Senast publicerat 02-07-2025 19:39

Betänkande EkUB 18/2022 rd RP 104/2022 rd Ekonomiutskottet Regeringens proposition till Riksdagen med förslag till lag om vissa arrangemang för tryggande av försörjningsberedskapen inom finansbranschen och till lagar som har sambandmed den

INLEDNING

Remiss

Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om vissa arrangemang för tryggande av försörjningsberedskapen inom finansbranschen och till lagar som har samband med den (RP 104/2022 rd): Ärendet har remitterats till ekonomiutskottet för betänkande. 

Sakkunniga

Utskottet har hört 

  • lagstiftningsråd, enhetschef Jaakko Weuro 
    finansministeriet
  • lagstiftningsråd Antti Makkonen 
    finansministeriet
  • avdelningschef Samu Kurri 
    Finansinspektionen
  • byråchef Jussi Terho 
    Finlands Bank
  • enhetschef för administration och insättningsgaranti Saija Kuivalainen 
    Verket för finansiell stabilitet
  • specialsakkunnig Jussi Leskinen 
    Cybersäkerhetscentret
  • chef Nuutti Nikula 
    Försörjningsberedskapscentralen
  • Head of Country Management Office Finland Janne Lassila 
    Danske Bank A/S, Finland filial
  • Executive Management Advisor Martti Nikkinen 
    Nordea
  • Head of Transaction Banking Legal Leena Villman-Hurri 
    Nordea
  • direktör, betaltjänster Antti Karhu 
    OP Gruppen
  • ledande expert Mika Linna 
    Finanssiala ry
  • intressebevakningsdirektör Simo Hiilamo 
    Finsk Handel rf.

Skriftligt yttrande har lämnats av 

  • Finlands Dagligvaruhandel rf
  • TietoEVRY Abp.

Inget yttrande av 

  • Europeiska kompetenscentret för motverkande av hybridhot.

PROPOSITIONEN

I propositionen föreslås att det stiftas en ny lag om vissa arrangemang för tryggande av försörjningsberedskapen inom finansbranschen. I propositionen föreslås det dessutom att kreditinstitutslagen och lagen om förvaltningsavgift till Verket för finansiell stabilitet ändras. 

I propositionen föreslås att det inrättas ett kontosystem inom försörjningsberedskapen och ett reservsystem för betalningar mellan banker. Verket för finansiell stabilitet föreslås få i uppgift att upprätthålla kontosystemet inom försörjningsberedskapen. Kontosystemet inom försörjningsberedskapen tas vid behov i bruk genom statsrådets beslut vid allvarliga störningssituationer under normala förhållanden samt under undantagsförhållanden. Reservsystemet för betalningar mellan banker föreslås bli en uppgift som sköts av Finlands Bank. Systemet möjliggör i störningssituationer betalningsrörelse mellan banker, clearing av betalningar och avveckling. Syftet med ändringarna är att säkerställa kontinuiteten i de dagliga betalningarna i samhället vid allvarliga störningssituationer under normala förhållanden samt under undantagsförhållanden. 

I propositionen föreslås det att kreditinstitutslagen preciseras så att kreditinstituten ska ha en skyldighet att fortgående upprätthålla beredskap att vid behov använda kontosystemet inom försörjningsberedskapen och reservsystemet för betalningar mellan banker. Statsrådet föreslås få ett bemyndigande att genom förordning utfärda bestämmelser om grunderna för kreditinstitutens beredskapsplanering. 

Dessutom föreslås det med tanke på beredskapen för störningssituationer och hanteringen av sådana att finansministeriet kan tillsätta en samarbetsgrupp för hantering av störningssituationer på finansmarknaden. 

Det föreslås att lagen om förvaltningsavgift till Verket för finansiell stabilitet kompletteras för täckande av de kostnader som användningen av kontosystemet inom försörjningsberedskapen medför för kreditinstitut som i en störningssituation använder sig av tjänster inom kontosystemet. 

Lagarna avses träda i kraft så snart som möjligt. 

