Senast publicerat 08-05-2021 11:35

Betänkande FiUB 3/2017 rd RP 45/2017 rd Finansutskottet Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lagstiftning om överföring av mervärdesbeskattningen av varuimport till Skatteförvaltningen

INLEDNING

Remiss

Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lagstiftning om överföring av mervärdesbeskattningen av varuimport till Skatteförvaltningen (RP 45/2017 rd): Ärendet har remitterats till finansutskottet för betänkande. 

Beredning i delegation

Ärendet har beretts i finansutskottets skattedelegation. 

Sakkunniga

Skattedelegationen har hört 

  • lagstiftningsråd Suvi Anttila 
    finansministeriet
  • chefsjurist Arto Lillman 
    Tullen
  • ledande expert Soili Sinisalo 
    Skatteförvaltningen
  • skatteexpert Toni Jääskeläinen 
    Finsk Handel rf
  • expert Juha Laitinen 
    Finlands Revisorer rf
  • skatteexpert Laura Kurki 
    Företagarna i Finland rf.

Skriftligt yttrande har lämnats av 

  • inrikesministeriet
  • Polisstyrelsen
  • Ålands landskapsregering
  • Finlands näringsliv rf
  • Finlands Fackförbunds Centralorganisation FFC rf
  • Finlands Speditions- och Logistikförbund rf
  • Finlands Hamnförbund rf.

PROPOSITIONEN

I propositionen föreslås det att mervärdesskattelagen ändras i enlighet med regeringsprogrammet för statsminister Juha Sipiläs regering så, att mervärdesbeskattningen av import av varor som sköts av Tullen överförs till Skatteförvaltningen till den del det är fråga om att importören är ett företag som har förts in i registret över mervärdesskattskyldiga. Tullen övervakar dock även till denna del i samband med tillsynen över tullklareringar mervärdesbeskattningens riktighet, och ansvarar för brottsutredningen. Tullen ska även fortsättningsvis sköta mervärdesbeskattningen av import när det gäller annan import än sådan som görs av företag som har förts in i registret över mervärdesskattskyldiga. Tullen svarar även för beskattningen av sådan import som inte anknyter till importörens affärsverksamhet och som görs av fysiska personer samt för beskattningen av import som strider mot tullbestämmelserna. 

Vid den mervärdesbeskattning som överförs till Skatteförvaltningen tillämpas de allmänna bestämmelserna om beskattningsförfarande och skatteuppbörd i mervärdesskattelagen, lagen om beskattningsförfarandet beträffande skatter som betalas på eget initiativ och lagen om skatteuppbörd. Importörerna meddelar på eget initiativ den skatt som ska betalas för importen i sin skattedeklaration på samma sätt som uppgifter om andra transaktioner som hänförs till skatteperioden.  

Den skatt som ska betalas på importen ska hänföras till samma månad som det avdrag som görs på skatten, dvs. förtullningsmånaden. Tidpunkterna för skyldigheten att betala skatten och för skatteavdraget sammanfaller alltså. Om de importerade varorna används helt och hållet för ett avdragsgillt syfte, betalas ingen skatt på importen.  

Dessutom föreslås det att mervärdesskattelagen ändras så att importören är skattskyldig även vid indirekt ombudskap, där ombudet handlar i eget namn för huvudmannens räkning. Den huvudsakliga skattegrunden för sådan import som hör till Skatteförvaltningens beskattningsbehörighet är det tullvärde som Tullen fastställer. Skatteförvaltningen kan bestämma att ett särskilt förfarande ska tillämpas på importen då importören gjort sig skyldig till missbruk eller sannolikt kommer att göra sig skyldig till missbruk. 

Till lagen om beskattningsförfarandet beträffande skatter som betalas på eget initiativ fogas bestämmelser om uppgifter som Tullen ska lämna till Skatteförvaltningen och till lagen om offentlighet och sekretess i fråga om beskattningsuppgifter bestämmelser om uppgifter som Skatteförvaltningen ska lämna till Tullen. 

De föreslagna bestämmelserna tillämpas även på import mellan landskapet Åland och övriga Finland.  

Dessutom föreslår regeringen att vissa andra ändringar till följd av överföringen av beskattningsuppgifter görs i mervärdesskattelagen, lagen om beskattningsförfarandet beträffande skatter som betalas på eget initiativ, lagen om undantag för landskapet Åland i fråga om mervärdesskatte- och accislagstiftningen, tullagen och lagen om Skatteförvaltningen. Samtidigt kompletteras lagen om behandling av personuppgifter inom Tullen med en bestämmelse om lämnande av uppgifter till finansministeriet, och bestämmelsen i tullagen om provianteringsövervakning ses över.  

