7.1
Lagen om ett register över bindningar och bisysslor
1 §. Den personuppgiftsansvarige och registrets ändamål. I paragrafen föreslås det att Rättsregistercentralen ska vara personuppgiftsansvarig för det föreslagna registret över bindningar och bisysslor. Enligt gällande lagstiftning svarar Rättsregistercentralen för förvaltningen av registret över domares bindningar och bisysslor, och avsikten är att centralen ska fortsätta som i EU:s allmänna dataskyddsförordning avsedd personuppgiftsansvarig i fråga om det ersättande registret.
I paragrafen föreslås även bestämmelser om registrets ändamål. I fråga om domstolsväsendet ska registrets ändamål liksom för närvarande vara att tillgodose offentligheten för domarnas bindningar och bisysslor samt offentligheten för de bindningar som sakkunnigledamöterna vid domstolarna och tingsrätternas nämndemän och för de bisysslor som föredragandena vid domstolarna har. Eftersom kretsen av registrerade utvidgas ska det enligt förslaget föreskrivas att registrets ändamål dessutom är att tillgodose offentligheten för de bindningar som medlemmarna i besvärsnämnden för social trygghet, besvärsnämnden för olycksfallsärenden, besvärsnämnden för arbetspensionsärenden och trafik- och patientskadenämnden har. Målet är att samtidigt öka öppenheten och stärka förtroendet för domstolsväsendet och besvärsinstanserna.
2 §. Anmälningsskyldighet. I 1 mom. föreslås en bestämmelse om skyldighet att redogöra för bindningar, bisysslor och tillstånd för bisysslor samt arvoden för bisysslor. Till förteckningen i 1 mom. över anmälningsskyldiga fogas i en ny 4 punkt medlemmar i besvärsnämnderna. I övrigt motsvarar 1 mom. 2 § 1 mom. i lagen om registret över domares bindningar och bisysslor. Med medlemmar i besvärsnämnderna ska avses medlemmarna i besvärsnämnden för social trygghet, besvärsnämnden för olycksfallsärenden och besvärsnämnden för arbetspensionsärenden samt med dem jämförbara medlemmar i trafik- och patientskadenämnden. Med medlemmar ska avses alla medlemmar i de berörda nämnderna, oberoende av om de är exempelvis ordinarie medlemmar eller suppleanter eller har uppdraget som huvud- eller bisyssla och oavsett den benämning under vilken de arbetar i nämnden (exempelvis som ordförande, läkarmedlem eller juristmedlem). Medlemmarna i nämnderna ska enligt 8 a § 1 mom. i statstjänstemannalagen och de lagar som gäller nämnderna fullgöra sin anmälningsskyldighet före utnämningen till uppdraget, när deras bindningar ändras under den tid som uppdraget pågår samt även i övrigt när social- och hälsovårdsministeriet eller besvärsnämnden begär en redogörelse för bindningarna.
I 2 mom. föreslås en bestämmelse om att medlemmarna i besvärsnämnderna ska anmäla uppgifterna till social- och hälsovårdsministeriet. Till övriga delar motsvarar 2 mom. 2 § 2 mom. i lagen om registret över domares bindningar och bisysslor. Anmälningsskyldiga som är anställda vid domstolsväsendet ska således liksom hittills anmäla sina uppgifter till Rättsregistercentralen, vilket kan ske genom att uppgifterna förs in i registret över bindningar och bisysslor med hjälp av ett tekniskt gränssnitt. Bestämmelserna i paragrafen utesluter inte att även medlemmarna i nämnderna kan anmäla uppgifterna genom att föra in dem i registret över bindningar och bisysslor. Detta kommer dock inte att vara möjligt i praktiken, eftersom man åtminstone inte i detta skede planerar att öppna ett tekniskt gränssnitt för detta ändamål för nämndemedlemmar. Avsikten är att social- och hälsovårdsministeriet ska överföra uppgifterna om medlemmarna i nämnderna till registret över bindningar och bisysslor. När social- och hälsovårdsministeriet för in uppgifter i registret ska det iaktta vederbörlig omsorg så att det säkerställs att behövliga anteckningar för korrekt förmedling av uppgifterna har gjorts i registret med beaktande av de tekniska krav som den personuppgiftsansvarige ställer och bestämmelserna om sekretess för uppgifter.
