1.1
Lag om vägskatt för tunga lastbilar
1 §.Lagens tillämpningsområde. Staten ska bära upp en avgift för användningen av lastbilar på finländska vägar. Den nya skatten motsvarar den vägskatt som avses i vinjettdirektivet. Vinjettens vägskattebestämmelser gäller dock direkt bara avgifter för lastbilar på det transeuropeiska vägnätet eller på delar av detta vägnät samt på alla andra delar av motorvägsnätet. Tillämpningsområdet för den nya skatten är mer omfattande, eftersom den ska bäras upp för användningen av lastbil på alla vägar i Finland. Direktivet gör det möjligt att i detta avseende bära upp en avgift också på andra vägar med iakttagande av fördraget om Europeiska unionens funktionssätt under förutsättning att uttaget av vägskatt på sådana vägar inte diskriminerar internationell trafik och inte leder till snedvridning av konkurrensen mellan utövare av yrkesmässig trafik.
Med uttrycket användningen av lastbilar på väg som används i lagen avses rätten att använda fordon på väg, och betalningen av skatten är inte beroende av i vilken utsträckning fordonet verkligen används. I fordonslagen (1090/2002) och i fordonsskattelagen uttrycks motsvarande sak med att fordonet används i trafik. Användningen av ett fordon i trafik är dock huvudsakligen kopplad till den anteckning som ska göras i trafik- och transportregistret, dvs. om fordonet enligt 66 c § i fordonslagen har antecknats som avställt eller enligt 66 d som påställt. Eftersom vägskatten ska grunda sig på såväl finländska som utländska skattskyldigas deklarationer om användningen av lastbil, och således inte på uppgifterna i trafik- och transportregistret, ska i lagen i det avseende användas en annan terminologi än i fordonsbeskattningen.
Vägskatten ska bäras upp för skattepliktig användning av lastbil oberoende av i vilket land fordonet är registrerat. Om lastbilen är oregistrerad, ska den beskattas som om den var registrerad.
Utanför lagens tillämpningsområde ställs sådana vägar och vägavsnitt för vilka det för finansiering av väghållningen tas ut andra kostnadsbaserade vägavgifter eller vägtullar enligt vinjettdirektivet. Enligt direktivet får vägtullar och vägavgifter inte tas ut samtidigt på någon given fordonskategori för användandet av ett och samma vägavsnitt. Bestämmelsen i direktivet ska sannolikt tolkas så att det inte heller ska vara tillåtet att ta ut två olika tidsbaserade vägavgifter för samma vägavsnitt. Genom begränsning av lagens tillämpningsområde blir det med beaktande av direktivets bestämmelse möjligt att ta ut avgifter för finansiering av väghållningen för vissa vägavsnitt utan att det begränsas av vägskatten. På detta sätt försäkrar man sig om att vägskatten i det avseendet inte står i strid med 18 § 5 punkten i självstyrelselagen för Åland som ger landskapet rätt att besluta om grunderna för de avgifter som tas ut för väghållning.
2 §.Tillämpning av andra lagar. I lagen om vägskatt för tunga lastbilar föreskrivs om centrala frågor som gäller skyldighet att betala skatt och uppbörd av skatten. I lagen ska också ingå förfarandebestämmelser som direkt påverkar de skattskyldigas ställning.
I paragrafen ingår hänvisningar till andra tillämpliga lagar. Dessa lagar ska tillämpas sekundärt bara i den utsträckning frågan inte regleras i denna lag. På uppbörden av vägskatt tillämpas bestämmelserna i lagen om skatteuppbörd (11/2018) liksom bestämmelserna i lagen om skattetillägg och förseningsränta (1556/1995), lagen om verkställighet av skatter och avgifter (706/2007) och lagen om säkerställande av indrivningen av skatter (395/1972). Till exempel på förseningsräntans minimibelopp tillämpas lagen om skattetillägg och förseningsränta enligt vilken räntans minimibelopp är tre euro. I fråga om registrering, användning och utlämning av uppgifter tillämpas lagen om transportservice (320/2017). Det föreslås dock att det i lagen om vägskatt för tunga lastbilar tas in en specialbestämmelse om uppgifternas offentlighet och utlämning av uppgifter.
