporter vara möjligt att belägga alla fångar som transporteras i samma fordon med fängsel, om det är nödvändigt för att skydda en fånges eller en annan persons säkerhet eller för att bevara transportens säkerhet i situationer där man blir tvungen att transportera ett stort antal fångar, transporten äger rum under exceptionella trafikförhållanden eller det föreligger någon annan härmed jämförbar orsak för användning av fängsel. Innehållet i bestämmelsen behandlas närmare nedan i motiveringen till 13 kap. 2 § i häktningslagen, eftersom de viktigaste tillämpningssituationerna hänför sig till transport av häktade.
Bestämmelsen i nuvarande 2 mom. flyttas till 3 mom.
8 §.Beslutanderätt. Det föreslås att det till paragrafen ska fogas en bestämmelse om att beslut om att belägga fångar med fängsel utan individuell prövning enligt 2 § 2 mom. i princip ska fattas av säkerhetsansvariga, när beslut om användning av fängsel annars i princip fattas av tjänstemän i chefsuppgifter inom övervakningen. Om ärendet inte tål uppskov, kan en tjänsteman i chefsuppgifter inom övervakningen också fatta beslutet.
19 kap Anmälningar och lämnande av upplysningar
11 §.Beslutanderätt. Det föreslås att paragrafen ska ändras så att kretsen av tjänstemän som använder beslutanderätt vid anmälning av upplysningar ska utvidgas. I synnerhet ska det skapas större möjligheter att utöka kretsen av tjänstemän som får göra anmälningar till polisen om saker som anges i 5 § 1 mom. Detta är motiverat, eftersom det i anmälningarna är fråga om tämligen obetydliga och rutinmässiga saker. Tjänstemännen vid verkställighetsenheten ska besluta om och sörja för att polisen i enlighet med 5 § 2 mom. underrättas om frigivning av personer som dömts för brott mot liv samt grova vålds- eller sexualbrott.
20 kap Ändringssökande
1 §. Beslut i vilka ändring får sökas.Det föreslås att 1 mom. 7 punkten ändras så att till punkten fogas möjligheten att begära omprövning av eller anföra besvär över beslut som gäller betalning av matpenning enligt 7 kap. 5 § 3 mom. i fängelselagen. Det föreslås att 9 punkten ändras så att till punkten fogas möjligheten att begära omprövning av eller anföra besvär över beslut som gäller förmåner som betalas till fångar enligt 9 kap. 6, 6 a och 8 a §. Samtidigt ska i punkten strykas möjligheten att begära omprövning av eller anföra besvär över indrivning av ersättning för kost och logi enligt 9 kap. 7 och 8 §, eftersom dessa kostnader inte längre kommer att drivas in.
3 §.Beslutanderätt i och handläggning av begäran om omprövning. Brottspåföljdsmyndighetens centralförvaltningsenhet beslutar i princip om permission, tillstånd till civilt arbete, tillstånd till studier för dem som avtjänar fängelse på livstid och placering i anstalt utanför fängelset för fångar som avtjänar livstids fängelse samt fångar som avtjänar straffet i dess helhet. Centralförvaltningsenheten beslutar också om beviljande av permission till en annan stat än Finland. Om permission har ansökts utifrån 14 kap. 5 § i fängelselagen av synnerligen viktigt skäl i ovan nämnda situationer och Brottspåföljdsmyndighetens centralförvaltningsenhet har fattat beslutet om permissionen, anförs besvär över beslutet och återkallandet direkt hos Helsingfors förvaltningsdomstol i enlighet med 4 § och 10 §. Förfarandet ska vara detsamma när Brottspåföljdsmyndighetens centralförvaltningsenhet beslutar om tillstånd till civilt arbete, tillstånd till studier och placering i anstalt utanför fängelset för fångar som avtjänar livstids fängelse samt för fångar som avtjänar straffet i dess helhet eller om återkallande av sådant tillstånd. I 3 mom. föreslås ett tillägg om saken för att klargöra detta.
