Regeringen Orpo påstår sig föra en utbildnings- och kulturvänlig politik, men budgetpropositionen för 2026 avslöjar åter regeringens verkliga prioriteringar. Regeringens agerande visar att den inte förstår värdet av utbildning eller kultur. Det är hög tid att ändra den politiska kursen.
Som framgår av Undervisningssektorns fackorganisation OAJ:s yttrande innehåller budgeten för 2026, till följd av tidigare beslut under regeringsperioden, cirka 85 miljoner euro mer i nedskärningar än i nya satsningar på utbildning, trots att inga nya nedskärningar beslutades i budgetförhandlingarna. För hela regeringsperioden ser det ut som att den reala finansieringen för utbildning minskar med omkring en halv miljard euro. För nästa år hade det varit särskilt viktigt att åtminstone dra tillbaka de tidigare beslutade nedskärningarna inom yrkesutbildningen, högskolesektorn och kommunernas statsandelar.
När det gäller kultur såg det för ett ögonblick ut som att regeringen skulle genomföra sammanlagda nedskärningar på 9,5 miljoner euro i finansieringen för konst och kultur. Dessa skulle särskilt ha drabbat filmbranschens verksamhetsförutsättningar, vilket i många avseenden hade varit ett dråpslag mot den inhemska filmproduktionen. Även om regeringen meddelade att nedskärningarna inom filmbranschen och Centret för konstfrämjande återtas, kvarstår i budgeten fortfarande flera nedskärningar inom konst och kultur. Dessa är kanske inte stora i euro räknat, men deras påverkan på det kreativa fältet kan ändå vara oproportionerligt stor.
Fortbildning och vuxenutbildning
Det är viktigt att undervisning ges enligt den senaste kunskapen och att personal inom utbildningssektorn har möjlighet att uppdatera sin kompetens under sin yrkeskarriär. Att finansieringen för kompetensutveckling för undervisningspersonal upphör år 2025 försämrar möjligheterna för personal inom fostran och utbildning att utveckla sin kompetens under karriären. De 10 miljoner euro som anvisats Servicecentret för kontinuerligt lärande och sysselsättning räcker inte till för att tillgodose detta behov. Kompetensutvecklingen för lärare bör tryggas bättre genom att återföra de tidigare 15 miljoner euro som riktades till Utbildningsstyrelsen för detta ändamål.
Samtidigt måste det säkerställas att hela befolkningen har möjlighet att uppdatera sin kompetens och vid behov utbilda sig för ett nytt yrke. Regeringens beslut att avskaffa vuxenutbildningsstödet utan att införa ett fungerande ersättningssystem har varit kortsiktigt och på många sätt skadligt. Det tidigare stödet var inte perfekt, men det möjliggjorde kompetensutveckling och karriärbyten under olika skeden i arbetslivet. Det användes flitigt för att kvalificera sig och byta bransch, bland annat inom social- och hälsovårdssektorn och undervisningssektorn. Ett fungerande ersättningssystem för vuxenutbildningsstödet måste byggas snarast, så att personer inom olika branscher kan uppdatera sin kompetens och byta yrke under livets gång.
Utbildningsstyrelsen
Det är viktigt att Finland har en oberoende aktör som Utbildningsstyrelsen för att utveckla undervisningens innehåll. Det är positivt att det förslag från ett regeringsparti om att avskaffa Utbildningsstyrelsen inte gick längre än till ord. Utbildningsstyrelsens budgetfinansiering har dock utsatts för betydande nedskärningar under de senaste åren, och verksamheten har redan anpassats — av tidigare över 200 experter inom utbildningsområdet återstår nu endast cirka 80. För nästa år riktas ytterligare produktivitetsnedskärningar på cirka 0,6 miljoner euro mot Utbildningsstyrelsen. Myndigheten varnar för att nedskärningarna kommer att leda till att tjänster skärs ned eller att servicenivån försämras. Det väcker oro för hur regeringens politik påverkar informationsledningen inom fostran och utbildning samt det stöd och de riktlinjer som utbildningsanordnare får. Så stora nedskärningar bör inte göras och en självständig Utbildningsstyrelse med nuvarande funktioner bör tillförsäkras en stark roll.
