1.1
Lag om yrkesinriktad vuxenutbildning
Examenskommissionernas registerföring
Examenskommissionerna är av Utbildningsstyrelsen tillsatta organ, vars medlemmar handlar under tjänsteansvar och som ansvarar för ordnandet av och kvaliteten på sådana fristående examina som avses i lagen om yrkesinriktad vuxenutbildning (631/1998). Enligt 7 § i lagen om yrkesinriktad vuxenutbildning har kommissionerna i uppgift att ingå avtal om att ordna fristående examina med examensarrangörerna, säkerställa kvaliteten på ordnandet av fristående examina, utveckla systemet med fristående examina och de fristående examina, utfärda betyg över avlagda fristående examina och avlagda examensdelar samt behandla begäran om omprövning av bedömningen av en examinands kunnande. Bestämmelsen träder i kraft den 1 augusti 2016 i ovan nämnda ordalydelse.
Utbildningsstyrelsen bestämmer branscher och verksamhetsområden för de olika examenskommissionerna samt tillsätter kommissionerna för högst tre år i sänder. För närvarande finns 147 sådana examenskommissioner. Antalet kommissioner kommer att minska till 92 från och med mandatperioden som inleds den 1 augusti 2016. Examenskommissionerna verkar i anslutning till Utbildningsstyrelsen. Enligt 7 § i lagen fattar Utbildningsstyrelsen beslut om arvoden till examenskommissionernas medlemmar och sköter examenskommissionernas betalningar, bokföring och arkivering.
I anslutning till Utbildningsstyrelsen grundas det från och med den 1 augusti 2016 ett sekretariat för fristående examina i enlighet med 7 c § i lagen om yrkesinriktad vuxenutbildning. De anställda vid sekretariatet ska i fortsättningen stå i tjänsteförhållande till det och fungera som sekreterare vid examenskommissionerna. Sekretariatet för fristående examina ska ersätta de utomstående personer som är timanställda sekreterare på deltid vid examenskommissionerna och för närvarande 90 till antalet samt de sekreterare som har utsetts inom respektive examenskommission. Enligt lagen har sekretariatet till uppgift att bistå examenskommissionerna i deras lagstadgade uppgifter samt styra och handleda examensarrangörerna. Grundandet av sekretariatet ska göra det lättare för examenskommissionerna att fokusera på sina kärnuppgifter, dvs. att bedöma och säkerställa kvaliteten på ordnandet av samt utvecklingsarbetet kring fristående examina. Samtidigt kommer man att kunna se till att olika examenskommissioner följer en enhetlig praxis, eftersom sekretariatet för fristående examina i fortsättningen kommer att vara en central aktör beträffande kvalitetssäkring och säkerställande av enhetliga avtal om ordnande av fristående examina. Beslutanderätten i de ärenden som ingår i de uppgifter examenskommissionerna ska sköta kvarstår dock hos kommissionerna.
Arrangörerna av fristående examina ordnar examenstillfällena och svarar för andordnandet av bedömningen av examensprestationerna vid examenstillfällena. De svarar också för den personliga anpassningen av examensprestationerna i samråd med utbildningsanordnaren och utser bedömarna i enlighet med avtalet om anordnande av fristående examen. Examensarrangörerna upprättar samt undertecknar för egen del också examensbetygen och betygen över avlagda examensdelar samt svarar för dokumentering och arkivering av material i anslutning till bedömningen.
Arrangörerna av fristående examina upprätthåller uppgifter om studieprestationerna i sina studerande- eller andra motsvarande administrativa system, och sänder uppgifter om examina som avläggs till examenskommissionerna som ska fatta besluten om examensprestationerna. Examenskommissionerna ska upprätthålla de här uppgifterna och uppgifter om redan avlagda examina i sina respektive mötesdokument. Dessa bildar personregister av högst varierande kvalitet i frågan om det tekniska utförandet. Uppgifterna om avlagda prestationer samlas alltså inte in i något nationellt register, utan varje kommission bildar sitt eget register. Examenskommissionerna för register över ordnande och avläggande av examina i enlighet med 8 § 4 punkten i personuppgiftslagen, enligt vilken personuppgifter får behandlas, om behandlingen föranleds av en uppgift eller förpliktelse som anvisas den registeransvarige i lag eller som påförts honom med stöd av lag i lagen om personregister.