UTSKOTTETS ÖVERVÄGANDEN

Bakgrund och mål

Bakgrunden till förslaget är behovet att trygga en fungerande finansmarknad i situationer där störningar i infrastrukturen eller kritiska system kan äventyra kontinuiteten i funktioner som är vitala för samhället. Syftet med de föreslagna ändringarna är att säkerställa att nödvändiga betalningar kan genomföras under alla förhållanden. Förslagets aktualitet och skyndsamhet framhävs särskilt av de senaste förändringarna i den säkerhetspolitiska miljön. 

Förslaget hänför sig till finansmarknadsmyndigheternas operativa beredskapsplanering, som syftar till att trygga de åtgärder som krävs för dagliga betalningar i situationer där de system som kreditinstituten normalt använder inte är tillgängliga. Förslaget har på grund av ärendets brådskande natur begränsats till de nödvändiga praktiska åtgärder som kan vidtas på kort sikt. Utöver detta pågår också en separat och mer omfattande beredning som grundar sig på regeringsprogrammet och som berör finansbranschens beredskap för undantagsförhållanden. 

Ekonomiutskottet anser att regeringens proposition är motiverad och ändamålsenlig och tillstyrker lagförslagen i propositionen, men med följande anmärkningar och ändringsförslag. 

Bedömning av de viktigaste förslagen

I propositionen föreslås att det inrättas ett kontosystem inom försörjningsberedskapen och ett reservsystem för betalningar mellan banker. Kontosystemet inom försörjningsberedskapen skulle upprätthållas av Verket för finansiell stabilitet. Systemet tas i bruk genom statsrådets beslut vid störningssituationer under normala förhållanden samt vid undantagsförhållanden. Systemet kan tas i bruk i situationer där kreditinstitutens kontouppgifter eller kontosystem inte är i bruk, betalningar mellan banker inte kan genomföras eller korttransaktioner inte kan verifieras eller förmedlas. 

Reservsystemet för betalningar mellan banker föreslås bli en uppgift som sköts av Finlands Bank. Syftet är att säkerställa kontinuiteten i kreditinstitutens verksamhet genom att trygga genomförandet av betalningsrörelse mellan dem, clearing av betalningar och avveckling. 

Kreditinstitut och betydande filialer åläggs en skyldighet att fortgående upprätthålla beredskap att använda kontosystemet inom försörjningsberedskapen samt det system som förvaltas av Finlands Bank. 

I förslaget har man delvis utnyttjat beredningen som gjorts av den tidigare arbetsgrupp som behandlat beredskapsskyldigheten inom finansbranschen åren 2017—2018. Den helhet som nu föreslås är dock till sina utgångspunkter av en annan typ och baserar sig i hög grad på de skyldigheter som föreskrivs för Verket för finansiell stabilitet och Finlands Bank i rollen att förvalta kontosystemet inom försörjningsberedskapen och reservsystemet för betalningar mellan banker. Utgångspunkten är således att systemet ska upprätthållas som en offentlig tjänst. 

Ekonomiutskottet ser det som nödvändigt att föreskriva om åtgärder för att säkerställa att de centrala betaltjänsterna och betalningsrörelsen fungerar också vid allvarliga störningar under normala förhållanden och under undantagsförhållanden. En fungerande ekonomi och infrastruktur, tryggande av befolkningens minimiförsörjning och utförande av säkerhetsuppgifter förutsätter tillgång till varaktiga uppgifter om tillgångar samt förmåga att göra, förmedla och ta emot betalningar. Kontanter spelar fortfarande en roll i beredskapen, men endast vid kortvariga störningar. 

Vid ekonomiutskottets utfrågning av sakkunniga har påpekats att propositionen endast innehåller en tämligen allmän beskrivning av de system som det föreslås att ska förvaltas av Verket för finansiell stabilitet och Finlands Bank. Därför är det svårt att bedöma utmaningarna med det tekniska genomförandet av systemen, samordningen av dem med de finansiella aktörernas system och hur fungerande helheten faktiskt är vid allvarliga störningar. Utifrån propositionen förblir det oklart hur kontosystemet inom försörjningsberedskapen skulle fungera i en situation där bankerna, infrastruktur som hänför sig till dem och kritiska system inte fungerar och man behöver övergå till reservsystemet. På motsvarande sätt förblir det också oklart hur man återgår från kontosystemet inom försörjningsberedskapen till att använda bankernas egna system. I propositionen beskrivs inte heller med vilka kontohanteringsinstrument bankernas kunder kan använda kontosystemet inom försörjningsberedskapen i situationer där de system som normalt används inte går att använda. För att systemet ska fungera är det viktigt med fortsatt beredning och planering av det tekniska genomförandet i nära samarbete med aktörerna inom branschen. 