Småbarnspedagogik
Kommunernas utmanande ekonomiska situation kan lätt leda till att kvaliteten på småbarnspedagogiken varierar beroende på kommun. Förutom att förbättra kommunekonomin är det därför viktigt att regelverket för fostran och utbildning säkerställer att barnets rättigheter står i centrum i alla delar av landet. Regeringen bör införa en mindre gruppstorlek (1:7) även för över treåringar som deltar i småbarnspedagogik på deltid.
Den rådande personalbristen inom småbarnspedagogiken kräver nationella lösningar. Regeringens nedskärningar i statsbidrag för kompetensutveckling för undervisningspersonal förvärrar i stället personalbristen och försämrar bredare möjligheter för personal inom fostran och utbildning att uppdatera sin kompetens — vilket även Utbildningsstyrelsen påpekar i sitt yttrande. De sex miljoner euro som anvisats för fortbildning inom småbarnspedagogiken räcker inte för att lösa problemet. Organisationen Sivista har i sitt yttrande också lyft fram att privata anordnare av småbarnspedagogik inte får del av detta stöd. Modellen bör fungera så att barnen får småbarnspedagogik av samma kvalitet oavsett vilken kommun eller vilket daghem de råkar tillhöra.
Även den oklara ansvarsfördelningen mellan kommuner och välfärdsområden ger upphov till dolda kostnader inom fostran och utbildning. Som Esbo stad lyfter fram i sitt yttrande är ett exempel på detta hur läkemedelsbehandling för barn organiseras inom småbarnspedagogik och undervisning. Ansvarsfördelningen mellan kommuner och välfärdsområden måste förtydligas, och tillräckliga resurser måste säkerställas för att uppgifterna ska kunna genomföras.
Grundläggande utbildning
Som det betonas i många utlåtanden är den nedskärning på 75 miljoner euro i statsandelen för basservice som beslutades vid vårens ramförhandlingar i praktiken en nedskärning i utbildning, som omintetgör regeringens övriga satsningar på grundläggande utbildning. Att frysa indexjusteringarna i statsandelarna samtidigt som nedskärningen genomförs sätter kommunerna i en svår sits: ska de följa målen för det reformerade stödet för lärande och skolgång och ge skolorna de resurser de behöver, eller ska besparingarna riktas mot kommunernas bildningsväsende? För att Finland verkligen ska kunna bli världens kunnigaste nation måste skolorna hålla hög kvalitet överallt i landet och i varje bostadsområde.
Redan en halvtimmes läsning per dag förbättrar läsförmågan. Detta kan uppnås under skoldagen, men kräver fler tryckta läroböcker. I denna fråga borde Finland följa Sveriges exempel och göra riktade satsningar till kommuner och skolor för att köpa in tryckt läromaterial som komplement till digitalt material. Med bara tio miljoner euro per år skulle man kunna skapa ett verktyg som stärker barns och ungas läsförmåga och inlärningsresultat.
Stöd för lärandet
Det är positivt att regeringen har reformerat stödet för lärande och skolgång och att det finns tilläggsfinansiering för genomförandet. För att förbättra inlärningsresultaten krävs att arbetsron i skolorna stärks, att hjälp finns att få vid inlärningssvårigheter, och att det finns tillräckligt med lärare, speciallärare, assistenter, elevvård och skolungdomsarbete. Enbart en reform av stödet för lärande och skolgång räcker dock inte om utbildningens resurser inte är tillräckliga i bredare bemärkelse.
Tillräcklig finansiering säkerställer tillräckligt små gruppstorlekar och det antal speciallärare som behövs. Den finansiering som i statsbudgeten riktas till stöd för lärande inom grundläggande utbildning, gymnasier och yrkesutbildning bör verkligen vara ett tillskott, så att stödet för lärande kan fungera. Nu hotar regeringens nedskärningar i yrkesutbildningen och nedskärningarna i kommunernas statsandel att omintetgöra de goda målen för reformen av stödet för lärande. Förutom att dra tillbaka nedskärningarna bör man under kommande år följa om de medel som riktats till stöd för lärande verkligen används för sitt syfte och om skolornas och läroanstalternas resurser stärks på det sätt som avses.