För skötseln av sina uppgifter behandlar examenskommissionerna sådana uppgifter med vars hjälp man kan individualisera examinanden, såsom personens namn, personbeteckning och kön, examen och examensdelar som ska avläggas jämte deras kompetensområde samt om vitsord för eller godkännande av prestationen, examensspråket, tidpunkten för avläggande av examen eller examensdel samt tidpunkten för avläggande av sådana examensdelar som ingår i grundexamen i syfte att höja vitsordet jämte examensarrangemang och arbetsuppgifter som ingår i avläggandet av examen samt uppgifter om bedömarna av examen. Därtill kan man behandla andra uppgifter som gäller personer som avlägger examen angående den examen som avläggs, samt på vilket sätt det sker och examensarrangemangen. För examensbedömarnas del insamlas utöver namnet på dem också uppgifter om huruvida de företräder arbetstagarna, arbetsgivarna, ett visst undervisningsområde eller självständiga yrkesutövare enligt 7 § 2 mom. i lagen om yrkesinriktad vuxenutbildning samt uppgifter om ifall bedömaren har genomgått examensmästarutbildning. Enskilda examenskommissioner har i vissa fall också registrerat andra uppgifter, såsom närmare uppgifter om lärare-bedömare.
Med stöd av hänvisningsbestämmelserna i 16 § 4 och 5 punkterna i lagen om yrkesinriktad vuxenutbildning tillämpas bestämmelserna i 42 och 43 § i lagen om grundläggande yrkesutbildning (630/1998) på ordnande av fristående examina. Enligt 42 § 4 mom. i lagen om grundläggande yrkesutbildning ska personuppgiftslagen (523/1999) tillämpas på behandlingen av personuppgifter, om inte något annat bestäms. Om behandlingen av personuppgifter föreskrivs i personuppgiftslagen som en allmän lag. Behandlingen av examinandernas personuppgifter grundar sig på examensarrangörernas och examenskommissionernas lagstadgade uppgifter. Dessutom uppstår en sådan saklig anknytning mellan den som avlägger en fristående examen och examensarrangören vilken, utöver lagstadgade myndighetsuppdrag, med stöd av 8 § 1 mom. 5 punkten i personuppgiftslagen berättigar examensarrangören och examenskommissionen att behandla de personuppgifter om examinanden som behövs i detta syfte. I personuppgiftslagen understryks relevanskravet vid behandling av personuppgifter, dvs. de personuppgifter som samlas in och behandlas ska vara behövliga med tanke på behandlingen. Behandlingen av personuppgifter i examenskommissionerna sker på de grunder som föreskrivs i personuppgiftslagen, och datainnehållet som införs i registret begränsas i enlighet med personuppgiftslagen till de uppgifter som behövs för att sköta kommissionens lagstadgade uppgifter.
Enligt personuppgiftslagen får en personbeteckning behandlas bland annat om det är nödvändigt att entydigt individualisera den registrerade för att utföra en i lag angiven uppgift, eller för att uppfylla den registrerades eller den registeransvariges rättigheter och skyldigheter. Den registeransvarige ska se till att personbeteckningen inte onödigt antecknas i handlingar som skrivs ut eller upprättas på basis av personregistret. Vid beviljande av examensbetyg är behandlingen av personbeteckning nödvändig att för att individualisera examinanden.
