1
Lagförslag
32§.Förordnande till repetitionsövning. Syftet med repetitionsövningen är enligt 48 § i värnpliktslagen att upprätthålla den militära kunskap och förmåga som inhämtats under beväringstjänsten samt ge utbildning för mera krävande uppgifter, göra de värnpliktiga förtrogna med de förändringar som utvecklingen inom det militära försvaret för med sig, öva trupphelheterna i den sammansättning som är planerad för dem och möjliggöra en flexibel höjning av den militära beredskapen.
Ett syfte med repetitionsövningen är enligt lagstiftningen att flexibelt höja den militära beredskapen. Enligt gällande lagstiftning sänds förordnandet att delta i en repetitionsövning till den värnpliktige minst tre månader innan övningen börjar. För att en repetitionsövningsorder ska kunna sändas under en kortare tid än tre månader förutsätts alltid medgivande som reservisten har gett särskilt.
Gällande bestämmelse om en tid på tre månader för kallelse till repetitionsövning stöder inte nödvändigtvis syftet med en flexibel höjning av den militära beredskapen, eftersom man inte kan kalla in reservister till tjänstgöring tillräckligt snabbt. Hotet om militärt våld kan visa sig på många olika sätt och säkerhetsläget kan förändras snabbt. De internationella kriserna under den senaste tiden har eskalerat mycket snabbt, och på det förändrade läget måste man kunna reagera tillräckligt snabbt och på rätt sätt.
I paragrafens 3 mom. ska det föreskrivas om möjligheten att förordna en värnpliktig till en repetitionsövning med avvikelse från den tre månaders tidsfrist om vilken föreskrivs i 2 mom. Vid behov ska en värnpliktig därmed kunna förordnas till en övning till och med omedelbart. Detta moment ska kunna tillämpas endast när det gäller en repetitionsövning som uttryckligen ska ordnas för att höja den militära beredskapen och endast när ett behov som uppstår i den finska säkerhetspolitiska omgivningen förutsätter att man avviker från tidsfristen på tre månader. Ett behov som uppstår i den finska säkerhetspolitiska omgivningen ska kunna anknyta till t.ex. en osedvanlig militärövning som ordnas i Finlands närområde eller en annan situation som utvecklas så att den blir hotfull.
Beslutet om att ordna en sådan repetitionsövning som avses i 3 mom. ska fattas av republikens president i den ordning som föreskrivs i 32 § 2 mom. i lagen om försvarsmakten. Beslutet ska därmed fattas på föredragning av kommendören för försvarsmakten och kommendören ska också kontrasignera beslutet. Försvarsministern ska vara närvarande vid föredragningen och uttrycka sin uppfattning om saken, och dessutom kan statsministern närvara och uttrycka sin uppfattning om saken.
Det föreslås att ingen egentlig tidsgräns ska föreskrivas för hur länge hela repetitionsövningen ska pågå, men beslutet ska återkallas genast, när den uppkomna situationen i den finska säkerhetspolitiska omgivningen, vilken är orsak till att övningen har ordnats, tillåter att övningen avslutas. Med tanke på en enskild värnpliktigs rättsskydd och normeringens rätta proportioner är det emellertid nödvändigt att ett förordnande till repetitionsövning inte är i kraft en odefinierad tid. En enskild värnpliktig ska följaktligen kunna förordnas till en övning i högst 30 dagar åt gången, varefter det ska övervägas på nytt hur nödvändigt förordnandet är för den värnpliktige i fråga. När förordningarnas varaktighet och en eventuell förlängning av dem övervägs, bör det beaktas särskilt vilken betydelse den värnpliktige i fråga har med tanke på syftet med övningen samt övningens konsekvenser för den värnpliktiges familjeförhållanden och ekonomiska förhållanden. En värnpliktig ska dessutom kunna ansöka om befrielse från en övning i enlighet med det föreslagna 34 § 2 mom. också medan övningen pågår.
Försvarsmakten ska svara för verkställandet av republikens presidents beslut. Försvarsmakten ska därmed med stöd av presidentens beslut och inom de gränser som beslutet ställer förordna de värnpliktiga till repetitionsövning och besluta om övningens längd och eventuell förlängning av den för varje värnpliktig som har förordnats till övningen. När republikens president beslutar avsluta en repetitionsövning, ska också alla förordnanden som utfärdats med stöd av beslutet omedelbart återkallas.