Gymnasieutbildning och yrkesutbildning
Propositionen om att införa terminsavgifter för studerande från länder utanför EU och EES på andra stadiet är skadlig för jämlikheten och för möjligheten att locka de bästa talangerna till Finland. Det är också oändamålsenligt att schablonmässigt minska finansieringen av gymnasieutbildningen och yrkesutbildningen innan man vet hur mycket avgifter som i verkligheten kommer att samlas in. I praktiken kan detta leda till ett minskat antal studerande i kombination med nedskärningar i finansieringen, vilket får negativa konsekvenser för gymnasiernas och yrkesläroanstalternas verksamhet i bredare bemärkelse.
Även nedskärningselementet för gymnasieutbildningen bör avskaffas, vilket bland annat lärarförbundet OAJ och Kommunförbundet understryker i sina utlåtanden. Nedskärningselementet minskar statens ansvar för kostnaderna för att ordna utbildning med cirka 100 miljoner euro per år. Det tvingar kommunerna att kompensera för den bristande andelen och försätter i praktiken gymnasieelever och utbildningsanordnare i en ojämlik ställning.
De redan tidigare beslutade nedskärningarna på 120 miljoner euro i yrkesutbildningen slår hårt mot yrkesläroanstalternas vardag. Särskilt skadlig är kombinationen av nedskärningar och omfattande reformer som genomförs samtidigt, utan att tillräckliga resurser finns för att genomföra dem på ett ändamålsenligt sätt. Nedskärningarna i finansieringen av yrkesutbildningen bör återtas och personalen vid yrkesläroanstalterna måste ges arbetsro.
Nationella centret för utbildningsutvärdering lyfter i sitt yttrande fram att alla studerande inom yrkesutbildningen inte får den handledning och det stöd de behöver i tillräcklig utsträckning och i rätt tid. Denna ekvation är svår att lösa om resurserna för yrkesutbildningen inte är tillräckliga.
Nedskärningarna inom yrkesutbildningen har lett till en situation där mängden närundervisning inte är tillräcklig, och i värsta fall måste man kompromissa med studerandes säkerhet. Det är helt fel riktning. Yrkeskompetens är särskilt viktig i en lågkonjunktur. För att företag ska kunna förnya sig och för att nationalekonomin ska komma igång ordentligt behövs kompetent arbetskraft. Den kan yrkesläroanstalterna bidra med om de ges tillräckliga förutsättningar.
Fritt bildningsarbete och integrationsutbildning
De medel som används för fri bildning betalar sig tillbaka bland annat i form av minskade kostnader för social- och hälsovård. I många kommuner är medborgarinstitutet nästan den enda platsen där man kan ta del av kulturella upplevelser genom olika färdighets- och konstämnen. De ger möjligheter till lärande och välfärd också för många äldre och tryggar samtidigt på regional nivå tillräckligt med arbete till exempel för språklärare.
De nedskärningar i statsandelarna för fritt bildningsarbete på över 12 miljoner euro som gjordes 2024 märks fortfarande i medborgarinstitutens och studiecentralernas verksamhet. Höjda kursavgifter skapar bildningsmässig ojämlikhet, då alla inte har möjlighet att studera vid medborgarinstitut. Nedskärningarna i det fria bildningsarbetet bör därför snarast dras tillbaka.
Läroanstalterna för fritt bildningsarbete ordnar också integrationsutbildning av hög kvalitet. Statsandelen för integrationsutbildning för invandrare har dock under de senaste fyra åren varit otillräcklig i förhållande till behovet. Den nedskärning på 3,5 miljoner euro som riktas mot integrationsutbildning under undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområde är särskilt skadlig i en tid då invandrare borde få så mycket stöd som möjligt för att integreras i samhället och det finländska arbetslivet. Resurserna för integration måste tryggas även utanför undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområde.
Studiestödets bostadstillägg
I augusti övergick studerande från det allmänna bostadsstödet tillbaka till bostadstillägget inom studiestödet. År 2026 är det första hela kalenderåret under vilket ändringens konsekvenser blir synliga. Finlands studentkårers Förbund FSF varnar för att förändringen kommer att öka behovet av utkomststöd. Det finns bredare anledning till oro för de studerandes försörjning, eftersom studiestödet och tillägg för studerande med barn förlorar i reellt värde till följd av frysta indexjusteringar. Under regeringsperioden kan de studerandes förmåner minska med upp till en tredjedel i köpkraft, och skuldsättningen bland studerande har ökat oroväckande.