Nuvarande praxis, enligt vilken uppgifterna behandlas i respektive examenskommission försvårar en ändamålsenlig behandling av uppgifterna om de prestationer som ingår i en examen. En fristående examen består av examensdelar som avläggs stegvis, genom att examinanden vid examenstillfället påvisar det kunnande som krävs för respektive examensdel. Avläggande av hela examen är ofta en process som tar längre tid i anspråk, och examensarrangören för de olika delarna som ingår i en och samma examen kan variera. Till avläggande av examen hör ofta också erkännande av tidigare förvärvat och påvisat kunnande. För närvarande finns det inte någon enhetlig verksamhetsmodell för examenskommissionernas registerföring och databehandling. I praktiken innebär det att registerföringen inte till alla delar motsvarar god förvaltningssed inom dataförvaltning enligt lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet (621/1999; offentlighetslagen). Dessutom byts examenskommissionerna ut vart tredje år, vilket för examensprestationernas del försvårar en långsiktig registerföring av dem. Nuläget och avsaknaden av långsiktighet är också ofördelaktigt med tanke på den enskilda examinandens rättssäkerhet angående behandlingen av uppgifterna om honom eller henne.
Utbildningsstyrelsen upprätthåller för närvarande ett datasystem som innehåller uppgifter om tillsättande av examenskommissioner, medlemmarna i kommissionerna i egenskap av förtroendeorgan samt uppgifter om avtalen om ordnande av fristående examina med utbildningsanordnare och andra examensarrangörer. Registret förs för skötseln av de myndighetsuppdrag som ankommer på Utbildningsstyrelsen i enlighet med lagen om yrkesinriktad vuxenutbildning och förordningen om yrkesinriktad vuxenutbildning (812/1998). Det fungerar också som datalager för övriga datasystem inom utbildningsförvaltningen, och innehåller uppgifter om gällande avtal om ordnande av fristående examina (rätten att ordna examenstillfällen). Enligt 7 a § i lagen om yrkesinriktad vuxenutbildning ska examenskommissionerna till myndigheterna inom utbildningssektorn utöver de uppgifter om avtalen om att ordna examina som behövs också lämna uppgifter om examinanderna och utfärdade examensbetyg. De här uppgifterna om examinander och utfärdade examensbetyg lämnas dock tills vidare inte systematiskt till någon instans och samlas inte heller in i något centralt myndighetsregister.
Det finns också ett behov av att framöver göra processen gällande utfärdande av examensbetygen smidigare, så att man ska kunna skriva ut dem i ett enhetligt elektroniskt system sedan examenskommissionen behandlat ärendet på sitt möte. För närvarande är det examensarrangören som skriver betygen och skickar dem för underskrift per post till respektive examenskommission, som sedan returnerar dem till examensarrangören, likaledes per post. Examenskommissionens korrigeringar av eventuella fel i examensbetygen resulterar sålunda i en ny postningsomgång.
Med anledning av ovan beskrivna process föreslås att lagen om yrkesinriktad vuxenutbildning ändras så att det till den del det gäller personuppgifter som behandlas i anlutning till avläggandet av fristående examina ankommer på Utbildningsstyrelsen att upprätthålla ett register över examensprestationer i fristående examina. Examenskommissionerna föreslås övergå till ett centraliserat datasystem för skötseln av sina lagstadgade uppgifter. Varje examenskommission ska enligt förslaget ha tillgång till sina egna uppgifter. Samtidigt föreslås att man frångår de nuvarande kommissionsspecifika registren över examensprestationer. I fortsättningen ska examensarrangörerna inte längre separat tillställa uppgifter om avläggande av examina till respektive examenskommission, utan lämna de uppgifter om anordnade och avläggande av fristående examina som föreskrivs i lagen till prestationsregistret för fristående examina som upprätthåll s av Utbildningsstyrelsen.
I prestationsregistret för fristående examina ska man enligt förslaget anteckna den information som hänför sig till skötseln av respektive examenskommissions lagstadgade uppgifter, och som för närvarande antecknas i det personregister som upprätthåll s av respektive examenskommission. I behandlingen av denna information iakttas, utöver vad som föreskrivs om personuppgifter i denna lag, också vad som föreskrivs i personuppgiftslagen och lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet.