3 §.Definitioner. I paragrafen ingår de centrala definitionerna i lagen. Med lastbil avses enligt fordonslagen fordon som ingår i kategori N3 eller N3G och vars totalmassa är över 12 000 kilogram. Med fordonskombination avses en kombination av lastbil och en släpvagn avsedd för godstransport. Således ska också obromsade små släpvagnar som dras av lastbilar beskattas som fordonskombinationer. Släpanordningar och husbilar står dock utanför lagens tillämpningsområde.
Med utsläppsklass avses den utsläppsklass enligt Europeiska unionens lagstiftning som gällde vid tidpunkten för det första ibruktagandet. Bestämmelser om maximigränserna för hälsofarliga utsläpp från nya fordon ingick första gången i direktiv 88/77/EEG. Efter det har maximigränserna för utsläpp skärpts flera gånger i EU-lagstiftningen. Dessa utsläppsgränser är allmänt kända som Euroklasser. Ett högre klassnummer innebär strängare utsläppsgränser. Klassificeringen är den faktor i skattetabellen som påverkar avgiftens storlek.
Med användningsperiod avses den tidsperiod under vilken lastbilen får användas i Finland. Direktivet begränsar dock vägskattens giltighetstid till perioder av en dag, en vecka, en månad eller ett år. Den skattskyldige kan således uppge användningsperioden för vägskatten till 1, 7, 30 eller 365 dagar.
Eftersom skatten tas ut för användning av lastbil på väg, bör paragrafen också innehålla en definition av väg. Med väg avses en sådan väg som anges i 2 § 1 punkten i vägtrafiklagen (729/2018). Enligt vägtrafiklagen avses med väg en landsväg, gata, enskild väg, snöskoterled eller något annat område som är avsett för allmän trafik eller allmänt används för trafik. I Ålands landskapslagstiftning skiljer sig definitionen av väg i någon mån från definitionen i Fastlandsfinlands vägtrafiklag. Men eftersom vägskatten är en rikstäckande skatt, ska skatten för användning av lastbil fastställas enhetligt i hela landet enligt definitionen i vägtrafiklagen.
4 §.Skattefria lastbilar. I paragrafen föreskrivs om fordon som är befriade från vägskatt. Befriade från skatt är försvarsmaktens lastbilar, räddningsfordon som uppfyller villkoren i 20 § i fordonslagen och lastbilar som uppfyller villkoren för museifordon i 24 § i fordonslagen. Uppräkningen i paragrafen är avsedd att vara uttömmande. Skattefriheten ska dock på motsvarande villkor gälla också utländska fordon. Således behöver vägskatt inte betalas för exempelvis lastbilar som hör till försvarsmakten i andra stater och som deltar i militära övningar i Finland. Vad gäller utländska räddningsfordon och museifordon kontrolleras skattefriheten till övriga delar med stöd av kraven i fordonslagen, men det förutsätts inte att dessa fordon är registrerade i Finland.
I flera internationella konventioner om vägtrafik ingår bestämmelser om liberalisering av skatter och avgifter för användningen av väg. Sådana konventionsbestämmelser som är bindande för Finland ska beaktas i paragrafen genom att det i lagen föreskrivs att de lastbilar som med stöd av en internationell konvention är befriade från den skatt som avses i denna lag i sin tur befrias från vägskatt.
5 §.Skattepliktig användning. I paragrafen föreskrivs om tidpunkten för när skatteplikten för lastbilar inträder. Avgift ska betalas från och med dagen för anmälan om att en lastbil tagits i användning eller från det att lastbilen tagits i användning på vägnätet i Finland, beroende på vilken tidpunkt som inträffar först. Vägskatten grundar sig på den skattskyldiges anmälan, men det senare fallet omfattar händelser då användningen av lastbil inte har anmälts på förhand på det sätt som förutsätts i lagen.
6 §.Skatteplikt och ansvar för skatten. Den som har anmälts till Transport- och kommunikationsverket som innehavare av fordonet är skyldig att betala skatt. Skatteplikten fastställs enligt innehavet av fordonet, och innehavet eller ägandet av en släpvagn som dras av lastbil har inte någon inverkan på skatteplikten. Med fordonets innehavare avses fordonets verkliga innehavare, såsom ett transportföretag som trafikerar med fordonet i fråga och fullgör de skyldigheter som gäller fordonet och transportverksamheten. Chauffören kan anses vara ansvarig för avgiften, om skyldigheten att lämna en anmälan om avgiften har försummats och det inte går att påvisa vem som är fordonets verkliga innehavare eller om fordonet har använts olovligt. Med olovlig användning avses användning som är kriminaliserad enligt 28 kap. i strafflagen (39/1889) eller bruksstöld av motordrivet fortskaffningsmedel.
