1
1 Lagförslag
2 §.Bolagets uppgifter. Förteckningen i paragrafens 2 mom. som gäller bolagets uppgifter utvidgas med produktion av behandlings- och analyseringstjänster i anslutning till upphandling samt tillhandahållande av tekniska lösningar i anslutning till dessa. Behandling av upphandlingsuppgifter är inte i 2 mom. avsedd upphandlingsverksamhet eller stödverksamhet för inköp, därför måste särskilda bestämmelser utfärdas om produktion av dessa.
Staten har inte haft någon samlad och detaljerad informationsresurs för upphandlingsuppgifter och någon uppgiftsproduktion som skulle utnyttja en sådan, utan uppgifterna är utspridda och måste samlas in från flera olika källor och system. I praktiken har uppgifternas exakthet motsvarat den nivå som uppgifterna i statens centralbokföring har. Bestämmelsen gör det möjligt att sammanställa en enhetlig och samlad informationsresurs och bygga upp en tjänst för uppgiftsproduktion till stöd för styrning av statens upphandlingsfunktion och genomförandet av upphandling. En centraliserad uppgiftstjänst kan stödja alla statens upphandlande enheter och på det här viset minska ämbetsverkens egen administrativa börda och behov av separata system. Det är naturligt att Hansel Ab som är statens inköpscentral samlar in uppgifterna, svarar för informationsresursen och utvecklar den.
Med behandling av upphandlingsuppgifter avses behandling av uppgifter i anslutning till upphandlande enheters upphandling, såsom uppgifter om fakturering och beställningar, leverantörer och produkter, upphandlingsmängder och priser samt upphandlingsplaner och upphandlingsannonser. Som ett resultat av analysering av dessa uppgifter får man information exempelvis om den upphandlande enhetens medelsanvändning, upphandlingarnas innehåll, leverantörer samt antal fakturor och beställningar. Uppgifterna kan utnyttjas vid organiseringen och ledningen av de upphandlande enheternas samt koncernnivåns upphandlingsfunktion, kategorisering, planering, uppföljning samt framförhållning i fråga om upphandling. Behandling av upphandlingsuppgifter är således en förutsättning när det gäller att producera tjänster i anslutning till utvecklandet av upphandlingen. Behandling och analysering av upphandlingsuppgifter förverkligas genom att i så stor utsträckning som möjligt utnyttja digitala lösningar såsom artificiell intelligens och robotteknik.
Dessutom föreslås att bolaget tillhandahåller sakkunnigtjänster för utnyttjandet av data för upphandling och för ledning av upphandling. Utöver utvecklandet av upphandlingsfunktionen behövs det behandling av upphandlingsuppgifter då upphandlingsplaner görs upp, framförhållning i fråga om kommande upphandling samt kartläggning av möjligheter till upphandling. Syftet med behandlingen av upphandlingsuppgifter samt tjänster för utvecklandet av upphandlingsfunktionen är att göra den kunskapsbaserade användningen av statsmedel effektivare och mer systematisk.
Bolaget kan tillhandahålla tjänster i anslutning till upphandlingsuppgifter för alla sina kunder. Utöver de nuvarande kunderna kan tjänsterna också tillhandahållas landskapen och deras upphandlande enheter. Utgångspunkten är emellertid att landskapen självständigt överväger sina behov av tjänster för utvecklandet av upphandlingsfunktionen. Landskapen och deras upphandlande enheter måste planera och bygga upp organisationen och styrmodellerna för sin upphandling och behöver för det här ändamålet sakkunnigtjänster för utvecklandet. Avsikten är att stödja uppkomsten av styrmodeller för landskapens upphandlingsfunktion, utvecklandet av upphandlingsfunktionen och en planmässig sådan. Avsikten är emellertid inte att ge Hansel ensamrätt att behandla och analysera upphandlingsuppgifterna utan att ge bolaget möjlighet till detta.