Sakkunniga har därtill påpekat att propositionen inte ger svar på ansvarsfrågorna som berör bekämpning av penningtvätt och terrorism samt sanktionskontroll. Ekonomiutskottet anser att det är viktigt att dessa synpunkter beaktas vid det tekniska genomförandet av kontosystemet inom försörjningsberedskapen, särskilt med beaktande av de kriterier som anges i 5 § i lagförslag 1 i fråga om tekniska tjänsteleverantörer för kontosystemet inom försörjningsberedskapen. 

Ekonomiutskottet har också bedömt frågan om den föreslagna regleringen bör preciseras så att beredskapen hos sammanslutningar av inlåningsbanker att ta i bruk kontosystemet inom försörjningsberedskapen och det system för tryggande av betalningsrörelsen mellan kreditinstitut som förvaltas av Finlands Bank kan ordnas på sammanslutningsnivå. Även om möjligheten till beredskapslösningar på sammanslutningsnivå inte uttryckligen nämns i lagförslaget, anser ekonomiutskottet att detta direkt följer av sammanslutningarnas struktur. Ekonomiutskottet anser att den föreslagna regleringen gör det möjligt för sammanslutningarna att ansluta sig till kontosystemet inom försörjningsberedskapen och på det sätt som är mest ändamålsenligt genomföra andra beredskapslösningar. 

Vid utfrågningen av sakkunniga har dessutom påpekats att lämnandet av uppgifter och integreringen av det tekniska genomförandet av de nya systemen med de befintliga systemen kan visa sig vara utmanande och tidskrävande. Verket för finansiell stabilitet och Finlands Bank ges tämligen omfattande befogenheter att meddela närmare föreskrifter om systemen och de uppgifter som ska lämnas, vilket försvårar bedömningen av konsekvenserna av den föreslagna regleringen. Utskottet anser det vara viktigt att kreditinstituten reserveras en skälig tid för att uppfylla de nya krav som ställs på dem i lagstiftningen. 

Förslagets ekonomiska konsekvenser

I propositionen konstateras att den föreslagna regleringen utöver nya personalkostnader även orsakar kreditinstituten och betydande filialer till utländska kreditinstitut kostnader för utveckling och anpassning av de tekniska systemen. Kreditinstitut och filialer ska dock i enlighet med 5 kap. 17 § i kreditinstitutslagen ha möjlighet att ur den försörjningsberedskapsfond som avses i lagen om tryggande av försörjningsberedskapen (1390/1992) ansöka om ersättning för kostnader som föranleds av beredskapen, om de uppgifter som följer av beredskapsskyldigheten förutsätter åtgärder som klart avviker från verksamhet som ska anses vara sedvanlig för kreditinstitut och om dessa åtgärder medför väsentliga merkostnader. I det här skedet är det ännu oklart om merkostnaderna för beredskapen ska ersättas ur försörjningsberedskapsfonden, eftersom det alltid granskas från fall till fall huruvida kostnaderna uppfyller kriterierna för väsentliga merkostnader. 

Eftersom det inte har framförts någon uppskattning av beloppet av de utgifter som föreslås att ska täckas med medel ur försörjningsberedskapsfonden, är det i detta skede svårt att bedöma lagförslagets ekonomiska konsekvenser för försörjningsberedskapsfondens bärkraft. Om avsikten är att försörjningsberedskapsfonden i fortsättningen, som en del av uppbyggnaden av kontosystemet inom försörjningsberedskapen, ska delta i ersättandet av de kostnader som genomförandet av den lagstadgade beredskapen föranleder för privata aktörer, bör detta på förhand beaktas i allokeringen av försörjningsberedskapsfondens resurser. 