Skatteplikt påförs när lastbilen börjar användas eller när den skattepliktiga användningen konstateras.
7 §.Skattens storlek. I paragrafen föreskrivs om vägskattens storlek. Storleken på vägskatten grundar sig på lastbilens utsläppsklass och längden på användningsperioden. Om utsläppsklassen inte är känd, uppbärs skatten enligt klass Euro 0, den högsta avgiftssatsen. Skatten är dessutom differentierad beroende på om det är fråga om en högst treaxlad eller minst fyraxlad lastbil eller fordonskombination. Skatten för en endags användningsperiod är dock densamma för alla lastbilar. Skattebeloppen framgår av den skattetabell som finns som bilaga till lagen.
Antalet axlar på en fordonskombination kan variera under en användningsperiod, om bilen drar olika släpvagnar. Då fastställs skatten för fordonskombinationen enligt det största antalet axlar under en användningsperiod. För en fordonskombination ska lämnas anmälan om en ny användningsperiod, till exempel om fordonet tidigare uppgetts vara treaxlat, men det under pågående period uppstår ett behov av att använda släpvagnen i en kombination med minst fyra axlar. Trots att samma fordon då får två delvis överlappande användningsperioder, föreslås det av skattetekniska skäl inte att skatten ska återbetalas.
Vägskattens storlek beräknas för en period som den skattskyldige själv väljer och som kan vara 1, 7, 30 eller 365 dagar. Den betalningsskyldige bestämmer själv när perioden inleds. Den skatt som fastställs för perioden i fråga är slutlig och den påverkas inte av om lastbilen verkligen används under perioden på vägnätet i Finland. Således påverkas den skatt som ska betalas inte av exempelvis att lastbilen byter innehavare eller ägare, ställs av, slutligt avförs ur det finländska trafik- och transportregistret eller att det uppstår andra hinder för användningen eller vistelsen i landet blir kortare än vad som uppgetts. Den skatt som ska betalas är bunden till den skattskyldiges anmälan om användningsperiodens längd, och en eventuellt oanvänd skatt varken gottskrivs eller återbetalas senare.
8 §.Anmälningsskyldighet. Den skattskyldige ska anmäla till Transport- och kommunikationsverket de uppgifter som är nödvändiga för att man ska kunna fastställa skatten för en skattepliktig lastbil som används på vägnätet i Finland. Sådana uppgifter är uppgifter om lastbilens ägare och innehavare samt deras kontaktuppgifter, lastbilens användningsperiod, identifieringsuppgifter, utsläppsklass och antal axlar samt det största antalet axlar i en fordonskombination under användningsperioden. Också anmälaren och dennes kontaktuppgifter ska uppges. Den uppräkning som nämns i lagen anger minimikraven för anmälan. Transport- och kommunikationsverket får utfärda närmare föreskrifter om hur uppgifter ska lämnas och om andra förfaranden vid anmälan.
Om den skattskyldiges uppgifter förändras under användningsperioden, ska skatteuppbördsmyndigheten genast informeras. Den skattskyldige ska lämna en anmälan, om en ny användningsperiod inträder innan den tidigare perioden går ut, om den skattepliktiga användningen av bilen fortsätter efter utgången av den period som anmälan gällde. Också om beloppet av den avgift som påförts för användningsperioden stiger till exempel på grund av att en släpvagn tagits i bruk, ska en anmälan göras till Transport- och kommunikationsverket om den nya användningsperioden innan släpvagnen används i trafiken.
9 §.Påförande av vägskatt. I paragrafen föreskrivs om hur vägskatten påförs. Transport- och kommunikationsverket påför vanligen vägskatten enligt den skattskyldiges anmälan. Transport- och kommunikationsverket kan också påföra avgiften efter att tillsynsmyndigheten har lämnat de uppgifter som påverkar avgiften. Avgiften påförs som regel utan att den skattskyldige har hörts. Det är onödigt att höra den skattskyldige, om vägskatten grundar sig på den skattskyldiges egen anmälan och val av användningsperiod. Om avgiften däremot fastställs på grundval av övervakningsuppgifter, ska den skattskyldige ges möjlighet att bli hörd i enlighet förvaltningslagen (434/2003).
