5.1
Fängelselagen
7 kap. Basvård och boende
6 a §.Rökning i fängelset. I paragrafen föreskrivs om ordnande av rökning i fängelset.
I 1 mom. föreskrivs att rökning ska vara förbjuden inomhus i fängelset. Förbudet gäller såväl öppna anstalter som slutna fängelser. I momentet föreskrivs dessutom i överensstämmelse med den ursprungliga propositionen att förbuden mot rökning gäller tobaksprodukter för rökning, örtprodukter för rökning och elektroniska cigaretter. Motsvarande bestämmelse finns i 73 § i tobakslagen, så förbudet gäller samma produkter som rökförbuden i 74 § i tobakslagen.
I 2 mom. föreskrivs om ordnande av möjligheter att röka i slutna fängelser. Fångarna ska ges möjlighet att röka en gång per dag, under den vistelse utomhus som avses i 6 § i kapitlet. Fångarna har därmed möjlighet att röka minst en timme dagligen. Rökningen ska ske utomhus. Att röka ska dock inte vara möjligt, om vistelse utomhus har vägrats enligt 6 § i kapitlet. För en fånge behöver därmed möjlighet att röka inte ordnas, om vistelse utomhus vägras.
I momentet föreskrivs det dessutom om en möjlighet att ordna rökning oftare utomhus. Av de skäl som anges i avsnitt 2 får ett större antal tillfällen att röka inte äventyra fängelsets övriga verksamhet eller ordningen och säkerheten i fängelset. Därför föreslås det bli föreskrivet att en förutsättning för ytterligare möjligheter att röka är att rökningen inte får äventyra fängelsets övriga verksamhet eller ordningen och säkerheten i fängelset.
Med äventyrande av fängelsets övriga verksamhet avses att möjligheter att röka kan ordnas endast om det kan göras utan att begränsa den i fängelselagen föreskrivna tiden för annan verksamhet. För att nämna ett exempel ska fångarnas möjlighet att uppfylla sin sysselsättningsplikt tryggas i första hand, och ytterligare möjligheter att röka kan ordnas bara om sysselsättningsplikten uppfylls på det sätt som föreskrivs i lag.
Med äventyrande av ordningen och säkerheten i fängelset avses att en utökning av möjligheterna att röka inte får äventyra övervakningen av förbudet mot rökning inomhus och på så sätt öka andras exponering för tobaksrök. Möjligheterna att röka kan därmed utökas bara när rökningen går att övervaka tillräckligt väl.
De utökade möjligheterna att röka kan gälla specifika fängelser eller avdelningar, eftersom i synnerhet graden av övervakning i fängelset eller på avdelningen har en väsentlig inverkan på hur fritt fångarna kan röra sig på fängelseområdet. Närmare föreskrifter om omfattningen av möjligheterna att röka föreslås ingå i ordningsstadgan för fängelset.
I 3 mom. föreskrivs om ordnandet av möjligheter att röka i öppna anstalter. I momentet föreslås att fångarna dagligen ska ges möjlighet att röka utomhus så ofta det är möjligt utan att äventyra fängelsets övriga verksamhet eller ordningen och säkerheten i fängelset.
Bestämmelsen motsvarar nuvarande praxis. Eftersom fångarna får röra sig fritt på fängelseområdet är möjligheterna att röka tämligen fria. I praktiken motsvarar de föreslagna dagliga möjligheterna att röka de nuvarande möjligheterna att röra sig utomhus i fängelset. Rökningen bör dock även i öppna anstalter ordnas så att den inte äventyrar fängelsets övriga verksamhet eller ordningen och säkerheten i fängelset. I öppna anstalter innebär detta till exempel att rökning kan förbjudas nattetid, då fångarna ska uppehålla sig i sina bostadsrum.
Närmare föreskrifter om ordnande av rökning ska enligt förslaget anges också i ordningsstadgorna för öppna anstalter.
