1
Lagförslag
1.1
Lagen om besvärsnämnden för arbetspensionsärenden
2 §. Besvärsnämndens ordförande och medlemmar. Paragrafens systematik har förtydligats. Paragrafens 1 mom. föreslås motsvara gällande 1 mom., förutom att behörighetsvillkoren för ordföranden och vice ordförandena flyttas till 3 mom.
I 2 mom. ska det fortsättningsvis föreskrivas om besvärsnämndens medlemmar. I den föreslagna 2 mom. 2 punkten har de medlemmar som är förtrogna med arbetspensionsförsäkringsfrågor bytts ut mot lagfarna medlemmar.
I det föreslagna 3 mom. föreskrivs det om behörighetsvillkoren för ordförandena och medlemmarna. Ordföranden med uppdraget som huvudsyssla, vice ordförandena och de lagfarna medlemmarna ska i fortsättningen vara förtrogna med socialförsäkringsfrågor. För närvarande ska de vara förtrogna med de förmånssystem som behandlas i nämnden. Det finns många beröringspunkter mellan de olika socialförsäkringssystemen, och därför är det motiverat att i större utsträckning betona ordförandenas kunnande om socialförsäkringen som helhet. Med beaktande av de ärenden som behandlas i besvärsnämnden är det dock naturligt att särskild vikt fortsättningsvis fästs vid förtrogenhet med arbetspensionsförsäkringsfrågor när en persons kunnande om socialförsäkringen som helhet bedöms. Avsikten är inte att genom ändringen strama åt behörighetsvillkoren för medlemmarna, utan att beakta också annat kunnande än förtrogenhet med just de förmånssystem som behandlas i nämnden.
I det föreslagna momentet ersätts dessutom formuleringen om den examen som ordföranden, vice ordförandena och de lagfarna medlemmarna ska ha avlagt med en enklare formulering. De ska ha avlagt examen som medför behörighet för domartjänst. Bestämmelser om examen som medför behörighet för domartjänst finns i 11 § i lagen om utnämning av domare (205/2000). Denna ordalydelse innefattar högre slutexamen i juridik, dvs. examensbenämningen juris magister och benämningen juris kandidat som föregick den. För tydlighetens skull har man i lagen om utnämning av domare velat precisera att det med högre högskoleexamen i juridik avses någon annan examen än den magisterexamen i internationell och komparativ rätt (MICL) som infördes vid ingången av 2011. En magister i internationell och komparativ rätt har nämligen inte nödvändigtvis samma kunskaper om det nationella rättssystemet som en juris magister, varför en avlagd examen i internationell och komparativ rätt inte anses vara tillräcklig utbildning för en tjänst som domare.
Ordföranden med uppdraget som huvudsyssla och vice ordförandena ska, med beaktande av deras uppgifter enligt lagen, fortsättningsvis vara förtrogna med de förmånssystem som behandlas i nämnden. Ordföranden med uppdraget som huvudsyssla ska i fortsättningen dessutom ha i praktiken visad ledarförmåga. Detta krav ställs redan på ordförandena med uppdraget som huvudsyssla i besvärsnämnden för olycksfallsärenden och besvärsnämnden för social trygghet.
Enligt det föreslagna momentet ska alla medlemmar vara förtrogna med socialförsäkringsfrågor. Avsikten är att i och med ändringen i större utsträckning betona kunnande om socialförsäkringen som helhet. Med beaktande av de ärenden som behandlas i besvärsnämnden är det dock naturligt att särskild vikt fortsättningsvis fästs vid förtrogenhet med arbetspensionsförsäkringsfrågor när en persons kunnande om socialförsäkringen som helhet bedöms.
Vidare föreslås det att behörighetsvillkoren för läkarmedlemmarna ändras så att läkarmedlemmarna ska vara legitimerade läkare. Naturligtvis är det bra om läkarna också är förtrogna med socialförsäkringsfrågor, men det ska inte vara ett krav. För närvarande ska läkarmedlemmarna dessutom vara förtrogna med försäkringsmedicin. Den föreslagna ändringen gör att villkoren överensstämmer med villkoren i försäkringsdomstolen, besvärsnämnden för olycksfallsärenden och besvärsnämnden för social trygghet.
