1
Lagförslag
1 §.Rätt till familjepension. I paragrafen föreslås att när den som erhållit extra konstnärspension avlidit, utbetalas på ansökan av hans eller hennes förmånstagare efterlevandepension och barnpension (familjepension) enligt bestämmelserna i denna lag. Med extra konstnärspension avses extra konstnärspensioner enligt lagen om extra konstnärspensioner och enligt det genom den lagen upphävda statsrådsbeslutet om extra konstnärspensioner.
2 § Efterlevande makes rätt till pension. Enligt förslaget till paragrafens 1 mom. ska en efterlevande make ha rätt till efterlevandepension, om han eller hon ingått äktenskap med förmånslåtaren innan denne fyllt 65 år, om han eller hon har ett barn med förmånslåtaren.
I förslaget till paragrafens 2 mom. föreskrivs om den efterlevande makens rätt till efterlevandepension i fall där förmånslåtaren och den efterlevande maken inte har några barn tillsammans. I så fall föreslås den efterlevande maken ha rätt till efterlevandepension på villkor att äktenskapet ingåtts innan den efterlevande maken fyllt 50 år och förmånslåtaren 65 år och att äktenskapet före förmånslåtarens död har varat i minst fem års tid. Därutöver krävs att den efterlevande maken vid förmånslåtarens död är minst 50 år fyllda eller under minst tre års tid fått invalidpension.
En efterlevande make har inte rätt till efterlevandepension enligt 1 mom. om barnet har givits som adoptivbarn utanför familjen före förmånslåtarens död eller är förmånslåtarens barn som den efterlevande maken har adopterat efter förmånslåtarens död.
Enligt den föreslagna paragrafens 4 mom. har den efterlevande maken, om han eller hon på grund av ett tidigare äktenskap är berättigad till en familjepension motsvarande den enligt lagen om konstnärspension, inte rätt till ytterligare en familjepension.
3 §Barns rätt till pension. Rätt till barnpension vid förmånslåtarens död har ett barn som inte har fyllt 18 år och som är barn till förmånslåtaren och barn till den efterlevande maken och som bodde i samma hushåll som förmånslåtaren och den efterlevande maken vid förmånslåtarens död. Enligt förslaget till paragrafens 2 mom. beviljas barnpension i första hand till barnet efter de egna föräldrarna. Rätt till barnpension kan inte uppkomma efter flera än förmånlåtare samtidigt. Om ett barn som får barnpension efter två förmånslåtare senare beviljas barnpension efter sin egen förälder, upphör den barnpension som först beviljats efter annan förmånslåtare från den tidpunkt vid vilken den barnpension som beviljats efter en egna föräldern börjar.
4 § Begränsning av rätten till pension. I paragrafens 1 mom. föreslås att den efterlevande maken, utöver vad som föreskrivs i 2 §, inte ska ha rätt till efterlevandepension om hans eller hennes pension och familjepension samt förvärvsinkomst sammanlagt överskrider det månatliga belopp som anges i 3 § i lagen om extra konstnärspensioner (194/2016). I förslaget föreskrivs om en inkomstgräns, eftersom det i fråga om alla familjepensioner handlar om att anpassa familjepensionens belopp till ifrågavarande persons övriga inkomster. Det vore enklare att införa en begränsning, eftersom det ändå inte skulle gälla efterlevande make som har minderåriga barn med förmånslåtaren.
När den efterlevande maken blir enda förmånstagare, kontrolleras hans eller hennes inkomster enligt den fastställda beskattningen från föregående år. Den föreslagna inkomstgränsen motsvarar läget för övriga pensioners del när den efterlevandes inkomst är lika stor som för dem, i relation till den som den som endast hade lyft konstnärspension hade haft. Det innebär att i frågavarande pension ska motsvara en efterlevandepension som grundar sig på en konstnärspension.
Kapitalinkomster ska inte beaktas, eftersom de kan vara oregelbundna. Inte heller ska man beakta den efterlevande makens egna pensionsarrangemang, eftersom dessa beror på personliga besparingar.