Användningen av bostadstillägget inom studiestödet bör följas upp för att fånga upp de verkliga kostnadseffekterna samt påverkan på de studerandes välbefinnande och studieförmåga. De studerandes försörjning måste också förbättras snarast. Det bästa sättet att säkerställa att de studerande gör framsteg i sina studier och så småningom får arbete inom sitt område är att deras försörjning är tryggad och att de kan fokusera på sin huvuduppgift, det vill säga att studera. Välmående studerande blir också välmående arbetstagare.
FoU-finansiering och nybörjarplatser vid högskolor
Samtidigt som antalet nybörjarplatser vid högskolorna ökas görs besparingar på cirka 84 miljoner euro i högskolornas finansiering, varav cirka 69 miljoner euro är permanenta. Även om regeringen genomför den utlovade ökningen på 100 miljoner euro för att finansiera fler studieplatser, neutraliseras denna satsning i praktiken av nedskärningar i samma storleksordning.
Följden blir att högskolornas finansiering per studerande försämras ytterligare. Finland går här mot strömmen, eftersom andra OECD-länder under de senaste åren har ökat sin finansiering av högre utbildning i förhållande till antalet studerande. Den alltför svaga basfinansieringen av högskolorna gör det också svårare att bedriva verkningsfull forskning. På detta sätt blir det omöjligt att göra Finland till världens mest kunniga nation.
Som yrkeshögskolornas rektorsråd Arene lyfter fram i sitt utlåtande, kräver målet att hälften av varje åldersgrupp ska ha en högskoleexamen en stabil finansieringsbas, inte tillfälliga specialanslag som varierar från regering till regering. Det pris som yrkeshögskolorna får för en examen har mätt i realvärde nästan halverats på drygt ett decennium. Också det bidrar till att regeringens nya nedskärningar i basfinansieringen är särskilt skadliga både för utbildningsvolymerna och utbildningens kvalitet.
Budgetförslaget minskar universiteten universitetens basfinansiering med 56,2 miljoner euro nästa år. Som motvikt riktas 20 miljoner euro i extra medel till forskning och 2,5 miljoner euro till nybörjarplatser. Genom de beslut som fattats minskar universitetens finansiering med 33,7 miljoner euro 2026. I resultatavtalen mellan universiteten och undervisnings- och kulturministeriet har man kommit överens om att öka utbildningsvolymerna. Denna verksamhet finansieras med basfinansiering. Att öka volymerna med minskad basfinansiering är dock inte möjligt utan att kompromissa med kvaliteten.
Som Finlands universitetsrektorsråd UNIFI har lyft fram har det finländska högskolesystemet i den internationella jämförande studien Universitas21 bedömts vara det bästa i förhållande till samhällsekonomins storlek. Universiteten producerar fler forskningspublikationer och patent samt fler och snabbare avlagda examina än i början av 2010-talet — med mindre finansiering. Men effektiviseringen har en gräns, särskilt när man med minskad finansiering försöker utbilda fler än tidigare. Relationstalet mellan elever och lärare försämras, och möjligheten att ge närundervisning och stöd minskar, trots att behovet snarare ökar. Finlands högskolefinansiering ligger redan 20—30 procent efter våra västliga grannländer Sverige, Danmark och Norge, räknat per studerande.
Alla riksdagspartier delar målet att höja forsknings- och utvecklingsfinansieringen till fyra procent av bruttonationalprodukten. Det finns dock anledning att rikta FoU-finansieringen ännu mer direkt universitetens och yrkeshögskolornas forskning. I Finland är forskningsfinansieringen extremt konkurrensutsatt, vilket snarare än effektivitet skapar negativa bieffekter. Forskarna tvingas lägga en stor del av sin tid på att ansöka om och rapportera forskningsfinansiering, i stället för att bedriva forskning.
Ungdomsarbete och fritidsverksamhet
Det är positivt att regeringen under offentlig press drog tillbaka de planerade nedskärningarna för ungdomsorganisationer. Samtidigt har den samlade finansieringen på ungdomsområdet dock sjunkit med över 15 procent jämfört med tiden före Orpos regering. Även nedskärningen i anslagen för fri bildning begränsar ungas möjligheter att delta i fritidsverksamhet och utveckla sig själva på ett mångsidigt sätt. När stödet minskar kommer kursavgifterna sannolikt att stiga och vissa kurser att ställas in. Det ökar både den regionala och den ekonomiska ojämlikheten, eftersom i synnerhet möjligheterna för unga med låga inkomster och unga i glesbygden att utöva hobbyverksamhet och utveckla sig själva försämras.