Till paragrafens 2 mom. fogas också ett omnämnande om att bolaget även kan tillhandahålla sina kunder sakkunnigtjänster i anslutning till upphandlingsavtal. Tjänsterna föreslås bl.a. innehålla hjälp med att göra upp avtal, hjälp med juridisk tolkning samt rådgivning då det uppstår oenighet. Tjänsterna ansluter sig exempelvis till upphandlingsavtal som har konkurrensutsatts på kundernas vägnar och i deras namn. Genom denna ändring förtydligas gällande lagstiftning där man inte har tagit ställning till stödet i anslutning till befintliga upphandlingsavtal.
Enligt 3 mom. ska bolaget genomföra ramavtal på det sätt som föreskrivs i lagen om statsbudgeten (423/1988) och med stöd av den. Det föreslås inga ändringar i momentet. Bestämmelsen gäller inte landskapen, eftersom landskapen inte omfattas av tillämpningsområdet för lagen om statsbudgeten.
I 4 § 12—14 punkten i upphandlingslagen finns definitioner av inköpscentral, centraliserad inköpsverksamhet och stödverksamhet för inköp. I 20 § i upphandlingslagen finns bestämmelser om upphandling hos inköpscentral. Enligt det föreslagna 4 mom. tillämpas upphandlingslagen inte på tjänstekontrakt mellan en upphandlande enhet och en inköpscentral som gäller produktion av centraliserad inköpsverksamhet eller av stödverksamhet för upphandling. Upphandlande enheter som är kunder hos Hansel kan således i enlighet med upphandlingslagen ingå ovan avsedda tjänstekontrakt utan konkurrensutsättning. I fråga om andra upphandlingar ska upphandlingslagen tillämpas, om inte t.ex. upphandlingens värde underskrider de nationella tröskelvärden som avses i 25 § i upphandlingslagen eller om inte någon annan avgränsning av upphandlingslagens tillämpningsområde lämpar sig för upphandlingen.
Paragrafens 4 mom. är nytt. Avsikten är att uppdatera bolagets uppgift enligt gällande lagstiftning och avlägsna det hinder som finns i nationell lag mot att delta i internationell upphandling. I 22 § i upphandlingslagen som trädde i kraft i början av 2017 ingår bestämmelser om upphandling hos en inköpscentral i en annan medlemsstat i Europeiska unionen samt gemensam upphandling med upphandlande enheter i medlemsstaterna. Upphandlingslagens 22 § grundar sig på upphandlingsdirektivet och syftet med den är att uppmuntra medlemsstaternas upphandlande enheter till gränsöverskridande samarbete samt att göra det möjligt att utnyttja tjänster hos en inköpscentral i en annan medlemsstat. Gränsöverskridande upphandling mellan upphandlande enheter kan utföras genom olika slags juridiska konstruktioner. Lagen om Hansel förutsätter att Hansels verksamhet riktar sig till den kundkrets som anges i lagen, vilket begränsar bolagets möjligheter att samarbeta med andra upphandlande enheter. Enligt den föreslagna bestämmelsen kan bolaget således delta i samarbete enligt 22 § i upphandlingslagen och även i sådana arrangemang där de som utnyttjar samarbetets resultat undantagsvis även kan vara andra än de upphandlande enheter som avses i 3 §. Kunder kan då även vara t.ex. kunder hos andra upphandlande enheter som deltar i samarbetet.
Då Hansel får delta i gemensam upphandling enligt 4 mom. kan bolaget delta i gränsöverskridande upphandlingsinitiativ, exempelvis samarbete med de övriga nordiska länderna med att skaffa drivmedel för isbrytare i ländernas hamnar, att skaffa licenser i samarbete med andra europeiska inköpscentraler, där en fördel med en gemensam förhandlingskraft kan vara möjligheten att förhandla fram ännu bättre villkor hos globala aktörer. Föremål för samarbetet kan också vara olika slag av innovativa anskaffningar samt deltagande i utvecklingsprojekt i anslutning till digitaliseringen. Europeiska kommissionen har uppmuntrat medlemsstaterna och i synnerhet inköpscentralerna till olika samprojekt. Kommissionen har betonat faktorer som hänför sig till en ökning av den gränsöverskridande handeln och sådana faktorer som hänför sig till förbättrandet av yrkeskunskap och spridning av nya handlingssätt.
