PROPOSITIONENS HUVUDSAKLIGA INNEHÅLL
I denna proposition föreslås det att lagen om EU-miljömärke ändras. Enligt förslaget ska Ympäristömerkintä Suomi Oy från och med den 1 juli 2018 sköta uppgiften som behörigt organ för EU-miljömärkning.
Lagen avses träda i kraft den 1 juli 2018.
MOTIVERING
1
Nuläge
EU-miljömärkesprogrammet är en del av gemenskapens politik för hållbar konsumtion och produktion, som syftar till att minska de negativa inverkningarna av konsumtion och produktion på miljö, hälsa, klimat och naturresurser.
Bestämmelser om Europeiska unionens gemensamma miljömärke finns i Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 66/2010 (förordningen om ett EU-miljömärke). Enligt förordningen om ett EU-miljömärke ska varje medlemsstat utse det eller de organ, inom eller utanför ministerier, som ska ansvara för utförandet av de arbetsuppgifter som föreskrivs i förordningen. Dessutom ska medlemsstaterna enligt förordningen främja användningen av EU-miljömärket bl.a. genom informationskampanjer och genom att uppmuntra små och medelstora företag att ansluta sig till programmet samt i offentlig upphandling.
I Finland finns bestämmelser om EU-miljömärket i lagen om EU-miljömärke (832/2014). I den gällande lagens § 2 har Motiva Services Oy utsetts till nationellt organ. I lagens § 4 föreskrivs närmare om granskning och övervakning, avgifter, brott mot tystnadsplikten och i § 11 om ändringssökande. Det nationella organet handlägger företags och organisationers ansökningar om miljömärke, beviljar rätt att använda märket, övervakar användningen av märket och främjar märket på marknaden.
Motiva Services Oy förvaltar utöver EU-miljömärket även det nordiska miljömärket Svanen i Finland. Båda märkena finansieras med hjälp av tillstånds- och ansökningsavgifter samt med statsbidrag.
2
Föreslagna ändringar
Det föreslås att lagen om EU-miljömärke ändras på grund av organisationsförändringar. Motiva Oy grundar ett nytt dotterbolag, Ympäristömerkintä Suomi Oy, som från och med den 1 juli 2018 utses att sköta uppgifterna som behörigt organ för EU-miljömärkning.
Ändringen syftar till att förtydliga rollen hos den organisation som främjar miljömärkning samt att avskilja dessa uppgifter från Motiva Oy:s och Motiva Services Oy:s övriga verksamhet. Miljömärkning avviker från Motivas övriga affärsverksamhet och synergierna med Motivas övriga verksamhet har varit små. När de uppgifter som gäller miljömärkning avskiljs till ett separat bolag blir det möjligt att genomföra en strategi som entydigt främjar miljömärkning, vilket i sin tur skapar klarhet i miljömärkningens ställning och roll bland dem som använder miljömärket och i det internationella samarbetet.
Till lag om ändring av lagen om EU-miljömärke föreslås ändringar i tre paragraf.
2 §. Behörigt organ. Hänvisningen till det företag som sköter uppgiften som behörigt organ ska ändras så att detta företag i fortsättningen är Ympäristömerkintä Suomi Oy.
4 §.Granskning och övervakning. Hänvisningen till Motiva Services Oy ersätts med en hänvisning till Ympäristömerkintä Suomi Oy.
11 §.Ändringssökande. I 1 mom., där det föreskrivs om omprövning, föreslås en ändring av namnet på det företag som är behörigt organ. Om sökande av ändring ska på samma sätt som i gällande lag föreskrivas i enlighet med förvaltningsprocesslagen.
Bestämmelsen i 2 mom. om omprövningsförfarandet i fråga om avgifter som gäller EU-miljömärke föreslås en ändring av namnet på det företag som är behörigt organ.
3
Propositionens konsekvenser
Ändringen syftar till att möjliggöra genomföring av en strategi som entydigt främjar miljömärkning, vilket i sin tur skapar klarhet i miljömärkningens ställning och roll bland dem som använder miljömärket och i det internationella samarbetet.
Organisationsförändringen inverkar inte på rollen som behörigt organ eller på möjligheterna att handlägga företags och organisationers ansökningar om miljömärke, bevilja rätt att använda märket, övervaka användningen av märket eller främja märkning på marknaden. Lagförslaget har inga direkta konsekvenser för myndigheternas verksamhet. Förslaget förväntas inte ha några andra konsekvenser.
4
Beredningen av propositionen
Propositionen har beretts vid miljöministeriet.
Under beredningen har man hört finansministeriet, arbets- och näringsministeriet, justitieministeriet, Finlands miljöcentral, Säkerhets- och kemikalieverket, Motiva Oy, Finlands näringsliv rf, Finsk Handel rf, Kuluttajaliitto - Konsumentförbundet ry, Luonto-Liitto ry, Marttaliitto ry samt Teknologiindustrin rf. Remissorgan hade ingen invändning.
5
Ikraftträdande
Lagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2018.