1
Lagförslag
6 kap. Inskrivningsansökningar och behandlingen av dem
7 §.Samtycke. Paragrafens 2 mom. kompletteras med en allmän bestämmelse som gäller både elektroniska och skriftliga pantbrev och där det anges vem som kan lämna panträttsinnehavarens samtycke till inskrivningen. För närvarande föreskrivs det delvis om denna sak i 18 kap. 7 §. Samtidigt görs det klart att momentets gällande bestämmelser om att förete pantbrevet endast gäller skriftliga pantbrev.
9 a kap. Elektroniska ärendehanteringssystem och deras användning
10 §.Förbindelser som gäller säkerheter. Enligt 2 mom. är det vid ett fastighetsköp på elektronisk väg möjligt att i köpebrevet ta in eller till köpebrevet foga en förbindelse genom vilken den som inskrivits som mottagare av det elektroniska pantbrevet förbinder sig att överföra det elektroniska pantbrevet så att ärendet blir anhängigt utan särskild ansökan när köp har slutits. Syftet med bestämmelsen är att underlätta överföringen av säkerheter vid köp på elektronisk väg. Att tidpunkten när ansökan om överföring blir anhängig kopplas till köpslutet beror på att ett automatiskt anhängigblivande kan kopplas endast till en sådan omständighet som klart och tydligt kan verifieras i systemet. Det här innebär dock att förfarandet i praktiken kan utnyttjas endast i enklare fall då pantbreven inte utgör säkerhet utan har inskrivits i säljarens namn.
Det föreslås att tillämpningsområdet för momentet utvidgas så att en ansökan om överföring av ett elektroniskt pantbrev kan bli anhängigt automatiskt också när andra sådana villkor som systemet kontrollerar uppfylls. I lagen föreskrivs det inte närmare om dessa villkor, utan de är beroende av vad som är ändamålsenligt med tanke på utvecklingen av systemet. Ändringen tillåter att systemet tekniskt sett utvecklas på ett sätt som med tiden kan minska behovet att göra sådana i 1 mom. avsedda förbindelser om att panträtten upphör samt separata ansökningar om överföring av pantbrev.
15 §.Det elektroniska inteckningssystemet. Paragrafens 1 mom. ändras så att ansökningar som gäller ändring av pantbrevets form ska kunna lämnas på elektronisk väg i inteckningssystemet. Bestämmelser om ändring av pantbrevets form finns i 18 kap. 7 a §, som föreslås bli ändrad så att det i framtiden endast är möjligt att omvandla ett skriftligt pantbrev till ett elektroniskt. Det kan behövas en möjlighet att göra en elektronisk ansökan i inteckningssystemet i synnerhet när stora mängder gamla skriftliga pantbrev omvandlas till elektroniska på en och samma gång.
15 kap. Allmänna stadganden om fastighetspanträtt
2 §.Upplåtelse av panträtt. Paragrafens 1 mom. ändras så att gamla skriftliga pantbrev inte längre i framtiden ska kunna användas för upplåtelse av panträtt. Momentet innehåller en allmän bestämmelse om att panträtt upplåts genom att inteckning fastställs i ett inteckningsobjekt och det elektroniska pantbrev som gäller inteckningen överlämnas till borgenären som säkerhet för fordran. I 17 kap. 2 § finns det närmare bestämmelser om vad som avses med överlämnande av ett elektroniskt pantbrev.
Ändringen inverkar inte på redan upplåtna panträtters verkan. På panträtter som upplåts före den 1 januari 2010 genom att ett skriftligt pantbrev som utfärdats med stöd av den tidigare lagen överlämnas till borgenären som säkerhet för fordran tillämpas dessutom de gällande bestämmelserna. Gamla skriftliga pantbrev kan således användas för upplåtelse av panträtt ännu under den övergångstid som upphör i slutet av 2019. Efter övergångstiden kan ett gammalt skriftligt pantbrev inte längre användas för upplåtelse av panträtt förrän pantbrevet omvandlas till ett elektroniskt i enlighet med 18 kap. 7 a §.
16 kap. Fastighetsinteckning
4 §.Sökande av inteckning. I 3 mom. görs det ändringar som beror på att det i framtiden inte längre utfärdas skriftliga pantbrev över inteckningar. Pantbrev kan endast fås i elektronisk form.
5 §.Elektroniska pantbrev. I paragrafen görs det ändringar som beror på att pantbrev i framtiden alltid utfärdas i elektronisk form. I 1 mom. konstateras det i enlighet med detta att det utfärdas ett elektroniskt pantbrev över en fastställd inteckning.