7 §. Hur begäran om omprövning och besvär påverkar verkställigheten. Det föreslås att det till paragrafen ska fogas ett 2 mom. med en bestämmelse om att ändring i ett beslut av förvaltningsdomstolen om avbrytande av verkställigheten inte får sökas genom särskilda besvär.
1.2
Häktningslagen
3 kap Placering i fängelset, basvård och förflyttning
9 §.Beslutanderätt. Bestämmelsen i 1 mom. om beslutsfattande om den normala kosten ska preciseras på motsvarande sätt som 7 kap. 7 § i fängelselagen.
4 kap Sysselsättning
4 §. Beslutanderätt. Paragrafen ska ändras så att beslutanderätt i frågor som gäller placering av häktade i sysselsättning utöver av fängelsedirektören och en av direktören förordnad sysselsättningsansvarig också kan användas av en tjänsteman i chefsuppgifter inom styrning och övervakning. Bestämmelsen ska motsvara den ändring som föreslås i 8 kap. 14 § i fängelselagen.
5 kap De häktades egendom och inkomster
3 §.Innehav av pengar och andra betalningsmedel. Bestämmelsen ska motsvara den bestämmelse som föreslås i 9 kap. 3 § i fängelselagen. En häktade ska få ha i sin besittning ett av Brottspåföljdsmyndigheten godkänt betalkort på vilket de pengar som han eller hon har till sitt förfogande sätts in och de förmåner som fängelset betalar honom eller henne betalas in.
6 §.Återlämnande av egendom. Bestämmelsen ska motsvara den bestämmelse som föreslås i 9 kap. 5 § i fängelselagen.
7 §.Brukspenning och sysselsättningspenning. I paragrafen ska det föreskrivas om ekonomiska förmåner som betalas till häktade. Med stöd av bestämmelsen ska till den häktade betalas brukspenning för den tid som häktningen verkställs. Brukspenning ska endast betalas för den häktningstid som verkställs i fängelse. För den tid som en häktad finns i förvar hos polisen med stöd av lagen om behandlingen av personer i förvar hos polisen ska brukspenning inte betalas. Till häktade som deltar i sysselsättning kan dessutom sysselsättningspenning betalas.
Bestämmelserna i 9 kap. i fängelselagen ska i tillämpliga delar tillämpas på utbetalning av sysselsättningspenning. Eftersom det för häktade i regel inte har utarbetats någon plan för strafftiden, ska kategorin för sysselsättningspenningen i första hand bedömas utifrån hur långvarigt och regelbundet deltagandet i sysselsättningen har varit.
8 §. Beslutanderätt. I 2 mom. föreslås en motsvarande ändring som i 4 kap. 4 §.
9 §.Närmare bestämmelser och föreskrifter. Bestämmelsen ska motsvara den bestämmelse som föreslås i 9 kap. 10 § i fängelselagen.
9 kap Besök och andra kontakter utom fängelset
8 §.Besöksförbud. Bestämmelsen ska motsvara den ändring som föreslås i 13 kap. 10 § i fängelselagen.
15 §.Beslutanderätt. Bestämmelsen i 1 mom. sista meningen om beslutanderätt om permissioner ska strykas. Beslutanderätten i fråga om permissioner för häktade bestäms i fortsättningen enbart med stöd av 16 kap. 1 § 1 mom. 8 punkten. Enligt bestämmelsen i fråga bestäms beslutanderätten i fråga om permissioner för häktade enligt 14 kap. 11 § i fängelselagen.
10 kap Ordningen och disciplinen i ett fängelse
16 §.Beslutanderätt. Paragrafens 1 mom. ska ändras så att begreppet direktören för regionfängelset korrigeras till regiondirektören.
13 kap Säkerhetsåtgärder och användning av maktmedel
2 §.Användning av fängsel. Paragrafens 1 mom. ska motsvara gällande 1 mom.