Avsikten är att kostnaderna för att inrätta kontosystemet inom försörjningsberedskapen, som beräknas uppgå till cirka 2,5 miljoner euro, ska täckas med statsmedel inom ramen för ett anslag som reserveras separat i budgeten. Kostnaderna för förvaltningen av kontosystemet inom försörjningsberedskapen ska i sin tur liksom kostnaderna för de övriga uppgifterna för Verket för finansiell stabilitet täckas med de förvaltningsavgifter som tas ut av kreditinstitut och värdepappersföretag. 

När det gäller reservarrangemanget för betalningar mellan banker ska Finlands Bank svara för kostnaderna för inrättandet och förvaltningen av systemet. De kreditinstitut som ansluter sig till reservarrangemanget täcker själva de kostnader som föranleds av deltagandet i arrangemanget. 

Ekonomiutskottet ser kritiskt på att bedömningen av propositionens ekonomiska konsekvenser är bristfällig. Detta i kombination med bemyndigandena att utfärda förordningar och föreskrifter, enligt vilka systemets centrala funktioner bestäms, gör det svårt att bedöma förhållandet mellan kostnad och nytta när det gäller systemet. Ekonomiutskottet anser det vara viktigt att arbetet med att utveckla bestämmelserna om kraven på beredskap inom finansmarknaden fortsätter i nära samarbete med centrala intressegrupper enligt principerna för god lagberedning. 

Sammanfattning och fortsatta åtgärder

Ekonomiutskottet betonar betydelsen av att finansmarknaden fungerar stabilt och störningsfritt med tanke på ett välfungerande samhälle och försörjningsberedskapen. Ekonomiutskottet anser det i och för sig motiverat att det aktuella förslaget i denna situation har beretts i brådskande ordning som en del av finansmarknadsmyndigheternas operativa beredskapsplanering. 

Ekonomiutskottet ser ändå kritiskt på propositionens exceptionella beredningssätt och anser det beklagligt, särskilt i fråga om att det inte har ordnats någon remissbehandling i ärendet och att inget utlåtande har begärts av Europeiska centralbanken på grund av ärendets brådskande natur. Enligt uppgift har Europeiska centralbanken ändå ansetts vara medveten om planerings- och beredningsarbetet. Av propositionen framgår inte heller någon närmare bedömning av förslagets ekonomiska eller andra konsekvenser för kreditinstituten och deras filialer. Det förblir även oklart hur lång tid det krävs för att ta i bruk systemet och vilka funktioner systemet har ur kundernas synvinkel. Avgörande för systemets faktiska betydelse och funktion är det tekniska genomförandet av systemet och samordningen med olika aktörers system. 

Det aktuella förslaget berör i synnerhet situationer där kreditinstitutens system utomlands inte går att använda. Ekonomiutskottet konstaterar att de viktigaste betalningssystemen för Finland finns utomlands. Likaså finns även vissa viktiga delar av i Finland verksamma bankers egna system för betalningar och datalager utomlands. Därför är det av avgörande betydelse att stärka och trygga de internationella datakommunikationsförbindelserna. Ekonomiutskottet understryker att propositionen inte täcker alla åtgärder som säkerställer att betalningarna fungerar i alla störningssituationer, utan propositionen syftar till att trygga de viktigaste betalningssätten. Förslaget är således inte en heltäckande lösning på finansbranschens beredskap för undantagsförhållanden. Utskottet understryker vikten av bred beredskap för undantagsförhållanden inom alla samhällssektorer. 

Ekonomiutskottet betonar vikten av mer omfattande fortsatt arbete i frågan än det som föreslås. Utskottet betonar också betydelsen av att följa upp vilka konsekvenser den nu föreslagna regleringen har och hur den fungerar. I detta arbete bör man i bred utsträckning identifiera de lagstiftningsmässiga och andra ändrings- och utvecklingsbehov som hänför sig till tryggandet av dagliga betalningar och finansmarknaden. Därtill understryker utskottet vikten av en tillräcklig och kontinuerlig dialog mellan myndigheterna och aktörerna inom branschen i alla lagberedningsprojekt. Utskottet anser det vara viktigt att finansmarknadens regleringsbörda och de kostnader som den medför inte ökas oskäligt. 

