1
Lagförslag
8 §.Verkställighet. Det föreslås att undervisningsministeriet som nämns i 1 mom. i den gällande paragrafen korrigeras till undervisnings- och kulturministeriet, på vilket den allmänna ledningen, styrningen och utvecklingen av studiestödsverksamheten ankommer. I paragrafens 2 mom. föreskrivs i enlighet med gällande lag vidare om att verkställighetsuppgifterna enligt denna lag sköts av Folkpensionsanstalten i samarbete med läroanstalterna och att Folkpensionsanstalten avgör ärenden som gäller studiestöd och meddelar beslut om studiestöd.
I 3 mom. i paragrafen föreslås en förteckning på fyra punkter om läroanstaltens uppgifter. Enligt den första punkten har läroanstalten i uppgift att tillhandahålla allmän rådgivning i studiestödsärenden. Enligt den andra punkten ska läroanstalten på eget initiativ eller på begäran av Folkpensionsanstalten eller den studerande ge information som behövs vid handläggningen av studiestödsärenden. Efter nedläggningen av högskolornas studiestödsnämnder blir uppgifterna vid de olika läroanstalterna mer enhetliga och det behövs bestämmelser i lag om de uppgifter som anges i 1 och 2 punkten. Enligt den tredje punkten har läroanstalten i uppgift att ta emot ansökningar om studiestöd av dem som studerar vid läroanstalten, anteckna de uppgifter som behövs för att ärendet ska kunna avgöras på ansökningarna och skicka ansökningarna till Folkpensionsanstalten. Enligt den fjärde punkten har läroanstalterna i uppgift att för sin del övervaka att det finns förutsättningar för att få studiestöd och att meddela Folkpensionsanstalten om det finns skäl att avbryta eller dra in studiestödet. Punkterna tre och fyra motsvarar i sak 3 mom. i den gällande lagen.
9 §.Studiestödsnämnderna. I paragrafen föreskrivs om studiestödsnämnderna. Det föreslås att paragrafen upphävs såsom onödig eftersom studiestödsnämnderna läggs ned och deras uppgifter överförs till Folkpensionsanstalten.
9 a §.Studiestödsnämndernas uppgifter. I paragrafen föreskrivs om studiestödsnämndernas uppgifter. Det föreslås att paragrafen upphävs såsom onödig eftersom studiestödsnämnderna läggs ned och deras uppgifter överförs till Folkpensionsanstalten.
23 §.Ansökan om och beviljande av studiestöd I 1 mom. i paragrafen föreskrivs om att studiestöd söks hos Folkpensionsanstalten. I bestämmelsen nämns inte längre det avtal mellan Folkpensionsanstalten och läroanstalten som avses i 9 a § eftersom avtalen går ut 31.12.2017.
24 §.Betalning. Enligt den gällande bestämmelsen betalas studiepenning och bostadstillägg månatligen in på ett av den studerande angivet konto inom Europeiska unionen. Bestämmelser om betalningsdag utfärdas genom förordning av statsrådet. En enskild stödpost kan dock betalas även på något annat sätt om inbetalning på konto inte är möjlig eller om den sökande eller stödtagaren anför särskilda skäl som Folkpensionsanstalten godtar. Eftersom den som ansöker om studiestöd kan vara en förälder till en minderårig, föreslås en ändring i den första meningen så att studiepenningen och bostadstillägget månatligen betalas in på ett av den som ansöker om studiestödet angivet konto inom Europeiska unionen.
25 a §.Justering av studiestödet utan ansökan. Enligt förslaget slopas regleringen enligt 2 och 3 mom. i paragrafen eftersom den regelbundna justeringen av bostadstillägget slopas i och med att de studerande i huvudsak kommer att omfattas av det allmänna bostadsbidraget. Till övriga delar motsvarar paragrafen den gällande lagen.
29 §.Ändringssökande. Enligt det föreslagna 3 mom. ska besvärsskriften lämnas in till Folkpensionsanstalten. Besvärsskriften kan inte längre genom beslut av studiestödsnämnden lämnas in till studiestödsnämnden i fråga eftersom studiestödsnämndernas verksamhet upphör 1.1.2018.
30 §.Självrättelse. Det föreslås att omnämnandet av studiestödsnämnden stryks i paragrafen eftersom studiestödsnämndernas verksamhet upphör 1.1.2018.
30 b §.Nytt avgörande av ett ärende med anledning av beviljad annan förmån. I paragrafen föreslås en bestämmelse om att om den som får studiestöd, efter att beslutet har meddelats, retroaktivt har beviljats en förmån som förhindrar beviljande av studiestöd som avses i 6 § kan Folkpensionsanstalten utan undanröjande av beslutet eller samtycke av part avgöra ärendet på nytt. Studiestödsnämnden nämns inte längre i bestämmelsen eftersom studiestödsnämndernas verksamhet upphör 1.1.2018.
30 c §.Nytt avgörande av ett ärende om studierna inte har inletts. Studiestödsnämnden nämns inte längre i bestämmelsen eftersom studiestödsnämndernas verksamhet upphör 1.1.2018.
31 §.Undanröjande av beslut. Bestämmelsen motsvarar den gällande lagen, men studiestödsnämnden nämns inte längre i bestämmelsen eftersom studiestödsnämndernas verksamhet upphör 1.1.2018.
31 a §.Rättelse av sakfel. Bestämmelsen motsvarar den gällande lagen, men studiestödsnämnden nämns inte längre i bestämmelsen eftersom studiestödsnämndernas verksamhet upphör 1.1.2018.
41 §.Studerandes anmälningsskyldighet. Bestämmelsen motsvarar den gällande lagen, men studiestödsnämnden nämns inte längre i bestämmelsen eftersom studiestödsnämndernas verksamhet upphör 1.1.2018.
41 b §. Rätt att få uppgifter. Enligt förslaget preciseras paragrafen så att den motsvarar nuvarande praxis och ändringarna i lagstiftningen. Nuvarande system möjliggör att läroanstalten kan tillställa eller att man ur Utbildningsstyrelsens eller undervisnings- och kulturministeriets datalager kan tillställa Folkpensionsanstalten uppgifter om de studerandes studier, t.ex. om ifall studierna är på heltid, och uppgifter om uppföljningen av studierna, t.ex. om frånvaro, avbrytande av studierna, studieframgång, utexaminering. Enligt förslaget ska man därtill avstå från reglering enligt paragrafens 2 punkt, eftersom man inte kan få studiestöd för arbetskraftsutbildning. I den föreslagna nya paragrafens 6 punkt föreskrivs om uppgifter som enligt fängelselagen (767/2005) fås om när ett straff börjar och slutar. Lagen om isolering av farliga återfallsförbrytare har upphävts i och med att fängelselagen trädde i kraft den 1 januari 2006.
41 c §.Studiestödsnämndernas rätt att få uppgifter. I paragrafen föreskrivs om studiestödsnämndernas rätt att få uppgifter. Det föreslås att paragrafen upphävs såsom onödig eftersom studiestödsnämnderna läggs ned och deras uppgifter överförs till Folkpensionsanstalten.