Senast publicerat 02-07-2025 19:24

Betänkande AjUB 9/2022 rd RP 84/2022 rd Arbetslivs- och jämställdhetsutskottet Regeringens proposition till riksdagen med lagar om ändring av lagen om sektorsövergripande samservice som främjar sysselsättningen, lagen om främjande av integration och lagen om ett kommunförsök som gäller främjande av sysselsättningen

INLEDNING

Remiss

Regeringens proposition till riksdagen med lagar om ändring av lagen om sektorsövergripande samservice som främjar sysselsättningen, lagen om främjande av integration och lagen om ett kommunförsök som gäller främjande av sysselsättningen (RP 84/2022 rd): Ärendet har remitterats till arbetslivs- och jämställdhetsutskottet för betänkande och till social- och hälsovårdsutskottet för utlåtande. 

Utlåtande

Utlåtande har lämnats av 

  • social- och hälsovårdsutskottet 
    ShUU 11/2022 rd

Sakkunniga

Utskottet har hört 

  • ledande expert Mira Karppanen 
    arbets- och näringsministeriet
  • expert Anna Aaltonen 
    arbets- och näringsministeriet
  • konsultativ tjänsteman Susanna Rahkonen 
    social- och hälsovårdsministeriet
  • utvecklingsdirektör med ansvar för lagstiftningsfrågor Marjukka Turunen 
    Folkpensionsanstalten
  • jurist Nora Sinokki 
    Närings-, trafik- och miljöcentralen i Nyland
  • direktör Katriina Päivinen 
    Norra Karelens arbets- och näringsbyrå
  • utvecklingschef Pirjo Krokfors 
    Nylands arbets- och näringsbyrå
  • servicechef Tarleena Rantanen 
    Sektorsövergripande samservice som främjar sysselsättningen, Egentliga Tavastland
  • branschdirektör Leena Mämmi-Laukka 
    Norra Österbottens välfärdsområde
  • projektchef Anu Tirkkonen 
    Finlands Kommunförbund.

Skriftligt yttrande har lämnats av 

  • justitieministeriet.

PROPOSITIONEN

Regeringen föreslår ändringar i lagen om sektorsövergripande samservice som främjar sysselsättningen, lagen om främjande av integration och lagen om ett kommunförsök som gäller främjande av sysselsättningen. Lagen om välfärdsområden och lagen om ordnandet av social- och hälsovård innebär att organiseringsansvaret för social- och hälsovården vid ingången av 2023 övergår från kommunerna till välfärdsområden. Detta föranleder ett ändringsbehov i de lagar som nu föreslås bli ändrade. 

I lagen om sektorsövergripande samservice som främjar sysselsättningen föreskrivs det om en modell för samverkan där aktörerna är arbets- och näringsbyrån, kommunen och Folkpensionsanstalten. I modellen för samverkan samordnar de deltagande myndigheterna den offentliga arbetskraftsservice samt de social-, hälsovårds- och rehabiliteringstjänster som de har organiseringsansvar för enligt den arbetslöses servicebehov. Kommunen är den myndighet som ansvarar för social- och hälsovårdstjänster i den sektorsövergripande samservice som gäller främjande av sysselsättning. I propositionen föreslås det att lagen ändras till följd av den nämnda ändringen, där organiseringsansvaret för social- och hälsovården övergår så att välfärdsområdet som ansvarig myndighet för social- och hälsovårdstjänsterna blir en myndighet i modellen för samverkan. I lagen om ett kommunförsök som gäller främjande av sysselsättningen föreslås en lagteknisk ändring. 

Enligt lagen om främjande av integration ersätter staten kommunen för de i lagen angivna kostnader som orsakats av främjande av integration. Kostnader för kommunen uppkommer bland annat när de ordnar tjänster inom den social- och hälsovårdsservice som kommunen tillhandahåller. I propositionen föreslås det att lagen ändras så att välfärdsområdena kan ansöka om ersättning för kostnader som orsakas av ordnande av social- och hälsovård och på så sätt att en del av de kalkylerade ersättningar som kommunerna betalats för personer som beviljas internationellt skydd betalas till välfärdsområdena. Dessutom föreslås det att välfärdsområdet ansvarar för stöd och ordnande av boende i till exempel familjegrupphem för barn och unga som invandrat utan vårdnadshavare. Vidare ges välfärdsområdena möjlighet att delta i inledande kartläggningar och utarbetandet av integrationsplaner när en invandrares servicebehov förutsätter samordning av tjänster som olika myndigheter ansvarar för. 

Lagarna avses träda i kraft den 1 januari 2023. 

UTSKOTTETS ÖVERVÄGANDEN

Allmänt

Regeringen föreslår ändringar i lagen om främjande av integration (integrationslagen), lagen om sektorsövergripande samservice som främjar sysselsättningen och lagen om ett kommunförsök som gäller främjande av sysselsättningen. Ändringarna beror på att ansvaret för att ordna social- och hälsovården i början av 2023 överförs från kommunerna till välfärdsområdena. 

Arbetslivs- och jämställdhetsutskottet anser att propositionen behövs och fyller sitt syfte. Utskottet tillstyrker lagförslagen, men med följande anmärkningar och ändringar. 

Integrationslagen

Integrationslagen innehåller bestämmelser om tjänster för nyanlända invandrare och om ersättning för vissa kostnader för dessa tjänster. I propositionens förslag till lag om ändring av lagen om främjande av integration föreslås det att välfärdsområdet ska kunna få ersättning för sådana framtida kostnader som kommunerna för närvarande ersätts för. Dessutom föreslås det att den kalkylerade ersättning som betalas särskilt för handledning, rådgivning och ordnande av annan integrationsfrämjande verksamhet för personer som får internationellt skydd och deras familjemedlemmar i fortsättningen fördelas mellan kommunen och välfärdsområdet. 

Enligt propositionen ska välfärdsområdet i fortsättningen svara för ordnandet av boende och stöd, exempelvis i familjegrupphem, för minderåriga som kommit till landet utan vårdnadshavare. Målet är att säkra kontinuiteten i familjegrupphemmens verksamhet samt att se till att barnen får omvårdnad, omsorg och fostran. Avsikten är att i samband med en senare fullständig översyn av integrationslagen göra mer omfattande förändringar i verksamheten vid familjegrupphem så att den utgör verksamhet enligt socialvårdslagen. Samtidigt ska systemet för hur minderåriga företräds utvecklas. 

Ett viktigt förslag i propositionen, utöver de nyss behandlade frågorna, gäller utarbetandet av den inledande kartläggningen och integrationsplanen. Enligt den gällande integrationslagen inleder arbets- och näringsbyrån en inledande kartläggning för invandrare som är arbetslösa arbetssökande, medan kommunen svarar för kartläggningen för invandrare som annat än tillfälligt får utkomststöd. Utifrån den inledande kartläggningen utarbetas en integrationsplan av arbets- och näringsbyrån och/eller kommunen tillsammans med invandraren. För den inledande kartläggningen ska enligt den gällande integrationslagen Folkpensionsanstalten lämna kommunen uppgifter om invandrare som får utkomststöd. I och med det nu föreslagna lagförslaget kan välfärdsområdet i fortsättningen delta i den inledande kartläggningen och integrationsplanen tillsammans med kommunen och arbets- och näringsbyrån, om främjandet av invandrarens integration förutsätter att dessa myndigheters tjänster samordnas. Dessutom ska kommunen och välfärdsområdet tillsammans utarbeta en integrationsplan för minderåriga barn som kommit utan vårdnadshavare. 