6 b §.Innehav av tobaksprodukter. I paragrafen föreskrivs om begränsning av innehavet av tobaksprodukter. Innehavet av tobaksprodukter, röktillbehör och tändredskap kan begränsas i fängelselokalerna.
Med stöd av bestämmelsen kan det begränsas när och i vilka utrymmen fångarna får tillgång till tobaksprodukter, röktillbehör och tändredskap som de äger. Begränsningen kan betyda till exempel att tobaksprodukter inte får innehas inomhus i fängelset, utan de ska förvaras i ett anvisat utrymme därifrån fångarna får tillgång till dem för att kunna röka utomhus. Det utrymme som reserverats för förvaring av tobaksprodukter kan begränsa mängden av tobaksprodukter som kan förvaras där på en gång.
Bestämmelsen gäller endast innehavsbegränsningar. Med stöd av den kan alltså inte antalet cigaretter som en fånge röker under ett rökningstillfälle begränsas. Detta är något som faller under fångens självbestämmanderätt. Med stöd av bestämmelsen är det inte heller möjligt att begränsa urvalet av tobaksprodukter som är till salu i fängelsebutiken. Med stöd av bestämmelsen är det dock möjligt att begränsa mängden tobaksprodukter som överlämnas till en fånge på en och samma gång. Även om fången själv får bestämma hur många cigaretter han eller hon röker under vistelsen utomhus, är det möjligt att begränsa mängden tobaksprodukter som överlämnas till honom eller henne på en gång så att fången kan få tillgång till ytterligare tobaksprodukter efter att ha rökt dem som överlämnats till honom eller henne.
Bestämmelsen handlar inte om huruvida innehav av tobaksprodukter, röktillbehör eller tändredskap kan förvägras över huvud taget. Förvägran av innehav av en enskild produkt sker alltjämt i enlighet med 9 kap. 1 § i fängelselagen. Med stöd av 9 kap. 1 § 1 mom. 6 punkten i fängelselagen är det också möjligt att installera tändare utomhus, varvid innehav av tändredskap i fängelset kan förvägras helt och hållet. De begränsningar som fastställs med stöd av den nu föreslagna bestämmelsen gäller således bara hur inne-havet av tillåtna tobaksprodukter ska ordnas i fängelselokalerna.
Begränsningarna ska vara motiverade för att ordningen och säkerheten i fängelset ska kunna upprätthållas. Med det avses att det med hjälp av begränsningarna ska vara möjligt att övervaka förbudet mot rökning inomhus och sådana hot mot ordningen och säkerheten som rökning inomhus orsakar. Begränsningarna är därmed i första hand motiverade i slutna fängelser där innehav av tobaksprodukter inomhus innebär en betydande ökning av risken för att det röks i cellerna. Med hjälp av begränsningarna kan det övervakas att fångarna inte tar in tobaksprodukter på fängelsets avdelningar eller i cellerna.
Avsikten är att det genom föreskrift av Brottspåföljdsverket ska beslutas närmare om innehållet i innehavsbegränsningarna.
7 §.Beslutanderätt. Bestämmelsen i 4 mom. upphävs på det sätt som föreslås i den ursprungliga propositionen.
8 §.Närmare bestämmelser och föreskrifter. Det föreslås att 2 mom. preciseras. I momentet föreslås ett tillägg om bemyndigande för Brottspåföljdsverket att utfärda föreskrifter om överlämnande och förvaring av tobaksprodukter, röktillbehör och tändredskap. Genom föreskrifterna preciseras bestämmelserna i den föreslagna 6 b § om innehav av tobaksprodukter, röktillbehör och tändredskap.
Med stöd av bestämmelsen får Brottspåföljdsverket därmed utfärda närmare föreskrifter om överlämnande och förvaring av tobaksprodukter, röktillbehör och tändredskap. Bemyndigandet att utfärda föreskrifter gäller hur innehavet av tobaksprodukter i fängelser ska ordnas. Genom föreskrifterna är det möjligt att ange till exempel begränsningar som avses i den föreslagna 6 b § och som innebär att tobaksprodukter inte får innehas inomhus i fängelset, utan endast utomhus i situationer där det röks. Likaså kan föreskrifterna gälla hur tobaksprodukterna ska förvaras i fängelselokalerna eller hur tobaksprodukter som köpts i fängelsebutiken ska överlämnas till fången.
