PROMEMORIAFINANSMINISTERIET12.6.2025EU/651/2025FÖRSLAG TILL RÅDETS FÖRORDNING OM ÄNDRING AV FÖRORDNING (EU) 2021/2283 OM ÖPPNANDE OCH FÖRVALTNING AV AUTONOMA UNIONSTULLKVOTER FÖR VISSA JORDBRUKS- OCH INDUSTRIPRODUKTER
1
Bakgrund
Europeiska kommissionen lade den 15 maj 2025 fram ett förslag till rådets förordning om ändring av förordning (EU) 2021/2283 om öppnande och förvaltning av autonoma unionstullkvoter för vissa jordbruks- och industriprodukter (COM(2025) 244 final). Förslaget översänds i enlighet med 96 § 2 mom. i grundlagen till riksdagen så att riksdagen kan ta ställning till det, eftersom det är fråga om ett ärende som hör till Europeiska unionens behörighet och om vilket det annars med stöd av 81 § i grundlagen skulle bestämmas genom lag, eftersom det är ett skatteärende.
2
Förslagets syfte
Autonoma tullkvoter behövs för vissa produkter när produktionen i unionen inte räcker till för att tillgodose användarindustrins behov. Enligt förslaget bör kvoter öppnas med nolltullsats eller med nedsatta tullsatser. Förordning (EU) 2021/2283 uppdateras en gång i halvåret. De ändringar som föreslås ska tillämpas från och med den 1 juli 2025.
3
Förslagets huvudsakliga innehåll
Avsikten är att öppna kvoter med nolltullsats eller med nedsatta tullsatser, utan att detta stör marknaderna för dessa produkter. Den 20 december 2021 antog Europeiska unionens råd förordning (EU) 2021/2283, så att unionens efterfrågan på de berörda produkterna skulle kunna tillgodoses på så gynnsamma villkor som möjligt. De föreslagna åtgärderna genomförs inom ramen för Europeiska unionens integrerade tulltaxa (Taric) och tillämpas av medlemsstaternas tullmyndigheter. Kvoterna fördelas i den ordning som tulldeklarationerna godtas.
Kommissionen har med hjälp av gruppen för tulltaxefrågor av ekonomisk art (The Economic Tariff Questions Group) under tiden 14.11.2024–24.1.2025 prövat alla framställningar från medlemsstaterna om autonoma tullkvoter. Gruppen består av delegationer från alla medlemsstater samt Turkiet. Medlemsstaterna har för sin del samrått med berörda industrisektorer, organisationer, handeln och andra berörda parter. Gruppen behandlade ansökningar om autonoma tullbefrielser och tullkvoter som ska börja gälla fr.o.m. den 1 juli 2025. Under denna omgång hade 10 ansökningar om nya tullkvoter och fem förslag till ändring av giltiga tullkvoter lämnats in.
Till följd av denna granskning anser kommissionen att det är motiverat att öppna autonoma tullkvoter för sju nya produkter som för närvarande inte förtecknas i bilagan till rådets förordning (EU) 2021/2283. När det gäller en annan produkt har det blivit nödvändigt att ändra varubeskrivningen, tilldela ett nytt KN-nummer/Taric-nummer, öka eller minska den ursprungliga kvotvolymen, anpassa kvotperioden och/eller införa ett krav på slutanvändning. Tre produkter för vilken en tullkvot inte längre ligger i unionens ekonomiska intresse bör utgå. Av tydlighetsskäl vore det lämpligt att offentliggöra en konsoliderad version av bilagan till rådets förordning (EU) 2021/2283 som ersätter den tidigare bilagan i dess helhet.
Under denna omgång lämnade Finland inte in några egna ansökningar och motsatte sig inte heller andras ansökningar.
Under mötesrundan diskuterades kvoterna för lysin, vars förlängning kommissionen motsatte sig på grund av pågående antidumpningsundersökningar. I Finland använder foderindustrin lysin (djurfoder). Finland understödde en förlängning av kvoterna till slutet av innevarande år.
Det föreslås att förordningen träder i kraft dagen efter det att den har offentliggjorts i Europeiska unionens officiella tidning. Förordningen ska tillämpas från och med den 1 juli 2025.
4
Förslagets rättsliga grund och förhållande till proportionalitets- och subsidiaritetsprincipen
Den rättsliga grunden för den föreslagna förordningen är artikel 31 i fördraget om Europeiska unionens funktionssätt, där det föreskrivs att tullsatser i den gemensamma tulltaxan ska fastställas av rådet på förslag från kommissionen. Detta omfattar även en ändring av och befrielse från tullar. En rådsförordning är därför det lämpliga instrumentet. Förordningen ska antas av rådet med kvalificerad majoritet.
Förslaget avser ett område där unionen har exklusiv befogenhet. Subsidiaritetsprincipen är därför inte tillämplig. Statsrådet anser att förslaget stämmer överens med proportionalitetsprincipen eftersom åtgärderna syftar till att förenkla förfarandena för aktörerna inom utrikeshandeln. Förordningen går inte utöver vad som är nödvändigt för att uppnå de eftersträvade målen, i enlighet med artikel 5.4 i fördraget om Europeiska unionen. Åtgärderna är också i linje med kommissionens meddelande om autonoma tullbefrielser och tullkvoter (EUT C 363, 13.12.2011, s. 6).
5
Förslagets konsekvenser
Kommissionen har inte gjort någon konsekvensbedömning av förslaget eftersom de föreslagna ändringarna av förteckningen över produkter som omfattas av autonoma unionstullkvoter inte förväntas få några betydande konsekvenser.
Förslaget har inga ekonomiska konsekvenser för utgifterna, men det har ekonomiska konsekvenser för inkomsterna. På grund av de autonoma tullkvoterna skulle tullarna öka sammanlagt cirka 21,9 miljoner euro per år. Den positiva effekten på budgetens sedvanliga egna medel är 16,4 miljoner euro per år (75 procent av det totala beloppet av de tullar som tas ut). Medlemsstaterna får behålla 25 procent av tullarna i uppbördsprovision. Effekterna för Finlands del beror på hur stora mängder av varan i fråga Finland importerar till unionen.
6
Förslagets förhållande till grundlagen och till de grundläggande fri- och rättigheterna och de mänskliga rättigheterna
Statsrådet anser inte att förslaget strider mot Finlands grundlag eller de konventioner om grundläggande rättigheter och mänskliga rättigheter som är bindande för Finland.
7
Ålands behörighet
Ärendet omfattas inte av landskapet Ålands lagstiftningsbehörighet.
8
Behandling av förslaget i Europeiska unionens institutioner och de övriga medlemsstaternas ståndpunkter
Europeiska unionens råd började behandla ärendet den 15 maj 2025. Målet är att förslaget ska antas av rådet i juni 2025.
9
Nationell behandling av förslaget
Ärendet har beretts vid finansministeriet i samarbete med Tullen och samordnats genom skriftligt förfarande i sektion EU5 (tulltekniska frågor), vilket avslutades den 23 maj 2025.
10
Statsrådets ståndpunkt
Statsrådet anser att förslaget kan antas.