Arbetslivs- och jämställdhetsutskottet betonar att samarbetet mellan myndigheterna är centralt för integrationsfrämjandet. Utskottet anser det viktigt att tillräckliga resurser reserveras för de uppgifter som föreskrivs i integrationslagen och betonar samtidigt samarbetet mellan kommunerna och välfärdsområdena för att invandrarna ska få de tjänster de behöver. 

Lagen om ett kommunförsök som gäller främjande av sysselsättningen

I lagen om ett kommunförsök som gäller främjande av sysselsättningen föreskrivs det om en modell för samverkan där de deltagande myndigheterna samordnar den offentliga arbetskraftsservicen och de social-, hälsovårds- och rehabiliteringstjänster som de har organiseringsansvar för. Samordningen ska utgå från den arbetslöses servicebehov. Aktörerna bedömer de arbetslösas servicebehov, utarbetar en sektorsövergripande sysselsättningsplan och ansvarar för att sysselsättningsprocessen framskrider och följs upp. 

De ändringar som föreslås i lagen är enligt propositionen nödvändiga för att samservicen ska fortsätta. Enligt förslaget ska välfärdsområdet ersätta kommunen som den aktör inom samarbetsmodellen som ansvarar för social- och hälsovårdstjänsterna. Kundprocessen enligt lagen om sektorsövergripande samservice, kostnaderna för verksamhetsmodellen och ordnandet av servicen överförs från kommunen till välfärdsområdet. 

Arbetslivs- och jämställdhetsutskottet anser att de föreslagna ändringarna är motiverade. Utskottet betonar betydelsen av samarbete mellan välfärdsområdena och kommunerna inom den sektorsövergripande samservicen. I samband med genomförandet är det viktigt att undvika överlappningar och se till att kundernas möjligheter att få tjänster enligt sina behov inte minskar. 

DETALJMOTIVERING

2. Lagen om ändring av lagen om främjande av integration

10 kap. Särskilda bestämmelser

82 §. Ändringssökande.

Justitieministeriet föreslog under utskottsbehandlingen en precisering av ordalydelsen i 1 mom. Utskottet anser att en precisering av ordalydelsen är motiverad och föreslår att 1 mom. får följande lydelse: ”Vid sökande av ändring i förvaltningsdomstol tillämpas lagen om rättegång i förvaltningsärenden (808/2019), om inte något annat föreskrivs någon annanstans i lag.” 

85 §. Stödjande av återflyttning (Ny).

I propositionen föreslås det att 47 § ändras så att inte bara kommunen utan också välfärdsområdet ersätts för kostnaderna för stödjande av återflyttning enligt 85 §. Bakgrunden till ändringen är att det från och med 2023 är välfärdsområdet som ansvarar för beviljande av förebyggande och kompletterande utkomststöd, och återflyttningsbidrag har betalats i samband med det. Från och med 2023 uppstår kostnaderna således hos välfärdsområdet och ersättningen ska därför kunna betalas till välfärdsområdet. Kommunen kan dock på det sätt som anges i 47 § ännu under 2023 och 2024 ansöka om ersättning för de kostnader som den orsakats före utgången av 2022. 

I fråga om 85 § saknas denna ändring i propositionen, vilket har uppmärksammats under den fortsatta beredningen. Utskottet föreslår att 85 § ändras så att välfärdsområdet blir stödjande part vid återflyttning. Dessutom föreslår utskottet att sista meningen i 3 mom. om behörig domstol stryks som onödig, eftersom de allmänna bestämmelserna om domstolarnas behörighet inte behöver upprepas i en speciallag. 

4. Lagen om ändring av 3 kap. 7 § i lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice (Ny)

3 kap. Arbetsförmedling

7 §. Situationer där jobbsökningsskyldighet inte åläggs.

Utskottet föreslår som nytt lagförslag 4 en lag om ändring av 3 kap. 7 § 1 mom. 1 punkten i lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice. Utskottet föreslår en motsvarande ändring som i lagförslagen i propositionen, det vill säga att kommunen ersätts med välfärdsområdet i bestämmelsen. 

FÖRSLAG TILL BESLUT

Arbetslivs- och jämställdhetsutskottets förslag till beslut:

Riksdagen godkänner lagförslag 1 och 3 i proposition RP 84/2022 rd utan ändringar. Riksdagen godkänner lagförslag 2 i proposition RP 84/2022 rd med ändringar. (Utskottets ändringsförslag) Riksdagen godkänner ett nytt lagförslag 4. (Utskottets nya lagförslag) 