De föreslagna bestämmelserna om överföring av beskattningsuppgiften ska enligt förslaget till-lämpas på sådan import för vilken skyldigheten att betala skatt har uppkommit efter ikraftträdandet av lagen. Ärenden som redan är anhängiga överförs alltså inte till Skatteförvaltningen. 

Avsikten är att lagarna ska träda i kraft vid ingången av 2018. 

UTSKOTTETS ÖVERVÄGANDEN

Utskottet tillstyrker propositionen med mindre tekniska preciseringar. 

Överföring av befogenheter

Propositionen ingår i statsminister Juha Sipiläs regerings skattepolitiska program och utgör en förlängning av den överföring av befogenheterna i fråga om punkt- och bilbeskattning från Tullen till Skatteförvaltningen som trädde i kraft vid årets början (RP 159/2016 rd). Propositionen går ut på att momsbeskattningen av sådana företags och näringsidkares varuimport som är införda i registret över mervärdesskattskyldiga ska överföras från Tullen till Skatteförvaltningen i början av nästa år. Tanken är att tydligare koncentrera beskattningen till en enda sakkunnigorganisation och därigenom generera funktionella fördelar för såväl de skattskyldiga som myndigheterna. 

Det är alltså frågan om en överföring av myndighetsbefogenheter, och åtgärden har inga direkta konsekvenser för skatteintäkterna. En del av intäkterna, kalkylmässigt cirka 190 miljoner euro, skulle dock till följd av införandet av de betalningstidpunkter som anges i mervärdesskattelagen överföras till året efter det att ändringen träder i kraft.  

Propositionen motsvarar enligt utskottet väl de mål som ställts upp för den: den förenklar skötseln av beskattningsärenden i samband med varuimport, eftersom företagen kan sköta beskattningen på samma sätt som i fråga om andra skatter som ska betalas på eget initiativ, dvs. genom periodiska deklarationer. Företagen får också i realtid tillgång till en översikt över alla skatter som ska betalas på eget initiativ. Skatteförvaltningen får i sin tur en bättre bild av de kunder som i dag står för merparten av den varuimport för vilken Tullen i nuläget tar ut en mervärdesskatt på cirka 2,3 miljarder euro varje år.  

Ändringen tillåter å andra sidan att skatten på importvaror hänför sig till samma månad som avdragen för varorna. Detta så kallade uppskovsförfarande stärker företagens finansiella ställning, eftersom de i importskedet inte behöver betala skatt om de importerade varorna i sin helhet används för ett ändamål som berättigar till avdrag. Förfarandet tillämpas allmänt i EU och kan också styra investeringarna inom handeln. I propositionen bedöms det nämligen att multinationella företag kan importera varor via en medlemsstat som tillämpar uppskovsförfarandet. Genom ändringen jämnas alltså Finlands ställning ut jämfört med andra medlemsstater.  

Företagens finansiella ställning förbättras också av att mervärdesskatt inte längre behöver räknas in i värdet av de generella säkerheter som Tullen kräver av sina kreditkunder.  

Tillsyn och styrning

I propositionen beaktas också på ett lämpligt sätt att ändringen kräver effektivare tillsynsåtgärder. Där betonas att Tullen och Skatteförvaltningen måste ha ett flexibelt och smidigt samarbete och informationsutbyte och samverka i fråga om handledningen. Tullen och Skatteförvaltningen har å sin sida i såväl det inbördes samarbetet som i den planmässiga kundstyrningen förberett sig för ändringen och de åtgärder den kräver.  

Utskottet framhåller särskilt vikten av god samordning av myndighetssamarbetet, eftersom båda myndigheterna också i fortsättningen kommer att svara för en begränsad del av mervärdesskattekontrollen. Det påverkar direkt tillsynens effektivitet. Det kan finnas behov av handledning inte bara i de normala situationerna utan också i anknytning till deklarationsförfarandet för juridiska personer som inte är skattskyldiga men är införda i momsregistret eller till informationsinnehållet i FODS-systemet, när det gäller ett enskilt företag som hör till gruppen mervärdesskattskyldiga. Samma gäller också bland annat sådant indirekt ombudskap där ombudet i eget namn handlar också i egenskap av importör. 

Utskottet omfattar uppfattningen att propositionen i sig inte nämnvärt ökar risken för skattefel vid tidpunkten för varuimporten. Också i nuläget får Tullens kreditkunder varorna i sin besittning innan de har betalat skatten, och i de flesta fall uppstår ingen skatt som måste betalas eftersom det samtidigt föreligger rätt till avdrag. För att bedrägerier i senare steg av varuutbytet ska kunna upptäckas krävs det dock en god informationsbas och effektiv övervakning. Propositionen ger också möjlighet att på den skattskyldiga tillämpa ett särskilt förfarande där företaget får varorna i sin besittning först när skatten har betalats.  

