4.1
Ekonomiska konsekvenser
Fördelningen av finansierings andelarna
På grundval av den kontrollräkning som gjordes 2019 skulle finansieringsandelarna i systemet 2020 och de finansieringsprocentsatser för grund- och tilläggsskyddet som ska skrivas in i lagen vara följande:
(Totalkostnaden för 2020 har uppskattats till 35,8 miljoner euro. För jämförelsens skull upptar tabellen också andelarna enligt den gällande lagen 2020):
| Enligt förslaget 2020 | Enligt gällande lag 2020 |
| % | Mn | % | Mn |
Grundskyddet sammanlagt | 31,6 | 11,3 | 37,0 | 13,2 |
FPA sammanlagt | 24,8 | 8,9 | 27,6 | 9,9 |
SFL (dagpenning) | 11,7 | 4,2 | 13,4 | 4,8 |
SFL (sjukvård) | 9,7 | 3,5 | 6,6 | 2,4 |
FPL (pension) | 3,0 | 1,1 | 6,7 | 2,4 |
FPL (familjepension) | 0,4 | 0,1 | 0,9 | 0,3 |
LPA (LFöPL) | 6,8 | 2,4 | 9,4 | 3,3 |
Tilläggsskyddet sammanlagt | 68,4 | 24,5 | 63,0 | 22,6 |
De försäkrades andel | 37,3 | 13,4 | 33,5 | 12,0 |
Statens andel | 31,1 | 11,1 | 29,5 | 10,6 |
Grundskyddet och tilläggsskyddet sammanlagt | 100 | 35,8 | 100 | 35,8 |
Konsekvenser för de försäkrade
Enligt Lantbruksföretagarnas pensionsanstalts statistik hade något under 60 000 lantbruksföretagare och cirka 3 000 stipendiater obligatorisk LFöPL- och OFLAL-försäkring 2018. Knappt 24 000 lantbruksföretagare hade frivillig OFLA-försäkring för arbetstiden.
När hela tilläggsskyddsandelen ökar stiger också de försäkrades betalningsandel. Ökningen av tilläggsskyddet med 5,4 procentenheter fördelas ändå inte jämnt mellan staten och de försäkrade, eftersom staten inte deltar i kostnaderna för den frivilliga försäkringen för arbetstiden. De frivilligt försäkrades tyngd har ökat under årens lopp och därför höjs de försäkrades kostnadsandel av tilläggsskyddsandelen med 3,8 procentenheter och statens andel med endast 1,6 procentenheter. De försäkrades betalningsandel ökar från 33,5 procent till 37,3 procent och blir i pengar 13,4 miljoner euro. De försäkrades andel ökar med sammanlagt 1,4 miljoner euro.
Det beräknas att en lantbruksföretagares icke nedsatta genomsnittliga premie för den obligatoriska försäkringen för arbetstiden 2020 är 180 euro per år enligt den gällande lagen. I och med rabatten för företagshälsovård, som grundar sig på OFLAL 106 § 2 mom., sjunker försäkringspremien i medeltal till 170 euro. Ökningen av de försäkrades finansieringsandel till 37,3 procent leder till ett behov att höja försäkringspremien. För lantbruksföretagare utan rabatt för företagshälsovård beräknas försäkringspremien stiga till 210 euro och med rabatt till 200 euro 2020. Behovet av att höja försäkringspremien är cirka 15 procent. Försäkringspremien för arbetstiden för frivilligt försäkrade lantbruksföretagare är 1,2 gånger försäkringspremien för den obligatoriska försäkringen eftersom staten inte deltar i kostnaderna för det frivilliga tilläggsskyddet. De frivilligt försäkrade lantbruksföretagarnas arbetsinkomster är dock betydligt lägre än de obligatoriskt försäkrades och därför beräknas deras försäkringspremie 2020 vara 70 euro per år enligt den gällande lagen. När de försäkrades finansieringsandel ökar beräknas de frivilligt försäkrades försäkringspremie stiga till 80 euro, dvs. behovet av höjning är cirka 15 procent även i fråga om denna premie.