Utskottets ändringsförslag

1. Lag om ändring av lagen om sektorsövergripande samservice av gäller främjande av sysselsättning 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i lagen om sektorsövergripande samservice som främjar sysselsättningen (1369/2014) 
1 § 1 mom., 2 §, 3 §, 4 § 1 och 2 mom., 5 § 3 mom., 6 §, 7 § 1 och 2 mom., 8 §, 9 § 1 mom., 9 a § 2 och 4 mom., 9 b § 1 och 3 mom., 10 § och 11 § 2 mom., sådana de lyder, 4 § 1 och 2 mom. och 5 § 3 mom. i lag 1383/2021 samt 9 § 1 mom., 9 a § 2 och 4 mom. och 9 b § 1 och 3 mom. i lag 339/2022, och 
fogas till lagen en ny 11 a § som följer: 
1 § 
Sektorsövergripande samservice som främjar sysselsättningen 
Med sektorsövergripande samservice som främjar sysselsättningen avses en modell för samverkan där arbets- och näringsbyrån, välfärdsområdet och Folkpensionsanstalten tillsammans bedömer arbetslösas behov av service, planerar service som i sin helhet är relevant med avseende på sysselsättningen av arbetslösa och svarar för att sysselsättningsprocessen fortskrider och följs upp på det sätt som föreskrivs i denna lag. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
2 § 
Hänvisning till sektorsövergripande samservice 
En arbetslös person har behov av sektorsövergripande samservice om det för att främja sysselsättningen av honom eller henne krävs samordning av den service och de tjänster som avses i 1 § 2 mom. och som arbets- och näringsbyrån, välfärdsområdet och Folkpensionsanstalten är skyldiga att ordna. 
Arbets- och näringsbyrån, välfärdsområdet eller Folkpensionsanstalten ska bedöma om en arbetslös har behov av sektorsövergripande samservice, om han eller hon 
1) har fått arbetsmarknadsstöd i minst 300 dagar på grundval av arbetslöshet, 
2) har fyllt 25 år, är arbetslös enligt 1 kap. 3 § 1 mom. 3 punkten i lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice (916/2012) och arbetslösheten har pågått i tolv månader utan avbrott, eller 
3) är under 25 år, är arbetslös enligt 1 kap. 3 § 1 mom. 3 punkten i lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice och arbetslösheten har pågått i sex månader utan avbrott. 
Arbets- och näringsbyrån, välfärdsområdet eller Folkpensionsanstalten ska hänvisa en arbetslös som uppfyller förutsättningarna i 2 mom. och som har behov av sektorsövergripande samservice till sektorsövergripande samservice. 
Trots sekretessbestämmelserna och andra begränsningar i rätten att få information har Folkpensionsanstalten rätt att till arbets- och näringsbyrån och den myndighet som står för välfärdsområdets socialvård lämna ut uppgifter om de dagar som en arbetslös som avses i 2 mom. 1 punkten har fått arbetsmarknadsstöd, när uppgifterna behövs för att bedöma behovet av sektorsövergripande samservice. 
3 § 
Utredningsperiod 
Arbets- och näringsbyrån, välfärdsområdet, Folkpensionsanstalten och den arbetslöse ska tillsammans bedöma den arbetslöses behov av service inom tre månader efter att sektorsövergripande samservice har inletts (utredningsperiod). 
Under utredningsperioden ska arbets- och näringsbyrån, välfärdsområdet och Folkpensionsanstalten tillsammans med den arbetslöse utreda hans eller hennes yrkeskompetens samt hans eller hennes sociala situation, hälsotillstånd och arbets- och funktionsförmåga när de inverkar på sysselsättningen. I utredningsperioden ska det ingå vägledning i syfte att motivera den arbetslöse och göra honom eller henne delaktig i service som är relevant för sysselsättningen. 
4 § 
Hur en sektorsövergripande sysselsättningsplan utarbetas, följs upp och revideras 
Under utredningsperioden ska arbets- och näringsbyrån, välfärdsområdet och den arbetslöse tillsammans utarbeta en sektorsövergripande sysselsättningsplan, där de avtalar om arbetskraftsservice, socialservice, hälso- och sjukvårdstjänster samt rehabiliteringstjänster som tillgodoser den arbetslöses behov av service och kommer överens om hur servicen och tjänsterna ska följas upp. Vid behov kan en sektorsövergripande sysselsättningsplan dessutom inbegripa andra tjänster som stärker den arbetssökandes kompetens, arbetsmarknadsfärdigheter och arbets- och funktionsförmåga samt åtgärder avseende jobbsökningen. I sysselsättningsplanen ska ingå en sådan jobbsökningsskyldighet som avses i 3 kap. i lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice, om inte något annat följer av kapitlets 7 §. 
Arbets- och näringsbyrån och välfärdsområdet ska följa upp hur sysselsättningsplanen genomförs. Arbets- och näringsbyrån ska se till att sysselsättningsplanen revideras på det sätt som den arbetslöses behov av service kräver, dock minst var tredje månad, och när den arbetslöse särskilt begär det, förutsatt att det inte med hänsyn till den arbetslöses situation är uppenbart onödigt att revidera planen. Välfärdsområdet deltar i revideringen av sysselsättningsplanen på det sätt som den arbetssökandes behov av service kräver. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
5 § 
Skyldigheter i samband med en sektorsövergripande sysselsättningsplan 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Arbets- och näringsbyrån och välfärdsområdet är skyldiga att upplysa den arbetslöse om hans eller hennes skyldigheter enligt 1 mom. 
6 § 
När sektorsövergripande samservice avslutas 
Sektorsövergripande samservice som främjar sysselsättningen avslutas när arbets- och näringsbyrån, välfärdsområdet och Folkpensionsanstalten gemensamt bedömer att den arbetslöse inte längre behöver sektorsövergripande samservice. 
7 § 
Hur sektorsövergripande samservice ordnas samt styrs nationellt 
Inom verksamhetsområdet för varje arbets- och näringsbyrå ska det för ordnande av sektorsövergripande samservice finnas ett behövligt antal ledningsgrupper för sektorsövergripande samservice. Arbets- och näringsbyrån tillsätter en ledningsgrupp efter att ha förhandlat med välfärdsområdena och kommunerna inom sitt verksamhetsområde samt Folkpensionsanstalten. Kommunerna inom en arbets- och näringsbyrås verksamhetsområde ska utse personer som leder ordnandet av den sektorsövergripande samservicen inom de ramar som ledningsgruppen anger. Arbets- och näringsministeriet tillsätter en styrgrupp som ska styra den sektorsövergripande samservicen i hela landet. 
För tillhandahållande av sektorsövergripande samservice som främjar sysselsättningen ska arbets- och näringsbyrån, välfärdsområdena inom dess verksamhetsområde och Folkpensionsanstalten inom det område som består av de kommuner som hör till respektive ledningsgrupp för sektorsövergripande samservice ha minst ett gemensamt verksamhetsställe. Arbets- och näringsbyrån, välfärdsområdet och Folkpensionsanstalten ska avsätta tillräckligt många anställda för den sektorsövergripande samservicen i förhållande till antalet personer som behöver servicen. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
8 § 
Hur kostnaderna för sektorsövergripande samservice fördelas 
Arbets- och näringsbyrån, välfärdsområdet och Folkpensionsanstalten ska svara för lönekostnader och andra personalkostnader för egna anställda som deltar i sektorsövergripande samservice. 
Kostnaderna för lokaler, anordningar och telekommunikation för det gemensamma verksamhetsstället för sektorsövergripande samservice samt övriga kostnader för den sektorsövergripande samservicen och utvecklandet av den ska fördelas mellan arbets- och näringsbyrån och välfärdsområdena inom dess verksamhetsområde i förhållande till hur många anställda som deltar i sektorsövergripande samservice på de gemensamma verksamhetsställena. Folkpensionsanstalten deltar i kostnaderna på det sätt som överenskommits i avtal med arbets- och näringsbyrån och välfärdsområdena inom dess verksamhetsområde. 
9 § 
Uppgifter om arbetslösa och uppgifternas användningsändamål 
Arbets- och näringsbyrån, välfärdsområdet och Folkpensionsanstalten får behandla uppgifter om arbetslösa personer för att utföra uppgifter enligt denna lag. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
9 a § 
Kundinformationsmaterial och kundinformationssystem för sektorsövergripande samservice 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Arbets- och näringsbyrån, välfärdsområdet och Folkpensionsanstalten ska föra in de i 9 § avsedda uppgifterna i kundinformationsmaterialet med hjälp av kundinformationssystemet för sektorsövergripande samservice. Uppgifter om arbetslösa får registreras i informationssystemet efter att den sektorsövergripande samservicen har inletts. Närings-, trafik- och miljöcentralernas samt arbets- och näringsbyråernas utvecklings- och förvaltningscenter ska radera alla uppgifter om den arbetslösa när fyra år har förflutit från den dag då den sektorsövergripande samservicen upphörde. En uppgift behöver dock inte raderas, om den behövs för skötseln av ett uppdrag som baserar sig på bestämmelser eller ett ärende som fortfarande är anhängigt.  
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Användningen av kundinformationssystemet kräver personliga användarrättigheter. Närings-, trafik- och miljöcentralernas samt arbets- och näringsbyråernas utvecklings- och förvaltningscenter kan bevilja användarrättigheter på ansökan av arbets- och näringsbyrån, välfärdsområdet eller Folkpensionsanstalten. Användarrättigheter kan beviljas en person som är anställd hos arbets- och näringsbyrån, välfärdsområdet eller Folkpensionsanstalten och som sköter uppgifter som avses i denna lag. 
9 b § 
Personuppgiftsansvariga 
Närings-, trafik- och miljöcentralernas samt arbets- och näringsbyråernas utvecklings- och förvaltningscenter, arbets- och näringsbyråerna, välfärdsområdena och Folkpensionsanstalten är gemensamt personuppgiftsansvariga för de uppgifter som avses i 9 §.  
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Arbets- och näringsbyråerna, välfärdsområdena och Folkpensionsanstalten svarar för den personuppgiftsansvariges andra än i 2 mom. avsedda skyldigheter enligt den allmänna dataskyddsförordningen i fråga om de uppgifter som de har registrerat i kundinformationsmaterialet.  
10 § 
Registrering av uppgifter om arbetslösa i register hos myndigheter som deltar i sektorsövergripande samservice 
Arbets- och näringsbyrån, välfärdsområdet och Folkpensionsanstalten ska i sina register registrera uppgifter om den offentliga arbetskraftsservice, den socialservice samt de hälso- och sjukvårdstjänster och rehabiliteringstjänster som en kund har fått medan sektorsövergripande samservice har fortgått och om förmåner relaterade till servicen och tjänsterna på det sätt som anges i de lagar som gäller den servicen samt de tjänsterna och förmånerna. 
Arbets- och näringsbyrån, välfärdsområdet och Folkpensionsanstalten får registrera de uppgifter som avses i 9 § 2 mom. i sina register, till den del de behövs för att myndigheterna ska kunna tillhandahålla arbetslösa den service och de tjänster som de är skyldiga att ordna. 
11 § 
Rätt att få sekretessbelagda uppgifter för sektorsövergripande samservice 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Oberoende av den arbetslöses samtycke har arbets- och näringsbyrån, välfärdsområdet och Folkpensionsanstalten trots sekretessbestämmelserna och andra begränsningar i rätten att få information rätt att av varandra få och för att utföra uppgifter enligt denna lag använda de uppgifter om den arbetslöse som avses i 9 § 2 mom. och som är nödvändiga för att de för den arbetslöse ska kunna ordna sektorsövergripande samservice som främjar sysselsättningen. 
11 a § 
Tillämpning av lagen på Helsingfors stad 
Det som i denna lag föreskrivs om välfärdsområdet tillämpas också på Helsingfors stad. 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20 . 
 Slut på lagförslaget 