3 §. Uppgifter som ska föras in i registret. I paragrafen föreslås bestämmelser som specificerar vilka uppgifter som ska föras in i registret. Paragrafen motsvarar i övrigt 3 § i lagen om registret över domares bindningar och bisysslor, men i paragrafen föreslås vissa tillägg eftersom medlemmarna i besvärsnämnderna enligt förslaget ska omfattas av registreringen. I 1 mom. föreslås en bestämmelse om att medlemmarna i besvärsnämnderna ska höra till den personkrets i fråga om vilken bindningarna ska registreras. I 2 mom. föreslås som en uppgift som alternativt kan registreras bli fogad uppgiften om den besvärsnämnd där den anmälningsskyldige arbetar. I motsvarande paragraf i den gällande lagen konstateras i fråga om personbeteckningar att personbeteckningen inte är en offentlig uppgift. Detta omnämnande stryks, eftersom bestämmelser om utlämnande av uppgifter föreslås i 4 §.
I registret ska således enligt förslaget antecknas uppgifter om de bindningar som domarna, sakkunnigledamöterna vid domstolarna, tingsrätternas nämndemän och medlemmarna i besvärsnämnderna har samt uppgifter om de tillstånd för bisyssla som domarna och föredragandena vid domstolarna har beviljats och om inkomsterna från dessa bisysslor. I registret ska dessutom antecknas den registrerades namn, tjänste- eller uppgiftsbenämning, uppgifter om den domstol eller besvärsnämnd där den registrerade arbetar samt datum när bisysslan inleddes eller en annan än en ekonomisk bindning uppstod och när bindningen eller bisysslan upphörde. Liksom hittills ska av tekniska skäl även personbeteckningen kunna antecknas i registret. Behovet av detta som obligatorisk bakgrundsinformation motiveras av samma omständigheter som i fråga om det nuvarande registret över domares bindningar och bisysslor, dvs. behovet av tillräcklig identifiering av personer samt samordningen av justitieförvaltningens informationssystem. Liksom för närvarande ska alla uppgifter som anges i denna bestämmelse antecknas i registret, men endast offentliga uppgifter ska få lämnas ut ur registret, om det inte föreskrivs särskilt om rätten att få sekretessbelagda uppgifter. I fråga om personbeteckningen och vissa andra uppgifter föreslås i 4 § uttryckliga begränsningar i fråga om utlämnande av uppgifter.
4 §. Registeruppgifternas offentlighet och utlämnande av uppgifter. I paragrafen föreslås bestämmelser om registeruppgifternas offentlighet och utlämnande av uppgifter. Paragrafen motsvarar till centrala delar 4 § i lagen om registret över domares bindningar och bisysslor. Paragrafen föreslås dock bli preciserad till den del som gäller begränsning av utlämnande av personbeteckningar, och till paragrafen fogas bestämmelser om vissa nya, specificerade begränsningar av utlämnandet av uppgifter i syfte att skydda den registrerades privatliv. I paragrafen föreslås dessutom bestämmelser om utlämnande av sekretessbelagda uppgifter om medlemmarna i besvärsnämnderna. I paragrafen beaktas också registrets nya namn.
Enligt 1 mom. ska var och en ha rätt att få uppgifter ur registret till den del uppgifterna inte är sekretessbelagda eller något annat inte föreskrivs särskilt i 2 mom. Uppgifterna kan vara sekretessbelagda med stöd av speciallagstiftning eller allmän lagstiftning. Relevanta sekretessgrunder är i praktiken i synnerhet de som anges i 24 § i offentlighetslagen, och bland dem särskilt de som skyddar privatlivet och integriteten. Huruvida dessa grunder är tillämpliga på enskilda uppgifter som ska föras in i registret är enligt offentlighetslagen beroende av prövning från fall till fall, och prövningen kommer i praktiken att göras när uppgifterna förs in i registret. Avsikten är att sekretessbelagda uppgifter och uppgifter vars utlämnande omfattas av begränsningar ska antecknas i registret så att det på teknisk väg förhindras att de kan ses av andra än dem som enligt särskilda bestämmelser i det föreslagna 3 mom. ska ha rätt att trots sekretessbestämmelserna få vissa uppgifter. Offentlighetslagen är också för närvarande lämplig som allmän lag för registret över domares bindningar och bisysslor (RP 224/2014 rd, s. 27).