Till 2 mom. ska fogas en ny bestämmelse om beläggning av häktade med fängsel under transporter. Med stöd av bestämmelsen ska det under kortvariga transporter undantagsvis vara möjligt att belägga alla häktade som transporteras i samma fordon med fängsel, om det är nödvändigt för att skydda en fånges eller en annan persons säkerhet eller för att bevara transportens säkerhet i situationer där man blir tvungen att transportera ett stort antal fångar eller transporten äger rum under exceptionella trafikförhållanden, eller det föreligger någon annan härmed jämförbar orsak för användning av fängsel. Bestämmelsen utgör ett undantag i vad som föreskrivs i 1 mom. om att användning av fängsel ska ske utifrån en individuell prövning. Därför ska i första hand beslut om att belägga häktade med fängsel fortfarande fattas med stöd av 1 mom.
En förutsättning för att belägga alla häktade med fängsel ska för det första vara att transporten är kortvarig. En förutsättning ska också vara att det antal häktade som transporteras är stort, att transporten äger rum i exceptionella trafikförhållanden eller att transporten på något annat sätt är jämförbar med dessa situationer. Fem eller fler häktade som ska transporteras kan i typiska fall anses vara ett stort antal. T.ex. vägarbeten, seriekrock, översvämning eller någon annan händelse som påverkar trafikflödet på ett exceptionellt sätt kan komma i fråga som exceptionella trafikförhållanden. T.ex. en överraskande händelse under en transport, såsom en sjukdomsattack som kräver att de häktade beläggs med fängsel för att transporten ska kunna fortsätta, kan anses vara en situation som är jämförbar med sådana situationer.
Bestämmelsen ska kunna tillämpas när häktade transporteras till rättegångar i större tingsrätter, varvid det ofta är nödvändigt att transportera ett stort antal häktade i samma transport, samt annars under transporter i stadsområden, om man har kännedom om ovan nämnda faktorer som stör trafiken. T.ex. vid reguljära transporter mellan fängelserna bör användning av fängsel bedömas med stöd av 1 mom.
Också i de ovan beskrivna situationerna ska det förutsättas att användning av fängsel är nödvändigt för att skydda en häktads eller en annan persons säkerhet eller för att bevara transportens säkerhet. Nödvändigheten innebär att när det övervägs om alla häktade som transporteras ska beläggas med fängsel ska också andra möjliga arrangemang bedömas, såsom användning av uppdelade fordon eller placering av häktade som är fientliga mot varandra i olika transporter, för att bevara transportens säkerhet.
Med skyddande av en häktads eller en annan persons säkerhet avses att det mot transporten riktar sig ett hot om våld mellan de häktade, mot personalen eller utomstående personer, t.ex. på grund av de brott för vilka de som transporteras misstänks eller på grund av andra faktorer som är kända om de personer som transporteras. Med säkerställande av ordningen under transporten avses att det till transporten hänför sig risk för rymning eller annan risk för att transporten inte kan utföras på behörigt sätt t.ex. på grund av kända trafikförhållanden. Den säkerhetsprövning som avses i bestämmelsen ska grunda sig på en helhetsbedömning av transportens säkerhet. När det fattas beslut om användning av fängsel ska det bedömas om det i transporten som helhet ingår en sådan risk för våld eller rymning att det är motiverat att belägga alla häktade med fängsel.
Bestämmelsen i nuvarande 2 mom. flyttas till 3 mom.
8 §. Beslutanderätt. Det föreslås att paragrafen ska ändras så att den motsvarar bestämmelsen i 18 kap. 8 § i fängelselagen.
15 kap Ändringssökande
1 §.Beslut i vilka ändring får sökas. Det föreslås att det till 1 mom. 2 punkten ska fogas en bestämmelse om att betalning av förmåner enligt 5 kap. 7 § ska vara beslut som den häktade får begära omprövning av och anföra besvär över.
1.3
Lag om verkställighet av samhällspåföljder
18 §. Uppskov med eller avbrott i verkställigheten. Till 2 mom. ska fogas verkställighet av häktning som en sådan orsak på grund av vilken verkställighet av en samhällspåföljd får skjutas upp eller avbrytas.