Också de medlemmar som är insatta i förhållandena inom arbetslivet och på arbetsmarknaden ska i fortsättningen förutsättas vara förtrogna med socialförsäkringsfrågor. För närvarande ska de vara förtrogna med arbetspensionsfrågor inom den privata sektorn, kommunen eller staten. I den gällande lagen finns inget sådant krav på de medlemmar som är förtrogna med företagarverksamhet eller lantbruksföretagarverksamhet. Även dessa medlemmar ska i fortsättningen vara förtrogna med socialförsäkringsfrågor.
I det föreslagna 4 mom. föreskrivs det att ordföranden och vice ordförandena har en gemensam suppleant. Motsvarande bestämmelse gäller redan nu besvärsnämnden för olycksfallsärenden. Avsikten är att lindra de problem som uppstår om ordföranden med uppdraget som huvudsyssla eller en vice ordförande är frånvarande under en längre tid och att säkra att sektionernas verksamhet kan fortsätta utan störningar. Dessutom blir det möjligt att använda en extra sektionssammansättning om besvären anhopas.
För tillfället har varje ordinarie medlem en personlig suppleant. Antalet suppleanter måste alltså nu alltid vara detsamma som antalet ordinarie medlemmar. Det föreslås att det i fortsättningen ska finnas ett tillräckligt antal suppleanter. Minimiantalet suppleanter och behörighetsvillkoren för dem ska fastställas utgående från 3 och 4 mom. Dessutom ska 3 § tillämpas. I paragrafen föreskivs det bl.a. om förordnande av suppleanter som ska vara insatta i förhållandena inom arbetslivet och på arbetsmarknaden. Ändringen gör det även möjligt att flexibelt använda suppleanter i besvärsnämndens sammanträdespraxis. Till exempel ska suppleanterna på arbetsgivar- och arbetstagarsidan i fortsättningen kunna ersätta vilken som helst av de ordinarie medlemmar som representerar samma sida. Ett sammanträde ska inte behöva skjutas upp enbart för att en personlig suppleant inte har möjlighet att ersätta den ordinarie medlemmen vid sammanträdet.
Bestämmelsen i 5 mom. föreslås förbli oförändrad. Enligt momentet handlar ordföranden, vice ordförandena och medlemmarna under domaransvar.
4 §.Befrielse från medlemskap i besvärsnämnden och avgångsålder. Enligt den föreslagna paragrafen ska besvärsnämndens ordförande, vice ordförande och medlemmar vara skyldiga att avgå vid utgången av den månad under vilken de fyller 70 år. Även avgångsåldern för statstjänstemän höjs gradvis till 70 år.
8 §. Besvärsnämndens sammansättning vid avgörande. I paragrafens 2 mom. görs en ändring med anledning av att de medlemmar som är förtrogna med arbetspensionsförsäkringsfrågor har bytts ut mot lagfarna medlemmar.
I paragrafens 3 mom. görs ändringar med anledning av ibruktagandet av det elektroniska ärendehanteringssystemet. Beslutsförslaget nämns i den föreslagna bestämmelsen, vilket innebär att föredraganden alltid måste bifoga beslutsförslaget. Det är motiverat att också det egentliga beslutsförslaget med motiveringar och paragrafhänvisningar är tillgängligt för medlemmarna och att de kan kommentera det. I praktiken är det också så det fungerar.
I paragrafens 4 mom. korrigeras hänvisningen till 2 mom.
Det föreslås att ett nytt 5 mom. fogas till paragrafen. Paragrafen kompletteras så att möjligheten till en juridisk sektionssammansättning tas in i lagen. Det har upplevts vara ett problem att läkarmedlemmen nu för tiden måste delta i alla avgöranden i sektionen, också i dem som gäller rent juridiska ärenden. Vissa av dem kan vara mycket omfattande ärenden eller ärendegrupper som kan ta sektionens hela veckoarbetstid i anspråk. I enlighet med de gällande bestämmelserna måste läkarmedlemmen vara närvarande också vid muntlig förhandling i juridiska ärenden. En juridisk sammansättning ska användas vid avgörande av ett ärende som inte är förenat med en medicinsk bedömning. Så här kan läkarmedlemmen utnyttjas på ett mer ändamålsenligt sätt, och sektionen får en bredare juridisk expertis i krävande juridiska ärenden. De muntliga förhandlingar som kräver mera tid har i praktiken oftast gällt juridiska ärenden.