I fråga om de värnpliktiga som ska förordnas till gränsbevakningsväsendets repetitionsövning följs dessutom beslutsförfarandena enligt lagen om gränsbevakningsväsendets förvaltning (577/2005). I fråga om förordnandet av gränstrupper till repetitionsövning i enlighet med det föreslagna nya 3 mom. ska i praktiken lagens 7 § tillämpas, enligt vilken republikens president beslutar om betydande ändringar av gränstruppernas försvarsberedskap och om andra vittsyftande eller principiellt viktiga militära kommandomål som gäller gränsbevakningsväsendet och som avser gränsbevakningsväsendets uppgifter med anknytning till det militära försvaret. Republikens president fattar utom statsrådet beslut i militära kommandomål som gäller gränsbevakningsväsendet efter föredragning av inrikesministern.
I enlighet med försvarsplanen hör en del av de värnpliktiga som ska kallas till repetitionsövning till gränstrupperna, vilket gör att beslutsförfarandena i försvarsmaktens och gränsbevakningsväsendets militära kommandomål bör sammanjämkas på praktisk nivå när repetitionsövningar planeras. Gränsbevakningsväsendet har möjlighet att också på eget initiativ kalla gränstrupperna till gränsbevakningsväsendets repetitionsövning.
34§.Befrielse från en repetitionsövning. I paragrafen föreskrivs om grunderna för befrielse från en repetitionsövning. I paragrafen utgår man ifrån att befrielse från en repetitionsövning motsvarar förflyttning av tidpunkten för att inleda tjänstgöringen. Denna approach lämpar sig dock inte direkt för de situationer där man genom en repetitionsövning gör det möjligt att flexibelt höja den militära beredskapen. Då ska de värnpliktiga så snabbt och täckande som möjligt kallas till repetitionsövningar för att man effektivt ska kunna svara på det förändrade säkerhetsläget.
Enligt det 2 mom. som föreslås i paragrafen ska befrielse kunna beviljas från en repetitionsövning, som har förordnats i den ordning om vilken föreskrivs i 32 § 3 mom., på samma grunder som i fråga om extra tjänstgöring, om vilken föreskrivs i 9 kap. Befrielse ska det därmed vara möjligt att få också från ovan nämnda övning, men förutsättningarna ska vara strängare än vid en vanlig repetitionsövning. Ansökan om befrielse ska lämnas in till den regionalbyrå som har förordnat den värnpliktige till repetitionsövning. I ett beslut som meddelats på en ansökan om befrielse ska rättelse kunna yrkas på motsvarande sätt som vid en vanlig repetitionsövning hos regionalbyrån och som sista besvärssteg ska en värnpliktig kunna anföra besvär hos centralnämnden för uppbådsärenden. Besvären ska i enlighet med 114 § i lagen behandlas i brådskande ordning.
Ett förordnande till repetitionsövning ska på samma sätt som vid en vanlig repetitionsövning verkställas trots att ansökan om befrielse, rättelseyrkande eller besvär har anförts, d.v.s. det att besvär är anhängiga ger inte den värnpliktige rätt att utebli från övningen. Med beaktande av att det ska vara möjligt att omedelbart förordna en värnpliktig till en repetitionsövning, som möjliggör en flexibel höjning av den militära beredskapen, skulle man de facto inte nödvändigtvis klara av att behandla alla besvär innan övningen inleds eller ens innan den har avslutats. Eventuell ersättning för skada som övningen orsakat ska det dock vara möjligt att ansöka om i efterskott i enlighet med skadeståndslagen (412/1974).
I och med att det föreslagna 2 mom. fogas till paragrafen, blir det nuvarande 2 mom. i paragrafen 3 mom. och det nuvarande 3 mom. på motsvarande sätt 4 mom. Till paragrafens 3 och 4 mom. ska vidare fogats en hänvisning till det nya 2 mom.
Paragrafens 1 mom. ska till sitt sakinnehåll kvarstå som hittills, men i de båda språkversionerna ska rent tekniska korrigeringar göras. I den finska versionen ska ordföljden i 3 punkten i momentet korrigeras så att den blir entydigare än den nuvarande. I den svenska versionen ska terminologin i 1 mom. ändras så att den står i linje med den terminologi som föreslås i 2 mom. Ändringarna har inga konsekvenser för tillämpningen av 1 mom., utan det är endast frågan om rent tekniska korrigeringar.
50§.Skyldigheten att delta i repetitionsövningar. Det föreslås att de sammanräknade maximitiderna för repetitionsövningarna ska fördubblas i alla kategorier. I praktiken kan utöver de sammanräknade maximitiderna för repetitionsövningarna också ekonomiska möjligheter fortsättningsvis utgöra begränsningar.
