1
Lagförslag
1 §.Ansvarsområde. I paragrafen föreslås bestämmelser om det nya ämbetsverkets verksamhetsområde. Utbildningsstyrelsen ska vara ett sakkunnigämbetsverk inom undervisnings- och kulturministeriets ansvarsområde.
Det nya ämbetsverkets verksamhetsområde samt uppgifter enligt 2 § ska långt motsvara bägge de nuvarande ämbetsverkens verksamhetsområden och uppgifter. Utbildningsstyrelsens verksamhetsområde omfattar småbarnspedagogik samt utbildning från den grundläggande utbildningen till gymnasieutbildning och yrkesutbildning på andra stadiet samt fritt bildningsarbete och grundläggande konstundervisning. Bestämmelser om de uppgifter som ankommer på Utbildningsstyrelsen ingår i flera specialbestämmelser som gäller utbildning, som till exempel även högskoleutbildning. CIMO:s lagstadgade ansvarsområden för internationaliseringens del gäller undervisning, forskning, arbetslivet, kultur och ungdomsarbete. En del av verksamheten omfattar aktörer utanför utbildningssektorn, och riktar in sig på en internationalisering av ungdoms- respektive kultursektorern, och mer allmänt medborgarsamhället.
Utbildningsstyrelsen och CIMO har olika serviceuppgifter. Utöver undervisnings- och kulturministeriet betjänar CIMO också andra ministerier och internationella organisationer i uppgifter som gäller genomförande av program och funktioner som finansierar internationell verksamhet. CIMO har i uppgift att informera samt ge råd och handledning om sitt ansvarsområde till organisationer för målgrupperna samt till privatpersoner.
Målen för det nya ämbetsverkets främjande av internationalisering fördelar sig på utveckling av undervisningen, att stödja internationell verksamhet inom sitt ansvarsområde och medborgarsamhället mer allmänt. Internationaliseringen har också ett mer omfattande inflytande på samhället utöver utbildning. Hänvisningen till ett mer omfattande samhälleligt inflytande möjliggör också en viss flexibilitet, vilket är ändamålsenligt med tanke på en uppgift som gäller en dynamisk internationell verksamhet på bred front.
Enligt paragrafens 2 mom. ska det nya ämbetsverket samarbeta med nationella och internationella myndigheter och andra sammanslutningar som bedriver och finansierar verksamhet som anknyter till ämbetsverkets uppgifter. En av det nya ämbetsverkets uppgifter ska enligt förslaget vara att fortsätta verkställigheten av sådana program och funktioner till stöd för internationell verksamhet som finansieras av multinationella och internationella aktörer. Detta förutsätter samarbete med nationella och internationella myndigheter som finansierar verksamheten samt med läroanstalter, högskolor, aktörer inom ungdoms- och kultursektorn, organisationer och andra sammanslutningar.
Enligt den föreslagna paragrafens 3 mom. ska de examenskommissioner för fristående examina, utbildningskommissioner samt examensorgan för språk- och översättningsexamina som för närvarande verkar vid Utbildningsstyrelsen fortsätta sin verksamhet i anslutning till det nya ämbetsverket. Om ifrågavarande verksamhetsorgan föreskrivs särskilt.
2 §.Uppgifter. I paragrafen föreslås bestämmelser om det nya ämbetsverkets uppgifter. Därtill ingår bestämmelser om Utbildningsstyrelsens uppgifter i flera speciallagar. En mer ingående presentation av de uppgifterna vid den nuvarande Utbildningsstyrelsens och CIMO som man avser att ska bevaras inom ramen för det nya ämbetsverket har getts i kapitel 2.1. och 2.2. i denna proposition.
I den föreslagna paragrafens 1 mom. ingår bestämmelser om de uppgifter som föreskrivs för ämbetsverket genom denna lag. I momentet föreskrivs också de uppgifter som ingår i gällande lag om Centret för internationell mobilitet och internationellt samarbete. Förteckningen över dessa uppgifter i paragrafens 2 mom. ska fungera som en informativ bestämmelse som anger ämbetsverkets uppgifter i sin helhet.