Försäkringspremien för stipendiaters obligatoriska försäkring för arbetstiden är 0,1 gånger lantbruksföretagares icke nedsatta försäkringspremie till följd av att stipendiater löper mindre risk att råka ut för olycksfall än lantbruksföretagare. Trots nedsättningskoefficienten finns det ett behov av att höja även stipendiaters försäkringspremie med cirka 15 procent, då försäkringspremien 2020 beräknas stiga från 20 euro till 23 euro i och med att finansieringsandelen ökar.
Utöver premierna enligt OFLAL betalar lantbruksföretagare och stipendiater premier enligt LFöPL. LFöPL-arbetspensionsförsäkringspremien beräknas på den försäkrades personliga LFöPL-arbetsinkomst. Arbetspensionsförsäkringspremieprocenten är beroende av åldern och arbetsinkomsten. Lantbruksföretagarnas genomsnittliga försäkringspremieprocent är 13,8 procent 2019. Stipendiaternas genomsnittliga försäkringspremieprocent är uppskattningsvis 13,4 procent 2019. Dessutom betalar lantbruksföretagare och stipendiater sjukförsäkringens sjukvårds- och dagpenningsavgift.
De beräknade höjningarna av försäkringspremierna enligt OFLAL i denna proposition är tämligen måttfulla och de bedöms inte påverka de försäkrades ekonomiska ställning på något betydande sätt. Det bör påpekas att de försäkrades genomsnittliga LFöPL-arbetsinkomst ändå har stigit under årens lopp. Lantbruksföretagarnas genomsnittliga LFöPL-arbetsinkomst var i slutet av 2018 cirka 21 000 euro om året (ökningen jämfört med föregående år var cirka 0,5 procent). Stipendiaternas genomsnittliga LFöPL-arbetsinkomst omvandlad till årlig arbetsinkomst var i slutet av 2018 cirka 23 000 euro (minskningen jämfört med förgående år var 2,3 procent). Trots att stipendiaternas genomsnittliga arbetsinkomst hade sjunkit i fjol, kan den föreslagna ökningen av försäkringspremiens belopp ändå betraktas som tämligen liten. När det gäller den frivilliga försäkringen för arbetstiden beräknas höjningarna av försäkringspremierna inte heller leda till att försäkringsviljan försvagas eftersom försäkringspremien fortfarande är tämligen måttfull med tanke på det skydd som den täcker.
Konsekvenser för den offentliga ekonomin
På grundval av den kontrollräkning som gjorts 2019 sjunker grundskyddets relativa andel av totalkostnaderna för systemet med 5,4 procentenheter medan tilläggsskyddets andel ökar i motsvarande mån. De beräknade totalkostnaderna för systemet är 35,8 miljoner euro 2020, varav grundskyddets andel är 11,3 miljoner euro och tilläggsskyddets andel 24,5 miljoner euro.
Folkpensionsanstaltens andel av totalkostnaderna för systemet sjunker från 27,6 procent till 24,8 procent. I pengar betyder ändringen 1,0 miljoner euro på 2020 års nivå. Sålunda blir Folkpensionsanstaltens finansieringsandel av kostnaderna för lantbruksföretagares och stipendiaters försäkringar för arbetstiden enligt den föreslagna nya andelen cirka 8,9 miljoner euro 2020. Folkpensionsanstalten får motsvarande inbesparingar i sina egna förmånsutgifter. Sänkningen av Folkpensionsanstaltens finansieringsandel har sin förklaring i att dagpenningsutgifterna enligt SFL och pensionsutgifterna enligt FPL minskar. Folkpensionsanstaltens andel av dagpenningsutgifterna sjunker från 13,4 procent till 11,7 procent. Sänkningen förklaras på det sätt som konstaterats ovan med att arbetsinkomsterna ökar, de OFLAL-försäkrade blir äldre och grunderna för fastställande av sjukdagpenningen har ändrats. Folkpensionsanstaltens andel av pensioner och familjepensioner enligt FPL sjunker från sammanlagt 7,6 procent till 3,4 procent. Sänkningen förklaras likaså med att de OFLAL-försäkrades arbetsinkomster har ökat.