3 §.Kunder. I enlighet med paragrafens 1 mom. fogas landskapen och landskapens upphandlande enheter till Hansels kundkrets. Med landskap avses ett offentligrättsligt samfund enligt 2 § i förslaget till landskapslag. Landskapens upphandlande enheter är bl.a. landskapens affärsverk och landskapens nationella servicecenter. Med landskapets affärsverk avses ett affärsverk enligt 52 § i förslaget till landskapslag som har grundats av landskapet och som producerar sådana tjänster som ingår i landskapets organiseringsansvar. Med landskapens nationella servicecenter avses sådana servicecenter som avses i 118 § i förslaget till landskapslag. Med andra upphandlande enheter i landskapen avses i 4 § i landskapslagen avsedda sammanslutningar, bolag och stiftelser som ingår i en landskapskoncern och som fungerar som upphandlande enheter enligt upphandlingslagen. Enligt momentet kan bolaget således tillhandahålla tjänster utöver till sina nuvarande kunder även till landskapen och andra upphandlande enheter som ingår i landskapskoncerner. Enligt 4 § 12 punkten i upphandlingslagen ska inköpscentralen tillhandahålla verksamhet till de upphandlande enheter som äger centralen eller till sådana upphandlande enheter i fråga om vilka bestämmelser om rätten att tillgodogöra sig inköpscentralens verksamhet utfärdas särskilt. Eftersom landskapen inte äger aktier i Hansel Ab är det nödvändigt att föreskriva om deras kundrelationer.
Kund hos bolaget kan enligt 2 mom. även vara ett sådant offentligrättsligt organ på vilket landskapet, landskapets affärsverk, landskapens nationella servicecenter eller någon annan upphandlande enhet i landskapet utövar ett bestämmande inflytande på grund av finansiering eller utnämningsrätt. Ett sådant offentligrättsligt organ kan exempelvis vara en upphandlande enhet som landskapet och kommunen äger tillsammans och på vilket landskapet utövar ett bestämmande inflytande med stöd av större äganderätt eller vara ett nationellt servicecenters dotterbolag som avses i 125 § i förslaget till landskapslag. Enligt upphandlingslagen och lagen om Hansel Ab kan kunder hos en inköpscentral endast vara upphandlande enheter. Således kan exempelvis organisationer som omfattas av valfrihet och som inte är upphandlande enheter inte heller vara kunder hos bolaget, även om de i övrigt uppfyller förutsättningarna enligt 2 mom.
Med upphandlande enheter i landskapen avses även den temporära förvaltning som ansvarar för inrättandet av landskapen. Kunder hos bolaget kan således även vara organisationer under det skede då landskapen inrättas, exempelvis temporära beredningsorgan och deras sektioner. Avsikten är att de temporära beredningsorgan som inrättas för landskapsreformen ska bereda inledandet av landskapets verksamhet och förvaltning och utöva beslutanderätt i dessa frågor fram till det att landskapsfullmäktiges mandattid börjar löpa. Enligt förslaget till landskapslag och det därtill hörande förslaget till införandelag är syftet att beredningsorganet har rätt att ingå tidsbundna avtal som bindande för landskapet och som kan gälla till utgången av 2019. Som kund hos Hansel Ab kan den temporära förvaltingen genomföra upphandling för de landskap som ska inrättas och utnyttja sakkunnigtjänster i anslutning till upphandling exempelvis för att skapa organisations-, lednings- och planeringsmodeller för upphandlingsfunktionen i landskapen.
Det föreslås att de upphandlande enheterna i landskapen ska ha rätt att använda gemensam upphandling konkurrensutsatt av Hansel som ett alternativ till egen konkurrensutsättning eller till användning av andra inköpscentraler, förutsatt att de upphandlande enheterna har rätt att använda en inköpscentral. Däremot har Hansel rätt att med utgångspunkt i landskapens behov planera produktionen av stödtjänster samt de produkt- och serviceområden i fråga om vilka gemensam upphandling ska genomföras.
Utöver i fråga om sina nuvarande kunder fungerar Hansel således även i fråga om landskapens upphandling som en professionell anbudspart och sakkunnig i offentlig upphandling samt som förvaltare av upphandlingsavtal och leverantöruppgifter. Avsikten är att Hansel ska sammanställa landskapens och sina andra kunders upphandlingsvolymer till helheter som beaktar konkurrenssituationen och främja högklassigt genomförande av landskapens upphandling och effektivt utnyttjande av resurser samt stödja landskapen även i fråga om planering och konkurrensutsättning av krävande upphandling.