Enligt förslaget ska Utbildningsstyrelsen upprätthålla registret för examenskommissionernas räkning, men själv svara för de registeransvariguppgifter som fastställs i 7 § 5 mom. i lagen om yrkesinriktad vuxenutbildning. Utbildningsstyrelsen ska på det sätt som förutsätts i offentlighetslagen se till datasystemen samt att de data som ingår i det är vederbörligen lagrade samt tillgängliga, användbara, skyddade, integrerade och se till deras oföränderlighet samt även sörja för andra omständigheter som påverkar kvaliteten på uppgifterna. Vidare ska Utbildningsstyrelsen svara för eventuella tekniska anslutningar för införande, behandling och utlämnande av uppgifter. Examenskommissionerna ska i egenskap av registeransvariga svara för skötseln av övriga uppgifter i anslutning som ankommer på dem, såsom uppgifternas riktighet samt att utlämnande och övrig behandling av uppgifterna i registret sker på ett lagenligt sätt.
Enligt förslaget ska bestämmelserna i 18 a och b § i lagen om yrkesinriktad vuxenutbildning innehålla uppgifter om källorna för, datainnehållet i, lagringstiden för och utlämnandet av uppgifter som ska ingå i det register över examensprestationer i fristående examina som Utbildningsstyrelsen ansvarar för. I registret ska utöver identifikationsuppgifter över dem som avlägger fristående examina också införas de uppgifter om examensarrangemang och avläggande av examen som behövs. Dessa uppgifter fås enlig förslaget av examensarrangörerna. I registret ska dessutom införas examensbedömarnas namn samt uppgifter om sådana aspekter som enligt lagen ska beaktas i fråga om bedömarna av examensprestationerna. Därtill ska examenskommissionen i registret införa uppgifter om avlagda fristående examina. Samtliga uppgifter som antecknas i registret ska vara nödvändiga för skötseln av examenskommissionernas lagstadgade uppgifter. I fortsättningen ska examenskommissionerna få de personuppgifter som de behöver för sin respektive verksamhet från det centraliserade registret som upprätthåll s av Utbildningsstyrelsen.
Enligt förslaget ska uppgifterna om examensprestationer bevaras bestående i registret. Med tanke på examinandernas rättsäkerhet är det nödvändigt att de bevaras bestående. Uppgifter om examensarrangemang, arbetsuppgifter i anknytning till examenprestationerna samt om examensbedömarna och dem som ansvarar för examen ska bevaras i högst två år.
Enligt 12 § 2 mom. i grundlagen är handlingar och upptagningar som innehas av myndigheterna offentliga, om inte offentligheten av tvingande skäl särskilt har begränsats genom lag. Var och en har rätt att ta del av offentliga handlingar och upptagningar.
Enligt hänvisningsbestämmelsen i 16 § 5 punkten i gällande lag om yrkesinriktad vuxenutbildning tillämpas på examenskommissionernas verksamhet även vad som bestäms i offentlighetslagen. Nämnda lag tillämpas oavsett om de uppgifter som antecknas i registret som hänför sig till examenskommissionens verksamhet gäller personuppgifter.
Enligt 16 § 3 mom. i offentlighetslagen får personuppgifter ur en myndighets personregister, om inte något annat särskilt bestäms i lag, lämnas ut i form av en kopia eller en utskrift eller i elektronisk form om mottagaren enligt bestämmelserna om skydd för personuppgifter har rätt att registrera och använda sådana personuppgifter. De uppgifter om examensprestationer i registret över fristående examina som är offentliga får med stöd av offentlighetslagen på begäran utlämnas, ifall de villkor som anges för utlämnande av sådana uppgifter enligt den lagen uppfylls.
Enligt 24 § 1 mom. 30 punkten i offentlighetslagen är dock bland annat handlingar som gäller elevers och examinanders provprestationer samt sådana av en läroanstalt utfärdade betyg och andra handlingar som innehåller uppgifter om verbala bedömningar av en elevs personliga egenskaper sekretessbelagda. Bestämmelser om utlämnande av sekretessbelagda uppgifter ingår i 7 kap. i offentlighetslagen. Enligt 26 § i offentlighetslagen kan en myndighet till en tredje part lämna ut uppgifter ur en sekretessbelagd handling endast om i lag särskilt tagits in uttryckliga bestämmelser om detta, eller när sekretessplikt har föreskrivits till skydd för någons intressen och denne samtycker till att uppgifter lämnas ut. Enligt 29 § i offentlighetslagen kan en myndighet till en annan myndighet lämna ut uppgifter ur sekretessbelagda handlingar, om det i lag särskilt tagits in uttryckliga bestämmelser om rätten att lämna ut eller att få uppgifter. Sekretessbelagda uppgifter kan också utlämnas om sekretessplikt har föreskrivits till skydd för någons intressen och denne samtycker till att uppgifter lämnas ut. I regel är det den myndighet som begär uppgifterna som är skyldig att skaffa samtycket. På ovan nämnda villkor kan uppgifterna också tillställas via en teknisk förbindelse.