Till Utbildningsstyrelsens uppgifter hör utvecklings- och förvaltningsuppgifter inom utbildningsväsendet. Den ansvarar för att utveckla utbildningen, främja goda resultat i utbildningen och följa hur utbildningen ordnas. De i paragrafens 1 mom. angivna utvecklingsuppgifterna gäller småbarnspedagogik, den grundläggande utbildningen och undervisning som förebereder för den, påbyggnadsundervisning samt morgon- och eftermiddagsverksamhet för skolelever enligt lagen om grundläggande utbildning, gymnasieutbildning och utbildning som förebereder för den, grundläggande yrkesutbildning samt handledande utbildning för den, yrkesinriktad vuxenutbildning, fritt bildningsarbete och grundläggande konstundervisning. Därtill ska ämbetsverket alltjämt sköta service- och förvaltningstjänsterna i anslutning till ovan nämnda uppgifter. Ämbetsverket prognostiserar det långsiktiga behovet av arbetskraft och utbildning på riksplanet.
Enligt momentets 2 punkt ska ämbetsverket främja samhällets internationalisering av samhället samt göra utbildningen och samarbetet kring den kända utomlands. I momentet beskrivs de två aspekterna på ämbetsverkets internationella verksamhet. I Finland ska ämbetsverkets internationella verksamhet vara till nytta för inte bara det offentliga utbildningssystemet, utan dessutom för en internationalisering av det finländska samhället i vidare mening. Därutöver ska ämbetsverket på bred front delta i växelverkan på internationell nivå samt i internationella nätverk och organisationer. Vidare ska det främja kännedomen utomlands om den finländska utbildningen och det finländska samhället samt bedriva annan lobbyverksamhet med vars hjälp man till exempel kan skapa förutsättningar för utbildningsexport.
Enligt momentets 3 punkt ska ämbetsverket bereda och verkställa nationella och internationella program och avtal inom sitt verksamhetsområde. Ämbetsverket ska även svara för att verkställa olika verksamheter som finansieras av multinationella och nationella aktörer. De viktigaste av dem är Europeiska unionens program, Nordiska ministerrådets program, utvecklingssamarbetsprogram som finansieras av utrikesministeriet samt internationella högskoleprogram som finansierias av undervisnings- och kulturministeriet. Flera finansiärer förutsätter att uppdragen och överenskommelserna vilar på en rättslig grund som skrivits in på lagnivå I synnerhet i anslutning till EU-programmen föreligger rapporterings- och andra skyldigheter som kräver att bestämmelserna om aktören på nationell nivå är exakta och att uppgifterna och ansvarsfördelningen för programmens nationella byråer och kontaktpunkter är klart definierade.
I enlighet med den föreslagna paragrafens 1 mom. 4 punkten ska ämbetsverket även ha i uppgift att svara för goda resultat och genomslaget för verksamheten på sitt område samt följa hur verksamheten ordnas. I styrningen av sitt verksamhetsområde ska ämbetsverket i sitt arbete beakta sådana aspekter som gör den resultatrikare och ökar dess genomslag. Ämbetsverket ska därtill med beaktande av vad som ovan nämnts följa upp anordnandet av den verksamhet som bedrivs på området. Resultaten främjas bland annat genom olika utvecklingsprojekt, genom att uppgifter om finansieringen och annan uppföljningsinformation förmedlas och med hjälp av de statliga läroanstalternas resultatstyrning.
I det föreslagna momentets 5 punkt framhävs särskilt tydligt bland de åligganden ämbetsverket också i allmänhet har dess skyldighet att informera om verksamheten, ge råd och handledning, eftersom det nya ämbetsverkets verksamhetsområde och kontaktyta med medborgarna och samhället är väldigt omfattande och av stor betydelse. Ifrågavarande bestämmelse ingår även i lagen om Centret för internationell mobilitet och internationellt samarbete CIMO.
Enligt det föreslagna momentets 6 punkt ska det nya ämbetsverket svara för resultatstyrningen av underlydande statliga läroanstalter samt av den grundläggande utbildning och annan undervisning i anslutning till den som förmedlas vid de skolhem som lyder under Institutet för Hälsa och välfärd. Till behörigheten för det nya ämbetsverket hör enligt förslaget bland annat tillsättandet av direktionerna för de statliga läroanstalterna så som det särskilt föreskrivs om detta.