11 §. Plenum. Till 2 mom. fogas det enligt förslaget en bestämmelse om plenums beslutförhet i ärenden som gäller fastställande av bokslutet och beviljande av ansvarsfrihet. Förvaltningssektionens medlemmar, som för närvarande är nio till antalet, är jäviga vid beslut om bokslut och ansvarsfrihet. I enlighet med den gällande bestämmelsen beaktas de dock när man räknar om plenum är beslutfört. Ofta har en del av de övriga medlemmarna och suppleanterna förhinder och kan inte närvara vid plenum, eftersom det ordnas vid en tidpunkt som för de flesta medlemmar inte är ordinarie sammanträdesdag i besvärsnämnden. Det har därför varit svårt att få en beslutför sammansättning i plenum vid fastställande av bokslutet och beviljande av ansvarsfrihet. Därför föreslås det att det ska räcka att minst hälften av de ojäviga medlemmarna är närvarande för att plenum ska vara beslutfört i ärenden som gäller fastställande av bokslutet och beviljande av ansvarsfrihet för förvaltningssektionen. Formuleringen i den föreslagna bestämmelsen överensstämmer också bättre än den nuvarande med förvaltningslagens 27 §, enligt vilken en tjänsteman inte ens får vara närvarande vid behandlingen av ett ärende om tjänstemannen är jävig.
12 §. Tillämpning av förvaltningsprocesslagen och sändande av handlingar. Till paragrafens rubrik fogas enligt förslaget ett omnämnande av sändande av handlingar, och till paragrafen fogas nya 5 och 6 mom. I paragrafens nya 5 mom. ska det föreskrivas om delgivning av besvärsnämndens beslut som så kallad vanlig delgivning. Bestämmelsen avviker från 55 § 1 mom. i förvaltningsprocesslagen. Motsvarande bestämmelse om vanlig delgivning finns redan i de andra lagarna om besvärsnämnderna. I enlighet med 55 § 3 mom. i förvaltningsprocesslagen ska på elektronisk delgivning tillämpas lagen om elektronisk kommunikation i myndigheternas verksamhet (13/2003) och bestämmelsen om vanlig elektronisk delgivning enligt 19 § i den lagen.
Till paragrafen fogas ett nytt 6 mom., enligt vilket pensionsanstalterna är skyldiga att avgiftsfritt sända besvärsnämnden handlingar i den form som besvärsnämnden kräver. Bestämmelsen behövs eftersom handlingarna då kan föras in i besvärsnämndens elektroniska ärendehanteringssystem utan att några särskilda åtgärder behöver vidtas vid besvärsnämnden. Utan den föreslagna bestämmelsen sänder inte alla de som i första hand har fattat besluten handlingar till nämnden i den form som nämndens elektroniska ärendehanteringssystem kräver, och det elektroniska ärendehanteringssystemet kan då inte utnyttjas fullt ut. Besvärsnämnden ska ändå i enskilda fall kunna ta emot också handlingar i annan form, om situationen så kräver. Bestämmelsen ska tillämpas från och med den 1 april 2018, så att det finns tillräckligt med tid för förberedelser.
14 §. Förvaltningsärenden. Det föreslås en ändring i 1 mom. så att det preciseras hur förvaltningssektionens medlemmar väljs. Nämndens verksamhetsgranskare har påpekat att det inte finns detaljerade bestämmelser om saken. Det föreslås nu att besvärsnämndens plenum ska välja alla medlemmar i förvaltningssektionen utom ordförandena och vice ordförandena.
1.2
Lagen om besvärsnämnden för olycksfallsärenden
2 §. Besvärsnämndens medlemmar. Det föreslås att det i 3 mom. ska föreskrivas att det ska finnas ett tillräckligt antal suppleanter för medlemmarna, vilket motsvarar förslaget i fråga om besvärsnämnden för arbetspensionsärenden.