10 §.Betalning av vägskatt. I paragrafen ingår bestämmelser om betalning av avgiften. Avgiften ska betalas senast 30 dagar efter det att den skattepliktiga användningen inleddes. Avgiften kan betalas i enlighet med lagen om skatteuppbörd till skattemyndighetens bankkonto. För att göra beskattningsprocessen smidigare ges dock Transport- och kommunikationsverket möjlighet att godkänna även andra betalningssätt. Detta möjliggör exempelvis att Transport- och kommunikationsverket kan införa ett betalningsförfarande enligt vilket den skattskyldige får betala avgiften i samband med anmälan om användningsperiod med kreditkort eller annat betalkort.
Uppbörden av vägskatten är huvudsakligen automatiserad. Uppgifter om en skatt som betalats på grundval av felaktig eller bristfällig information kan således inte tas upp i debetsedeln utan en särskild begäran till Transport- och kommunikationsverket. Skatten anses vara obetald, om den inte omfattas av ett beskattningsbeslut. Om skatten har betalts med stöd av felaktiga eller bristfälliga betalningsuppgifter och inte tagits upp i debetsedeln före sista betalningsdagen, leder det till att användningen av fordonet förbjuds.
11 §.Påföljdsavgift. I paragrafen föreskrivs om påföljdsavgift. En påföljdsavgift bärs upp, om det i samband med trafikövervakning upptäcks en lastbil som inte har anmälts för användning eller de uppgifter som har anmälts är felaktiga vilket har lett till att avgiften inte har burits upp. Transport- och kommunikationsverket fastställer då en fast påföljdsavgift på 1 500 euro. Syftet med påföljden är att förebygga att lastbilar används utan att avgiften anmäls. Storleken på den fasta påföljdsavgiften kan anses vara motiverad, eftersom det är synnerligen svårt, om inte omöjligt, att få bevis för hur mycket fordonet faktiskt har använts i trafik. För ett effektivt förebyggande påförs påföljdsavgiften som en engångsavgift. Om samma fordon åter upptäcks i samband med en övervakning och någon deklaration ännu inte har lämnats in, påförs en ny påföljdsavgift.
Skatteuppbördsmyndigheten utövar inte sin prövningsrätt för att fastställa påföljdsavgiften eller dess storlek, utan påföljdsbeloppet är fast oberoende av hur mycket eller i vilka förhållanden fordonet har använts. Påföljdsavgiften fastställs med iakttagande av det efterbeskattningsförfarande som föreskrivs i 14 §. Genom förfarandet tryggas den skattskyldiges rättssäkerhet när påföljdsavgiften fastställs.
Påföljdsavgiften påminner om den tilläggsskatt som avses i 47 a § i fordonsskattelagen. Denna skatt bärs upp när fordon som inte är registrerade eller som avställts används i trafik. För lastbilar kommer det att uppbäras såväl påföljdsavgift som tilläggsskatt, om det finns förutsättningar för att tillämpa båda bestämmelserna, eftersom det då är fråga om administrativa påföljder som orsakas av kringgående av två olika skatter.
12 §.Beskattningsbeslut. I paragrafen ingår bestämmelser om vad ett beskattningsbeslut ska innehålla och hur beslutet ska skickas. I 1 mom. föreskrivs om de uppgifter som får antecknas i skattebeslutet.
Paragrafens 2 mom. gäller de fall då den skattskyldige inte har fått något beskattningsbeslut. Eftersom debetsedeln med uppgift om att användningsperioden har inletts automatiskt lämnas till posten för befordran, har Transport- och kommunikationsverket inte möjlighet att kontrollera om debetsedeln verkligen har anlänt till den skattskyldige. Således ska den skattskyldige kontrollera att användningsperiodens skatt har betalts senast på förfallodagen. Den skattskyldige åläggs att begära ett skattebeslut så att skatten kan betalas senast på förfallodagen.
Paragrafens 3 mom. handlar om att skicka beskattningsbeslutet som bevislig delgivning. Det kan vara nödvändigt, om det finns skäl att anta att adressen är felaktig.
Det 4 mom. gäller tillämpning av förvaltningslagen på beskattningsbeslutet. Förvaltningslagens bestämmelser om beslutets innehåll och motivering av beslut tillämpas inte på skattebeslutet, eftersom beslutet fattas automatiskt och grundar sig på uppgifter som den skattskyldige har anmält.