I 2 mom. föreslås en särskild bestämmelse om att den registrerades personbeteckning får lämnas ut för identifiering av den registrerade endast till dem som enligt 3 mom. har rätt att trots sekretessbestämmelserna få uppgifter om den registrerade. Bestämmelsen innebär att den registrerades personbeteckning endast får lämnas ut till dessa aktörer och att den endast får lämnas ut till dem för identifiering av den registrerade. Dessutom innehåller 2 mom. uttryckliga begränsningar av utlämnandet av vissa uppgifter, i syfte att skydda den registrerades privatliv. Uppgifter om den registrerades förtroende- eller förvaltningsuppdrag eller annat uppdrag i förvaltningsorganet för ett i lagen om bostadsaktiebolag (1599/2009) avsett bostadsaktiebolag eller ömsesidigt fastighetsaktiebolag, i förvaltningsorganet för en i lagen om bostadsrättsbostäder (393/2021) avsedd sammanslutning som äger bostadsrättshus, i verksamhet som hänför sig till i lagen om småbarnspedagogik (540/2018) avsedd småbarnspedagogik eller i verksamhet som hänför sig till i lagen om grundläggande utbildning (628/1998) avsedd förskoleundervisning eller grundläggande utbildning ska enligt förslaget få lämnas ut endast till dem som enligt 3 mom. ska ha rätt att trots sekretessbestämmelserna få uppgifter om den registrerade. Ovannämnda uppgifter ska lämnas ut till dessa aktörer för utredning och övervakning av bindningar. Den föreslagna bestämmelsen som kategoriskt begränsar utlämnandet av dessa specificerade uppgifter anses vara motiverad med hänsyn till skyddet för den registrerades och dennes familjs privatliv samt för att förtydliga den registrerades ställning, även om det är sannolikt att man även i en bedömning från fall till fall enligt offentlighetslagen skulle avhålla sig från att lämna ut uppgifterna. De uppgifter som omfattas av begränsningar av utlämnandet kan i regel anses vara uppgifter som är ägnade att ge en indikation om var den registrerades bostad finns eller om de daghem eller skolor i vilka den registrerade deltar i föräldraverksamhet. Med verksamhet som anknyter till småbarnspedagogik och verksamhet som anknyter till förskoleundervisning och grundläggande utbildning ska avses exempelvis verksamhet som riktar sig till föräldrar till barn i daghem eller i skolor som ger förskoleundervisning eller grundläggande utbildning, oavsett hur den verksamheten är organiserad, exempelvis verksamhet i direktioner eller föreningar. Dessa uppgifter måste anses höra till ett med hänsyn till skyddet för privatlivet mycket viktigt område. Begränsningen av utlämnandet av uppgifterna måste även anses bygga på hänsyn till den registrerades eventuella minderåriga barns intressen och främja barnens intressen. Samtidigt bör det noteras att dessa uppgifter i princip inte är relevanta med tanke på personens deltagande i beslutsfattandet i en domstol eller en nämnd. Dels kan således allmänheten anses ha ett obefintligt eller ytterst ringa faktiskt behov av att få kännedom om ovannämnda uppdrag, dels kan en omfattande allmän offentlighet för sådana uppgifter i betydande grad anses kränka den registrerades rätt till skydd för privatlivet. Utifrån denna avvägning har man i fråga om dessa uppgifter beslutat att föreslå en kategorisk begränsning av rätten att lämna ut uppgifter till andra än dem för vilka det i 3 mom. föreskrivs om en rätt att få sekretessbelagda uppgifter om en registrerad. Bestämmelserna i 2 mom. handlar om begränsning av utlämnande av uppgifter, inte om sekretessbestämmelser.