Dessutom föreslås det att det till paragrafen fogas ett nytt 4 mom. enligt vilket besvärsnämndens medlemmar handlar under domaransvar, på motsvarande sätt som i förslaget om besvärsnämnden för arbetspensionsärenden.
3 §. Behörighetsvillkor för medlemmarna. Det föreslås att det i paragrafen ska föreskrivas att behörighetsvillkoren för medlemmarna i besvärsnämnden ska motsvara de ändringar som föreslås i fråga om besvärsnämnden för arbetspensionsärenden. Alla medlemmar, med undantag av läkarmedlemmarna, ska i fortsättningen förutsättas vara förtrogna med socialförsäkringsfrågor. Ordföranden och vice ordförandena ska, med beaktande av deras uppgifter, även vara förtrogna med i synnerhet de förmånssystem som behandlas i nämnden. För närvarande ska ordföranden, vice ordförandena och de lagfarna medlemmarna vara väl förtrogna med olycksfallsförsäkringsfrågor. Inget sådant krav ställs för närvarande på de övriga medlemmarna. Dessutom föreslås det att kravet på avlagd examen för ordföranden, vice ordförandena och de lagfarna medlemmarna ändras på motsvarande sätt som i fråga om besvärsnämnden för arbetspensionsärenden.
5 §. Förordnande av besvärsnämnden. Det föreslås att 1 mom. ändras så att besvärsnämnden kan förordnas för högst fem år i sänder. Besvärsnämnden har i allmänhet tillsatts för fem år i enlighet med kalenderåret. Statsrådet har dock genom ett beslut av den 14 januari 2016 tillsatt besvärsnämnden för fem år mellan den 14 januari 2016 och den 13 januari 2021, och besvärsnämndens pågående mandattid löper alltså undantagsvis ut under kalenderåret. Med tanke på besvärsnämndens praktiska verksamhet är det mer ändamålsenligt med en mandattid som följer kalenderåret. För att besvärsnämndens mandattid igen ska kunna följa kalenderåret efter den pågående femårsperioden, föreslås det att ordet högst fogas till 1 mom. I praktiken innebär ändringen att mandattiden för den besvärsnämnd som tillsätts efter den pågående mandattiden undantagsvis kommer att vara knappt fem år lång. Därpå följande mandattider ska igen vara fulla femårsperioder som följer kalenderåret.
6 §. Domared och domarförsäkran samt avgångsålder. Hänvisningen i paragrafens 1 mom. korrigeras så att den motsvarar den nuvarande lagstiftningen. Det föreslås att 2 mom. ändras så att avgångsåldern höjs till 70 år på motsvarande sätt som i fråga om besvärsnämnden för arbetspensionsärenden.
7 §. Föredragande. Det föreslås att 2 mom. moderniseras på motsvarande sätt som i fråga om besvärsnämnden för arbetspensionsärenden och besvärsnämnden för social trygghet. Behörighetsvillkoret för föredraganden är enligt bestämmelserna examen som medför behörighet för domartjänst, vilket är den formulering som numera används för att uttrycka behörighetsvillkoret. I 2 mom. föreslås samma formulering.
9 §. Beslutförhet i en sektion. Det föreslås att det i 3 mom. görs samma ändring när det gäller det elektroniska ärendehanteringssystemet som i fråga om besvärsnämnden för arbetspensionsärenden.
12 §. Plenum. Det föreslås att det i paragrafen görs samma ändring när det gäller plenum som i fråga om besvärsnämnden för arbetspensionsärenden.
13 §. Förvaltningssektionen. I 1 mom. föreslås en precisering av hur förvaltningssektionens medlemmar väljs på motsvarande sätt som i fråga om besvärsnämnden för arbetspensionsärenden.
14 §. Behandlingen av ärenden. Det föreslås att det till paragrafen fogas ett nytt 7 mom. enligt vilket försäkringsanstalterna är skyldiga att avgiftsfritt sända besvärsnämnden handlingar i den form som besvärsnämnden kräver, på motsvarande sätt som i fråga om besvärsnämnden för arbetspensionsärenden.