Tilläggsanslaget för Finlandsmodellen för hobbyverksamhet är välkommen. Framöver bör det säkerställas att en omtyckt hobby som påbörjats i en fritidsklubb kan fortsätta, och att en hobbygrupp eller ett lag kan bli en mer permanent gemenskap som verkligen stöder den ungas liv. Kommunernas årliga konkurrensutsättningar av klubbar stöder inte fullt ut modellens mål.
Också nedskärningarna i kommunernas statsandelar påverkar de ungas situation. Nedskärningarna i statsandelarna kommer sannolikt att påverka kommunernas ungdomsarbete, utbildningsverksamhet och de lokala fritidsmöjligheterna. Om besparingen på 75 miljoner euro i statsandelarna inte helt dras tillbaka, bör särskild uppmärksamhet riktas mot dess effekter på barn och unga, och åtgärder bör vidtas för att minimera dessa effekter. Den bästa lösningen vore att helt dra tillbaka besparingen.
Grundläggande konstundervisning
Den grundläggande konstundervisningen är en internationellt unik form av utbildning och fritidsverksamhet som stärker barns och ungas kreativitet och lärande, oavsett bakgrund. Det har stor betydelse för det finländska konst- och kulturfältet, eftersom kvalitativ konstundervisning möjliggör att människor med olika utgångspunkter kan växa till konstnärer eller yrkesverksamma inom kultursektorn.
För närvarande bedrivs verksamheten dock med knappa resurser. Den grundläggande konstundervisningen drabbas årligen av den så kallade automatiska nedskärningen, vilket innebär att statens ansvar varje år är 4,2 procent mindre än de faktiska kostnaderna. Som OAJ betonar i sitt yttrande bör denna nedskärning avskaffas och barns och ungas tillgång till kulturhobbyer tryggas.
Motion och idrott
Som Statens idrottsråd lyfter fram i sitt yttrande har det under regeringsperioden gjorts besparingar på sammanlagt cirka 20 miljoner euro i basfinansieringen av idrottsväsendet. Dessa anslag finansierar centrala funktioner för befolkningens rörelse, motionsutövning och idrott, såsom kommunala idrottstjänster och byggande av idrottsanläggningar, medborgarverksamhet, elitidrott, utbildning och forskning inom idrott samt stora evenemang. Nedskärningen är kortsiktig, eftersom idrottens folkhälsomässiga och därmed även samhällsekonomiska nytta är betydande.
Även den skattefria maxgränsen för kultur-, fritids- och motionsförmåner bör höjas. Den skattefria förmånen har legat på 400 euro per år sedan 2009. Enbart inflationsjusteringen skulle kräva att förmånen höjs med över 200 euro.
Kulturen och de kreativa branscherna
Som vi har hört i offentliga upprop från många aktörer och organisationer inom kultur- och konstsektorn, skulle regeringens planerade nedskärningar inom filmbranschen ha varit ett närmast dödligt slag mot filmverksamheten i Finland. Lyckligtvis lyssnade regeringen på budskapet och meddelade att nedskärningarna dras tillbaka.
Forsknings- och kulturminister Talvitie har offentligt lovat att den tidigare beslutade nedskärningen på 7,8 miljoner euro i företagsstöd inte kommer att riktas mot konst och kultur. Nu gäller det dock att vara vaksam och noggrant följa att nedskärningen inte riktas mot andra delar av undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområde.
Nedskärningen i företagsstöden var dock inte den enda nedskärningen som riktas mot konst- och kultursektorn. Centret för konstfrämjande har i sitt utlåtande lyft fram att det för nästa år föreslås nedskärningar också i exempelvis kulturexport, internationalisering och internationellt samarbete (-0,74 miljoner euro), riksomfattande organisationer inom konst- och kulturbranschen (-0,13 miljoner euro) och investeringsunderstöd för kulturlokaler och föreningshus (-3,0 miljoner euro). Även om summorna är små i statsbudgeten, arbetar kultur- och kreativa sektorn redan med mycket begränsade resurser, vilket gör att även små nedskärningar kan ha oproportionerligt stora effekter.