Enligt 2 mom. innebär utfärdande av ett elektroniskt pantbrev att det i lagfarts- och inteckningsregistret görs en anteckning som visar att pantbrevet är elektroniskt och inskrivs uppgifter om mottagaren av det elektroniska pantbrevet. Någon separat handling upprättas alltså inte, utan med ett elektroniskt pantbrev avses dessa anteckningar i lagfarts- och inteckningsregistret. En anteckning om att pantbrevet är elektroniskt kan göras på det sätt den gällande lagen förutsätter genom en anteckning om att något skriftligt pantbrev inte utfärdats över inteckningen, men också t.ex. genom en anteckning om att pantbrevet har utfärdats i elektronisk form. Det är dock ändamåls-enligt att anteckningar från olika tidpunkter är enhetliga. I övrigt motsvarar momentet den gällande lagen.
8 a §.Anteckning om mottagaren av ett elektroniskt pantbrev. Bestämmelserna i gällande 18 kap. 10 §, som gäller ändring av anteckning om mottagaren av ett elektroniskt pantbrev med anledning av domstols avgörande, ska av konsekvensskäl tas i som ett nytt 3 mom. i denna paragraf, eftersom det även annars i paragrafen föreskrivs om anteckning om mottagaren av ett pantbrev.
17 kap. Panträtt i fastighet
2 §.Panträttens uppkomst. Den föreslagna ändringen av 1 mom. hänger samman med att endast elektroniska pantbrev i framtiden kan användas för upplåtelse av panträtt. En redogörelse för ändringen och den övergångsperiod som hänför sig till den finns ovan i motiveringen till 15 kap. 2 §.
18 kap. Ändring av inteckning
7 §.Förfarandet vid ändring av en inteckning. Paragrafens 1 mom. motsvarar gällande 1 mom.
Det föreslås att en bestämmelse som motsvarar den senare meningen i gällande 4 mom. tas in i 2 mom. Det föreskrivs där att när ändringen av en inteckning har fastställts, ska inskrivningsmyndigheten lämna mottagaren av det elektroniska pantbrevet uppgift om avgörandet. Bestämmelsen ska i fortsättningen också gälla fall då skriftliga pantbrev som sänts till inskrivningsmyndigheten omvandlas till elektroniska i enlighet med det föreslagna 7 a § 3 mom.
En bestämmelse som motsvarar första meningen i gällande 3 mom. tas in i 3 mom. Det föreskrivs där om dödande eller annan ändring av inteckning enligt någon annan lag.
I paragrafen föreslås det inga sådana bestämmelser om skriftliga pantbrev som ingår i gällande 2 och 3 mom. De ska ersättas med bestämmelser om omvandling av pantbrev till elektroniska i 7 a § 3 mom. Det föreslås inte heller någon bestämmelse som i gällande 4 mom. om att den som inskrivits som det elektroniska pantbrevets mottagare kan lämna panträttsinnehavarens samtycke. Det ska nämligen allmänt föreskrivas om detta i 6 kap. 7 § 2 mom.
7 a §.Omvandling av ett skriftligt pantbrev till ett elektroniskt. Paragrafen ska för det första ändras så att elektroniska pantbrev inte längre på ansökan ska kunna omvandlas till skriftliga. Strävan är dessutom att underlätta omvandlingen av skriftliga pantbrev till elektroniska särskilt med tanke på massomvandling till elektronisk form av de gamla pantbrev som kreditinstituten innehar. I paragrafen föreskrivs det också om omvandling av pantbrev till elektroniska i samband med en ändring av en inteckning.
Paragrafens 1 mom., som gäller omvandling av ett skriftligt pantbrev till ett elektroniskt på ansökan av pantbrevets innehavare, motsvarar i huvudsak paragrafens gällande 1 mom. I den första meningen i momentet görs det dock ett förtydligande om att skriftliga pantbrev inte längre ska ges som bevis på nya inteckningar. Dessutom, eftersom bestämmelser om inskrivningsmyndighetens skyldighet att makulera ett skriftligt pantbrev finns i 22 § 1 mom. i förordningen om lagfarts- och inteckningsregister (960/1996), föreslås det att det i andra meningen i det nu aktuella momentet endast föreskrivs att det skriftliga pantbrevet i original ska fogas till ansökan, om inte något annat följer av 2 mom.
I 2 mom. föreslås det inga bestämmelser likt de gällande om ändring av ett elektroniskt pantbrev till ett skriftligt. Däremot föreslås det att omvandlingen av skriftliga pantbrev som kreditinstituten innehar till elektroniska underlättas. Kreditinstitut, såsom banker, innehar normalt ett stort antal skriftliga pantbrev, och att omvandla dem till elektroniska i det normala förfarandet är därför krävande.