2. Lag om ändring av lagen om främjande av integration 

I enlighet med riksdagens beslut 
upphävs i lagen om främjande av integration (1386/2010) 87 § 4 mom., 
ändras 2, 6, 10 och 13–15 §, 17 § 1 och 2 mom., 18, 28, 31, 41 och 43 §, rubriken för 44 § och 1–3 mom., 46–49, 51–55 och 56 §, 82 § 1 mom.Utskottet föreslår en ändring  samt 85 Slut på ändringsförslaget och 87 a § sådana de lyder, 10 § delvis ändrad i lagarna 919/2012 och 1382/2021, 13 och 18 § delvis ändrade i lag 919/2012, 14 § delvis ändrad i lag 1382/2021, rubriken för 44 § samt 2 och 3 mom. och 55 § i lag 906/2014, 44 § 1 mom. och 55 § i lag 1134/2014, 46 § i lag 1376/2014, 49 § delvis ändrad i lag 564/2020, 51 § delvis ändrad i lag 1376/2014, 54 § i lagarna 1134/2014 och 320/2016, 82 § 1 mom. i lag 1015/2015 samt 87 a § i lag 1110/2016, och 
fogas till lagen nya 45 a, 47 a, 87 b–87 g, 88 a, 90 a och 90 b § som följer: 
2 § 
Tillämpningsområde 
Denna lag tillämpas på den som har ett giltigt uppehållstillstånd i Finland enligt utlänningslagen (301/2004). Lagen tillämpas även på den vars uppehållsrätt har registrerats eller för vilken har beviljats ett uppehållskort i enlighet med utlänningslagen. 
Bestämmelserna i 5 kap. i denna lag om anvisande till kommuner och bestämmelserna i 45, 45 a, 46, 47, 47 a, 48 och 49 § om ersättning för kostnader tillämpas på den som 
1) får internationellt skydd enligt utlänningslagen, 
2) efter att ha ansökt om internationellt skydd har beviljats uppehållstillstånd enligt 51, 52 eller 89 § i utlänningslagen, 
3) på grundval av 93 § i utlänningslagen har tagits till Finland på särskilda humanitära grunder eller för uppfyllande av internationella förpliktelser, och 
4) har beviljats kontinuerligt uppehållstillstånd enligt 51 a § 2 mom. eller 54 § 5 mom. i utlänningslagen. 
Bestämmelserna i 5 kap. samt 45, 45 a, 46, 47, 47 a, 48 och 49 § i denna lag tillämpas dessutom på en familjemedlem eller någon annan anhörig till den som avses i 2 mom., om familjebandet har funnits redan innan den som avses i 2 mom. kom till Finland. 
6 § 
Ordnande av åtgärder som främjar integration 
Åtgärder och tjänster som främjar integration ordnas som en del av den kommunala basservicen, arbets- och näringsförvaltningens tjänster, de social- och hälsovårdstjänster som välfärdsområdet har organiseringsansvaret för samt i form av andra åtgärder som främjar integration. 
10 § 
Arrangemang för inledande kartläggning 
Arbets- och näringsbyrån ska inleda den inledande kartläggningen för en invandrare som är arbetslös arbetssökande enligt lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice (916/2012). Kommunen ska inleda den inledande kartläggningen för en invandrare som annat än tillfälligt får utkomststöd enligt lagen om utkomststöd (1412/1997). Arbets- och näringsbyrån eller kommunen kan inleda en inledande kartläggning även för en annan invandrare, om han eller hon begär det och anses vara i behov av det. Den inledande kartläggningen ska påbörjas inom två månader från det att klientrelationen inleddes eller begäran om inledande kartläggning lämnades. 
På arbets- och näringsbyråns eller kommunens begäran kan välfärdsområdet delta i en i 1 mom. avsedd inledande kartläggning, om främjandet av invandrarens integration förutsätter samordning av i 6 § avsedda tjänster som hör till arbets- och näringsbyråns, kommunens eller välfärdsområdets organiseringsansvar. 
Åtgärder som ingår i den inledande kartläggningen kan ordnas i stället för de kompletterande samtal om jobbsökning som avses i 2 kap. 6 § 1 mom. 1 punkten i lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice. Den arbets- och näringsbyrå eller kommun som har ordnat den inledande kartläggningen ska vid behov hänvisa invandraren till tjänster som ordnas av någon annan myndighet eller anordnare av tjänster. Hänvisande ska ske i samarbete med den som anordnar tjänsterna. 
Utifrån den inledande kartläggningen bedömer arbets- och näringsbyrån eller kommunen om invandraren behöver en sådan integrationsplan som avses i 11 §. Vid bedömningen av behovet av integrationsplan ska uppmärksamhet fästas vid om invandraren behöver integrationsutbildning, frivilliga studier eller andra åtgärder som avses i detta kapitel till stöd för sin integration. 
13 § 
Utarbetande av integrationsplan 
Kommunen och arbets- och näringsbyrån gör upp en integrationsplan tillsammans med invandraren. Av grundad anledning får kommunen och invandraren eller arbets- och näringsbyrån och invandraren dock göra upp planen sinsemellan. 
På arbets- och näringsbyråns eller kommunens begäran kan välfärdsområdet delta i utarbetandet av en i 1 mom. avsedd integrationsplan, om främjandet av invandrarens integration förutsätter samordning av i 6 § avsedda tjänster som hör till arbets- och näringsbyråns eller kommunens och välfärdsområdets organiseringsansvar. 
Kommunen eller arbets- och näringsbyrån inleder utifrån den inledande kartläggningen utarbetandet av integrationsplanen inom två veckor från det att den inledande kartläggningen har gjorts. 
I arbetet med integrationsplanen tas hänsyn till invandrarens egna integrationsfrämjande mål. Integrationsplanen och andra relevanta planer som utarbetats för invandraren ska samordnas. Åtgärder enligt integrationsplanen genomförs vid behov genom sektorsövergripande samarbete. 
På en integrationsplan som arbets- och näringsbyrån är med om att utarbeta tillämpas dessutom 2 kap. 12 § i lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice. 
14 § 
Uppgifter för den myndighet som utarbetar integrationsplanen 
Arbets- och näringsbyrån ska i integrationsplanen tillsammans med invandraren komma överens om utbildning, jobbsökning och dess mål samt om åtgärder och tjänster som stöder jobbsökningen och främjar sysselsättningen. I integrationsplanen ska ingå en sådan jobbsökningsskyldighet som avses i 3 kap. i lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice, om inte något annat följer av kapitlets 7 §. 
Kommunen ska i integrationsplanen tillsammans med invandraren komma överens om kommunala tjänster eller andra åtgärder som främjar integration och sysselsättning, om invandraren på grund av hälsotillstånd, ålder eller familjeskäl eller av jämförbara orsaker inte kan delta i arbetskraftspolitiska åtgärder som stöder integrationen. 
Om integrationsplanen utarbetas genom sektorsövergripande samarbete på det sätt som avses i 13 § 2 mom., ska det utöver de frågor som avses i 1 och 2 mom. i denna paragraf avtalas med invandraren om integrationsfrämjande tjänster som hör till välfärdsområdets organiseringsansvar. 
Invandraren ska anvisas att söka sig till en utbildning som motsvarar hans eller hennes individuella behov eller till någon annan integrations- och sysselsättningsfrämjande åtgärd inom en månad från det att integrationsplanen utarbetades. 
15 § 
Integrationsplaner för minderåriga 
Kommunen utarbetar tillsammans med en minderårig invandrare en integrationsplan, om det på grund av den minderårigas individuella omständigheter finns behov av en sådan. För minderåriga som anländer utan vårdnadshavare och som fått uppehållstillstånd utarbetas alltid en integrationsplan i samråd med välfärdsområdet. 
När behovet av plan bedöms och planen utarbetas ska den minderårigas önskemål och åsikter utredas och beaktas enligt vad som föreskrivs i 4 §. Planen samordnas med integrationsplanen för familjen och andra relevanta planer som utarbetas för den minderåriga. 