Enligt det föreslagna momentets 7 punkt ska ämbetsverket ha till uppgift att sköta de uppgifter som undervisnings- och kulturministeriets bestämmer. Motsvarande bestämmelse ingår i lagarna om de nuvarande ämbetsverken.
I den föreslagna paragrafens 2 mom. har man, i syfte att säkerställa informativiteten, samlat de viktigaste uppgifterna som det nya ämbetsverket ska svara för, vilka ingår i annan lag. Syftet med momentet är att explicit ange vilken omfattning och betydelse de uppgifter som det nya ämbetsverket svarar för har. Med hjälp av detta moment ska man genom denna lag om det nya ämbetsverket även få en bild av de uppgifter som anges i annan lag.
De i den föreslagna paragrafens 2 mom. 1 punkt angivna utvecklingsuppgifterna gäller småbarnspedagogik, den grundläggande utbildningen och undervisning som förbereder för den, påbyggnadsutbildning samt morgon- och eftermiddagsverksamhet för skolelever enligt lagen om grundläggande utbildning, gymnasieutbildning och utbildning som förbereder för den, grundläggande yrkesutbildning samt handledande utbildning för den, yrkesinriktad vuxenutbildning, fritt bildningsarbete och grundläggande konstundervisning.
Enligt det föreslagna momentets 2 punkt ska det nya ämbetsverket svara för de datalager, -register och -system som föreskrivs eller på annat sätt fastställs för det. En myndighet får i enlighet med lagen om personuppgifter föra sådana personregister som behövs för skötseln av dess lagstadgade eller föreskrivna uppgifter, även om det inte föreskrivs särskilt om förandet av register. Ett ämbetsverk får vid behov även svara för sådana för dess verksamhet nödvändiga andra datalager och -system än sådana som innehåller personuppgifter.
Enligt det föreslagna momentets 3 punkt ska ämbetsverket producera tjänster för genomförandet av studerandeantagningar. Till exempel tjänsten Studieportalen är en servicehelhet som innehåller tjänster i anknytning till ansökan om utbildning.
Även i anknytning till de uppgifter som anges i momentets 4 punkt finns det speciallagstiftning. Till exempel finns det bestämmelser om utomlands avlagda studier och om erkännande av yrkeskvalifikationer i lagarna om erkännande yrkeskvalifikationer och om den tjänstebehörighet som högskolestudier utomlands medför. Om språkexamina föreskrivs i lagen om de språkkunskaper som krävs av offentligt anställda (424/2003) och i lagen om allmänna språkexamina (964/2004) samt om översättarexamina i lagen om auktoriserade translatorer (1231/2007).
Enligt den föreslagna paragrafens 3 mom. ska ämbetsverkets befogenheter och uppgifter i fråga om högskoleväsendet vara mer begränsade än i fråga om det övriga utbildningssystemet. Till ämbetsverkets uppgifter hör enligt förslaget bland annat prognostisering i anslutning till kompetens- och utbildningsbehoven inom högskoleutbildningen, främjande av internationellt samarbete och den verksamhet som omfattas av program i anslutning till detta, upprätthållandet av antagningssystem för antagning av studerande, nationellt centrum för informationsutbyte i anslutning till akademiskt erkännande samt handledning, rådgivning och information om ärenden som ingår i ämbetsverkets uppgifter. Därtill kan man även genom annan lag anförtro ämbetsverket skötseln av uppgifter som stöder den verksamhet som bedrivs vid högskolorna.
Enligt den föreslagna paragrafens 4 mom. föreskrivs i enlighet med 2 § 3 mom. i den gällande lagen om Utbildningsstyrelsen om undervisnings- och kulturministeriets rätt att förbehålla sig rätten att avgöra ett sådant utbildningspolitiskt viktigt ärende som annars ankommer på ämbetsverket. En situation i enlighet med momentet kunde till exempel konkretiseras i ett utbildningspolitiskt viktigt ärende där ett beslutsförslag som det nya ämbetsverket berett skulle stå i strid med lagstiftningen eller de utbildningspolitiska riktlinjer som godkänts.