I fråga om personbeteckningen ändras inte rättsläget i sak. Det föreslås emellertid mer exakta bestämmelser om begränsningar av utlämnandet av en personbeteckning. Att det är möjligt att utfärda preciserande nationella bestämmelser om behandlingen av personbeteckningar grundar sig på artikel 87 i EU:s allmänna dataskyddsförordning, enligt vilken medlemsstaterna får närmare bestämma på vilka särskilda villkor ett nationellt identifikationsnummer eller något annat vedertaget sätt för identifiering får behandlas, förutsatt att vid regleringen iakttas lämpliga skyddsåtgärder för de registrerades rättigheter och friheter enligt förordningen.
Den i 3 mom. föreskrivna rätten att få sekretessbelagda uppgifter ur registret kopplas i förslaget, i enlighet med principen om ändamålsbundenhet i EU:s allmänna dataskyddsförordning, till ett krav på att uppgifterna behövs för att klarlägga och övervaka bindningar. Uppgifterna ska anses vara sådana som behövs för utredning och övervakning av bindningarna när den anmälningsskyldige har anmält uppgifterna för detta ändamål. Ordalydelsen i paragrafen ändras också så att den motsvarar den sedvanliga formuleringen av bestämmelser om utlämnande av uppgifter, som även beaktar grundlagsutskottets utlåtandepraxis i fråga om utlämnande av uppgifter. I paragrafen stryks som obehövlig bestämmelsen om utlämnande av uppgifter med hjälp av en teknisk anslutning till de myndigheter som har rätt att få uppgifterna. Bestämmelsen har blivit onödig i lagen, eftersom de allmänna bestämmelserna i lagen om informationshantering inom den offentliga förvaltningen (906/2019) tillåter att uppgifter lämnas ut via ett tekniskt gränssnitt eller en elektronisk förbindelse till de myndigheter, eller aktörer som enligt offentlighetslagen kan jämställas med myndigheter, som har rätt till detta.
Enligt det föreslagna 3 mom. ska samma aktörer som för närvarande, nämligen den utnämnande myndigheten och, om den utnämnande myndigheten är republikens president eller statsrådet, även justitieministeriet samt domstolarnas chefsdomare, ha rätt att trots sekretessbestämmelserna i fråga om de anställda vid domstolsväsendet få sådana uppgifter om en persons ekonomiska ställning som är sekretessbelagda enligt 8 a § 4 mom. i statstjänstemannalagen. Enligt förslaget ska den utnämnande myndigheten, social- och hälsovårdsministeriet samt den besvärsnämnd vars medlem uppgiften gäller ha motsvarande rätt att få uppgifter om medlemmarna i besvärsnämnderna. Domstolarnas chefsdomare ska dessutom ha rätt att trots sekretessbestämmelserna få sådana uppgifter som ska hemlighållas som avses i 18 § 5 mom. i statstjänstemannalagen. Dessutom föreslås bestämmelser om att samma aktörer ska ha rätt att trots sekretessbestämmelserna även få andra uppgifter som den anmälningsskyldige har anmält. Dessa aktörer ska således få alla uppgifter som den anmälningsskyldige har anmält, oavsett om uppgifterna exempelvis är sekretessbelagda enligt offentlighetslagen. De uppgifter som omfattas av anmälningsskyldigheten definieras i 8 a § 1 mom. i statstjänstemannalagen. Bestämmelserna i den paragrafen är avsedda att vara uttömmande (RP 187/2021 rd, s. 20). Den anmälningsskyldige ska således med stöd av statstjänstemannalagen inkludera dessa uppgifter i redogörelsen för sina bindningar. Med beaktande av bestämmelserna i statstjänstemannalagen och den lagens syfte måste det anses nödvändigt att den utnämnande myndigheten och det ministerium som bereder utnämningen ska ha rätt att få alla uppgifter som den anmälningsskyldige har anmält om sina bindningar. Dessutom måste det anses nödvändigt att också domstolens chefsdomare och den besvärsnämnd där den anmälningsskyldige är medlem ska ha rätt att få alla uppgifter i redogörelsen för bindningarna, i syfte att klarlägga och övervaka bindningar.