5 §.Rätt att få uppgifter och produktion av uppgifter. I lagen föreslås en ny bestämmelse om rätten att få och att behandla uppgifter i anslutning till behandling av upphandlingsuppgifter. Bestämmelsen är nödvändig för genomförandet av den uppgift som avser upphandlingsuppgifter och analysering som avses i 2 § 2 mom.
Enligt 1 mom. ska de upphandlande enheter som avses i 3 § 1 mom. trots sekretessbestämmelserna till bolaget lämna ut sådana uppgifter om fakturering, beställningar och leverantörer samt sådana uppgifter om upphandlingsmängder, priser och upphandlingsplaner som är nödvändiga med tanke på ett effektivt och ekonomiskt genomförande av upphandling och med tanke på analysen av uppgifterna. Uppgifterna erhålls i regel automatiskt från olika datasystem, exempelvis sådana som är avsedda för behandling av uppgifter som gäller beställningar, inköpsfakturor, resor och betalkort. De uppgifter som gäller upphandlingsplaner ska kunderna i regel själva lämna via datasystemet. Det är dock inte meningen att personuppgifter ska lämnas till bolaget eller att bolaget ska behandla sådana.
De uppgifter som överlåtelseskyldigheten gäller är nödvändiga för genomförandet av upplysningstjänsten och utvecklandet av upphandlingen. Uppgifter som gäller upphandling och uppgifter om upphandlingsplaner är i regel offentliga myndighetsuppgifter. Sådana uppgifter kan således överlåtas till bolaget med samtycke av myndigheten i fråga. Enligt 26 § i lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet kan en myndighet ur en sekretessbelagd myndighetshandling lämna ut uppgifter, om det i lag särskilt tagits in uttryckliga bestämmelser om rätten att lämna ut eller att få uppgifter eller när sekretessplikt har föreskrivits till skydd för någons intressen och denne samtycker till att uppgifter lämnas ut. I fråga om de sekretessgrunder som anknyter till uppgifterna tillämpas 24 § i lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet. De upphandlande enheterna svarar för märkningen av uppgifterna som sekretessbelagda i sina system för ekonomiförvaltning med iakttagande av bestämmelser och föreskrifter i anslutning till detta, såsom Statskontorets föreskrifter om hantering av konfidentiella uppgifter i systemet för försäljningsfakturor som ska tillämpas av de statliga organisationer som hör till statens budgetekonomi.
Den skyldighet att lämna ut uppgifter som avses i paragrafen gäller även landskap och deras upphandlande enheter. I utkastet till landskapslag föreslås det att lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet även ska gälla landskapens myndigheter, så deras upphandlingsuppgifter är i princip offentliga. Med tanke på förvaltningen av ett centraliserat datalager och analyseringen av uppgifterna är det viktigt att uppgifterna är så kompletta och mätbara med samma mått som möjligt när de kommer från staten och också från landskapen och deras upphandlande enheter, så överlåtelseskyldigheten ska enligt förslaget också gälla sekretessbelagda uppgifter. Landskapens upphandlingsuppgifter behövs bl.a. till styrningen och uppföljningen av landskapens verksamhet och investeringar. Den tjänst för uppgiftsproduktion som ska skapas i Hansel kan således stödja analyseringen av landskapens upphandlingsuppgifter. Behovet att analysera landskapens upphandlingsuppgifter har lyfts fram i regeringens ställningstaganden som gäller social- och hälsovårds- samt landskapsreformen.