13 §.Skatterättelse till skattetagarens fördel. Paragrafen gäller ändring av ett beskattningsbeslut till statens fördel. En rättelse av beskattningen till skattetagarens fördel är möjlig när det har gått tre år efter det att skatten påfördes eller den tidpunkt då den borde ha påförts. Dessutom föreskrivs det om den tidsfrist inom vilken beslutet om ändring av beskattningen får rättas. Tidsfristen är 60 dagar från det att den som har rätt att söka ändring har delgivits beslutet. Tanken med denna bestämmelse är att en rättelse är möjlig inom denna tidsfrist också efter att statsombudet har delgivits saken.
14 §.Efterbeskattning. I paragrafen föreskrivs om förutsättningarna för efterbeskattning och de metoder som ska tillämpas. Efterbeskattning kan verkställas, om skatt inte har tagits ut på grund av att den skattskyldige lämnat in en oriktig deklaration. Den skattskyldige ska höras innan kvarskatten fastställs.
15 §.Rättelse till den skattskyldiges fördel. Paragrafen gäller möjligheten att ändra beskattningen till den skattskyldiges fördel. Rättelse kan göras på yrkande av den skattskyldiges eller på Transport- och kommunikationsverkets eget initiativ.
16 §.Begäran om omprövning. I paragrafen föreskrivs om begäran om omprövning och behandlingen av den. En begäran om omprövning ska lämnas till skatteuppbördsmyndigheten senast tre år efter det att skatten påfördes eller rättelsebeslutet fattades. Skatteuppbördsmyndigheten ska behandla en begäran om omprövning utan oskäligt dröjsmål.
17 §.Besvär hos förvaltningsdomstolen. I paragrafen föreskrivs om besvär hos förvaltningsdomstolen. Ändring i beslut med anledning av begäran om omprövning får sökas hos Helsingfors förvaltningsdomstol. Helsingfors förvaltningsdomstol behandlar också besvär som gäller fordonsskatt. Genom att koncentrera besvär som gäller vägskatt till Helsingfors förvaltningsdomstol kan man försäkra sig om att besluten är enhetliga. Enligt 3 mom. är det inte nödvändigt med en statlig intressebevakare.
18 §.Besvär hos högsta förvaltningsdomstolen. Besvärstillstånd för anförande av besvär över ett beslut av Helsingfors förvaltningsdomstol får sökas hos högsta förvaltningsdomstolen. För att besvär ska få anföras krävs det dock ett besvärstillstånd av högsta förvaltningsdomstolen. Besvärstiden är 60 dagar från delfåendet av förvaltningsdomstolens beslut.
19 §.Ränta som ska betalas med anledning av sökande av ändring. På skatt som upphävts till följd av återbäring betalas ränta enligt lagen om skatteuppbörd. Om skatten stiger till följd av sökande av ändring, tas ränta ut av den skattskyldige enligt lagen om skattetillägg och förseningsränta.
20 §.Bevakning av statens intresse. Paragrafen innehåller bestämmelser om bevakning av statens intresse. Den statliga intressebevakningen i frågor som gäller vägskatt hör till Transport- och kommunikationsverkets skatteombudsman. I praktiken sköts bevakningen av skattetagarens intresse huvudsakligen i efterhand. Ombudsmannen ska i praktiken höras bara om det finns särskilda skäl, till exempel i situationer då ett avgörande avviker från etablerad avgörandepraxis eller om det i övrigt är fråga om ett principiellt eller viktigt beslut. Ombudsmannen anses ha fått del av skattebeslut när han eller hon i förekommande fall kan ta del av handlingarna. På detta sätt kan ombudsmannen sätta sig in i handlingarna innan besvärstiden går ut och vid behov söka ändring i beslut som omfattas av hans eller hennes behörighet. Den föreslagna bestämmelsen är en specialbestämmelse som tränger undan tillämpningen av de allmänna bestämmelserna i förvaltningslagen om hörande av part och delgivning av beslut till en part.
21 §.Omröstning i förvaltningsdomstolen. I paragrafen föreskrivs om avgörande av skattebesvär genom omröstning i förvaltningsdomstolen.
22 §.Verkställighet. Paragrafen gäller verkställigheten av beskattningsbeslut under behandlingen av begäranden om omprövning eller besvär. Även om det yrkas att vägskatten ska rättas eller behandlingen av besvär som gäller rättelsebeslut pågår vid förvaltningsdomstolen, ska skatten betalas. Om det till följd av sökande av ändring kan konstateras att skatten har uppburits till ett för stort belopp, återbärs den grundlöst betalda skatten jämte lagstadgad ränta utan särskild ansökan.