Enligt 4 mom. ska det liksom hittills vara möjligt att lämna ut uppgifter i form av kopior av anteckningar i registret och via det allmänna datanätet. Via det allmänna datanätet ska det liksom hittills endast vara möjligt att söka uppgifter genom en enskild sökning på personens namn. Registret för bindningar och bisysslor har enligt förslaget karaktären av ett register som uttryckligen tillhandahålls i det allmänna datanätet. Syftet med registret ska vara att i enlighet med den föreslagna lagen göra det lättare för allmänheten att få tillgång till information om de registrerades bindningar och bisysslor samt att skapa öppenhet. Det är alltså inte fråga om att registret innehåller en offentlig informationstjänst, utan registret ska i sin helhet utgöra en offentlig informationstjänst som regleras i den föreslagna lagen. Därför föreslås det inte någon separat bestämmelse om en offentlig informationstjänst som en del av registret. Vilka uppgifter som lämnas ut till allmänheten kommer dock att begränsas på det sätt som anges ovan genom sekretessbestämmelser och genom de begränsningar av utlämnandet av uppgifter som anges i paragrafens 2 mom. Till allmänheten ska således ur registret få lämnas ut den registrerades namn och tjänste- eller uppgiftsbenämning samt uppgifter om den domstol eller besvärsnämnd där den registrerade arbetar. Dessutom ska registrerade uppgifter om bindningar, tillstånd för bisyssla och inkomst från bisysslor få lämnas ut. För att uppgifter om bindningar ska få lämnas ut ska det dock krävas att uppgifterna inte är sekretessbelagda med stöd av speciallagstiftning eller allmän lagstiftning eller att de inte omfattas av begränsningar av utlämnandet enligt 2 mom. Uppgifter om datumet när en bindning uppstod eller bisyssla inleddes och när bindningen eller bisysslan upphörde ska få lämnas ut, om uppgifterna med stöd av 3 § har förts in i registret och uppgifter om bindningen i fråga kan lämnas ut.
5 §. Avförande av uppgifter ur registret. Paragrafen motsvarar till relevanta delar 5 § i lagen om registret över domares bindningar och bisysslor. I ordalydelsen för den gällande bestämmelsen stryks dock såsom onödigt omnämnandet av att uppgifter ska gallras ur det allmänna datanätet. Detta omnämnande är onödigt och delvis också vilseledande, eftersom den personuppgiftsansvarige avför de berörda uppgifterna ur ett register som är tillgängligt för allmänheten via det allmänna datanätet, varvid uppgifterna samtidigt också avförs ur det allmänna datanätet. Enligt förslaget ska den personuppgiftsansvarige avföra uppgifter om bindningar eller bisysslor ur registret tre år efter det att bindningarna eller bisysslorna har upphört. Dessutom föreslås bestämmelser om att alla uppgifter om den registrerade ska avföras ur registret tre år efter det att personens verksamhet i anställning hos domstolsväsendet eller medlemskap i en besvärsnämnd har upphört, om inte personens i 2 § 1 mom. avsedda skyldighet att anmäla sina bindningar och bisysslor därefter har inträtt på nytt. Vid den tidpunkt som avses i bestämmelsen ska alla uppgifter om en person som förts in i registret med stöd av 3 § i den föreslagna lagen och som inte tidigare har avförts ur registret avföras ur registret. När uppgifterna avförs ur registret avförs de samtidigt ur det allmänna datanätet. Syftet med bestämmelsen är att säkerställa att uppgifterna om den berörda personen avförs ur registret över bindningar och bisysslor inom föreskriven tid. Den föreskrivna tiden på tre år ska beräknas enligt den rättsliga tidpunkt då tjänsten, tjänsteförhållandet eller uppdraget upphör. Uppgifterna om en person ska dock inte avföras ur registret enligt denna tidsfrist, om personen före utgången av de tre åren på nytt börjar omfattas av anmälningsskyldighet enligt 2 § 1 mom. i den föreslagna lagen. Så kan ske exempelvis när en domare som varit anställd i tjänsteförhållande för viss tid förordnas till ett nytt tjänsteförhållande eller en ny tjänst som domare, eller när en medlem i en besvärsnämnd förordnas för en ny period före utgången av tidsfristen på tre år. Tidsfristen på tre år ska alltid räknas från utgången av den tjänst, det tjänsteförhållande eller den uppgift som ligger till grund för den senaste anmälningsskyldigheten. I fråga om registret över domares bindningar och bisysslor har man i praktiken iakttagit motsvarande tidsfrist på tre år för gallring av uppgifter om den registrerade. Paragrafen utesluter inte att arkivlagen (831/1994) tillämpas som en allmän lag.