Momentet gäller alla de kreditinstitut som definieras i 1 kap. 7 § i kreditinstitutslagen (610/2014), dvs. inhemska kreditinstitut och sådana utländska kreditinstitut som är underställda motsvarande offentliga tillsyn. Med dem jämställs i momentet dessutom ett bolag som avses i lagen om statens specialfinansieringsbolag (443/1998), dvs. Finnvera Abp, på vilket kredinstitutslagen inte tillämpas, men vars verksamhet arbets- och näringsministeriet utövar tillsyn över med beaktande i tillämpliga delar av de principer som följs vid tillsynen över kreditinstitut.
Ett kreditinstitut som ansöker om att ett skriftligt pantbrev som det innehar ska omvandlas till elektroniskt behöver inte foga det skriftliga pantbrevet i original till ansökan, om det pantbrev som omvandlas annars specificeras på ett tillräckligt sätt och kreditinstitutet meddelar inskrivningsmyndigheten att det makulerar pantbrevet. Inskrivningsmyndigheten ska göra en anteckning om meddelandet i lagfarts- och inteckningsregistret. Eftersom ansökan kan göras på elektronisk väg på det sätt som föreskrivs i 9 a kap. 15 § 1 mom., ska det vid massomvandling av gamla pantbrev vara möjligt att helt och hållet använda elektroniska förfaranden.
Det är beroende av de uppgifter som fås ur kreditinstitutens informationssystem i vilken mån de pantbrev som ska omvandlas kan specificeras tillräckligt väl utan att de hanteras manuellt. När de uppgifter som sökanden ger jämförs med uppgifterna i lagfarts- och inteckningsregistret, måste de pantbrev som är föremål för omvandling kunna specificeras på ett sådant sätt att det inte finns någon risk för att beslutet riktar sig till något annat pantbrev än det sökanden avser. Det är inskrivningsmyndigheten som avgör vilket slags specificering som anses tillräcklig i detta avseende. I praktiken kan det behövas egna lösningar för enskilda kreditinstitut.
Ett kreditinstitut kan makulera ett skriftligt pantbrev t.ex. genom att förstöra det eller annars göra det obrukbart så att ingen förblir i den felaktiga uppfattningen att pantbrevet är i kraft. Eftersom det i lagen inte närmare anges vid vilken tidpunkt makuleringen ska äga rum, behöver den inte nödvändigtvis ske genast efter inskrivningsmyndighetens beslut. Makuleringen kan således ske också senare, t.ex. när kreditförhållandet upphör, förutsatt att kreditinstitutet ser till att ett pantbrev i omakulerad form inte råkar i kundens eller någon annan persons besittning.
Om det senare framkommer att ett i ansökan specificerat pantbrev som omvandlats till elektroniskt ändå inte innehades av det kreditinstitut som gjorde ansökan, ska kreditinstitutet ersätta den skada som detta förorsakar. Uppgiften om vem som innehar pantbrevet bygger enbart på kreditinstituts meddelande och kreditinstitutet har därför ett strikt ansvar för att uppgiften är riktig. Endast kreditinstitutet självt har förutsättningar att bedöma att dess informationssystem genererar tillräckligt tillförlitlig information om de pantbrev som kreditinstitutet innehar. Inskrivningsmyndigheten har i praktiken inte möjlighet att kontrollera vem som innehar pantbrevet, om inte det ursprungliga pantbrevet sänds till inskrivningsmyndigheten.
Det kan uppstå skada som måste ersättas t.ex. om kreditinstitutet efter omvandlingen överför ett elektroniskt pantbrev som felaktigt inskrivits i dess namn på en fastighetsägare som säljer fastigheten eller använder det elektroniska pantbrevet för att upplåta en ny panträtt, trots att motsvarande skriftliga pantbrev, utan köparens eller panthavarens vetskap, sedan tidigare utgör säkerhet hos en annan kreditgivare. Skada kan då uppstå närmast för köparen eller den nya panthavaren. Av allmänna principer följer nämligen att en panträtt som upplåtits tidigare genom ett skriftligt pantbrev blir bestående trots köpet och har företräde framför en senare panthavares rätt.
Kreditinstitutet är ersättningsskyldigt också om det underlåter att makulera ett skriftligt pantbrev som det innehar och som omvandlats till elektroniskt. Skada på grund av detta kan uppkomma närmast om det skriftliga pantbrevet som borde ha makulerats finner vägen tillbaka till fastighetsägaren och någon felaktigt tror att det är ett gällande pantbrev. Sannolikheten för att en skada som ska ersättas uppstår är dock liten bl.a. därför att det faktum att pantbrevet har omvandlats till elektroniskt framgår av lagfarts- och inteckningsregistret samt av det gravationsbevis som utfärdas på basis av det. Efter den övergångstid som utgår i slutet av 2019 ska det dessutom över huvudtaget inte vara möjligt att upplåta panträtt med utnyttjande av ett skriftligt pantbrev. Om skada ändå orsakas, ska den ersättas oberoende av vållande.
