1) Den finanspolitiska linjen.
Ekonomiutskottets utlåtande lyfter fram Finlands svåra ekonomiska läge och de svaga tillväxtutsikterna. Utskottet framhåller att den valda, något åtstramande finanspolitiska linjen inte får äventyra den inhemska efterfrågan. Det är viktigt att det poängteras, eftersom en alltför stram finanspolitik äventyrar den spirande ekonomiska tillväxten.
Också de gröna vill bryta skuldsättningen, men för att säkra tillväxten måste de offentliga finanserna anpassas i måttligare takt. En balansering av finanserna under två valperioder stöder sysselsättningen, den ekonomiska tillväxten och människornas välfärd.
2) Nedskärningarna i innovationsstöden.
Som utskottet konstaterar är den ekonomiska utvecklingen i Finland i hög grad beroende av innovationer. Exporten är beroende av att vi har tjänster som efterfrågas utomlands och av att vi kan utnyttja digitaliseringen. Ekonomiutskottet känner med all rätt oro över att särskilt innovationsstöden drabbats av de senaste årens nedskärningar och över att realvärdet för företagens utgifter för forskning och utveckling sjunkit på senare år. Ekonomiutskottet bör dock kräva att finansutskottet konkret återtar de nedskärningar som exempelvis Tekes drabbats av.
3) Kompensationen för utsläppshandeln.
Regeringen föreslår i budgetpropositionen att de sektorer som är särskilt utsatta för risker för kolläckage, i praktiken den tunga industrin, kan beviljas stöd som kompensation för det högre elpris som beror på priset på utsläppsrätterna. Det föreslagna anslaget för denna kompensation är 43 miljoner euro för 2017.
Stödet utgör kompensation för en skada vars existens inte har bevisats. Till exempel konstaterar Statens ekonomiska forskningscentral i en rapport ("Ilmastopolitiikan vaikutukset Suomen kansantalouteen ja kilpailukykyyn") att den empiriska forskningen inte upptäckt något kolläckage. Dessutom riktas kompensationen till sektorer som redan nu får rikliga stöd genom sänkt elskattesats (cirka 400 miljoner euro) och skatteåterbäringen för energiintensiv industri (cirka 220 miljoner euro). Att binda ytterligare resurser i sektorer med jämförelsevis svaga tillväxtutsikter försvagar utsikterna för samhällsekonomin.
I den föreslagna formen sänker kompensationen inte industrins elpris och sporrar inte heller till klimatvänliga investeringar. Om kompensationen genomförs bör den träda i kraft först när priset på utsläppsrätter överskrider ett tillräckligt högt satt gränsvärde, och stödet måste också bindas till ett krav på utveckling av ren teknik. Det bästa användningsändamålet för inkomsterna från utsläppshandeln vore, i linje med utsläppshandelsdirektivet och Europarådets riktlinjer, att anslå minst 50 procent av inkomsterna till klimatgärningar. Inkomsterna från utauktionerade utsläppsrätter bör som under förra valperioden riktas till klimatåtgärder i utvecklingsländer eller genom fondering till inhemska innovationsprojekt inom förnybar energi och energieffektivitet.
4) Företagaravdraget.
Det företagaravdrag på 5 procent som regeringen föreslår (RP 176/2016 rd) är avsett att stödja företagande. Företagarstödet ska också omfatta personföretag, vilket avses ge samma fördelar som den tidigare sänkningen av samfundsskatten. En stor del av små- och mikroföretagen är personföretag och står i en nyckelställning när det gäller att stärka sysselsättningen.
Nackdelen med ett jämnt, schablonmässigt företagaravdrag är att nyttan koncentreras hos stora och framgångsrika personföretag, exempelvis apotek, juridiska byråer och motsvarande.
För att jämna ut effekterna på inkomstfördelningen föreslår de gröna därför att företagaravdrag beviljas vid inkomster på högst 50 000 euro. Alla personföretag kan alltså göra avdraget upp till den gränsen, men på inkomster över 50 000 euro beviljas inte längre företagaravdraget på 5 procent. Det eliminerar nyttan av avdraget för de mest framgångsrika företagen, men den sporrande effekten kvarstår oförändrad för övriga företag. Enligt beräkningar gjorda av riksdagens utredningstjänst skulle den här modellen öka skatteinkomsterna med cirka 23 miljoner euro.
Ekonomiutskottet bör i sitt utlåtande föreslås att det företagaravdraget beläggs med ett inkomsttak på 50 000 euro.