Uppgifterna kommer inte att behöva bevaras längre än så, eftersom syftet med registret är att möjliggöra en övervakning i realtid av bindningar och bisysslor. Också principerna för behandling av personuppgifter i artikel 5 i EU:s allmänna dataskyddsförordning förutsätter att obehövliga uppgifter raderas. När behandlingen baserar sig på en grund enligt artikel 6.1 c i den allmänna dataskyddsförordningen, dvs. på fullgörande av en rättslig förpliktelse som åvilar den personuppgiftsansvarige, ska grunden för behandlingen fastställas antingen i unionsrätten eller i medlemsstaternas nationella rätt som den personuppgiftsansvarige omfattas av. Den nationella lagstiftningen kan då enligt förordningen innehålla särskilda bestämmelser för att anpassa tillämpningen av bestämmelserna i förordningen, bland annat i fråga om lagringstiden för uppgifterna, förutsatt att regleringen uppfyller ett mål av allmänt intresse och är proportionell mot det legitima mål som eftersträvas. Det föreslagna registret måste anses vara förenligt med ett allmänt intresse. Samtidigt måste det anses vara förenligt med den registrerades intresse att det genom en nationell bestämmelse preciseras när uppgifterna ska betraktas som obehövliga i den meningen att de kan avföras ur registret. Eftersom syftet med registret är att möjliggöra fortlöpande övervakning av bindningar och bisysslor och därmed stödja öppenheten i utövningen av offentlig makt och i beslutsfattandet, behöver i registret endast bevaras uppgifter om sådana personer som deltar i eller nyligen har deltagit i domstolarnas eller nämndernas beslutsfattande. Tidsfristen har dimensionerats så att den gör det möjligt att få uppgifter om eventuella bindningar och bisysslor även efter beslutsfattandet. Den föreslagna lagringstiden ska anses vara proportionell när den begränsas till den period under vilken uppgifter om bindningarna för den som deltagit i beslutsfattandet fortfarande kan behövas, utan att tiden emellertid är oskäligt lång med tanke på grunderna för registrering och den registrerades ställning. Avsikten är att den personuppgiftsansvarige genom den registrerades anmälningsskyldighet ska få information om att bindningar och bisysslor har upphört. Uppgiften om att den registrerades arbete inom domstolsväsendet har upphört ska liksom hittills förmedlas till den personuppgiftsansvarige av domstolen eller av den anmälningsskyldige själv. Uppgiften om att en registrerad inte längre är medlem i en besvärsnämnd ska förmedlas till den personuppgiftsansvarige av social- och hälsovårdsministeriet.
6 §. Ikraftträdande. I paragrafen föreslås en bestämmelse om ikraftträdandet av lagen och om att den gällande lagen om registret över domares bindningar och bisysslor upphävs. I fråga om de anställda vid domstolsväsendet ersätts registret över domares bindningar och bisysslor med det register över bindningar och bisysslor som avses i den föreslagna lagen. I det registret ska enligt förslaget också föras in uppgifter om bindningarna för medlemmarna i besvärsnämnden för social trygghet, besvärsnämnden för olycksfallsärenden, besvärsnämnden för arbetspensionsärenden och trafik- och patientskadenämnden. I paragrafen föreslås dessutom bestämmelser om hänvisningar någon annanstans i lagstiftningen till lagen om registret över domares bindningar och bisysslor och till det register som avses i den lagen. Om det någon annanstans i lagstiftningen hänvisas till den lagen och det registret, ska efter ikraftträdandet av den föreslagna lagen iakttas motsvarande bestämmelse i den föreslagna lagen och hänvisningen ska gälla registret över bindningar och bisysslor enligt den lagen.