DETALJMOTIVERING

1. Lagen om vissa arrangemang för tryggande av försörjningsberedskapen inom finansbranschen

4 §. Ibruktagningsberedskap i anslutning till kontosystemet inom försörjningsberedskapen samt ibruktagande av systemet.

Ekonomiutskottet föreslår att 2 mom. kompletteras så att det av bestämmelsen framgår hur och under vilka förutsättningar beslut om att avsluta användningen av kontosystemet inom försörjningsberedskapen fattas. 

5 §. Tjänsteleverantör för kontosystemet inom försörjningsberedskapen.

Utskottet föreslår att rätten för Verket för finansiell stabilitet att lämna ut uppgifter kompletteras så att det utöver sekretessbelagda personuppgifter också är möjligt att lämna ut andra nödvändiga uppgifter som hänför sig till användningen, ibruktagandet och förvaltningen av kontosystemet inom försörjningsberedskapen. 

6 §. Tryggande av betalningsrörelsen mellan kreditinstitut.

Utskottet föreslår en teknisk korrigering i 2 mom. 

9 §. Samarbetsgruppens sammansättning.

Utskottet föreslår två lagtekniska korrigeringar i paragrafens 1 mom. 1 punkten. 

FÖRSLAG TILL BESLUT

Ekonomiutskottets förslag till beslut:

Riksdagen godkänner lagförslag 2 och 3 i proposition RP 104/2022 rd utan ändringar. Riksdagen godkänner lagförslag 1 i proposition RP 104/2022 rd med ändringar.(Utskottets ändringsförslag) 

