2.1
Ändring av Priip-förordningen
Målet med Priip-förordningen från 2014 har varit att förbättra skyddet för icke-professionella investerare så att de bättre kan förstå och jämföra paketerade och försäkringsbaserade investeringsprodukter som är avsedda för icke-professionella investerare samt fatta investeringsbeslut som baserar sig på tydlig och tillförlitlig information. Ökad öppenhet och harmonisering har ansetts gynna också den inre marknaden för finansiella tjänster genom att det skapas jämlika verksamhetsförutsättningar för Priip-produkter och distributionskanaler.
Priip-förordningen gäller tjänsteleverantörer som tillverkar och tillhandahåller Priip-produkter till icke-professionella investerare. Priip-produkter definieras i artikel 4 i förordningen och är i princip sådana investeringar där, oberoende av investeringens rättsliga form, det belopp som ska betalas tillbaka till den icke-professionella investeraren är föremål för fluktuation på grund av exponering mot referensvärden eller tillgångar som inte köps direkt av den icke-professionella investeraren. Priip-produkterna omfattar således bland annat placeringsfonder, AIF-fonder, strukturerade produkter samt försäkringsbaserade investeringsprodukter.
I Priip-förordningen fastställs enhetliga regler för formatet på och innehållet i det faktablad (eng. key information document, KID) som utarbetats av utvecklaren av Priip-produkterna samt om tillhandahållande av faktablad till icke-professionella investerare. Faktabladet ska innehålla information om investeringsproduktens viktigaste egenskaper och anknytande risker och kostnader. På detta sätt stärks investerarskyddet och förbättras processen i samband med investeringsbeslut och val av investeringsprodukter.
Enligt artikel 32 i Priip-förordningen är förvaltningsbolag, investeringsbolag och personer som ger råd om och säljer andelar i fondföretag vilka avses i fondföretagsdirektivet tillfälligt undantagna från skyldigheterna enligt Priip-förordningen. Övergångsbestämmelsen var ursprungligen i kraft till utgången av 2019, men förlängdes därefter. Övergångsperioden motiverades med att det då endast hade gått en kort tid sedan basfakta för investerare om placeringsfonder tagits i bruk. Övergångsbestämmelsen har utsträckt undantaget också till andra sådana fonder för vilka det utarbetats basfakta för investerare enligt fondföretagsdirektivet.
Eftersom upphörandet av övergångsperioden ansågs förutsätta ändringar också i de bestämmelser på lägre nivå som utfärdats med stöd av Priip-förordningen, beslutade Europaparlamentet och rådet att förlänga övergångsperioden med ytterligare ett år fram till den 31 december 2022. Förlängningen genomfördes genom Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2021/2259 av den 15 december 2021 om ändring av förordning (EU) nr 1286/2014 vad gäller förlängning av övergångsbestämmelserna för förvaltningsbolag, investeringsbolag och personer som ger råd om eller säljer andelar i företag för kollektiva investeringar i överlåtbara värdepapper (fondföretag) och fonder som inte är fondföretag, nedan ändringsförordningen till Priip-förordningen. Denna förordning antogs samtidigt som ändringsdirektivet till fondföretagsdirektivet. När övergångsperioden gått ut börjar kraven på faktablad i Priip-förordningen och sådan reglering på lägre nivå som kompletterar kraven tillämpas också på aktörer som tidigare har omfattats av övergångsbestämmelsen.
I Priip-förordningen bemyndigas de europeiska tillsynsmyndigheterna att tillsammans utarbeta tekniska tillsynsstandarder som definierar presentationen av och innehållet i faktabladet, dess standardiserade format, metoderna för presentationen av risker och avkastning och kostnadsberäkning och villkoren för översyn av faktabladets information. Dessa tekniska tillsynsstandarder har fastställts genom kommissionens delegerade förordning (EU) 2017/653 om komplettering av Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 1286/2014 om faktablad för paketerade och försäkringsbaserade investeringsprodukter för icke-professionella investerare (Priip-produkter) genom fastställande av tekniska tillsynsstandarder för faktabladens utformning, innehåll, översyn och ändring samt för villkoren för uppfyllandet av kravet på tillhandahållande av sådana faktablad.
Kommissionen antog den 6 september 2021 en delegerad förordning om behövliga ändringar i den delegerade förordning som den tidigare antagit i fråga om utgången av övergångsbestämmelsen i Priip-förordningen. Förordningen i fråga är kommissionens delegerade förordning (EU) 2021/2268 om ändring av de tekniska tillsynsstandarder som föreskrivs i kommissionens delegerade förordning (EU) 2017/653 vad gäller underliggande metoder och presentation av resultatscenarier, redovisning av kostnader och metoder för beräkning av sammanfattande kostnadsindikatorer, redovisning av och innehållet i information om tidigare resultat och redovisning av kostnader för paketerade och försäkringsbaserade investeringsprodukter för icke-professionella investerare (Priip-produkter) som erbjuder flera olika investeringsalternativ och om anpassning av övergångsbestämmelserna för Priip-produktutvecklare som erbjuder andelar i fonder som avses i artikel 32 i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 1286/2014 som underliggande investeringsalternativ med förlängda övergångsbestämmelser som fastställs i den artikeln, nedan kommissionens ändrade delegerade förordning.