1.3
Lagen om besvärsnämnden för social trygghet
Enligt förslaget ändras lagens rubrik på finska eftersom namnet på besvärsnämnden ändras. Rubriken ändras inte på svenska. Rubriken för 1 kap. ändras på finska av samma anledning och på svenska för att överensstämma med motsvarande formulering i lagen om besvärsnämnden för arbetspensionsärenden.
1 §. Besvärsnämndens uppgifter och behörighet. Enligt förslaget ändras den finska språkdräkten i paragrafens rubrik eftersom besvärsnämndens namn ändras. I den svenska språkdräkten fogas ordet besvärsnämndens till paragrafens rubrik. Dessutom föreslås det att det till 1 mom. fogas att besvärsnämnden behandlar ärenden som gäller utkomstskydd för arbetslösa.
2 §. Ordförande och medlemmar. Enligt förslaget ska det i 1 mom. föreskrivas att rättskipningsverksamheten i besvärsnämndens sektioner leds av tre ordförande med uppdraget som huvudsyssla och högst fyra ordförande med uppdraget som bisyssla. Överdirektören och de två direktörerna för besvärsnämnden ska fungera som ordförande med uppdraget som huvudsyssla. Det föreslås att närmare bestämmelser om överdirektören och direktörerna ska finnas i 4 §.
I paragrafens 2 mom. ska det föreskrivas om besvärsnämndens medlemmar med uppdraget som bisyssla och om antalet sådana medlemmar. Det föreslås, liksom i fråga om de andra besvärsnämnderna, att det ska finnas ett tillräckligt antal suppleanter för medlemmarna. Besvärsnämndens ordförande och medlemmar med uppdraget som bisyssla ska representera utomstående sakkunskap i besvärsnämndens verksamhet.
Enligt det föreslagna 3 mom. ska alla ordförande och medlemmar som deltar i rättskipningsverksamheten handla under domaransvar.
3 §. Behörighetsvillkor för medlemmarna. I paragrafens 1 mom. konstateras det enligt förslaget att bestämmelser om behörighetsvillkoren för besvärsnämndens ordförande med uppdraget som huvudsyssla, som är tjänstemän, finns i 4 §. Detta beror på att ordförandena med uppdraget som huvudsyssla även fungerar som direktörer för besvärsnämnden. Behörighetsvillkoren för besvärsnämndens ordförande med uppdraget som bisyssla ändras på motsvarande sätt som i fråga om de andra besvärsnämnderna. Därmed ska de ha avlagt examen som medför behörighet för domartjänst samt vara förtrogna med socialförsäkringsfrågor och med de förmånssystem som behandlas i nämnden.
I 2 mom. görs en ändring i den finska ordalydelsen, medan ingen motsvarande ändring behöver göras i den svenska formuleringen att medlemmarna i besvärsnämnden ska vara förtrogna med socialförsäkringsfrågor. I momentet ska det inte längre föreskrivas om ordförandena med uppdraget som bisyssla, eftersom det enligt förslaget föreskrivs om dem i 1 mom.
I 3 och 4 mom. ska det föreskrivas om förordnande av besvärsnämndens medlemmar med kännedom om olika förhållanden. I det föreslagna 3 mom. föreskrivs det om de medlemmar som i egenskap av medlemmar med kännedom om ändringssökandenas förhållanden deltar i behandlingen av de ärenden som avgörs av den nuvarande besvärsnämnden för social trygghet. För närvarande finns det i lagen inga närmare bestämmelser om hur medlemmar med kännedom om ändringssökandenas förhållanden förordnas. Det föreslås nu att dessa medlemmar ska representera organisationer som representerar förmånstagarna. Således ska sammanlagt åtta medlemmar förordnas på förslag av de mest representativa organisationer som representerar arbetsgivarna, arbetstagarna, företagarna och lantbruksföretagarna. Fyra medlemmar ska förordnas på förslag av de mest representativa av de övriga organisationer som representerar förmånstagarna. De övriga organisationerna som representerar förmånstagarna är sådana som allmänt kan anses representera den breda grupp förmånstagare vars ärenden behandlas i besvärsnämnden. Det kan bland annat vara fråga om de mest representativa patient-, pensionärs- och handikappförbunden.