Utskottets ändringsförslag

1. Lag om vissa arrangemang för tryggande av försörjningsberedskapen inom finansbranschen 

I enlighet med riksdagens beslut föreskrivs: 
1 § 
Tillämpningsområde 
Denna lag innehåller bestämmelser om vissa arrangemang för tryggande av försörjningsberedskapen vid dagliga betalningar inom finansbranschen. 
2 § 
Definitioner 
I denna lag avses med 
1) kreditinstitut ett kreditinstitut som avses i 1 kap. 7 § 1 mom. i kreditinstitutslagen (610/2014), 
2) insättning en insättning som avses i 1 kap. 3 § 1 mom. 11 punkten i lagen om myndigheten för finansiell stabilitet (1195/2014), 
3) inlåningskonto ett konto som används för registrering av insättningar, 
4) betaltjänst betaltjänster som avses i 1 § 2 mom. i betaltjänstlagen (290/2010), 
5) kontosystem inom försörjningsberedskapen ett informationssystem och andra tjänster i samband med det som möjliggör genomförandet av betaltjänster som är nödvändiga med tanke på försörjningsberedskapen vid allvarliga störningssituationer under normala förhållanden samt under undantagsförhållanden. 
Vad som i denna lag föreskrivs om kreditinstitut gäller också en sådan filial till ett i 1 kap. 7 § 3 mom. i kreditinstitutslagen avsett utländskt EES-kreditinstitut som enligt 59 a § i lagen om Finansinspektionen (878/2008) betraktas som en betydande filial. 
3 § 
Kontosystem inom försörjningsberedskapen 
Verket för finansiell stabilitet förvaltar ett kontosystem inom försörjningsberedskapen och är personuppgiftsansvarig för systemet. 
Kontosystemet inom försörjningsberedskapen består av en kontotjänst inom försörjningsberedskapen och en kortbetalningstjänst inom försörjningsberedskapen. Kontosystemet inom försörjningsberedskapen används för genomförandet av de betaltjänster som är centrala med tanke på tryggandet av försörjningsberedskapen vid allvarliga störningssituationer under normala förhållanden eller under undantagsförhållanden. 
4 § 
Ibruktagningsberedskap i anslutning till kontosystemet inom försörjningsberedskapen samt ibruktagande av systemet 
Verket för finansiell stabilitet ska kontinuerligt upprätthålla beredskapen att ta i bruk kontosystemet inom försörjningsberedskapen. Verket för finansiell stabilitet har för upprätthållandet av ibruktagningsberedskapen rätt att av kreditinstitut få de nödvändiga uppgifter som avses i 3 mom. 
Statsrådet beslutar om ibruktagande av kontosystemet inom försörjningsberedskapen, om ett kreditinstitut till följd av en allvarliga störningssituation under normala förhållanden eller till följd av undantagsförhållanden inte kan använda sina system som behövs för de betaltjänster som är centrala med tanke på försörjningsberedskapen. Utskottet föreslår en ändring Statsrådet beslutar om avslutande av användningen av kontosystemet inom försörjningsberedskapen när kreditinstitutet åter kan använda de system som krävs för betaltjänster som är centrala med tanke på försörjningsberedskapen eller när det inte längre finns någon annan grund för användningen av kontosystemet inom försörjningsberedskapen. Slut på ändringsförslagetBeslut om ibruktagande Utskottet föreslår en ändring och avslutande av användningen Slut på ändringsförslaget av kontosystemet inom försörjningsberedskapen fattas vid statsrådets allmänna sammanträde. Finansministeriet ska innan beslutet fattas begära in yttrande i frågan från Finlands Bank, Finansinspektionen och Verket för finansiell stabilitet, om inte något annat nödvändigtvis följer av ärendets brådskande natur. 
Kreditinstituten ska till Verket för finansiell stabilitet lämna följande nödvändiga och uppdaterade uppgifter i anslutning till ibruktagandet och driften av kontosystemet inom försörjningsberedskapen: 
1) identifieringsuppgifter om inlåningskonton och kontoinnehavare samt tekniska uppgifter om användningen av inlåningskonton, 
2) saldouppgifter för inlåningskonton, 
3) identifieringsuppgifter om betalkort och deras innehavare samt andra tekniska uppgifter som hänför sig till användningen av betalkort, och 
4) nödvändiga tekniska uppgifter som hänför sig till genomförandet av andra betaltjänster som omfattas av kontosystemet inom försörjningsberedskapen. 
Verket för finansiell stabilitet har rätt att använda de uppgifter som avses i 5 kap. 2 § 1 mom. i lagen om myndigheten för finansiell stabilitet i kontosystemet inom försörjningsberedskapen, om verket inte annars har tillgång till motsvarande uppgifter. Verket för finansiell stabilitet har dessutom rätt att behandla transaktionsuppgifter i samband med ibruktagandet och driften av kontosystemet inom försörjningsberedskapen. 
Närmare bestämmelser om de betaltjänster som ingår i kontosystemet inom försörjningsberedskapen och som är centrala med tanke på försörjningsberedskapen, driften av kontosystemet för försörjningsberedskapen och användningen av kontosystemets tjänster utfärdas genom förordning av statsrådet. 
Verket för finansiell stabilitet får meddela närmare föreskrifter om datainnehållet i de uppgifter som avses i 1 och 3 mom., hur och när dessa uppgifter ska lämnas samt om de tekniska kraven på de informationssystem som hänför sig till kontosystemet inom försörjningsberedskapen och om andra motsvarande tekniska omständigheter. 
5 § 
Tjänsteleverantör för kontosystemet inom försörjningsberedskapen 
Verket för finansiell stabilitet får för införandet av kontosystemet inom försörjningsberedskapen anlita en eller flera tjänsteleverantörer som ska vara allmänt kända företag med gott anseende som har en trovärdig teknisk och operativ förmåga att säkerställa den servicenivå som krävs i kreditinstitutsverksamhet. 
Verket för finansiell stabilitet får lämna ut personuppgifter till tjänsteleverantören, om statsrådet med stöd av 4 § 2 mom. har beslutat att kontosystemet inom försörjningsberedskapen ska tas i bruk. Verket för finansiell stabilitet får dessutom för upprätthållande av beredskapen att ta i bruk kontosystemet inom försörjningsberedskapen lämna ut följande uppgifter till tjänsteleverantören: 
1) nödvändiga personuppgifter som avses i 4 § 3 mom. 3 punkten, och 
2) personuppgifter som avses i 4 § 3 mom. när det är fråga om nödvändig testning av systemet. 
Utskottet föreslår en ändring Dessutom får Verket för finansiell stabilitet trots sekretessbestämmelserna till tjänsteleverantören lämna ut andra uppgifter som är nödvändiga med tanke på användningen, ibruktagandet och förvaltningen av kontosystemet inom försörjningsberedskapen. Slut på ändringsförslaget 
Tjänsteleverantören ska åtskilja de personuppgifter och andra uppgifter som hänför sig till kontosystemet inom försörjningsberedskapen från sin övriga affärsverksamhet, och tjänsteleverantören får inte utnyttja uppgifterna för ändamål utanför kontosystemet inom försörjningsberedskapen. Tjänsteleverantören omfattas av tystnadsplikt enligt 15 kap. 14 § i kreditinstitutslagen. 
6 § 
Tryggande av betalningsrörelsen mellan kreditinstitut 
För att säkerställa kontinuiteten i kreditinstitutens verksamhet ska Finlands Bank upprätthålla ett system som möjliggör betalningsrörelse mellan kreditinstitut, clearing av betalningar och avveckling vid allvarliga störningssituationer under normala förhållanden samt under undantagsförhållanden. 
Närmare bestämmelser om arrangemangen för Utskottet föreslår en strykning att trygga  Slut på strykningsförslagetdriften av det system som avses i 1 mom. och om användningen av systemets tjänster utfärdas genom förordning av statsrådet. 
Finlands Bank kan meddela närmare föreskrifter om driften av det i 1 mom. avsedda systemet. 
7 § 
Samarbete mellan myndigheter 
Verket för finansiell stabilitet, Finlands Bank, Finansinspektionen och finansministeriet ska samarbeta vid planeringen och ibruktagandet av de system som avses i 3 och 6 §. 
8 § 
Samarbetsgruppen för hantering av störningssituationer på finansmarknaden 
Finansministeriet kan tillsätta en samarbetsgrupp för hantering av störningssituationer på finansmarknaden (samarbetsgrupp) som har till uppgift att 
1) planera och samordna åtgärder som behövs för hantering av undantagsförhållanden och av allvarliga störningssituationer under normala förhållanden, 
2) skaffa fram och tillhandahålla information för hantering av undantagsförhållanden och av allvarliga störningssituationer under normala förhållanden, till stöd för myndigheternas beslutsfattande, och 
3) förmedla sådan information om undantagsförhållanden och om allvarliga störningssituationer under normala förhållanden som sammanställts och analyserats av samarbetsgruppen till aktörer som kan bidra till att minska störningssituationernas negativa konsekvenser för samhället. 
9 § 
Samarbetsgruppens sammansättning 
Till medlemmar av samarbetsgruppen kan kallas med tanke på skötseln av dess uppgifter behövliga 
1) representanter för kreditinstitut, betalningsinstitut som avses i 5 § 2 punkten i lagen om betalningsinstitut (297/2010), betalningsinstituts filialer, värdepappersföretag som omfattas av den skyldighet att vidta förberedelser som avses i 7 kap. 8 § i lagen om investeringstjänster (747/2012), fondbolag som avses i 1 kap. 2 § Utskottet föreslår en ändring 1 mom. Slut på ändringsförslaget 6 punkten i lagen om placeringsfonder (213/2019), börser som avses i 1 kap. 2 § Utskottet föreslår en ändring 1 mom. Slut på ändringsförslaget 7 punkten i lagen om handel med finansiella instrument (1070/2017) och värdepapperscentraler som avses i 1 kap. 3 § 5 punkten i lagen om värdeandelssystemet och om clearingverksamhet (348/2017), 
2) myndigheter, och 
3) andra företag och sammanslutningar. 
Finansministeriet kan besluta att samarbetsgruppen sammanträder i en särskilt angiven sammansättning för att behandla ett visst ärende. 
10 § 
Utlämnande av uppgifter och tystnadsplikt 
Utöver vad som föreskrivs i lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet (621/1999) kan finansministeriet eller någon annan myndighet som deltar i samarbetsgruppens verksamhet, trots sekretessbestämmelserna, till samarbetsgruppens medlemmar lämna ut information som behövs för hantering av störningssituationer, om informationen är nödvändig för skötseln av gruppens uppgifter. 
På samarbetsgruppens medlemmar ska när de sköter uppgifter som avses i 8 § tillämpas vad som i 23 § i lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet föreskrivs om tystnadsplikt och förbud mot utnyttjande samt bestämmelserna om straffrättsligt tjänsteansvar. Bestämmelser om skadeståndsansvar finns i skadeståndslagen (412/1974). 
11 § 
Tillsyn 
Tillsyn över att kreditinstituten följer denna lag och de bestämmelser som utfärdats och föreskrifter som meddelats med stöd av den utövas av Finansinspektionen. 
12 § 
Ikraftträdande 
Denna lag träder i kraft den 20 . 
 Slut på lagförslaget 