Enligt 2 § ska den som genom brott uppsåtligen har orsakat förmånslåtarens död inte ha rätt till familjepension.
5 §.Grund för, beloppet på och justering av pensionen. Enligt paragrafens 1 mom. är grunden för familjepensionen den extra konstnärspension som förmånslåtaren vid sin död får av staten. Enligt paragrafens föreslagna 2 mom. är den efterlevande makens pension 6/12 av förmånslåtarens pension, om förmånstagaren är änkan eller änklingen eller den efterlevande maken med ett barn. Enligt förslaget minskar den efterlevande makens pension ju mer antalet barn som är förmånstagare ökar. Den efterlevande makens pension föreslås vara ett belopp som utgör 5/12 när det utöver honom eller henne också finns två barn som förmånstagare, 3/12 när antalet barn är tre och 2/12 när antalet barn är fyra eller flera.
Enligt paragrafens 3 mom. ska barnpensionens belopp bestämmas enligt antalet barn som är förmånstagare. Barnpensionens belopp föreslås vara 4/12 om det endast finns ett barn som är förmånstagare. Om det finns två sådana barn föreslås det vara 7/12 av förmånslåtarens pension, om antalet är tre, 9/12 och om antalet barn är fyra eller flera, 10/12 av förmånslåtarens pension. Enligt paragrafens 4 mom. ska det sammanlagda beloppet av barnpensionerna delas jämnt mellan de barn som är förmånstagare.
Enligt paragrafens 5 mom. ska beloppet av familjepensionen och hur den fördelas mellan förmånstagarna justeras när antalet förmånstagare förändras. Justeringen görs från ingången av kalendermånaden efter förändringen. Om utbetalningen av familjepensionen till någon av förmånstagarna avbrutits eller minskats, riktas avbrottet eller minskningen till den personens andel av familjepensionen.
6 §.Beviljande och betalning av pension. Enligt den föreslagna paragrafens 1 mom. beviljas och utbetalas pensionen av Keva. Enligt paragrafens 2 mom. ska bestämmelser om ansökan om och utbetalning av pensionerna samt om de uppgifter som ska uppges i ansökan och de redogörelser som ska fogas till ansökan utfärdas genom förordning av undervisnings- och kulturministeriet. Bestämmelsen om bemyndigande är allmänt förekommande i denna typ av lag.
7 §.Begynnelsetidpunkten för familjepension och utbetalning retroaktivt. Enligt förslaget bestäms i paragrafens 1 mom. att familjepension utbetalas från och med ingången av den kalendermånad som följer på förmånslåtarens död. Till förmånslåtarens barn som fötts efter dennes död, betalas familjepension från och med den kalendermånad som följer på födseln. Familjepension utbetalas inte retroaktivt utan vägande skäl för längre tid än sex månader före den månad då ansökan om pensionen lämnats in.
8 §.Beviljande av familjepension för viss tid. Om någon utredning om förmånslåtarens död inte kan läggas fram, men det är sannolikt att han eller hon har avlidit genom drunkning, eller till följd av någon annan olycka eller därmed jämförbar orsak, kan familjepension beviljas för viss tid. När familjepension beviljas för en viss tid enligt 1 mom., dras förmånslåtarens extra konstnärspension in från och med den dag familjepensionen börjar utbetalas.
9 §.När rätten till familjepension upphör samt anmälningsplikt. Rätten till pension för efterlevande make dras in, om den efterlevande maken ingår ett nytt äktenskap före fyllda 50 år. Den som får efterlevandepension är skyldig att uppge för Keva att han eller hon ingått äktenskap. Därtill föreslås i paragrafen en hänvisningsbestämmelse till 4 §, för om den efterlevande maken blir enda förmånstagare ska man tillämpa bestämmelsen om en begränsning av pensionen på honom eller henne. Rätten till barnpension upphör, när barnet fyller 18 år eller om han eller hon adopteras av någon annan än förmånslåtarens efterlevande make eller dennes nya make. Om ett barn som får barnpension adopteras av någon annan än förmånslåtarens efterlevande make eller dennes make, är adoptivföräldrarna skyldiga att uppge för Keva att de adopterat barnet.