Integrationsplanen utarbetas tillsammans med barnet eller den unga personen och dennas vårdnadshavare eller i 56 § avsedda företrädare. Närmare bestämmelser om förande av minderårigas talan finns i förvaltningslagen. 
17 § 
Skyldigheter som följer av integrationsplanen och utarbetandet av den 
Den kommun, den arbets- och näringsbyrå eller det välfärdsområde som tillsammans med invandraren utarbetar en integrationsplan ska skriftligen, och på invandrarens begäran muntligen, redogöra för vilka rättigheter och skyldigheter som följer av planen och de anknytande åtgärderna. Redogörelsen ska ges så att invandraren förstår vilka rättigheter och skyldigheter han eller hon har. 
Den kommun, den arbets- och näringsbyrå eller det välfärdsområde som utarbetat integrationsplanen ska aktivt tillhandahålla invandraren de åtgärder och tjänster som ingår i invandrarens integrationsplan inom ramen för anvisade anslag. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
18 § 
Uppföljning och översyn av integrationsplanen 
Kommunen och arbets- och näringsbyrån, och i de situationer som avses i 13 § 2 mom. också välfärdsområdet, ska följa genomförandet av integrationsplanen. 
Kommunen ska se över integrationsplanen enligt invandrarens behov av tjänster eller minst en gång i året. Arbets- och näringsbyrån ska se över integrationsplanen på det sätt som föreskrivs i lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice. Planen kan även ses över om parterna begär detta särskilt. Välfärdsområdet kan delta i översynen av planen, om främjandet av invandrarens integration förutsätter samordning av i 6 § avsedda tjänster som hör till välfärdsområdets organiseringsansvar. 
28 § 
Familjegrupphem och andra bostadsenheter 
Välfärdsområdet kan inrätta ett familjegrupphem eller någon annan bostadsenhet för barn och unga personer. Välfärdsområdet avtalar med närings-, trafik- och miljöcentralen om inrättande av ett familjegrupphem eller någon annan bostadsenhet. Välfärdsområdet ska höra kommunen innan ett familjegrupphem eller någon annan bostadsenhet inrättas. Välfärdsområdet avtalar med kommunen samt med närings-, trafik- och miljöcentralen om placering av barn och unga vid dessa enheter samt om anordnande av integrationsfrämjande tjänster. 
På lokalerna och uppväxtförhållandena i familjegrupphem eller andra bostadsenheter, antalet barn och unga personer som vårdas tillsammans och personalen tillämpas 58–60 § i barnskyddslagen. 
På omhändertagande av ämnen och föremål och inspektion av rum som en invånare förfogar över i ett familjegrupphem eller en annan bostadsenhet tillämpas vad som föreskrivs i 60–62 § och 63 § 1–3 mom. i lagen om mottagande av personer som söker internationellt skydd. En kopia av protokollet över omhändertagandet av ämnen och föremål och inspektionen av rum som en invånare förfogar över ska lämnas till välfärdsområdet och den närings-, trafik- och miljöcentral som övervakar verksamheten. 
31 § 
Sektorsövergripande samarbete på lokal nivå 
De lokala myndigheterna ska utveckla integrationen som ett sektorsövergripande samarbete. I samarbetet deltar kommunen, arbets- och näringsbyrån, välfärdsområdet, Folkpensionsanstalten och polisen samt organisationer, föreningar och sammanslutningar som anordnar integrationsfrämjande åtgärder och tjänster. 
Kommunen eller flera kommuner tillsammans kan i samarbete med lokala arbetsmarknads-, företagar- och frivilligorganisationer tillsätta en delegation på lokal nivå för utvecklande av planeringen och genomförandet av integrationen samt främjande av etniska relationer. 
Kommunen, arbets- och näringsbyrån och välfärdsområdet svarar tillsammans för anordnandet av integrationsfrämjande och stödjande åtgärder och tjänster, anvisandet till dessa samt uppföljningen av dessa. De kan dessutom göra upp lokala eller regionala samarbetsavtal om anordnandet av åtgärder och tjänster inom sitt område. 
41 § 
Avtal om anvisande till kommuner och främjande av integration 
En kommun kan med närings-, trafik- och miljöcentralen ingå avtal om anvisande av sådana personer som avses i 2 § 2 och 3 mom. till kommuner och främjande av integration. 
Avtalet är flerårigt och ses över årligen. 
Kommunen ska höra välfärdsområdet innan ett avtal utarbetas eller ses över. 
43 § 
Anvisande till kommuner 
Närings-, trafik- och miljöcentralen ska anvisa en person som avses i 2 § 2 eller 3 mom. till den kommun med vilken avtal enligt 41 § har ingåtts. 
Före anvisandet till kommunen ska närings-, trafik- och miljöcentralen avtala med kommunen om anvisning till kommunen. Kommunen ska höra välfärdsområdet före anvisandet till kommunen, om personen har ett uppenbart behov av social- och hälsovårdstjänster. 
44 § 
Statens ersättning till kommunen eller välfärdsområdet 
Närings-, trafik- och miljöcentralernas samt arbets- och näringsbyråernas utvecklings- och förvaltningscenter (utvecklings- och förvaltningscentret) ersätter inom ramen för statsbudgeten kommunen och välfärdsområdet för kostnaderna för anordnandet av de åtgärder som avses i denna lag enligt vad som föreskrivs i detta kapitel. 
Kostnaderna ersätts enligt en kalkylerad grund eller enligt de faktiska kostnaderna. 
Ersättning betalas från det att den första hemkommunen registrerades i befolkningsdatasystemet för den person vars boende i kommunen eller vars erhållande av tjänster från välfärdsområdet är grunden för att ersättning betalas. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
45 a § 
Kalkylerad ersättning till välfärdsområdet 
I fråga om en person som avses i 2 § 2 eller 3 mom. betalas till välfärdsområdet av statens medel en kalkylerad ersättning för ordnande av social- och hälsovårdstjänster som främjar integration. 
Ersättning betalas för tre år räknat från den tidpunkt som avses i 44 § 3 eller 4 mom. I fråga om en person som har tagits till Finland inom den flyktingkvot som avses i 90 § i utlänningslagen betalas kalkylerad ersättning dock för fyra år. 
46 § 
Ersättning för kommunens eller välfärdsområdets utkomststöd 
Kommunen eller välfärdsområdet ersätts för de kostnader som under en period om högst tre år orsakats av betalning av utkomststöd enligt lagen om utkomststöd eller landskapslagen om tillämpning i landskapet Åland av lagen om utkomststöd (Ålands författningssamling 1998:66) till en person som avses i 2 § 2 och 3 mom. 
47 § 
Ersättning för återflyttningsbidrag 
Kommunen och välfärdsområdet ersätts för kostnaderna för stödjande av återflyttning som avses i 85 §. 
47 a § 
Ersättning för beredskap för mottagande 
Kommunen kan ersättas för de kostnader som under en period om högst fyra månader före ankomsten till Finland eller flyttningen till kommunen orsakats av beredskap för mottagande av en person som tas till Finland inom den flyktingkvot som avses i 90 § i utlänningslagen. Av grundad anledning kan kostnaderna ersättas för högst åtta månader. 
En förutsättning för betalning av ersättningar till kommunen är dessutom att närings-, trafik- och miljöcentralen har fattat ett beslut om ersättningen. 
48 § 
Ersättning för ordnande av tolkning 
Kommunen och välfärdsområdet ersätts för kostnaderna för tolkning som kommunen eller välfärdsområdet ordnat för en person som avses i 2 § 2 eller 3 mom. 
49 § 
Ersättning för specialkostnader 
Kommunen och välfärdsområdet ersätts i fråga om en person som avses i 2 § 2 eller 3 mom. för 
1) kostnader som kommunen eller välfärdsområdet orsakas av placeringen av en minderårig utan vårdnadshavare i ett familjegrupphem eller någon annan bostadsenhet enligt 28 § och för familjevård, stödtjänster för boende, socialvårdstjänster och andra stödtjänster till dess att den unga personen fyller 25 år, 