De repetitionsövningar som baserar sig på en flexibel höjning av den militära beredskapen ska, enligt vad som föreslås, inte beaktas när maximitiderna för repetitionsövningarna beräknas, och därmed påverkar de inte hur maximitiderna uppfylls.
I paragrafens 2 moment föreskrivs att utöver de avsedda tiderna kan en värnpliktig med sitt samtycke förordnas till repetitionsövning vid en trupp enligt sin krigstida placering för högst 20 dagar per kalenderår, om den värnpliktige är oumbärlig för försvarsmakten när det gäller att leda eller utbilda truppen. Denna möjlighet har i enskilda fall använts vid försvarsmakten.
Momentet i fråga lämpar sig dock inte särskilt väl för repetitionsövningar enligt 32 § 3 mom., eftersom förordnande till tjänstgöring enligt det också förutsätter skriftligt samtycke av den värnpliktiges arbetsgivare, om övningen äger rum under arbetstid. Förordnande till repetitionsövning som ordnas i syfte att höja den militära beredskapen gäller den nationella säkerheten och förutsätter snabbt reagerande, och därför passar inte begäran om skriftligt samtycke av arbetsgivaren ihop med repetitionsövningens syfte.
3
Förhållande till grundlagen samt lagstiftningsordning
Allmänt
I 127 § i grundlagen sägs det att varje finsk medborgare är skyldig att delta i fosterlandets försvar. Försvaret baserar sig i Finland på allmän värnplikt. Innehållet i försvarsskyldigheten definieras dock inte närmare i bestämmelsen. Enligt regeringens proposition om grundlagen (RP 1/1998 rd) täcker försvarsskyldigheten utöver det militära försvaret också andra sätt att försvara fosterlandet och att bistå i detta. Enligt grundlagsutskottets tolkningspraxis utgör skyldigheten att försvara landet i sig en godtagbar grund för att begränsa de värnpliktigas grundläggande fri- och rättigheter (GrUU 9/2007 rd). Men inskränkningar i de värnpliktigas fri- och rättigheter bör i regel bedömas mot de allmänna villkoren och i förekommande fall mot de särskilda villkoren för att begränsa de grundläggande fri- och rättigheterna.
Jämlikhet
Enligt 6 § i grundlagen får ingen utan godtagbart skäl särbehandlas av en orsak som gäller hans eller hennes person. I den allmänna bestämmelsen om jämlikhet ingår förbud mot godtycklighet och krav på lika behandling i likartade fall. Jämlikhetsbestämmelsen förutsätter dock inte att alla medborgare ska behandlas lika i alla förhållanden, om inte de omständigheter som påverkar saken är likartade (t.ex. GrUU 1/1986 rd, GrUU 2/1987 rd, GrUU 3/1988 rd). Jämlikhetsaspekterna har betydelse både när medborgare beviljas fördelar och rättigheter genom lag och när skyldigheter ställs för dem (t.ex. GrUU 9 och 10/1985 rd).
De föreslagna repetitionsövningarna, som sammanhänger med en flexibel höjning av den militära beredskapen, och fördubblingen av maximiantalet repetitionsövningsdygn ska i praktiken gälla endast en viss del av reserven. De föreslagna ändringarna ska därmed bedömas utgående från medborgarnas jämlikhet, som har tryggats i 6 § i grundlagen. Grundlagsutskottet har i sin tidigare praxis ansett bl.a. olika långa tjänstgöringstider oproblematiska med tanke på jämlikheten bara de baserar sig på godtagbara omständigheter. Som en godtagbar grund har ansetts bl.a. att olika uppgifter kräver olika lång utbildning (GrUU 37/1997 rd). Olika antal repetitionsövningar kan till denna del bedömas på samma grunder och det kan anses att det i sig finns ett godtagbart skäl till dem. När det bedöms hur riktiga konsekvenserna är till sina proportioner bör det dessutom beaktas att även om de värnpliktiga placeras i de krigstida trupperna med ett beslut av försvarsmakten, baserar sig placeringen i de mest krävande uppgifterna till stor del också på personens egen vilja. De värnpliktiga i fråga är följaktligen redan när de söker sig till uppgifterna medvetna om att de kan få flera repetitionsövningsdygn än normalt i och med de uppgifter de placeras i.
Rättsskydd
Enligt 21 § i grundlagen har var och en rätt att på behörigt sätt och utan ogrundat dröjsmål få sin sak behandlad av en domstol eller någon annan myndighet som är behörig enligt lag samt att få ett beslut som gäller hans eller hennes rättigheter och skyldigheter behandlat vid domstol eller något annat oavhängigt rättskipningsorgan. Offentligheten vid handläggningen, rätten att bli hörd, rätten att få motiverade beslut och rätten att söka ändring samt andra garantier för en rättvis rättegång och god förvaltning ska tryggas genom lag.