I 2 mom. föreskrivs det om personer som har rätt att hantera sekretessbelagda uppgifter, om den tystnadsplikt som är förknippad med sekretessbelagda uppgifter samt om förbudet att använda sekretessbelagd information för att skaffa sig själv eller någon annan fördel eller för att skada någon annan. Enligt förslaget ska upphandlande enheter när de lämnar ut information ge bolaget uppgifter om vilka upphandlingsuppgifter de anser vara sekretessbelagda. Sekretessbelagda uppgifter får i bolaget hanteras endast av de personer till vars arbetsuppgifter det hör att hantera upphandlingsuppgifter. Att de personer som deltar i hanteringen av sekretessbelagda uppgifter är tillförlitliga och oförvitliga ska kontrolleras med de medel som lagstiftningen erbjuder, såsom med säkerhetsutredningar av personerna. Personerna ska också utbildas i hanteringen av uppgifterna. Sekretessen ska säkerställas också i situationer där hanteringen av uppgifter sker på uppdrag av bolaget och för bolagets räkning också av någon annan hanterare av uppgifter, såsom datasystemleverantören. Med sådana instanser måste man ingå säkerhetsavtal genom vilka det säkerställs att uppgifterna hanteras på ett ändamålsenligt sätt och att deras sekretess bevaras.
I 3 mom. föreskrivs det att informationssystemen och uppgifterna ska vara behörigen skyddade och integrerade samt att andra omständigheter som påverkar kvaliteten på uppgifterna ska sörjas för. Bestämmelsen förutsätter att bolaget vidtar behöriga tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkerställa en säker hantering av uppgifterna med beaktande av tekniska lösningar, utgifter för genomförandet, hanteringens karaktär samt risker enligt sannolikhet och allvar. Bestämmelsen förutsätter också att informationsmaterialet skyddas inte bara genom ändamålsenliga it-lösningar utan också genom åtgärder i anslutning till lokalernas säkerhet, såsom låsanordningar och tillträdeskontroll.
Enligt paragrafens 4 mom. kan bolaget producera, lämna ut och offentliggöra informationsmaterial som omfattar upphandlingsuppgifter, om utlämnandet av informationsmaterialet inte äventyrar sekretessen eller skyddet för personuppgifter. Bolaget kan behandla och förädla uppgifter och producera olika analyser utifrån det som gäller kundernas medelsanvändning, upphandling, leverantörer samt antal räkningar och beställningar. Uppgifterna kan lämnas ut till de upphandlande enheter vars uppgifter det rör sig om att användas t.ex. för utveckling av upphandlingen och uppföljning av medelsanvändningen samt för planeringen av upphandlingar. Till de upphandlande enheterna kan självfallet lämnas ut deras egna sekretessbelagda uppgifter, antingen som sådana eller kompletterade med annan information. Uppgifter kan även lämnas ut till finansministeriet, som svarar för ledningen och utvecklingen av statens upphandlingsfunktion.
Offentliga upphandlings- och analysuppgifter offentliggörs också för andra upphandlande enheter (såsom för statens bokföringsenheter) samt för allmänheten som öppen data. Till den del de uppgifter som bolaget fått innehåller sekretessbelagd information ska den anonymiseras eller offentliggöras i en sådan form att sekretessen inte äventyras genom att uppgifter kombineras. Avsikten är att sekretessbelagd information lämnas ut som sådan endast om utlämnandet grundar sig på lag.
Syftet med behandlingen och offentliggörandet av uppgifter är att främja öppenheten i fråga om upphandling och användningen av offentliga medel, vilket främjar uppföljningen av de upphandlande enheternas verksamhet och medelsanvändning, ett korrekt genomförande av upphandling och förebyggandet av korruption. Bestämmelsen främjar således öppen förvaltning och offentlighet i fråga om myndigheternas ekonomiska uppgifter.
Hösten 2016 öppnade finansministeriet tutkibudjettia.fi tjänsten, som är ett infopaket om budgeten. De flesta städerna offentliggör upphandlingsdata. Allmänheten kan ges tillgång till statens upphandlingsdata exempelvis i form av färdiga rapporter och en informationstjänst. Efter det att statens upphandlingsuppgifter offentliggjorts är det motiverat att motsvarande uppgifter offentliggörs också i fråga om landskapens upphandlingsuppgifter. Avsikten är att man internt inom staten kan producera och utnyttja myndigheternas informationsmaterial i situationer där det med tanke på det intresse som skyddas inte finns några hinder för att lämna ut uppgifter. Bestämmelsen främjar således de syften i fråga om utnyttjandet av informationsmaterial som avses i 21 § i lagen om offentlighet i myndigheternas uppgifter.