2) betydande kostnader som kommunen eller välfärdsområdet orsakas av att ordna långvarig social- och hälsovård på grund av skada eller sjukdom, om personen har varit i behov av omsorg eller vård när han eller hon anlände till Finland, 
3) av särskilda skäl för övriga kostnader som kommunen eller välfärdsområdet orsakats. 
En förutsättning för ersättning är dessutom att närings-, trafik- och miljöcentralen har fattat ett beslut om ersättningen. 
Kostnader som avses i denna paragraf ersätts för högst tio år från det att den första hemkommunen registrerats. 
51 § 
Ersättning för kostnader för personer som kommer från det forna Sovjetunionens territorium 
Kommunen eller välfärdsområdet ersätts i fråga om personer som kommer från det forna Sovjetunionens territorium och fått uppehållstillstånd med stöd av 48 § eller 49 § 1 mom. 1 punkten i utlänningslagen för: 
1) kostnaderna för utkomststöd enligt lagen om utkomststöd för högst sex månader, 
2) betydande kostnader som kommunen eller välfärdsområdet orsakas av att ordna långvarig social- och hälsovård till följd av en skada eller sjukdom för högst fem år. 
Om en kommun eller ett välfärdsområde ordnar försörjningen för en person av den anledningen att personen på grund av sin ställning vid invandringen inte kan få pension eller någon annan socialskyddsförmån, kan kommunens eller välfärdsområdets kostnader för detta ersättas för högst fem år. 
52 § 
Ersättning för kostnaderna för personer som deltagit som frivilliga i krigen 
Närings-, trafik- och miljöcentralen och kommunen eller närings-, trafik- och miljöcentralen och välfärdsområdet kan avtala om ersättning för kostnaderna för ankomstgranskning av hälsotillståndet samt för boende, tryggande av försörjningen och ordnande av social- och hälsovård i fråga om personer från det forna Sovjetunionens territorium vilka deltog som frivilliga i Finlands krig åren 1939–1945, samt deras makar. 
Kostnaderna ersätts för hela den tid som de personer som avses i 1 mom. är bosatta i Finland. 
53 § 
Ersättning för kostnader för tjänster och stödåtgärder till offer för människohandel 
En kommun eller ett välfärdsområde ersätts för kostnader som orsakas av hälso- och socialvårdstjänster som ordnas på grund av specialbehov till följd av en persons ställning som offer för människohandel enligt 4 kap. i lagen om mottagande av personer som söker internationellt skydd och om identifiering av och hjälp till offer för människohandel, tolkning, skyddet av personens säkerhet och andra åtgärder och tjänster som ordnas på grund av specialbehov i anslutning till personens ställning som offer. 
Närings-, trafik- och miljöcentralen ska begära ett utlåtande av föreståndaren för en förläggning som sörjer för hjälpen till offer för människohandel om huruvida de kostnader för vilka ersättning söks härrör från tillhandahållandet av åtgärder och tjänster på grund av personens ställning som offer för människohandel. 
54 § 
Utbetalning av ersättning 
Kommunen eller välfärdsområdet ska ansöka om sådan ersättning som avses i detta kapitel genom en ansökan hos utvecklings- och förvaltningscentret inom två år från det att det kalenderår gått ut under vilket den verksamhet för vilken ersättning söks har ägt rum. 
Den kalkylerade ersättningen till kommunen som avses i 45 § och den kalkylerade ersättningen till välfärdsområdet som avses i 45 a § kan betalas utan särskilt beslut. 
55 § 
Skyldighet att betala tillbaka ersättning 
Utvecklings- och förvaltningscentret kan bestämma att kommunen eller välfärdsområdet helt eller delvis ska betala tillbaka den ersättning som staten betalat, om felaktiga eller vilseledande uppgifter har getts för betalningen av ersättning, eller om det i övrigt framgår att ersättningen har betalats utan grund. 
På det belopp som betalas tillbaka ska en dröjsmålsränta betalas enligt den räntesats som bestäms i enlighet med 4 § 1 mom. i räntelagen (633/1982). 
Utvecklings- och förvaltningscentret ska besluta om återbetalning av en ersättning som utan grund betalats till en kommun eller ett välfärdsområde senast det femte kalenderåret efter utgången av det verksamhetsår för vilket ersättningen betalats. 
56 § 
Förordnande av företrädare 
För ett barn som fått uppehållstillstånd inom flyktingkvoten och för ett barn som fallit offer för människohandel och har uppehållstillstånd ska utan dröjsmål utses en företrädare, om barnet vistas i Finland utan vårdnadshavare eller någon annan laglig företrädare. Företrädare kan även utses för ett annat barn som fått uppehållstillstånd och som vistas i Finland utan vårdnadshavare eller någon annan laglig företrädare. 
Ansökan om förordnande av företrädare görs av det välfärdsområde inom vars område barnets hemkommun ligger. Innan ansökan görs ska barnet höras och barnets bästa beaktas på det sätt som föreskrivs i 4 §. 
I övrigt tillämpas på förordnande av företrädare vad som föreskrivs i 39 § 3 mom. i lagen om mottagande av personer som söker internationellt skydd. På tingsrättens anmälningsskyldighet tillämpas vad som föreskrivs i 44 § i nämnda lag. 
10 kap. 
Särskilda bestämmelser 
82 § 
Ändringssökande 
Utskottet föreslår en ändring Vid sökande av ändring i förvaltningsdomstol tillämpas Slut på ändringsförslaget lagen om rättegång i förvaltningsärenden (808/2019), om inte något annat föreskrivs någon annanstans i lag. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Utskottet föreslår en ändring 85 § (Ny) Slut på ändringsförslaget 
Stödjande av återflyttning 
Utskottet föreslår en ändring Välfärdsområdet Slut på ändringsförslaget kan ersätta en person som avses i 2 § 2 och 3 mom. och som frivilligt i annat än tillfälligt syfte återvänder till sitt hem- eller utreseland för skäliga rese- och flyttkostnader. Utskottet föreslår en ändring Det Slut på ändringsförslaget kan dessutom betala ett återflyttningsbidrag som motsvarar utkomststödets grunddel till en person under högst två månader och till en familj under högst fyra månader. 
Ersättning för rese- och flyttkostnader samt återflyttningsbidrag beviljas på ansökan av Utskottet föreslår en ändring det välfärdsområde inom vars område Slut på ändringsförslaget en person som avses i 1 mom. är bosatt. 
Ersättningar för rese- och flyttkostnader samt återflyttningsbidrag får återkrävas av Utskottet föreslår en ändring det välfärdsområde Slut på ändringsförslaget som beviljat dem om det visar sig att ersättningen eller bidraget har betalats på felaktiga grunder eller utan grund.Utskottet föreslår en strykning  Ansökan om återkrav lämnas till den förvaltningsdomstol inom vars domkrets kommunen finns. Slut på strykningsförslaget 
87 a § 
Folkpensionsanstaltens skyldighet att överlåta uppgifter till kommunen 
Folkpensionsanstalten ska till personens hemkommun enligt lagen om hemkommun avgiftsfritt och trots sekretessbestämmelserna överlåta de uppgifter som är nödvändiga för inledandet av den inledande kartläggning som avses i 10 § 1 mom. om en invandrare på vilken denna lag tillämpas och som annat än tillfälligt får utkomststöd enligt lagen om utkomststöd. 
87 b § 
Rätt att få uppgifter i samband med inledande kartläggning eller integrationsplan som utarbetas i sektorsövergripande samarbete 
Kommunen, arbets- och näringsbyrån och välfärdsområdet har rätt att avgiftsfritt och trots sekretessbestämmelserna av varandra få de uppgifter om en invandrare för vilken en inledande kartläggning, integrationsplan eller integrationsplan för familjen utarbetas genom sektorsövergripande samarbete som är nödvändiga för skötseln av uppgifter som avses i 10 § 2 mom., 13 § 2 mom., 14 § 3 mom., 16 § 3 mom., 17 § 1 och 2 mom. samt 18 §. 