23 §.Skatteuppbördsmyndighet. I paragrafen föreskrivs om myndighetens behörighet. Transport- och kommunikationsverket sköter debitering av skatten och andra åtgärder i anknytning till indrivning av skatten samt behandlar begäranden om omprövning som gäller vägskatter och andra ärenden som hör till en skatteuppbördsmyndighet. Transport- och kommunikationsverket får överföra uppgifter av biträdande art som hänför sig till skatteuppbörden till en avtalspart. Sådana uppgifter är till exempel rådgivning, postning och lagringsuppgifter. Myndighetens beslutanderätt kan inte överföras. Transport- och kommunikationsverket ska tillhandahålla de anvisningar och den utbildning som behövs för skötseln av uppgifter av biträdande art. Avtalspartens tjänste- och skadeståndsansvar regleras i strafflagen och skadeståndslagen. På Åland sköter Statens ämbetsverk på Åland uppgifter av biträdande art som hänför sig till vägskatten. På detta sätt blir det möjligt för skattskyldiga att uträtta sina ärenden lokalt på Åland.
24 §.Tillsyn. I paragrafen föreskrivs om hur tillsynen över vägskatten ska ordnas. Tillsynen över skatten utövas av Transport- och kommunikationsverket och polisen, Gränsbevakningsväsendet och Tullen. De myndigheter som anges i lagen ska se till att det på vägarna inte används sådana fordon som omfattas av vägskatt men som inte har anmälts för användning i Finland eller som belastas av obetald skatt som förfallit till betalning. Polisen, Gränsbevakningsväsendet och Tullen har också som uppgift att informera Transport- och kommunikationsverket om de på vägen upptäcker fordon som ska påföras en påföljdsavgift enligt 11 §.
Tillsynen över vägskatten kan också skötas med tekniska metoder på samma sätt som i fråga om fordonsskatten. Tillsynen kan genomföras som kontinuerlig automatisk kameraövervakning, bildupptagning eller registrering av annan övervakningsinformation. För tydlighetens skull föreslås det i bestämmelsen även bli sagt att man när tillsynen ordnas eller genomförs ska förvissa sig om att utrymmen som används för boende av permanent natur inte fotograferas eller filmas. Det föreslås att de uppgifter som samlas in i samband med den tekniska skattetillsynen ska lagras i trafik- och transportregistret. På behandlingen av uppgifterna ska då bestämmelserna i lagen om transportservice (320/2017) tillämpas. I praktiken ska skattekontrollen vid Transport- och kommunikationsverket gå till så att fordonens identifieringsuppgifter som samlats in genom fotografering eller filmning jämförs på automatisk väg med uppgifterna i registret. På så sätt kan man konstatera om det i fråga om ett fordon som har påträffats i trafik har anmälts att det används i trafik och om vägskatt har betalats för fordonet.
25 §.Användningsförbud. I paragrafen föreskrivs om användningsförbud som en påföljd av att vägskatten inte har betalts inom utsatt tid. En lastbil som belagts med användningsförbud får inte användas på väg ens om äganderätten till eller innehavet av lastbilen överlåtits på någon annan än den skattskyldige. Den myndighet som påfört vägskatten kan begära handräckning av polisen för att förhindra användning. Lastbilen får användas först när vägskatten är betald. Även om användningsförbudet fastställs på lika grunder för såväl finländska som utländska lastbilar, är förbudet av betydelse i synnerhet när det gäller den skatt som uppbärs av utlänningar, eftersom indrivning av små belopp från utlandet kan vara besvärligt och kostnadsineffektivt.
I paragrafen föreslås också bestämmelser om förfaranden, om fordonet beläggs med användningsförbud. Tillsynsmyndigheten får omhänderta registreringsskyltarna och registreringsintyget från en lastbil som belagts med användningsförbud. Med skriftligt samtycke från polisen, Tullen eller Gränsbevakningsväsendet får lastbilen dock föras för förvaring till en plats som myndigheten anger.