Utgångspunkten är att i alla ärenden som gäller rätt eller skyldighet bör det finnas rätt att söka ändring. Grundlagsutskottet har varit synnerligen strängt i sina ställningstaganden i saken (jfr GrUU 32/2012 rd och GrUU 51/2010 rd).
I propositionen föreslås det att befrielse från en repetitionsövning som hänför sig till en flexibel höjning av den militära beredskapen ska få sökas med samma förfarande som gäller för en vanlig repetitionsövning, men att förutsättningarna för att bevilja befrielse ska vara strängare. Förutsättningarna för att bevilja befrielse ska, enligt vad som föreslås, vara de samma som för beviljande av befrielse från extra tjänstgöring om vilken föreskrivs i 9 kap. i lagen. Eftersom det ska vara möjligt att förordna att den föreslagna övningen ska börja omedelbart, har de värnpliktiga och arbetsgivarna sämre möjligheter att förbereda sig på den frånvaro som övningen orsakar än när det är fråga om en vanlig övning. Till följd av detta kan de förutsättningar för befrielse som föreskrivs vid sedvanliga repetitionsövningar komma att uppfyllas också i omfattande utsträckning i en dylik övning, vilket i sin tur kan leda till omfattande frånvaro från övningen. Med beaktande av syftet med övningen, som sammanhänger med den nationella säkerheten och en höjning av beredskapen, är det dock ytterst viktigt att de värnpliktiga som har förordnats till övningen i stor utsträckning deltar i den. Av detta skäl är det följaktligen nödvändigt att föreskriva om strängare förutsättningar för att bevilja befrielse än när det är fråga om en vanlig övning. Det ska emellertid vara möjligt att ansöka om befrielse från övningen och det ska vara möjligt att i sista hand hänskjuta ärendet till centralnämnden för uppbådsärenden för avgörande. De värnpliktiga har därmed möjlighet att få sitt ärende behandlat i ett oberoende rättskipningsorgan på det sätt som förutsätts i 21 § i grundlagen.
Beslutsförfarandet i militära kommandomål
Enligt 58 § 5 mom. i grundlagen beslutar republikens president i militära kommandomål under medverkan av ministern i enlighet med vad som bestäms närmare genom lag. Närmare bestämmelser om beslutsförfarandet i militära kommandomål ingår i 31–33 § i lagen om försvarsmakten. Enligt förslaget ska beslutet om en övning som ska ordnas för höjning av beredskapen fattas av republikens president på föredragning av kommendören för försvarsmakten. Försvarsministern ska vara närvarande och uttala sin uppfattning om saken. Dessutom kan statsminstern närvara och uttala sin uppfattning om saken.
Kraven på exakthet, noggrann avgränsning och proportionalitet i fråga om begränsningar av de grundläggande fri- och rättigheterna
Ordnandet av en repetitionsövning som siktar till en flexibel höjning av den militära beredskapen enligt den föreslagna lagen kan de facto ha mera betydande konsekvenser för de värnpliktigas grundläggande fri- och rättigheter än en sedvanlig repetitionsövning. Repetitionsövningen har utöver konsekvenser för ovan nämnda jämlikhet och rättsskydd också konsekvenser åtminstone för den värnpliktiges personliga frihet och integritet (GL 7 §) samt rörelsefrihet (GL 9 §). På de övningar det nu är fråga om är det inte möjligt att förbereda sig på förhand, vilket är fallet med en vanlig övning, och de sammanräknade maximitiderna för repetitionsövningar ska inte alls gälla dessa. Men den föreslagna repetitionsövningen ska det vara möjligt att ordna endast när ett behov som uppkommer i den finska säkerhetspolitiska omgivningen förutsätter detta, vilket innebär att förutsättningarna för att ordna en sådan övning ska vara klart strängare än för att ordna en vanlig repetitionsövning. Vidare ska ett förordnande till en övning för varje enskild värnpliktig vara i kraft i högst 30 dagar åt gången och det ska återkallas omedelbart när den situation som ledde till övningen tillåter det. Med beaktande av, utöver det som nämns ovan, också att en övning ska kunna ordnas endast med ett beslut av republikens president, kan det anses att de begränsningar av de grundläggande fri- och rättigheterna som sammanhänger med den föreslagna regleringen när man bedömer helheten står i rätta proportioner och är tillräckligt exakta och noggrant avgränsade.
Utgående från det som sägs ovan anser regeringen att den föreslagna lagen kan behandlas i vanlig lagstiftningsordning.