Välfärdsområdet har rätt att avgiftsfritt och trots sekretessbestämmelserna av Migrationsverket, Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, Folkpensionsanstalten eller en producent av åtgärder och tjänster som stödjer integrationen få de uppgifter om en invandrare för vilken en inledande kartläggning, integrationsplan eller integrationsplan för familjen utarbetas genom sektorsövergripande samarbete som är nödvändiga för skötseln av uppgifter som avses i 10 § 2 mom., 13 § 2 mom., 14 § 3 mom., 16 § 3 mom., 17 § 1 och 2 mom. samt 18 §. 
Kommunen och välfärdsområdet har rätt att avgiftsfritt och trots sekretessbestämmelserna av varandra få de uppgifter som är nödvändiga för skötseln av uppgifter som avses i 15 § 1 mom. om en invandrare för vilken en integrationsplan för minderårig utarbetas. 
Välfärdsområdet har rätt att avgiftsfritt och trots sekretessbestämmelserna av Migrationsverket, Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, Folkpensionsanstalten eller en företrädare som utsetts för en minderårig utan vårdnadshavare få de uppgifter som är nödvändiga för skötseln av uppgifter som avses i 15 § 1 mom. om en minderårig invandrare för vilken en integrationsplan för minderårig utarbetas. 
87 c § 
Överlåtande av uppgifter om minderåriga som anlänt utan vårdnadshavare 
Välfärdsområdet har rätt att avgiftsfritt och trots sekretessbestämmelserna av Migrationsverket, förläggningen, närings-, trafik- och miljöcentralen, kommunen, Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, Folkpensionsanstalten, företrädare som avses i 56 § samt en läroinrättning som avses i 2 kap. och någon annan tjänsteleverantör avgiftsfritt och trots sekretessbestämmelserna få nödvändiga uppgifter för utförande av de uppgifter som föreskrivs i 27 och 28 § som gäller barn och unga som invandrat som minderåriga utan vårdnadshavare. 
En företrädare som avses i 56 § har rätt att avgiftsfritt och trots sekretessbestämmelserna av välfärdsområdet få de uppgifter om ett barn eller en ung person som invandrat som minderårig utan vårdnadshavare som är nödvändiga för att sköta de uppgifter som föreskrivs i 57 §. 
Närings-, trafik- och miljöcentralen har rätt att avgiftsfritt och trots sekretessbestämmelserna av välfärdsområdet få de uppgifter om ett barn eller en ung person som invandrat som minderårig utan vårdnadshavare som är nödvändiga för att sköta de uppgifter som föreskrivs i 28, 43 och 49 §. 
Kommunen har rätt att avgiftsfritt och trots sekretessbestämmelserna av välfärdsområdet få de uppgifter om ett barn eller en ung person som invandrat som minderårig utan vårdnadshavare som är nödvändiga för att sköta de uppgifter som föreskrivs i 2 kap. och 43 §. 
87 d § 
Uppgifter om anvisande till kommuner 
Kommunen ska avgiftsfritt och trots sekretessbestämmelserna lämna välfärdsområdet de uppgifter som är nödvändiga för genomförandet av ett hörande som avses i 43 § 2 mom. om en person som avses i 2 § 2 eller 3 mom. 
87 e § 
Utlämnande av uppgifter från välfärdsområdet till kommunen 
Kommunen har rätt att avgiftsfritt och trots sekretessbestämmelserna av välfärdsområdet få de uppgifter som är nödvändiga för skötseln av uppgifter som avses i 54 § 1 mom. om en person som avses i 2 § 2 eller 3 mom. för vilken det producerats tjänster som under 2022 orsakat kommunen sådana kostnader för vilka kommunen kan ansöka om i 46, 47, 48, 49 eller 51–53 § avsedda ersättningar. 
87 f § 
Utlämnande av uppgifter i samband med välfärdsområdets ersättningar 
Välfärdsområdet har rätt att avgiftsfritt och trots sekretessbestämmelserna av Migrationsverket och Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata få de uppgifter som är nödvändiga för ansökan om ersättningar som avses i 46, 47, 48, 49, 51 eller 52 § om en person som avses i 2 § 2 eller 3 mom. Välfärdsområdet har rätt att av Migrationsverket och Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata avgiftsfritt och trots sekretessbestämmelserna få sådana uppgifter om ett offer för människohandel som avses i 53 § som är nödvändiga för ansökan om ersättning som avses i den paragrafen. 
Närings-, trafik- och miljöcentralen och välfärdsområdet har rätt att av avgiftsfritt och trots sekretessbestämmelserna av varandra få sådana uppgifter om en person som avses i 2 § 2 eller 3 mom., 52 § eller 53 § som är nödvändiga för skötseln av uppgifter som avses i 49 § 2 mom., 52 § 1 mom. eller 53 § 2 mom. 
Närings-, trafik- och miljöcentralernas och arbets- och näringsbyråernas utvecklings- och förvaltningscenter har rätt att av avgiftsfritt och trots sekretessbestämmelserna av välfärdsområdena få sådana uppgifter om en person som avses i 2 § 2 eller 3 mom. eller 51‒53 § som är nödvändiga för skötseln av uppgifter som avses i 54 § 1 mom. eller 55 §. 
Välfärdsområdet har rätt att avgiftsfritt och trots sekretessbestämmelserna av Migrationsverket och Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata få sådana uppgifter om en person som avses i 2 § 2 eller 3 mom. som är nödvändiga för översynen av ersättningar som avses i 45 a §. 
87 g § 
Utlämnande av uppgifter från Folkpensionsanstalten till välfärdsområdet 
Folkpensionsanstalten ska utan dröjsmål, avgiftsfritt och trots sekretessbestämmelserna för ordnandet av i 6 § avsedda social- och hälsovårdstjänster lämna välfärdsområdet uppgifter som en invandrare på vilken denna lag tillämpas och som annat än tillfälligt får utkomststöd enligt lagen om utkomststöd. 
88 a § 
Tillämpning av lagen på Helsingfors stad 
Det som i denna lag föreskrivs om välfärdsområdet tillämpas också på Helsingfors stad. 
90 a § 
Överförande av avtal till välfärdsområdet 
Om kommunen har upprätthållit eller ordnat verksamhet som avses i 27 eller 28 § den 31 december 2022, övergår uppgiften till välfärdsområdet den 1 januari 2023. Kommunen ska överföra de avtal som avses i 28 och 52 § som den ingått med närings-, trafik- och miljöcentralen och sådana i 49 § 2 mom. avsedda avtal som berör kostnader som avses i 49 § 1 mom. 1 eller 2 punkten samt de avtal som enligt avtalet gäller uppgiften till välfärdsområdet från och med den 1 januari 2023. 
Välfärdsområdet kan ansöka om ersättning med stöd av de avtal som avses i 49 eller 52 § för de kostnader som orsakas välfärdsområdet efter den 1 januari 2023. 
Kommunen kan också sedan denna lag trätt i kraft ansöka om ersättning för kostnader i fråga om avtal som övergått och som avses ovan i 2 mom. som orsakats kommunen senast den 31 december 2022. 
90 b § 
Ställningen för personal som stöder barn och unga personer som bor i landet utan vårdnadshavare 
Övergång av personal, som sköter uppgifter som gäller familjegrupphems verksamhet och andra uppgifter som gäller ordnande av stöd eller boende för barn eller unga som invandrat som minderåriga utan vårdnadshavare, från kommuner och samkommuner till välfärdsamorådet och till välfärdssammanslutningen anses som överlåtelse av rörelse. 
Som överlåtelse av rörelse betraktas också övergång av stöduppgifter och den personal som utför stöduppgifterna till de kommunala uppgifter som avses i 1 mom., om minst hälften av de faktiska uppgifter som en person som sköter en sådan uppgift utför är stöduppgifter till de uppgifter som avses i 1 mom. 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20 . 
 Slut på lagförslaget 