3 §.Direktion. Det nya ämbetsverket ska enligt förslaget ha en direktion som har i uppgift att godkänna strategierna för ämbetsverkets verksamhetsområde, samt övriga ärenden av principiell vikt med tanke på verksamheten. Direktionen ska godkänna ämbetsverkets verksamhets- och ekonomiska riktlinjer samt godkänna och underteckna ämbetsverkets bokslut. Direktionens befogenheter ska enligt förslaget långt motsvara dem för den nuvarande Utbildningsstyrelsen.
Enligt den föreslagna paragrafens 2 mom. ska direktionen höras angående grunderna för läroplanerna, examina, föreberedande utbildningar och planen för småbarnspedagogik. Dessutom ska direktionen höras angående ämbetsverkets arbetsordning och utnämningen av direktörer vid ämbetsverket.
Enligt förslaget föreskrivs genom förordning av statsrådet om direktionens sammansättning, tillsättande av direktionen och beslutsfattandet i direktionen. Eftersom direktionens uppgifter samt de uppgifter som kräver direktionens godkännande och hörandet av den kan anses utgöra en betydande ärendehelhet, föreskrivs genom förordning att man vid tillsättandet av direktionen ska beakta sakkunskap inom ämbetsverkets verksamhetsområde och att bägge språkgrupperna ska vara företrädda. Statsrådet ska enligt förslaget tillsätta direktionen, där även generaldirektören för det nya ämbetsverket och en anställd vid ämbetsverket som personalen utsett inom sig ska ingå.
4 §.Generaldirektören. Enligt den föreslagna paragrafens 1 mom. ska ha en generaldirektör som ska leda verksamheten vid ämbetsverket och svara för verksamhetens resultat. Generaldirektören utnämns av statsrådet.
I 2 mom. föreskrivs det om generaldirektörens beslutanderätt. Enligt förslaget ska generaldirektören avgöra samtliga ärenden vid ämbetsverket, förutom sådana ärenden som enligt 3 § kräver direktionens godkännande. Generaldirektören kan med hjälp av arbetsordningen överföra ärenden till andra tjänstemän vid ämbetsverket för avgörande. I det föreslagna momentet ges generaldirektören rätt att i ett enskilt ärende förbehålla sig rätten att fatta beslut, trots att det enligt arbetsordningen skulle ankomma på någon annan tjänsteman att göra det.
5 §.Arbetsordningen. I paragrafen föreslås bestämmelser om det nya ämbetsverkets arbetsordning. Enligt förslaget ska generaldirektören fastställa arbetsordningen. I arbetsordningen bestäms ämbetsverkets organisation och i anslutning till detta också hur det leds. I arbetsordningen bestäms beslutanderätten, som även ska omfatta föreskrifter om föredragande av ärenden eller ärendegrupper för avgörande. Därtill ska arbetsordningen till behövliga delar bestämma om hur den övriga förvaltningen och verksamheten ordnas. Innan arbetsordningen fastställs, ska generaldirektören höra direktionen i detta ärende.
Det nya ämbetsverkets arbetsordning bör särskilt definiera hur Europeiska unionens Erasmus+-program och i tillämpliga delar också Europeiska unionens övriga program organiseras så att man i arbetsordningen konstaterar den oberoende ställning för verksamheten vid de nationella enheter som placeras vid det nya ämbetsverket.
6 §.Svenskspråkig utbildning. Såsom vid den nuvarande Utbildningsstyrelsen ska det enligt förslaget också finnas en svensk enhet för uppgifterna gällande utbildning och småbarnspedagogik på svenska.
7 §.Närmare bestämmelser om behörighetsvillkoren för personalen. Utöver vad som föreskrivs i 3 §, enligt vilken bestämmelser om direktionens sammansättning, tillsättande och beslutsfattande utfärdas genom av statsrådet utfärdad förordning, utfärdas också bestämmelser om behörighetsvillkoren för personalen genom förordning av statsrådet.