Skattelättnad vid import med stöd av lagen om undantag

I 18 a § i lagen om undantag för landskapet Åland i fråga om mervärdesskatte- och accislagstiftningen föreskrivs om skattelättnad vid import. Paragrafens 1 mom. gäller skattelättnad vid import eller anskaffning av varor mellan Åland och Finland eller en annan medlemsstat. Lättnaden grundar sig på den dolda skatt som ingår i priset på varan. I fortsättningen ska bestämmelsen tilllämpas också i de situationer där importören är en skattskyldig som är införd i registret över mervärdesskattskyldiga, det vill säga när befogenheterna hör till Skatteförvaltningen och deklarationen ska lämnas på eget initiativ.  

Avsikten är att den skattskyldige också i dessa fall själv ska beräkna skattelättnaden och inneha de utredningar om skattelättnaden som behövs. För att förtydliga detta föreslår utskottet att 1 mom. preciseras så att det i stället för att skatten fastställs anges att den ”beräknas”. 

FÖRSLAG TILL BESLUT

Finansutskottets förslag till beslut:

Riksdagen godkänner lagförslag 1 och 3—7 i proposition RP 45/2017 rd utan ändringar. Riksdagen godkänner lagförslag 2 i proposition RP 45/2017 rd med ändringar. (Utskottets ändringsförslag) 