I likhet med de föreslagna begränsningarna av rökningen avses också bemyndigandet att utfärda föreskrifter gälla innehav av tobaksprodukter på fängelseområdet. Utanför fängelseområdet får Brottspåföljdsverket inte genom föreskrift ställa upp begränsningar för innehavet av tobaksprodukter. Eventuella rökförbud fastställs då med stöd av de allmänna bestämmelserna i tobakslagen. Detta innebär till exempel att det är förbjudet att röka i fordon som är avsedda för transport.
9 kap. Fångarnas egendom och inkomster
1 §.Innehav av egendom. Förslaget i den ursprungliga propositionen stryks, eftersom det i 7 kap. 6 b § föreslås bli föreskrivet om begränsning av innehavet av tobaksprodukter.
10 kap. Social- och hälsovård
1 §.Hälso- och sjukvård för fångar. Till paragrafen fogas en bestämmelse om rätten för fångar att, om de så önskar, få stödåtgärder för rökavvänjning. Med stöd av bestämmelsen ska fångar som röker erbjudas sådant stöd för rökavvänjning som motsvarar deras medicinska behov.
Erhållandet av stödåtgärder ska basera sig på det medicinska behovet hos en fånge som röker. Behovet av stödåtgärder bedöms i enlighet med rekommendationen om god medicinsk praxis, och bedömningen görs av fånghälsovårdspersonalen. Stödåtgärderna om-fattar i enlighet med rekommendationen om god medicinsk praxis individuell handledning, grupphandledning, substitutionsbehandling med nikotin och läkemedelsbehandling. En läkare ska alltid besluta om behandling som grundar sig på receptbelagda läkemedel. Utgångspunkten är att utdelningen av nikotinersättningsprodukter till fångarna kan skötas på det sätt som Brottspåföljdsverket och Enheten för hälso- och sjukvård för fångar kommer överens om. Vid behov ska hälso- och sjukvårdspersonalen bedöma till exempel om ersättningsprodukter behöver användas längre än vanligt eller om det behövs fler doser än vanligt.
I överensstämmelse med rekommendationen om god medicinsk praxis utgår stödåtgärderna från rökavvänjning. Målet är därmed att fången frivilligt slutar röka, och detta stöds.
Med stöd av propositionen fortsätter det att vara möjligt för fångarna att röka under tiden som fånge. Eftersom fångarnas rökning ändå begränsas på det sätt som anges ovan kan redan en minskning av rökningen ge en del fångar abstinenssymtom. Vid behov kan stöd som är förenligt med rekommendationen om god medicinsk praxis ges också för be-handling av abstinenssymtom och för att stödja en nedtrappning av rökningen. Även sådant stöd ges i linje med rekommendationen om god medicinsk praxis och bruksanvisningarna för nikotinersättningsprodukter. Målet är därmed också då att minska till exempel mängden nikotinersättningsprodukt stegvis för att lindra abstinenssymtomen. Fångarna bör också uppmuntras att sluta röka helt och hållet medan stödåtgärderna pågår.
Nikotinersättningsprodukter ska fortfarande finnas till salu i fängelsebutikerna. Om fångarna så önskar kan de alltså också köpa produkter i butiken.
15 kap. Ordningen och disciplinen i ett fängelse
1 §.Ordningsstadgan för ett fängelse. Paragrafen kompletteras med en bestämmelse om att det i ordningsstadgan för ett fängelse kan anges föreskrifter om hur rökningen ska ordnas. Föreskrifterna ska precisera bestämmelserna i 7 kap. om möjligheterna att röka i ett enskilt fängelse.