Regeringen har redan tidigare riktat nedskärningar mot både statsandelar och bidrag, vilket under den svåra tiden efter coronapandemin har drabbat kulturfältet brett – såsom teatrar, cirkus, museer, dans och orkestrar. Dessutom har regeringen höjt momsen på biljetter till kulturevenemang.
Författare, översättare, illustratörer och musikskapare är beroende av ersättning för utlåning, men anslaget för utlåningsersättning har halkat efter jämfört med övriga nordiska länder. I Sverige och Danmark har ersättningen höjts regelbundet. Att uppdatera ersättningen till aktuell nivå skulle kräva en anslagshöjning med cirka 20 procent. Även utlåningsersättningarna vid Tillgänglighetsbiblioteket Celia bör uppdateras till att omfatta strömmade innehåll, eftersom det nuvarande ersättningssystemet inte har hållit jämna steg med digitaliseringen.
Kulturens och de kreativa sektorernas betydelse för människors välbefinnande och samhällsekonomin bör erkännas bättre. I stället för nedskärningar behövs det nya instrument för att stödja branschen, såsom att sänka momsen på böcker till noll och att utvidga utställningsarvodesmodellen till att omfatta även gallerier. Genom att permanenta projektet Konsttestarna (7 miljoner euro), som når alla åttondeklassare i Finland, kan man säkerställa att ungdomar även i framtiden får möta konsten. Också annan barnkulturverksamhet, såsom barnkulturcentra och skolbio, behöver ytterligare satsningar. På lång sikt behövs en plan för att höja kulturbudgeten till en procent av statsbudgeten, och planen måste också genomföras. Exporten av kreativa sektorer kräver också konkreta åtgärder. Den kulturpolitiska redogörelsens åtgärder måste sättas i rörelse, samarbetet mellan ministerierna stärkas och exempelvis förmedlarorganisationernas arbete tryggas.
Jag vill främja en så snabb uppdatering som möjligt av ersättningen för privat kopiering, eftersom ersättningsnivån för arbetstagare inom den kreativa sektorn har halkat efter. I det fortsatta arbetet bör en ny kopieringsundersökning genomföras, där mängden privat kopiering av olika materialtyper, kopieringskällor och använda enheter kartläggs. Undersökningen bör också omfatta kopiering via internet samt privat kopiering av texter och bilder. Den bör också bedöma hur mycket skyddat material som lagras på externa hårddiskar, USB-minnen och i molntjänster, och hur stor del som utgör säkerhetskopiering.
Den kommunala ekonomin
Den mest centrala faktorn som påverkar kommunekonomin i nästa års budget är nedskärningen på 75 miljoner euro i statsandelarna till kommunerna. Detta påverkar alla uppgifter som kommunerna ansvarar för och leder till ojämlikhet mellan kommunerna. Om ojämlikheten ökar ytterligare kommer inte alla finländare, oavsett bostadsort, att ha likvärdig tillgång till basservice. Det är värt att notera att fostran och utbildning utgör cirka 60 procent av kommunernas utgifter, vilket innebär att nedskärningen av statsandelarna i praktiken också är en nedskärning i utbildningen.
Som Kommunförbundet lyfter fram i sitt yttrande belastas den kommunala ekonomin också av efteruppbörden i anslutning till preciseringen av överföringskalkylen för social- och hälsovårdsreformen på 231 miljoner euro till staten. När alla faktorer beaktas, är kommunernas ekonomi till följd av regeringens åtgärder svagare än tidigare, vilket påverkar den basservice som medborgarna får.
Det är positivt att 25,2 miljoner euro anvisas för jämställdhetsfinansiering av småbarnspedagogiken samt förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen. Medel bör dock riktas särskilt till regioner och skolor där segregationsutvecklingen är synlig och behovet av stöd störst. På så sätt stärks jämlikheten i utbildningen och ojämlikhet motverkas. Morgon- och eftermiddagsverksamheten stöder barnens välbefinnande, familjernas vardag och integrationen. Nedskärningen av statsandelarna för morgon- och eftermiddagsverksamhet enligt lagen om grundläggande utbildning med 7 miljoner euro försvagar dessa mål. En samtidig höjning av avgifterna kan öka ojämlikheten och sätta familjer i en ojämlik situation.