3. Lag om ändring av lagen om ett kommunförsök som gäller främjande av sysselsättningen 

I enlighet med riksdagens beslut 
fogas till lagen om ett kommunförsök som gäller främjande av sysselsättningen (1269/2020) den en ny 14 a § som följer: 
14 a § 
Behandling av kunduppgifter i sektorsövergripande samservice som främjar sysselsättningen 
På en kommun inom ett försöksområde tillämpas det som i 9, 9 a och 11 § i lagen om sektorsövergripande samservice som främjar sysselsättningen föreskrivs om arbets- och näringsbyrån. 
En kommun inom ett försöksområde är gemensamt personuppgiftsansvarig för i 9 b § i lagen om sektorsövergripande samservice som främjar sysselsättningen avsedda uppgifter i fråga om kunder som hör till de kundkategorier som avses i denna lag. En kommun inom ett försöksområde ansvarar i fråga om sina kunder för den personuppgiftsansvarigas skyldigheter enligt allmänna dataskyddsförordningen, med undantag för skyldigheter enligt 9 b § i lagen om sektorsövergripande samservice som främjar sysselsättningen. 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20 . 
 Slut på lagförslaget 

Utskottets nya lagförslag

Utskottet föreslår en ändring 4. Slut på ändringsförslaget Utskottet föreslår en ändring Lag Slut på ändringsförslaget Utskottet föreslår en ändring om ändring av 3 kap. 7 § i lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice Slut på ändringsförslaget 

Utskottet föreslår en ändring I enlighet med riksdagens beslut Slut på ändringsförslaget 
Utskottet föreslår en ändring ändras Slut på ändringsförslagetUtskottet föreslår en ändring  i lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice (916/2012) 3 kap. 7 § 1 mom. 1 punkten, sådan den lyder i lag 1379/2021, som följer:  Slut på ändringsförslaget 
3 kap. 
Arbetsförmedling 
7 § 
Situationer där jobbsökningsskyldighet inte åläggs 
Jobbsökningsskyldighet åläggs inte om 
1) arbets- och näringsbyrån, Utskottet föreslår en ändring välfärdsområdet Slut på ändringsförslaget eller Folkpensionsanstalten har konstaterat att den arbetssökande behöver sektorsövergripande samservice, och den arbetssökande har fyllt 25 år och varit arbetslös i 12 månader utan avbrott, eller den arbetssökande är under 25 år och har varit arbetslös i sex månader utan avbrott, 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Utskottet föreslår en ändring Denna lag träder i kraft den 20 . Slut på ändringsförslaget 
 Slut på lagförslaget 
Helsingfors 20.10.2022 

I den avgörande behandlingen deltog

ordförande 
Aino-Kaisa Pekonen vänst 
 
vice ordförande 
Katja Taimela sd 
 
medlem 
Kim Berg sd 
 
medlem 
Atte Kaleva saml 
 
medlem 
Niina Malm sd 
 
medlem 
Hanna-Leena Mattila cent 
 
medlem 
Jukka Mäkynen saf 
 
medlem 
Anders Norrback sv 
 
medlem 
Ilmari Nurminen sd 
 
medlem 
Arto Satonen saml 
 
medlem 
Ruut Sjöblom saml 
 
medlem 
Riikka Slunga-Poutsalo saf 
 
ersättare 
Mikko Lundén saf 
 
ersättare 
Jari Myllykoski vänst. 
 

Sekreterare var

plenarråd 
Miika Suves.