Den enda förmånsutgiftskategorin där Folkpensionsanstaltens andel ökar är andelen för sjukvårdsutgifter enligt SFL. Den stiger till 9,7 procent, dvs. ökningen är 3,1 procentenheter. Förmånsutgiftskategorin ökar, eftersom sjukvårdsutgifternas relativa andel av totalkostnaderna för systemet har ökat när antalet skador stigit. Skadefrekvensen har ökat från 4,8 procent 2010 till 5,7 procent 2018. Antalet skador har ökat på ett avgörande sätt av de två ovannämnda reformerna i anslutning till slopandet av systemet med nedsättning av försäkringspremien och den så kallade apoteksfaktureringen.
Lantbruksföretagarnas pensionsanstalts finansieringsandel sjunker från 9,4 procent till 6,8 procent av totalkostnaderna. I pengar innebär sänkningen cirka 0,9 miljoner euro på 2020 års nivå. Lantbruksföretagarnas pensionsanstalts andel av kostnaderna för lantbruksföretagares och stipendiaters försäkringar för arbetstiden är cirka 2,4 miljoner euro 2020. Lantbruksföretagarnas pensionsanstalt får motsvarande inbesparing i sina egna förmånsutgifter.
Till följd av att Folkpensionsanstaltens och Lantbrukarnas pensionsanstalts finansieringsandelar sjunker minskar grundskyddets relativa andel jämfört med den nuvarande och är 31,6 procent av totalkostnaderna från och med 2020. När grundskyddsandelen sjunker ökar tilläggsskyddets andel på motsvarande sätt från 63,0 procent till 68,4 procent, dvs. ökningen utgör 5,4 procentenheter. Eftersom totalkostnaderna för systemet beräknas vara cirka 35,8 miljoner euro 2020, blir grundskyddets andel härav 11,3 miljoner euro och tilläggsskyddets andel 24,5 miljoner euro. Grundskyddets andel minskar med sammanlagt 1,9 miljoner euro och tilläggsskyddets andel ökar med motsvarande belopp.
Staten svarar direkt för totalkostnaderna för systemet med olycksfalls- och yrkessjukdomsförsäkring för lantbruksföretagare genom en tilläggsandel, samt indirekt genom att delta i de utgifter som de för grundskyddsandelen ansvariga Folkpensionsanstalten och Lantbruksföretagarnas pensionsanstalt har, genom finansieringen i FPL, SFL samt LFöPL.
När det gäller utgifterna för grundskyddet finansierar staten från och med den 1 november 2019 67 procent av Folkpensionsanstaltens kostnader för sjukförsäkringen och 5 procent av dagpenningarna enligt SFL. Sjukvårdsförsäkringen innefattar ersättning för läkemedelsutgifter, läkararvoden, undersökning och vård, resekostnader samt rehabiliteringstjänster. Av de förmåner som Folkpensionsanstalten betalar finansierar staten dessutom pensionsutgifterna enligt FPL helt och hållet. Staten ersätter också kostnaderna för pensioner enligt LFöPL i den mån som försäkringspremierna och avkastningen av placeringar inte räcker till. Statens andel av LFöPL-utgifterna har beräknats vara cirka 82 procent av kostnaderna 2020.
För grundskyddets del sjunker statens kostnader för pensionsutgifterna enligt FPL och LFöPL-pensionsutgiften med sammanlagt 2,2 miljoner euro, men kostnaderna för utgifterna enligt SFL stiger med 0,7 miljoner euro. Staten finansierar grundskyddsandelen på 11,3 miljoner euro av totalkostnaderna med sammanlagt cirka 5,7 miljoner euro. För tilläggsskyddets del ökar statens direkta procentuella andel från 29,5 procent till 31,0 procent. I pengar är statens andel av tilläggsskyddet cirka 11,1 miljoner euro, då hela tilläggsskyddsandelen är 24,5 miljoner euro 2020. I pengar ökar statens andel av tilläggsskyddet med cirka 0,5 miljoner euro.
På det hela taget deltar staten i finansieringen av totalkostnaderna för systemet (35,8 miljoner euro) med sammanlagt cirka 16,8 miljoner euro. Detta betyder att jämfört med situationen enligt den gällande lagen sjunker statens utgifter med cirka 1,0 miljon euro.