2.1
Gällande fullmakter och förfaranden
Statens upplåning och de tillhörande skuldhanteringsåtgärderna verkställs i enlighet med 82 § 1 mom. i Finlands grundlag (731/1999) med riksdagens samtycke. Genom sitt beslut av den 15 september 2014 (810/2014) berättigade riksdagen statsrådet att ta upp lån till staten så att statsskuldens nominella värde tills vidare får uppgå till sammanlagt högst 125 miljarder euro, vilket får innehålla högst 18 miljarder euro i kortfristiga lån. Löptiden för kortfristiga lån får inte överstiga 12 månader då lånen upptas
Den gällande fullmakten berättigar dessutom att enligt prövning använda kortfristiga lån inom de gränser som statsrådet bestämmer för att täcka det finansieringsbehov som krävs för att trygga statens likviditet och för en ändamålsenlig skötsel av säsongsbetonade utgiftstoppar i statens betalningsrörelse och statens kassaplaceringar. Vidare gör den nuvarande fullmakten det möjligt att utnyttja ränte- och valutaväxlingsavtal samt andra derivatavtal som behövs för riskhanteringen i anknytning till skuldhanteringen. I dessa fullmakter föreslås inga ändringar.
Statskontoret sköter de operativa uppgifterna inom statens upplåning och skuldhantering i enlighet med statsrådets beslut på det sätt som finansministeriet närmare bestämmer. Med stöd av det bemyndigande som riksdagen har gett statsrådet utfärdar finansministeriet en föreskrift om skuldhanteringen inom statens budgetekonomi till Statskontoret. I den fastställs målen för skuldhanteringen och de allmänna principer som ska iakttas vid skuldhanteringen, riskgränserna, de instrument som ska användas samt rapportens innehåll. Finansministeriet övervakar att föreskriften om skuldhantering följs.
2.2
Bedömning av nuläget
Statsskulden minskade flera år innan finanskrisen bröt ut, varefter den började öka kraftigt under de år av svag ekonomisk tillväxt som följde efter krisen (figur 1). På tröskeln till finanskrisen uppgick statsskulden till cirka 54 miljarder euro. Ett decennium senare var motsvarande siffra redan över 105 miljarder euro. Skulden ökade inte bara i absoluta tal utan också i förhållande till samhällsekonomins storlek. När Finland fick njuta av en kraftigare ekonomisk tillväxt vände skuldtillväxten 2015 och minskade i förhållande till ekonomins storlek ända fram till slutet av förra året. Skulden minskade i euro endast 2018.
Coronavirusepidemin (COVID-19) som under våren spred sig globalt har snabbt förändrat bilden av den kommande ekonomiska utvecklingen. Finansministeriet bedömde ännu i oktober 2019 att samhällsekonomin kommer att växa med cirka en procent 2020 och att statens behov av nettoupplåning kommer att uppgå till cirka tre miljarder under de följande två åren. I finansministeriets prognos som offentliggjordes i april 2020 förväntas bruttonationalprodukten minska med 5,5 procent och statens behov av nettoupplåning överstiga 12 miljarder euro i år. Om denna utveckling förverkligas kommer statsskulden att vara omkring 119 miljarder euro vid utgången av 2020. Enligt prognosen kommer statssektorn att ha ett klart underskott under de kommande åren och statsskuldens belopp att öka till ett större belopp än vad det med stöd av riksdagens gällande fullmakt kan vara under nästa år. I slutet av prognosperioden 2024 beräknas statsskulden uppgå till 148 miljarder euro.
Figur 1. Statsskuldens utveckling
Källa: Finansministeriet
Det finns alltid osäkerhet i de ekonomiska prognoserna. I den nuvarande situationen är osäkerheten ännu betydligt större än normalt. Enligt finansministeriets prognos förväntas åtgärderna för att begränsa den ekonomiska verksamheten pågå i tre månader. Det är dock möjligt att restriktionerna måste bibehållas längre än så och att en andra virusvåg kommer att slå till inom en nära framtid, och i så fall kan restriktioner som redan avvecklats att behöva återinföras. I en sådan utveckling skulle slaget mot ekonomin vara ännu större än vad som beskrivs ovan och behovet av att öka statsskulden större än beräknat. Om restriktionerna pågår i sex månader istället för i tre månader, ökar statsskulden enligt finansministeriets beräkningar till 122 miljarder euro före utgången av innevarande år och till 134 miljarder euro nästa år.