2.2
Ändring av fondföretagsdirektivet
Enligt artikel 78 i fondföretagsdirektivet ska förvaltningsbolag, för varje placeringsfond de förvaltar, upprätta en kortfattad handling med basfakta för investerare på ett sätt som rimligtvis gör det möjligt för dem att förstå vilket slag av placeringsfond som erbjuds dem och vilka risker som är förenade med den och följaktligen kunna fatta sina investeringsbeslut med kännedom om fakta. I fondföretagsdirektivet avses med uttrycket ”basfakta för investerare” denna handling (eng. key investor information document, KIID, faktablad). Fondföretagsdirektivet innehåller också närmare bestämmelser om det centrala innehållet i basfakta för investerare, språkkrav, hur och när investerare ska få tillgång till basfakta samt om skyldigheten att förse behöriga myndigheter med basfakta för investerare. Kraven i fondföretagsdirektivet ska tillämpas oberoende av om det är fråga om en professionell eller icke-professionell investerare.
Med basfakta för investerare avses i fondföretagsdirektivet en formbunden handling som förklarar en placeringsfonds viktigaste egenskaper och vars information presenteras i en viss ordning och vars syfte är att underlätta jämförelsen mellan olika fonder. I basfakta för investerare redogörs i korthet för fondens investeringspolicy och investeringsmål, kostnader och avgifter för investeraren, risker samt tidigare värdeutveckling och andra frågor som är viktiga för investeraren. Informationen ska ges på vanligt språk så att också icke-professionella investerare förstår den.
Genom ändringsdirektivet till fondföretagsdirektivet har en ny artikel 82a fogats till fondföretagsdirektivet. Enligt artikeln ska medlemsstaterna säkerställa att om ett investeringsbolag eller, för någon av de värdepappersfonder det förvaltar, ett förvaltningsbolag upprättar, tillhandahåller, ändrar och översätter ett faktablad som uppfyller kraven för faktablad i Priip-förordningen ska behöriga myndigheter anse att faktabladet uppfyller de krav som är tillämpliga på basfakta för investerare enligt artiklarna 78—82 och 94 i fondföretagsdirektivet.
Medlemsstaterna ska dessutom säkerställa att de behöriga myndigheterna inte kräver att ett investeringsbolag eller, för någon av de värdepappersfonder det förvaltar, ett förvaltningsbolag i enlighet med fondföretagsdirektivet ska upprätta basfakta för investerare om det upprättar, tillhandahåller, ändrar och översätter ett faktablad som uppfyller kraven för faktablad i Priip-förordningen. Enligt skäl 7 i ingressen till direktivet bör förvaltningsbolag fortsätta att upprätta basfakta för investerare i enlighet med fondföretagsdirektivet för andra än icke-professionella investerare, om de inte beslutar att utforma ett faktablad enligt Priip-förordningen. I sådana fall bör endast faktabladet tillhandahållas dessa investerare.
Basfakta för investerare enligt fondföretagsdirektivet och faktabladet enligt Priip-förordningen anses till väsentliga delar uppfylla samma informationskrav. Därför behöver det säkerställas att icke-professionella investerare inte får båda dessa handlingar för en och samma investeringsprodukt (skäl 7 i ingressen till direktivet). Faktablad enligt Priip-förordningen är också en formbunden informationssida som baserar sig på modellen med basfakta för investerare och där produktens centrala drag presenteras på ett enkelt, begripligt och jämförbart sätt. Priip-förordningen innehåller på samma sätt som fondföretagsdirektivet också detaljerade bestämmelser om när och hur ett faktablad ska lämnas till en icke-professionell investerare. Jämfört med bestämmelserna om basfakta för investerare är avsikten med bestämmelserna om faktablad i Priip-förordningen att underlätta jämförelser med ett stort antal investeringsprodukter för icke-professionella investerare. Den inbördes jämförelsen av investeringsprodukter begränsar sig således inte till andra fondprodukter, utan utöver dem också till andra Priip-produkter.
Kommissionen har bedömt att kommissionens delegerade förordning som getts med stöd av Priip-förordningen innehåller flera sådana ändringar som kan motivera ersättandet av basfakta för investerare som avses i fondföretagsdirektivet. Som sådana ändringar specificerar kommissionen bland annat kravet på att faktabladet ska innehålla en extern länk till produktspecifik resultatinformation som beräknats enligt standardmetoden. Detta hjälper icke-professionella investerare att även i fortsättningen dra nytta av information om värdeutvecklingen för att bedöma hur väl varje produkt har gett avkastning i förhållande till sitt riktmärke. I den delegerade förordningen har det också gjorts behövliga ändringar i fråga om lämnande av uppgifter om de totala kostnaderna och transaktionskostnaderna.
Enligt kommissionen drar dessutom icke-professionella investerare nytta av en övergång till att använda en sådan allmän riskindikator som avses i Priip-förordningen när produktens risknivå beskrivs. För närvarande förutsätts det i både basfakta för investerare och faktabladet att den syntetiska riskindikatorn beräknas på basis av sammanräkning av olika risker och verbala beskrivningar. Investeringsproduktens risk ska redovisas i faktabladet enligt en sjustegsskala. De nuvarande beräkningsmetoderna skiljer sig något från varandra, vilket kan ha förvirrat investerarna när de jämför produkter mellan olika regelverk. Övergången till en gemensam metod kan förbättra jämförbarheten.