2. Lag om ändring av 5 kap. 16 § och 18 kap. 5 § i kreditinstitutslagen 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i kreditinstitutslagen (610/2014) 5 kap. 16 § och 18 kap. 5 § 1 mom. som följer: 
5 kap. 
Allmänna förutsättningar för affärsverksamhet 
16 § 
Skyldighet att vidta förberedelser 
Kreditinstitut ska genom deltagande i beredskapsplanering på finansmarknaden och genom förberedelser för allvarliga störningssituationer och för undantagsförhållanden samt genom andra åtgärder säkerställa att deras uppgifter kan skötas så störningsfritt som möjligt vid allvarliga störningssituationer under normala förhållanden samt under undantagsförhållanden. 
Kreditinstitut har en skyldighet att fortgående upprätthålla beredskap att använda de system och tjänster som avses i 3 och 6 § i lagen om vissa arrangemang för tryggande av försörjningsberedskapen inom finansbranschen ( / ) för att trygga att deras uppgifter fungerar störningsfritt. 
Närmare bestämmelser om grunderna för den beredskapsplanering som avses i 1 mom. utfärdas genom förordning av finansministeriet. 
18 kap. 
Särskilda bestämmelser om utländska kreditinstitut 
5 § 
Beredskap för undantagsförhållanden 
Vad som i 5 kap. 16 § 1 och 3 mom. och 17 § föreskrivs om beredskap för undantagsförhållanden och ersättning för beredskapsrelaterade kostnader gäller också filialer till utländska kreditinstitut. Vad som i 5 kap. 16 § 2 mom. föreskrivs om skyldigheten att upprätthålla beredskap att använda system som är avsedda att trygga försörjningsberedskapen gäller sådana betydande filialer som avses i 59 a § i lagen om Finansinspektionen. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20 . 
 Slut på lagförslaget 