I vissa särskilda fall kan det vara skäligt att återta ett användningsförbud. Transport- och kommunikationsverket ges möjlighet att av särskilt vägande skäl återta ett användningsförbud helt och hållet eller för viss tid. Det är fråga om möjligheten att utfärda ett mildare förbud baserat på en samlad prövning av omständigheterna. Det är svårt att förutse alla sådana situationer och i det avseendet påminner frågan om skattelättnader. Enligt förslaget ska myndighetens prövningsrätt begränsas genom att användningen av lastbil tillåts bara om domstolen beslutat att inleda skuldsanering eller skuldreglering i fråga om den som lämnat skatten obetald eller om det kan anses att lastbilens ägare eller innehavare inte har känt till eller kunnat känna till att skatten är obetald och att det med beaktande av omständigheterna kan anses vara oskäligt att förbjuda att lastbilen används. Tanken är att inte använda exempelvis uppskov med betalning av skatten som ett alternativ till befrielse från användningsförbud i sådana fall då sökandens särskilda omständigheter eventuellt förutsätter att betalningsuppskov beviljas.
I 6 mom. i paragrafen föreskrivs om undantag från användningsförbudet. Om en person tillgripit en lastbil och personen med stöd av 6 § 2 mom. har debiterats fordonsskatt för den tid fordonet varit tillgripet, medför detta inte användningsförbud för ägaren på grund av obetald skatt.
26 §.Kringgående av skatt. Det föreslås att det i lagen om vägskatt för tunga lastbilar införs den i skattelagstiftningen sedvanliga bestämmelsen om förbud mot kringgående av skatt.
27 §.Skattelättnad och betalningsuppskov. Transport- och kommunikationsverket ska ha möjlighet att bevilja befrielse från eller uppskov med betalningen av vägskatt och påföljdsavgift jämte ränta. Myndighetens prövningsrätt ska vara begränsad på samma sätt som vid vissa andra skatteslag så att befrielse från skatt är möjlig, om det med hänsyn till omständigheterna är uppenbart oskäligt att ta ut skatt till fullt belopp. Med beaktande av bland annat att användningen av fordonet förhindras, om betalningen av vägskatten försummas, bör den föreslagna bestämmelsen om skattelättnad tillämpas restriktivt. Avsikten är inte att skattelättnader ska beviljas bara av den anledningen att den skattskyldiges betalningsförmåga inte räcker till för betalning av skatten.
Transport- och kommunikationsverket ska också ha möjlighet att bevilja uppskov med betalningen av skatten till följd av exceptionella omständigheter som är oberoende av sökanden eller på grund av väsentligt nedsatt skattebetalningsförmåga eller av andra särskilda skäl.
Ansökan om skattelättnad görs hos Transport- och kommunikationsverket, men finansministeriet får åta sig principiellt viktiga ärenden.
28 §.Utebliven uppbörd av skatt. I paragrafen föreskrivs om de fall då Transport- och kommunikationsverket kan låta bli att bära upp skatt, till exempel i sådana fall då kostnaderna för uppbörden blir orimligt höga. Det är dock inte fråga om en lättnad, utan att uppbördsförfarandet avbryts. Varken skattskyldigheten eller användningsförbudet påverkas av att skatteuppbörden uteblir.
29 §.Offentlighet och utlämning av uppgifter som gäller vägskatt. Uppgifterna om vägskatten är i huvudsak offentliga. Det är nödvändigt att uppgifterna är offentliga bland annat på grund av att en obetald vägskatt leder till användningsförbud, och den omständigheten har betydelse bland annat vid handel med fordonet. Uppgifterna om vägskatt ska vara så lättillgängliga som möjligt till exempel via en elektronisk tjänst. Som ett undantag från uppgifternas offentlighet föreskrivs det att handlingar som gäller skattelättnader, betalningsuppskov eller återkallande av användningsförbud ska vara sekretessbelagda, eftersom dessa handlingar kan innehålla känsliga uppgifter som i huvudsak är sekretessbelagda med stöd av offentlighetslagen.
30 §.Elektronisk underskrift. Beskattningsbeslut och andra handlingar kan undertecknas maskinellt. På grund av det stora antalet skattebeslut som ska skickas ut liksom andra handlingar är det inte möjligt att underteckna handlingarna på vanligt sätt.
31 §.Straffbestämmelser. I fråga om straff för lagstridigt undandragande av skatt hänvisas till strafflagens bestämmelser om skattebedrägeri.
32 §.Ikraftträdande. Lagen avses träda i kraft den 1 januari 2021.
Bilaga. Bilagan innehåller en skattetabell med uppgifter om vägskattens storlek för olika utsläppsklasser enligt längden på användningsperioden och lastbilens eller fordonskombinationens axelantal.