I statsrådets förordning föreskrivs om behörighetsvillkoren för direktören för en avdelning som lyder under generaldirektören eller en motsvarande verksamhetsenhet och för chefen för en enhet som lyder under den. Därtill är behörighetsvillkoren högre högskoleexamen för undervisningsråd, utbildningsråd och övriga tjänstemän i krävande sakkunniguppgifter.
Behörighetsvillkoren för generaldirektören föreskrivs i 8 § i statstjänstemannalagen (750/1994, ändrad 283/2015).
8 §.Ikraftträdande. I den föreslagna paragrafen föreskrivs om tidpunkten för lagens ikraftträdande. Åtgärder som krävs för verkställigheten av lagen får enligt förslaget vidtas innan lagen träder i kraft.
Enligt paragrafens 2 mom. upphävs lagen om utbildningsstyrelsen och lagen om Centret för internationell mobilitet och internationellt samarbete vid ikraftträdandet av denna lag. Samtidigt upphävs förordningarna som utfärdats med stöd av de lagar som upphävs. Enligt förslaget får åtgärder som krävs för verkställigheten av lagen vidtas innan den träder i kraft. Närmare preciseringar i detta avseende ingår i 10 § 2 mom. i denna proposition.
9 §.Övergångsbestämmelser som gäller personalen. Enligt den föreslagna paragrafen föreskrivs om ställningen för den personal som övergår i anställning hos det nya ämbetsverket. Frågor som gäller överföring av personalen har även tagits upp ovan i kapitel 4.3. Konsekvenser för personalen.
I den föreslagna paragrafens 1 mom. ingår bestämmelser om att den personal som är i tjänsteförhållande vid Utbildningsstyrelsens och Centret för internationell mobilitet och internationellt samarbete CIMO övergår till det nya ämbetsverket. Enligt 2 kap. 5 a § i statstjänstemannalagen överförs tjänsterna och förflyttas de tjänstemän som utnämnts till tjänsterna till samma ämbetsverk som uppgifterna överförs till. Tjänstemän som utnämnts till ett tjänsteförhållande för viss tid övergår till anställning vid ämbetsverket för den tid tjänsteförhållandet gäller.
I den föreslagna paragrafens 2 mom. ingår bestämmelser om att den personal som är i arbetsavtalsförhållande vid Centret för internationell mobilitet och internationellt samarbete CIMO övergår till det nya ämbetsverket. Anställningsförhållandet för en person i arbetsavtalsförhållande övergår med stöd av denna lag den 1 januari 2017 direkt i tjänsteförhållande i enlighet med statstjänstemannalagen. Den som är anställd i arbetsavtalsförhållande för viss tid ska enligt förslaget utnämnas till tjänsteförhållande för viss tid för den tid som anges i arbetsavtalet. Vad som anförts ovan ska dock inte tillämpas på lektorer i finska språket och kulturen som verkar i arbetsavtalsförhållande på viss tid vid utländska universitet och vars lönekostnader finansieras med anslag från Centret för internationell mobilitet och internationellt samarbete CIMO.
Paragrafens 3 mom. innehåller ett undantag från regeln att personalen vid det nya ämbetsverket ska stå i tjänsteförhållande till det. De 15 lektorer i finska språket och kulturen som anställts av Centret för internationell mobilitet och internationellt samarbete CIMO i arbetsavtalsförhållande på viss tid och skickats till utländska universitet ska enligt förslaget fortfarande kvarstå som anställda i arbetsavtalsförhållande på viss tid till det nya ämbetsverket. Det föreligger inte samma grunder för att ändra på anställningsförhållandet för deras del som för övriga personalgrupper. Ämbetsverket ser till ifrågavarande personers löneutbetalningar, men de verkar underställda respektive utländska universitet. Av de skäl som anförts ovan föreslås inte heller några ändringar av anställningsformen för de ca 30 lärare som är anställda av Utbildningsstyrelsen och som skickats till Europaskolorna.