I motiven till regeringens proposition om offentlighetslagen (RP 30/1998) konstateras att enligt 24 § 1 mom. 30 punkten ska absolut sekretess iakttas i fråga om handlingar som gäller elevvård eller befriande av en elev från undervisning, handlingar som gäller provsvar samt sådana av en läroanstalt utfärdade betyg och andra handlingar i vilka en elevs personliga egenskaper bedöms verbalt. Däremot är betyg med sifferbedömning som utfärdats av en läroanstalt offentliga.
En myndighet kan till en annan myndighet lämna ut uppgifter ur sekretessbelagda handlingar, om handlingen behövs vid behandlingen av ett förhandsbesked, ett förhandsavgörande, sökande av ändring i ett myndighetsbeslut, en klagan med anledning av en åtgärd, ett underställt ärende eller av besvär som anförts hos ett internationellt lagskipnings- eller undersökningsorgan (29 § 1 mom. 3 punkten i offentlighetslagen). Dessutom kan en myndighet till en annan myndighet lämna ut uppgifter ur sekretessbelagda handlingar, om uppgiften behövs för att ett enskilt övervaknings- eller tillsynsuppdrag som är riktat mot en myndighet ska kunna utföras (29 § 1 mom. 4 punkten i offentlighetslagen).
De uppgifter som ska antecknas i prestationsregistret för fristående examina är offentliga till sin karaktär. Enligt förslaget ska examenarrangörerna inte lämna ut sådana uppgifter till registret som med stöd av 24 § 1 mom. 30 punkten i offentlighetslagen är sekretessbelagda. Även de anteckningar examenskommissionerna gör om avläggande av en examen eller examensdel eller tidpunkten för den är offentliga enligt vad som ovan anförts. Det protokoll över bedömningen som upprättas i samband med bedömningen kan innehålla sekretessbelagda verbala bedömningar om personliga egenskaper, men avsikten är att dessa protokoll eller de verbala bedömningar som ingår i dem inte ska överföras från examensarrangörerna till prestationsregistret för fristående examina.
I vissa situationer är det dock nödvändigt att examenskommissionerna för att kunna sköta sina lagstadgade uppgifter i fortsättningen också bör få sådana uppgifter som med stöd av 24 § 1 mom. 30 punkten i offentlighetslagen är sekretessbelagda. Det kan i synnerhet gälla handläggande av begäran om rättelse angående bedömningen. Rättelse av en bedömning är inte ett sådant ändringssökande i ett beslut som fattats av en myndighet som avses i offentlighetslagen, och utgör således inte någon laglig grund för utlämnande av sekretessbelagda uppgifter utan examinandens samtycke. Därför föreslås i 18 c § en bestämmelse om att en examenskommission utöver vad som föreskrivs i lagen om offentlighet trots sekretessbestämmelserna har rätt att få uppgifter som hänför sig till bedömningen av en examensprestation, om det är nödvändigt för skötseln av examenskommissionens lagstadgade uppgifter. Att överlåta de sekretessbelagda uppgifterna vidare till en tredje part är möjligt endast på de grunder som anges i 7 kap. i offentlighetslagen.
I 18 d § i lagen föreslås därtill bestämmelser om att utlämnande av uppgifter till registret och ur registret till dem som har rätt till sådana uppgifter kan genomföras med hjälp av en teknisk förbindelse, så snart registerföraren kan försäkra sig om att uppgifterna kommer att skyddas på vederbörligt sätt. I det första skedet föreslås att arrangörerna av fristående examina inför uppgifterna i form av separata elektroniska tabeller eller andra filer, ur vilka uppgifterna därefter flyttas över till prestationsregistret för fristående examina. I fortsättningen kommer utlämnandet av uppgifterna att ske via gränssnittet mellan examensarrangörernas studie- eller motsvarande administrativa system och registret som upprätthålls av Utbildningsstyrelsen.