Utöver det som sagts ovan har staten strikt ersättningsansvar i fråga om en skada som förorsakas av att ett omvandlingsbeslut som fattats i ett förfarande enligt detta moment är felaktigt. Staten är således ersättningsskyldig om ett beslut som fattats i ett förfarande enligt momentet riktas till fel pantbrev, även om felet inte kan betraktas som ett sådant tekniskt fel som avses i 7 kap. 4 § i jordabalken och inte beror på ett sådant fel i ett ärendehanteringssystems funktion som avses i 9 a kap. 3 § i jordabalken. En skada som ska ersättas kan på ovan angivet sätt uppkomma för den som förlorar vid den sakrättsliga kollision som det felaktiga beslutet möjliggör. När skadan ersätts iakttas i tillämpliga delar bestämmelserna i 13 kap. 6—8 § i jordabalken. Om ett kreditinstitut i enlighet med vad som sagts ovan är ersättningsskyldigt för samma skada, kan staten återkräva den ersättning som den betalat hos kreditinstitutet. Den skadelidande behöver dock inte utreda vem som eventuellt i sista hand är ansvarig för skadan, utan den skadelidande kan rikta sitt ersättningsyrkande med anledning av felet i beslutet till staten.
I 3 mom. föreskrivs det om omvandling av pantbrev till elektroniska på tjänstens vägnar, när den inteckning som pantbrevet avser ändras. Momentet ersätter de bestämmelser som för närvarande finns i 7 § och vars syfte är att bringa innehållet i de skriftliga pantbreven i överensstämmelse med inteckningens nya innehåll, när inteckningen ändras. I framtiden ska det inte längre utfärdas nya skriftliga pantbrev över inteckningar som ändras eller göras anteckningar om en ändring i gamla skriftliga pantbrev, utan de skriftliga pantbreven omvandlas alltid till elektroniska samtidigt som inteckningen ändras.
Om det har utfärdats ett skriftligt pantbrev över inteckningen ska det på samma sätt som nu fogas till den ansökan som gäller ändring av inteckningen. Det elektroniska pantbrev som ersätter det skriftliga pantbrevet ska inskrivas i det skriftliga pantbrevets innehavares namn på samma sätt som om denne hade ansökt om ändring av pantbrevets form.
Inskrivningsmyndigheten ska omvandla det skriftliga pantbrevet till ett elektroniskt också när det enligt det föreslagna 7 § 3 mom. görs en anteckning om ändring av inteckningen i lagfarts- och inteckningsregistret enligt någon annan lag, om det ursprungliga pantbrevet har sänts till inskrivningsmyndigheten.
Om en inteckning dödas till hela sitt belopp, ges det självfallet inget elektroniskt pantbrev i stället för det skriftliga pantbrev som fogats till ansökan eller annars sänts till inskrivningsmyndigheten.
8 §.Dödande av pantbrev. Det föreslås att bestämmelserna i gällande 2 mom. om å ena sidan dödande av ett skriftligt pantbrev och å andra sidan om med det jämställbara åtgärder som gäller ett elektroniskt pantbrev ska tas in i 1 och 2 mom. på så sätt ändrade att det i stället för ett dödat skriftligt pantbrev inte ges ett skriftligt utan ett elektroniskt pantbrev. En anteckning om att ett skriftligt pantbrev har dödats ska också göras i lagfarts- och inteckningsregistret. Sistnämnda bestämmelse har samma syfte som gällande 3 mom., enligt vilket en anteckning om det nya skriftliga pantbrevet ska göras i registret.
De nuvarande bestämmelserna i 1 mom. om utbyte av pantbrev ska inte tas in i paragrafen. Om ett pantbrev har skadats eller dess innehåll inte motsvarar inteckningsobjektet på grund av att beteckningen har ändrats, kan det göras en ansökan om omvandling av pantbrevet till elektroniskt i enlighet med 7 a §.
9 §.Rätt till ändrat pantbrev. En lagteknisk ändring föreslås i paragrafen, eftersom bestämmelser om det nya pantbrev som ges i stället för det som ersätts enligt förslaget ska tas in i 7 a § och 8 § 1 mom. Det är då alltid fråga om ett elektroniskt pantbrev.
10 §.Ändring av anteckning om mottagare av ett elektroniskt pantbrev med anledning av domstols avgörande. Bestämmelserna i paragrafen överförs av konsekvensskäl till 16 kap. 8 a §.