10 §.Engångsbetalning av efterlevandepension. När efterlevandepensionen upphör enligt 9 § 1 mom., betalas till den efterlevande maken ett engångsbelopp som är lika stort som efterlevandepensionen för tre år hade varit. Grunden för beloppet är den månadspension som senast har betalats ut.
11 §.Sökande av ändring. På Kevas beslut om familjepension enligt denna lag tillämpas bestämmelserna i 9 kap. om ändringssökande och om undanröjande av lagkraftvunnet beslut i pensionslagen för den offentliga sektorn (81/2016). Första besvärsinstans föreslås vara nämnden för ändring i beslut gällande arbetspensioner, och andra besvärsinstans försäkringsdomstolen. För yrkande på ändring i ett beslut anslås enligt förslaget 30 dagar från delfåendet. Keva ska enligt förslaget ha rätt att korrigera ett tidigare lagvunnet beslut, om det framkommer något nytt av utredningarna.
12 §.Upphörande med utbetalning och återkrav av utbetald pension. Keva får besluta att utbetalningen av pension ska upphöra och att redan utbetald pension ska återkrävas, om pensionssökanden i pensionsansökan har uppgett felaktiga eller vilseledande uppgifter om en omständighet som väsentligt har inverkat på erhållande av pension. Enligt förslaget till paragrafens 2 mom. har Keva rätt att för extra konstnärspensioners del bestämma att en del av det belopp som återindrivs inte ska indrivas, om en återindrivning till fullt belopp är orimligt med tanke på pensionstagarens ekonomiska ställning.
13 §.Justering av pensioner och inkomstgränser Pension enligt denna lag justeras kalenderårsvis enligt bestämmelserna i 98 § i lagen om pension för arbetstagare (395/2006). Den inkomstgräns som anges i 5 § i denna lag justeras årligen från och med ingången av januari med den lönekoefficient som avses i 96 § 1 mom. i lagen om pension för anställda. En indexbindning är nödvändig för att pensionerna och inkomstgränserna ska följa den allmänna kostnadsutvecklingen.
14 §.Ikraftträdande. Lagen föreslås träda i kraft den 1 januari 2018. Genom denna lag upphävs enligt förslaget statsrådets beslut om extra familjepensioner i anslutning till extra konstnärspensioner (216/1974). Beslutet ska dock före denna lags ikraftträdande tillämpas på de ansökningar som anhängiggörs och som behandlas vid undervisnings- och kulturministeriet.
2
Förhållande till grundlagen samt lagstiftningsordning
Extra konstnärspension är inte någon förmån i anslutning till förvärvsinkomsten, såsom arbetsinkomst, som intjänas under anställningsförhållandets gång. Den är en behovsprövad förmån som beviljas på grund av personliga konstnärliga meriter. Bedömningen sker genom kollegial bedömning. Därmed faller familjepensioner som beviljas på grund av extra konstnärspension inte under egendomsskyddet enligt 15 § i grundlagen innan pensionen har beviljats.
Lagförslaget anknyter till 6 § i grundlagen eftersom den placerar pensionstagarna i ojämlik ställning. Extra pensioner beviljas också på grund av idrottsliga meriter, och har tidigare även beviljats redaktörer (de så kallade journalistpensionerna). I anslutning till övriga extra pensioner finns inga familjepensioner.
Enligt 80 § i rundlagen ska det dock genom lag utfärdas bestämmelser om grunderna för individens rättigheter och skyldigheter. Det nuvarande systemet, som grundar sig på statsrådets beslut och som delvis delgetts genom ett cirkulär, uppfyller inte dessa krav.
På grund av vad som ovan anförts, anser regeringen att det lagförslag som propositionen innehåller, kan behandlas i vanlig ordning i enlighet med 72 § i grundlagen.