Statens borgens- och garantiansvar utgör en egen osäkerhet när det gäller utvecklingen av statsskulden och statens behov av medelsanskaffning. Om staten skulle stå för dessa ansvarsförbindelser, skulle detta potentiellt öka behovet av statens upplåning. När det gäller exportfinansiering har man förberett sig på en realisering av borgens- och garantiansvaret med två fonder. Finnvera Abp:s fond för exportgaranti- och specialborgensverksamhet uppgår till ca 770 miljoner euro. I statsgarantifonden finns medel om cirka 680 miljoner euro. Statsgarantifondens medel har dock inte i egentlig mening placerats separat, utan de finns på fondens samlingskonto vid statskontoret, dvs. som kortfristiga fordringar på statens budgetekonomi. Att använda statsgarantifonden ökar således i praktiken mycket sannolikt också behovet av statens medelsanskaffning, eftersom fondens medel inte utgör öronmärkta särskilda tillgångar i statens gemensamma kassa. En fond på 266 miljoner euro fungerar som en buffert för riskerna i Finnveras inhemska verksamhet. Statens borgens- och garantiansvar har ökat betydligt under de senaste tio åren (figur 2). Medan ansvarsbeloppet ännu 2010 var cirka 23 miljarder euro, översteg det i slutet av förra året gränsen på 60 miljarder euro. De största ansvarsförbindelserna hänför sig till exportfinansiering och bostadsfinansiering. I fråga om dessa har också ökningen av ansvarsförbindelserna varit kraftigast.
Coronakrisen ökar statens borgens- och garantiansvar ytterligare med flera miljarder euro. Ansvarsförbindelserna ökas på grund av både inhemska framställningar och framställningar från EU-håll bland annat om att trygga företagsfinansieringen och utbetalningen av arbetslöshetsutgifter.
Utöver borgens- och garantiansvaret har staten betydande kapitalåtaganden gentemot de internationella finansinstituten. När ansvaret realiseras kan dessa åtaganden bli betalningsskyldigheter som snabbt ska skötas av staten. Kapitalökningar har skett i flera internationella finansinstitut under de senaste åren, vilket återspeglas i ökningen av statens kapitalåtaganden. Totalt hade staten i slutet av 2019 sammanlagt nästan 18 miljarder euro i kapitalåtaganden, varav största delen utgörs av det kapital som ska betalas på begäran av Europeiska stabilitetsmekanismen (ESM). Finlands andel av detta är 11,1 miljoner euro.
Det praktiska genomförandet av statens skuldhantering är förknippat med aspekter som bör beaktas vid bedömningen av storleken på fullmakten att uppta lån. Statens långfristiga upplåning stöder sig på enstaka stora statliga benchmarklån. Genom detta tillvägagångssätt upprätthålls lånens likviditet på marknaden och säkerställs inte bara tillgången till finansiering utan också dess kostnadseffektivitet. Tidpunkten för emissionerna bestäms enligt statens likviditetssituation och efterfrågan på statslån på marknaden. Lån upptas vanligen i förväg innan stora skulder förfaller till betalning. På detta sätt tryggas återbetalningen av medel till långivarna i enlighet med villkoren i låneavtalen och samtidigt statens upplåningskapacitet på lång sikt. När det gäller derivatverksamhet inom skuldriskhantering hanteras kreditrisken i förhållande till avtalsparterna genom ett säkerhetsavtal inom ramen
Figur 2. Utvecklingen av statens borgens- och garantistock åren 2010–2019, md euro
Källa: Statskontoret
för ISDA-avtalet (CSA, Credit Support Annex) och genom att ta emot säkerheter som tryggar avtalens värde från motparterna och ställa ömsesidiga säkerheter till dem om situationen så kräver. Staten kan också bli tvungen att ta upp kortfristiga lån till ett avsevärt belopp under budgetåret för att balansera kassafluktuationer. På grund av dessa faktorer kan statsskuldens belopp variera betydligt, med flera miljarder euro, också på kort tid.