I det föreslagna 4 mom. föreskrivs det om förordnande av besvärsnämndens medlemmar med kännedom om förhållandena i arbetslivet och på arbetsmarknaden till de sektioner som behandlar utkomstskydd för arbetslösa. Det föreslås att de ska förordnas på motsvarande sätt som motsvarande medlemmar i den nuvarande besvärsnämnden för utkomstskyddsärenden. Av dessa sex medlemmar ska därmed hälften förordnas på förslag av arbetsgivarföreningarnas mest representativa centralorganisationer och hälften på förslag av arbetstagarnas och tjänstemännens mest representativa centralorganisationer.
I det föreslagna 5 mom. preciseras formuleringen. Läkarmedlemmarna och deras suppleanter ska fortsättningsvis vara legitimerade läkare.
4 §. Utnämning av samt uppgifter och behörighetsvillkor för överdirektören och direktörerna. Det föreslås i 1 mom. att statsrådet ska utnämna överdirektören och direktörerna för besvärsnämnden. Motsvarande bestämmelse gäller för närvarande ordförandena med uppdraget som huvudsyssla.
I 2 mom. ska det på motsvarande sätt som i den gällande bestämmelsen föreskrivas om överdirektörens och direktörernas uppgifter.
I det föreslagna 3 mom. ska det föreskrivas om behörighetsvillkoren för överdirektören och direktörerna på motsvarande sätt som för ordförandena för de andra besvärsnämnderna, eftersom de ska fungera som ordförande för besvärsnämndens sektioner. Överdirektören och direktörerna ska därför ha avlagt examen som medför behörighet för domartjänst samt vara förtrogna med socialförsäkringsfrågor och med de förmånssystem som behandlas i nämnden. Vidare ska de ha i praktiken visad ledarförmåga. Överdirektören är chef för hela ämbetsverket och ska därför, liksom också andra chefer för statliga ämbetsverk, dessutom ha erfarenhet av ledarskap. Erfarenhet av ledarskap kan förvärvas endast genom chefsarbete. Ledarförmåga kan förvärvas också på något annat sätt, t.ex. genom projektledning.
5 §.När en plats som medlem blir ledig. I paragrafens 2 mom. ändras ordet vice ordförande till ordet ordförande.
6 §. Domarförsäkran och avgångsålder. Det föreslås att paragrafens 1 mom. ändras så att det i stället för om besvärsnämndens ordförande och vice ordförande föreskrivs om nämndens överdirektör och direktörer. I 2 mom. görs motsvarande ändring av avgångsåldern som i fråga om de andra besvärsnämnderna.
8 §. Besvärsnämndens sammansättning vid avgörande. I den föreslagna paragrafen ska det, liksom i den gällande paragrafen, föreskrivas att besvärsärendena avgörs i sektioner.
9 §. Medicinsk sammansättning med fem medlemmar. I paragrafen föreskrivs det om den så kallade ordinarie sammansättningen vid avgörande, som har fem medlemmar. Det föreslås nu att denna sammansättning ändras så att det finns en medicinsk sammansättning med fem medlemmar och en juridisk sammansättning med fem medlemmar. I 9 § ska det enligt förslaget föreskrivas om den medicinska sammansättningen. Av de ärenden som enligt den gällande bestämmelsen behandlas i en sammansättning med fem medlemmar i besvärsnämnden för social trygghet kvarstår alla, utom ärenden som gäller bosättningsbaserad social trygghet. De ska enligt förslaget i stället behandlas i en juridisk sammansättning med fem medlemmar, eftersom de inte beror på medicinska aspekter. Dessutom ska en medicinsk sammansättning med fem medlemmar behandla sådana ärenden som gäller utkomstskydd för arbetslösa, om avgörandet av ärendet i väsentlig grad baserar sig på en medicinsk bedömning. Vid avgörande av ärenden som gäller utkomstskydd för arbetslösa hör till sammansättningen, utöver ordförande, en lagfaren medlem och en läkarmedlem, två medlemmar med kännedom om förhållandena i arbetslivet och på arbetsmarknaden, och vid avgörande av andra ärenden två medlemmar med kännedom om ändringssökandenas förhållanden.
I paragrafens 4 mom. föreslås motsvarande ändring som i de andra lagförslagen med anledning av ibruktagandet av det elektroniska ärendehanteringssystemet.