Försök
I 23 § i lagen om grundläggande yrkesutbildning ingår bestämmelser om försök. Enligt paragrafen kan undervisnings- och kulturministeriet eller Utbildningsstyrelsen bevilja tillstånd till ett sådant försök som enligt den lagen behövs för att utveckla utbildningen. Försökstillstånd kan beviljas sådana utbildningsanordnare som har förutsättningar att genomföra försöket på ett sådant sätt att det motsvarar dess syften och utan att äventyra de studerandes utbildningsrelaterade rättigheter. Försökstillstånd beviljas för viss tid, dock högst sex år.
Enligt paragrafens 2 mom. kan i försök med tillstånd av undervisnings- och kulturministeriet göras avvikelser från examinas namn och kompetensområden, uppbyggnaden och omfattningen av examen samt omfattningen av den utbildning som förbereder för den fristående examen. I försöken kan man med tillstånd av Utbildningsstyrelsen göra avvikelser från examens- och utbildningsgrunderna. En examen som ingår i försöket ska till sitt syfte och innehåll vara sådan att den ger det kunnande och den yrkesskicklighet som krävs för examen samt behörighet för fortsatta studier.
De utbildningsanordnare som deltar i ett försök väljs efter ansökan. I försöket tas ett behövligt antal utbildningsanordnare med, så att målsättningen för försöket kan uppnås. Vid valet beaktas representativiteten i regionalt och språkligt hänseende, om det är motiverat med hänsyn till omfattningen av och syftet med försöket. Utbildningsstyrelsen bestämmer de examens- eller utbildningsgrunder som ska iakttas i försöket.
I 10 § i lagen om yrkesinriktad vuxenutbildning ingår en hänvisningsbestämmelse om undervisning, enligt vilken man på sådan utbildning som avses i lagen om yrkesinriktad vuxenutbildning också tillämpar vissa bestämmelser om undervisningen enligt lagen om grundläggande yrkesutbildning. Ett av de lagrum som enligt 6 punkten i den paragrafen med stöd av 10 § ska tillämpas är bestämmelserna om försök i 23 § i lagen om grundläggande yrkesutbildning, dock så att det med tillstånd av Utbildningsstyrelsen är möjligt att avvika från examinas kompetensområden.
I lagen om yrkesinriktad vuxenutbildning ingår bestämmelser om grundläggande yrkesexamina, yrkesexamina och specialyrkesexamina som avläggs genom fristående examina samt om utbildning som förbereder för dessa examina. Fristående examina är yrkesinriktade examina som avläggs genom att examinanden påvisar sin yrkesskicklighet vid sådana examenstillfällen som avses i 7 § 3 mom. i den lagen. Det är möjligt att delta i examenstillfällena oberoende av hur yrkesskickligheten förvärvats och utan att delta i utbildning som förbereder för fristående examen. Examen avläggs enligt examensgrunderna för varje examen som med stöd av 13 § i den lagen bestäms av Utbildningsstyrelsen. Enligt 8 § i den lagen ska också innehållet i den förberedande utbildningen som eventuellt avläggs för examen motsvara examensgrunderna. I examensgrunderna anges kompetensområdena inom yrkesexamina och specialyrkesexamina, examensbenämningarna, examens utformning i form av obligatoriska och valbara examensdelar, till den del bestämmelserna om detta inte ingår i 12 c § i lagen om yrkesinriktad vuxenutbildning, samt kraven på yrkesskicklighet i examensdelarna och bedömningen av kunnandet.
Eftersom det i lagen om yrkesinriktad vuxenutbildning ingår bestämmelser om fristående examina och om utbildningar som förebereder för dem, bör hänvisningsbestämmelsen gällande försök preciseras så att den utöver den förberedande utbildningen också ska gälla examen. Avsikten med bestämmelsen har inte varit att man i ett försök ska tillämpa olika examensgrunder på en examen och på den förberedande utbildningen för examen.