19 §.Förlängning av avtjäningstiden genom domstolsbeslut. Enligt 19 § får domstolen förlänga den tid under vilken samhällspåföljden ska verkställas, om samhällspåföljden inte kan avtjänas inom den maximitid som anges i 17 § av någon annan orsak än grovt brott mot de skyldigheter som hänför sig till avtjänandet av samhällspåföljden. Domstolen får förlänga den tid under vilken samhällspåföljden ska verkställas eller förvandla den icke avtjänade delen av samhällstjänst till ett övervakningsstraff eller till ett ovillkorligt fängelsestraff, eller ett övervakningsstraff till ett ovillkorligt fängelsestraff.
När maximitiden överskrids får domstolen enligt 2 mom. förlänga den tid under vilken samhällspåföljden ska verkställas eller förvandla samhällstjänsten till ett övervakningsstraff eller till ett ovillkorligt fängelsestraff och ett övervakningsstraff till ett ovillkorligt fängelsestraff. Om den tid som ännu inte avtjänats är kort eller av orsaker som uppräknas i paragrafen och som inte beror på den dömde får domstolen betrakta den redan avtjänade samhällstjänsten eller det redan avtjänade övervakningsstraffet som fullt avtjänat straff. Den sistnämnda bestämmelsen bör också gälla ungdomsstraff, varför ett omnämnande av ungdomsstraff ska fogas till 19 § 2 mom.
Paragrafens 3 mom. föreslås ändras så, att åklagaren ska vara närvarande vid ärendets behandling vid prövning enligt 2 mom. av förvandling av den icke avtjänade delen av samhällstjänst till ett övervakningsstraff eller ett ovillkorligt fängelsestraff, eller den icke avtjänade delen av ett övervakningsstraff till ett ovillkorligt fängelsestraff.
30 §. Beslutanderätt. Till 30 § ska fogas två grupper av beslut som nu saknas i den gällande paragrafens bestämmelser om behörighet att fatta beslut och som förutsätts av en detaljerad reglering om beslutanderätt. Till 2 mom. fogas en bestämmelse om befogenhet för direktören för byrån för samhällspåföljder, eller om saken inte tål uppskov, i arbetsordningen bestämd fängelsedirektör, biträdande direktör eller brottspåföljdschef att avgöra i 32 § avsedda ersättningar för resekostnader. Till momentet fogas en bestämmelse enligt vilken också en i arbetsordningen angiven annan tjänsteman vid Brottspåföljdsmyndigheten kan besluta om ersättning för resekostnader. Till 4 mom. ska fogas en bestämmelse om befogenhet för övervakaren eller en i arbetsordningen angiven annan tjänsteman vid Brottspåföljdsmyndigheten att besluta om säkerhetskontroller.
52 a §. Verkställighet av flera övervakningsstraff. Till lagen föreslås en ny 52 a § i vilken det ska föreskrivas om verkställighet av flera övervakningsstraff. Enligt paragrafen ska övervakningsstraff som verkställs samtidigt sammanräknas. Den sammanlagda varaktigheten av kvotdelarna ska med beaktande av avräkningarna enligt 6 kap. 13 § i strafflagen vara högst ett år. Paragrafen ska ha samma innehåll som i den tidigare lagstiftningen, utom att begreppet verkställighetsplan ska korrigeras i enlighet med begreppet i den nya lagstiftningen, dvs. till plan för strafftiden.
70 §. Ställande under övervakning. Den sista meningen i 2 mom. ska strykas. Det ska således inte längre vara möjligt att låta bli att ställa en fånge under övervakning vid villkorlig frihet, om hans eller hennes övervakade frihet på prov och den övriga utredningen visar att det inte finns någon uppenbar risk för återfall i brott. Då kan övervakningens intensitet eventuellt vara sådan att den endast lindrigt ingriper i den övervakades frihet, t.ex. möten med övervakaren en gång i månaden.