9 a §. Juridisk sammansättning med fem medlemmar. Det föreslås att det till lagen ska fogas en ny 9 a § som gäller juridiska sammansättningar med fem medlemmar. I denna sammansättning ska det avgöras sådana ärenden som gäller utkomstskydd för arbetslösa där avgörandet inte i väsentlig grad beror på medicinska aspekter samt ärenden som gäller bosättningsbaserad social trygghet. Vid avgörande av ärenden som gäller utkomstskydd för arbetslösa hör till sammansättningen, utöver ordförande och två lagfarna medlemmar, två medlemmar med kännedom om förhållandena i arbetslivet och på arbetsmarknaden, och vid avgörande av andra ärenden två medlemmar med kännedom om ändringssökandenas förhållanden.
9 b §.Beslutförhet i en sammansättning vid avgörande. I paragrafen ska stadgas om beslutförheten vid avgöranden. I lagens 9 och 9 a § ska stadgas vilka ärenden ska avgöras i en sammansättning med fem medlemmar. I paragrafens 1 mom. ska stadgas att också andra ärenden ska avgöras i en sammansättning med fem medlemmar, om ärendet är av särskilt stor betydelse för sökandens försörjning eller tillämpningen av lag.
I paragrafens 2 mom. ska stadgas att en sektion är beslutför när ordföranden och minst två andra medlemmar är närvarande. Förutsättning för detta är att de av medlemmarna som inte är närvarande genom en anteckning i det elektroniska systemet för behandlingen av ärenden före sammanträdet har meddelat att de förenar sig om föredragandens framställning och beslutsförslag. En förutsättning är dessutom att de närvarande medlemmarna vid mötet intar samma ståndpunkt.
10 §. Sammansättning med tre medlemmar. Det föreslagna paragrafen motsvarar den gällande, men vissa formuleringar preciseras. I en sammansättning med tre medlemmar ska andra ärenden avgöras än de som nämns i 9 och 9 a § och som inte avgörs av ordföranden ensam. Ärenden som gäller utkomstskydd för arbetslösa ska inte avgöras i en sektion med tre medlemmar. I paragrafen föreslås dessutom motsvarande ändring som i de andra lagförslagen med anledning av ibruktagandet av det elektroniska ärendehanteringssystemet.
10 a §.Ärenden som ska avgöras av en ordförande. I paragrafens 1 mom. ändras ordet vice ordförande till ordet ordförande.
11 §. Förstärkt sektion. Det föreslås ändringar av språklig karaktär i paragrafen.
12 §. Plenum. Det föreslås ändringar av språklig karaktär i paragrafen.
13 §. Förvaltningssektionen. Enligt paragrafen behandlas besvärsnämndens förvaltningsärenden i förvaltningssektionen. Det föreslås att paragrafen upphävs, eftersom besvärsnämnden är ett statligt ämbetsverk och det är chefen för ett statligt ämbetsverk, i det här fallet överdirektören, som ansvarar för dess verksamhet. Beslut om förvaltningsärenden kan därmed inte fattas av personer som inte ansvarar för ämbetsverkets verksamhet.
14 §. Behandlingen av ärenden. Det föreslås att det till paragrafen fogas ett nytt 9 mom. med motsvarande bestämmelser som i de andra lagförslagen med anledning av ibruktagandet av det elektroniska ärendehanteringssystemet.
16 §. Tjänsteåtal. I paragrafen ändras ordet vice ordförande till ordförande.
18 §. Finansiering. I paragrafens 2 mom. ändras ordet vice ordförande till ordet ordförande.
19 §.Närmare bestämmelser. Enligt den föreslagna ordalydelsen i paragrafen finns närmare bestämmelser om besvärsnämndens organisation, delegationer och personal och om arbetet i besvärsnämnden i besvärsnämndens arbetsordning. I enlighet med praxis vid statliga ämbetsverk utfärdas arbetsordningen av överdirektören. Avsikten är att det vid besvärsnämnden ska finnas en delegation där besvärsnämndens ordförande och medlemmar med uppdraget som bisyssla är representerade. I delegationen ska man kunna behandla ärenden som gäller besvärsnämndens verksamhet.