3. Lag om ändring av lagen om förvaltningsavgift till Verket för finansiell stabilitet 

I enlighet med riksdagens beslut 
fogas till lagen om förvaltningsavgift till Verket för finansiell stabilitet (1197/2014) en ny 6 a § som följer: 
6 a § 
Kostnader för användning och inrättande av kontosystemet inom försörjningsberedskapen 
Kreditinstitut och sådana filialer som enligt 59 a § i lagen om Finansinspektionen betraktas som betydande filialer ska till verket betala de kostnader som verket har haft för användningen av det kontosystem inom försörjningsberedskapen som avses i 3 § i lagen om vissa arrangemang för tryggande av försörjningsberedskapen inom finansbranschen ( / ) när det gäller kreditinstitutet eller den betydande filialen. Bestämmelser om grunderna för och påförandet av avgifter finns i lagen om grunderna för avgifter till staten (150/1992). 
Kostnaderna för inrättandet av kontosystemet inom försörjningsberedskapen beaktas inte som kostnader för verket vid sänkning av förvaltningsavgiften i enlighet med 6 §. 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20 . 
 Slut på lagförslaget 
Helsingfors 4.7.2022 

I den avgörande behandlingen deltog

ordförande 
Sanni Grahn-Laasonen saml 
 
vice ordförande 
Hanna Kosonen cent 
 
medlem 
Hannu Hoskonen cent 
 
medlem 
Eeva Kalli cent 
 
medlem 
Matias Mäkynen sd 
 
medlem 
Sakari Puisto saf 
 
medlem 
Hussein al-Taee sd 
 
medlem 
Tuula Väätäinen sd 
 
medlem 
Johannes Yrttiaho vänst 
 
ersättare 
Hanna Holopainen gröna 
 
ersättare 
Olli Immonen saf 
 
ersättare 
Juha Mäenpää saf. 
 

Sekreterare var

utskottsråd 
Lauri Tenhunen  
 
utskottsråd 
Maiju Tuominen.