Därför föreslås att lagen om yrkesinriktad vuxenutbildning ändras, så att hänvisningsbestämmelsen i 10 § 6 punkten i den gällande lagen till bestämmelserna om försök i 23 § i lagen om grundläggande yrkesutbildning flyttas, och blir en ny 16 § 1 a-punkt i lagen om yrkesinriktad vuxenutbildning. Enligt det inledande stycket till 16 § i lagen om yrkesinriktad vuxenutbildning ska på utbildning och examina enligt den lagen dessutom tillämpas de bestämmelser om grundläggande yrkesutbildning som anges i den paragrafen. Efter den föreslagna ändringen av bestämmelsen, kommer bestämmelserna om försök förutom på förberedande utbildningen för en fristående examen också att tillämpas på den fristående examen som avläggs. Så går man för närvarande också till väga inom de grundläggande yrkesinriktade examina som med stöd av lagen om grundläggande yrkesutbildning avläggs i form av yrkesinriktad grundutbildning.
1.2
Lagen om grundläggande yrkesutbildning
Anordnade av grundläggande yrkesutbildning förutsätter av undervisnings- och kulturministeriet beviljat tillstånd att ordna utbildning. Enligt 8 § i lagen om grundläggande yrkesutbildning kan en kommun, samkommun, privat sammanslutning eller stiftelse eller ett statligt affärsverk beviljas tillstånd att ordna utbildning. Utbildning kan också, enligt vad ministeriet beslutar, ordnas i statliga läroanstalter. En förutsättning för att ett sådant tillstånd som avses i 9 § ska beviljas är att utbildning behövs och att sökanden har yrkeskompetens och ekonomiska förutsättningar att ordna utbildningen på ett ändamålsenligt sätt. I tillståndet anges utbildningsuppgiften, vilken innehåller behövliga bestämmelser om utbildningsstadier, utbildningsområden, examina, undervisningsspråket, de kommuner i vilka utbildningen kan ordnas, antalet studerande, en särskild utbildningsuppgift, den form i vilken utbildningen ordnas samt andra omständigheter som gäller ordnandet av utbildningen.
Tillståndet att ordna utbildning är ett beslut som gäller tillsvidare, som kan ändras såväl på utbildningsanordnarens ansökan som på myndighetens initiativ. Undervisnings- och kulturministeriet kan med stöd av 9 § 2 mom. i lagen om grundläggande yrkesutbildning också utan ansökan ändra de bestämmelser som gäller utbildningsområden, examina och studerandeantal samt andra bestämmelser ifall utbildningsutbudet avsevärt skiljer sig från utbildningsbehovet.
Regleringen av utbudet på yrkesinriktad grundutbildning på nationell nivå sker genom en reglering av tillstånden att ordna utbildning och det därmed nära anknutna finansieringssystemet, med vars hjälp man dels kan påverka utbildningsutbudets inriktning enligt behovet i olika branscher inom arbetslivet, och å andra sidan trygga den regionala tillgången till utbildning. Det totala antalet studerande i utbildning som en utbildningsanordnare har utgör samtidigt också det maximala finansieringsbeloppet. Utbildningsanordnaren bestämmer själv hur verksamheten ska organiseras och inom ramen för tillståndet om utbildningens inriktning i enlighet med det regionala utbildningsbehovet. Eftersom studerandeantalen inom den grundläggande yrkesutbildningen på senaste år har skurits ner på grund av inbesparingar, har de flesta utbildningsanordnare ordnat utbildning i enlighet med det maximiantal som anges i tillståndet att ordna utbildning, eller till och med överskridit det. För en del utbildningsanordnares del har det faktiska antalet studeranden dock underskridit det maximiantal som anges i tillståndet att ordna utbildning.