I den föreslagna paragrafens 4 mom. föreskrivs om övergången för personal i arbetsavtalsförhållande utan deras eget samtycke på motsvarande sätt som för tjänstemännens del enligt bestämmelserna i 5 a § i statstjänstemannalagen. I pendlingsområdet föreslås inga ändringar, eftersom verksamheten kvarstår i de nuvarande lokalerna.
Enligt den föreslagna paragrafens 5 mom. anses anställningsförhållandet för de personer som övergår till det nya ämbetsverket med avseende på anställningsförmånerna ha fortgått hos staten utan avbrott. Detta gäller till exempel överförandet av semestrar eller semesterpeng som ansamlats innan lagens ikraftträdande.
Enligt den föreslagna paragrafens 6 mom. är en person som överförs till det nya ämbetsverket fortfarande behörig för sina uppgifter eller uppgifter som motsvarar dessa. Även om bestämmelserna i statstjänstemannalagen och -förordningen i regel räcker för att trygga ställningen för den personal som överförs, föreslås att det i denna övergångsbestämmelse explicit föreskrivs om att behörighetsvillkoren för personalen inte ska få utgöra ett hinder för den personal som överflyttas.
I syfte att säkerställa organiseringen av det nya ämbetsverket, föreslås i paragrafens 7 mom. att tjänsten som generaldirektör för det nya ämbetsverket inrättas redan från och med den 1 november 2016. Generaldirektören ska enligt förslaget ha omfattande befogenheter angående organiseringen av det nya ämbetsverket så som bestäms i 10 § 2 mom. i denna proposition. Tjänsten inrättas enligt förslaget vid undervisnings- och kulturministeriet, därifrån den vid lagens ikraftträdande överförs till det nya ämbetsverket.
10 §.Övergångsbestämmelser om inledandet av verksamheten. Enligt propositionen upphävs lagarna om de nuvarande ämbetsverken genom ikraftträdandet av denna lag, och det nya ämbetsverket inleder sin verksamhet och skötseln av sina uppgifter. Enligt den föreslagna paragrafens 1 mom. överförs vid samma tidpunkt samtliga ärenden som är anhängiga vid de ämbetsverk som läggs ner till det nya ämbetsverket. Samtidigt överförs också de avtal och förbindelser som ovan nämnda ämbetsverk ingått och de rättigheter och skyldigheter som följer av dem på det nya ämbetsverket. Ett undantag för avtalens del utgörs av de gällande ämbetsverksspecifika tjänste- och arbetskollektivavtalen, i vilka det bland annat ingår de nuvarande ämbetsverkens avlöningssystem. Dessa ämbetsverksspecifika avtal upphävs i och med att ämbetsverken läggs ner. Det nya ämbetsverket ingår de nya avtal som behövs, särskilt ett nytt löneavtalssystem.
Genom den föreslagna paragrafens 2 mom. strävar man att säkerställa det nya ämbetsverkets organisation. Utbildningsstyrelsens och centret för internationell mobilitet och internationellt samarbete CIMO ska tillsammans bereda övergången till det nya ämbetsverket. Sedan generaldirektören för det nya ämbetsverket utnämnts, överförs ledningen för beredningen på honom eller henne, och de nuvarande ämbetsverken är skyldiga att bistå honom eller henne i organisationen av det nya ämbetsverket. Det nya ämbetsverkets organisation, arbetsordning och personalens placering ska enligt förslaget beredas inom loppet av år 2016. Befogenheterna för Utbildningsstyrelsen och Centret för internationell mobilitet och internationellt samarbete CIMO för respektive ämbetsverks del kvarstår dock till utgången av år 2016. Såsom föreskrivs i 9 § 7 mom., är avsikten att generaldirektören ska utnämnas redan innan det nya ämbetsverket inleder sin verksamhet.
11 §.Hänvisningar till lagen om utbildningsstyrelsen och lagen om Centret för internationell mobilitet och internationellt samarbete CIMO. I paragrafen föreslås för tydlighetens skull att det föreskrivs att hänvisningar i annan lagstiftning till de lagar som enligt förslaget ska upphävas eller till de ämbetsverk som där föreskrivs om ska anses hänvisa till den nya lagen om Utbildningsstyrelsen och det ämbetsverk där föreskrivs om.