Enligt statsminister Juha Sipiläs regeringsprogram ska det belopp som står till förfogande för yrkesutbildning minska med 190 miljoner euro från och med år 2017. Avsikten är att sparåtgärden inom yrkesutbildningen år 2017 i enlighet med det beslut ministerarbetsgruppen för kompetens och utbildning fattat ska genomföras så att den finansiering som de som anordnar grundläggande yrkesutbildning får år 2017 inte binds till maximiantalet studerande i tillståndet att ordna utbildning inom yrkesinriktad grundutbildning, utan ska ligga på en cirka tio procent lägre nivå. Avsikten är att garantera utbildningsanordnarna så stor handlingsfrihet som möjligt för genomförande av sparåtgärden på det sätt som passar varje enskild utbildningsanordnares belägenhet bäst. I syfte att genomföra sparåtgärden kommer lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet (1705/2009) att ändras.
Att trygga att utbudet på utbildning i det knappa resursläge vi står inför så exakt som möjligt ska svara mot den regionala och branschvisa efterfrågan på utbildning samt å andra sidan även se till att inbesparingen genomförs jämlikt mellan olika utbildningsanordnare förutsätter redan i sig att det maximala antalet studerande i tillstånden att ordna grundläggande yrkesutbildning så exakt som möjligt ska motsvara det faktiska behovet av utbildning. Av den anledningen bör man även kunna företa sådana mindre justeringar i bestämmelserna om studerandeantalen i tillstånden att ordna utbildning som görs i syfte att det maximala antalet studerande i tillstånden att ska motsvara det faktiska antalet studerande som är motiverat för respektive utbildningsanordnares del. Gällande lagstiftning innehåller ingen flexibilitet i fråga om regleringen av studerandeantal i ett läge där de ekonomiska resurserna minskar. En justering av antalet studerande som sker på myndighetsinitiativ förutsätter enligt gällande lag att justeringen grundar sig på att det föreligger en avsevärd skillnad mellan utbildningsbehovet och utbudet på utbildning.
För att man trots den avsevärda minskningen av budgetmedlen som står till buds för den grundläggande yrkesutbildningen ska kunna trygga fördelningen av studieplatserna inom den grundläggande yrkesutbildningen på ett med tanke på utbildningsbehovet ändamålsenligt sätt, och för att den förestående inbesparingen inom yrkesutbildningen samtidigt ska fördela sig på enahanda grunder mellan olika utbildningsanordnare, föreslås att lagen om grundläggande yrkesutbildning temporärt ändras så att man i den utbildningsuppgift som fastställs i tillståndet att ordna grundläggande yrkesutbildning för åren 2016 och 2017 till den del det gäller det studerandeantal som anges i anslutning till denna uppgift, på myndighetens initiativ ska kunna ändra på studerandeantalet även av andra skäl än på grund av att det råder en avsevärd skillnad mellan behovet av och utbudet på utbildning. Enligt förslaget ändras lagen så att tillståndet med stöd av en temporär bestämmelse kan justeras till den del det gäller antalet studerande i situationer där utbildningsanordnaren upprepade gånger eller utan grundad anledning har ordnat utbildning för färre studerande än det maximala antalet studerande som anges i tillståndet att ordna utbildningen. Ett godtagbart skäl för att ha underskridit maximiantalet år 2014 och 2015 kan till exempel vara den gradvisa minskning i antalet studerande för åren 2014, 2015 och 2016 som ministeriet sommaren 2013 beslöt fördela med betoning på början av perioden.
Dessutom ska det med stöd av den temporära bestämmelsen endast ska vara möjligt att ändra antalet studerande som anges i utbildningsuppgiften i tillståndet att ordna utbildning om tryggandet av ett mångsidigt regionalt utbildningsutbud eller en jämlik behandling av utbildningsanordnarna inom ramen för statsbudgeten förutsätter detta. Med stöd av den föreslagna temporära bestämmelsen får maximiantalet studerande i tillståndet att ordna utbildning dock högst sänkas till respektive utbildningsanordnares faktiska antal studerande år 2015.
Motsvarande bestämmelse angående yrkesinriktad tilläggsutbildning som ordnas i form av läroavtalsutbildning har varit i kraft åren 2013 och 2014 och hänförde sig till de inbesparingar i statsfinanserna som genomfördes då.