Utskottets ändringsförslag

1. Lag om ändring av mervärdesskattelagen 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i mervärdesskattelagen (1501/1993) 86 b §, 88 § 1 mom., 100 §, 101 § 2 mom., 101 b § 1 mom., 101 c och 101 d §, 135 §, 141 § 1 mom. 4 punkten, 150 § 4 mom. 2 punkten, 156 b § 2 mom. 2 punkten, 160 § och 190 § 5 mom.,  
av dem 86 b § sådan den lyder i lagarna 1486/1994 och 305/2016, 88 § 1 mom. samt 101 c och 101 d § sådana de lyder i lag 305/2016, 100 § sådan den lyder i lag 1486/1994, 101 § 2 mom. sådant det lyder i lag 877/2012, 101 b § 1 mom. sådant det lyder i lag 267/2011, 135 § sådan den lyder i lag 505/2014, 150 § 4 mom. 2 punkten och 156 b § 2 mom. 2 punkten sådana de lyder i lag 1359/2009 samt 160 § och 190 § 5 mom. sådana de lyder i lag 962/2012, samt  
fogas till lagen en ny 100 a §, till 135 a §, sådan den lyder i lag 505/2014, ett nytt 2 mom. och till 147 §, sådan den lyder i lag 773/2016, ett nytt 2 mom. som följer: 
86 b §  
Den deklarant som avses i artikel 5.15 i tullkodexen är skyldig att betala skatt på import av en vara. Om deklaranten är ett ombud, är deklarantens huvudman skattskyldig. I de fall som avses i artikel 79.1 a eller 79.1 c i tullkodexen är den person som avses i artikel 79.3 a eller artikel 79.4 första stycket skattskyldig. 
Bestämmelserna i 1 mom. tillämpas också på den som har ställning av deklarant eller som dennas huvudman om införseln sker från Europeiska unionens tullområde till gemenskapen. 
Utöver vad som föreskrivs i 1 mom. är den som enligt artikel 77.3, 78.3 eller 79.3 b eller 79.3 c eller artikel 79.4 andra stycket i tullkodexen är skyldig att betala den tullskuld som uppkommit solidariskt ansvarig för betalning av en sådan skatt som Tullen tar ut i enlighet med 160 §.  
Köparen är skyldig att betala skatten på en vara som sålts på tullauktion. 
88 § 
Grunden för den skatt som ska betalas för import av varor är det tullvärde som Tullen bestämmer enligt artiklarna 69—76 i tullkodexen, artikel 71 i kommissionens delegerade förordning (EU) 2015/2446 om komplettering av Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 952/2013 vad gäller närmare regler avseende vissa bestämmelser i unionens tullkodex och artiklarna 127—146 i kommissionens genomförandeförordning (EU) 2015/2447 om närmare regler för genomförande av vissa bestämmelser i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 952/2013 om fastställande av en tullkodex för unionen, om inte något annat föreskrivs i denna lag. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
100 §  
Mervärdesskatt som Tullen tagit ut med stöd av 160 § återbärs inte på basis av beslut som gäller återbäring eller annullering av tull enligt tullkodexen eller på basis av beslut med anledning av besvär, om den skatt som har betalats på en importerad vara har kunnat dras av enligt 10 kap. eller fås som återbäring enligt 122, 130 eller 131 §. 
100 a § 
Skatteförvaltningen kan till den del det är fråga om sådan import av en vara som omfattas av dess beskattningsbehörighet bestämma att det särskilda förfarandet enligt 2 mom. ska tillämpas på en skattskyldigs import under en föreskriven tid om högst 36 månader, om den skattskyldige under de 12 månader som föregår den tiden, på en grund enligt 26 § 3 mom. i lagen om förskottsuppbörd väsentligen försummat eller på någon annan motsvarande grund kan antas väsentligen försumma sina skyldigheter enligt 2 mom. i den paragrafen, eller om den skattskyldige under den föreskrivna tiden återkommande eller allvarligt brutit mot tullagstiftningen. 
I det särskilda förfarandet överlåter Tullen de importerade varorna till fri omsättning eller till någon annan särskild användning enligt avdelning VII kap. 4 i tullkodexen än tillfällig import helt och hållet utan importtull först efter det att den skattskyldige har fullgjort sin anmälnings- och betalningsskyldighet i fråga om den mervärdesskatt som ska betalas på importen.  
Skatteförvaltningen meddelar beslut i ärendet. Ändring i beslutet söks på det sätt som föreskrivs i 62 § 5 mom. i lagen om beskattningsförfarandet beträffande skatter som betalas på eget initiativ.  
101 §  
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Till den del det gäller mervärdesbeskattning som Tullen ansvarar för i enlighet med 160 § 1 och 2 mom., tillämpas på förfarandet vid import av varor, betalning, återbäring och återindrivning av skatt samt på annat förfarande, på uppskov med betalning av skatt, säkerheter, skatteförhöjning, felavgift, efterbeskattning och sökande av ändring samt på sekretess i fråga om uppgifter och på utlämnande och erhållande av sekretessbelagda uppgifter, vad som i tullagstiftningen föreskrivs om tull, om inte något annat föreskrivs i denna lag.  
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
101 b §  
Vid sådan mervärdesbeskattning av varuimport som Tullen ansvarar för i enlighet med 160 § 1 och 2 mom. är det minsta skattebelopp som tas ut eller indrivs 5 euro. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
101 c §  
På dröjsmålspåföljder i fråga om betalning av sådan skatt för import av varor som Tullen ska ta ut i enlighet med 160 § 1 och 2 mom. tillämpas bestämmelserna i lagen om skattetillägg och förseningsränta (1556/1995). När 3 § 3 mom. i den lagen tillämpas, ska skattetillägget beräknas för den tidsperiod för vilken den i artikel 114. 2 i tullkodexen avsedda räntan beräknas. 
Om Tullen beviljar uppskov med betalningen av den skatt som ska betalas för importen, tas ränta ut i enlighet med 4 § i lagen om skattetillägg och förseningsränta.  
101 d §  
Vid återbetalning av sådan skatt för import som Tullen tar ut i enlighet med 160 § 1 och 2 mom., betalas ränta enligt 32 § i lagen om skatteuppbörd. Räntan beräknas från den tidpunkt som avses i 93 § 3 mom. i tullagen. 
135 §  
Skatt som ska betalas på försäljning och gemenskapsinternt varuförvärv samt skatt som ska betalas till Skatteförvaltningen för varuimport, skatt som ska avdras och affärshändelser som ska anmälas ska för redovisning av skatten och anmälan av affärshändelser hänföras till en kalendermånad i enlighet med detta kapitel. 
135 a §  
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Sådan skatt på import som ska betalas till Skatteförvaltningen ska hänföras till den kalendermånad under vilken förtullningsbeslutet har getts. Om det i 100 a § avsedda särskilda förfarandet tillämpas på den skattskyldiges import, hänförs skatten dock till den kalendermånad under vilken skyldigheten att betala skatt har uppkommit. 
141 § 
Avdrag enligt 10 kap. skall hänföras till den kalendermånad under vilken 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
4) ett förtullningsbeslut som gäller en importerad vara har getts. 
147 § 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
De som omfattas av det särskilda förfarande som avses i 100 a § kan betala skatt på varuimport separat från och med den tidpunkt när skyldigheten att betala skatt har uppkommit. 
150 § 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Den skatt som ingår i en anskaffning ska hänföras till den period under vilken 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
2) ett förtullningsbeslut som gäller en importerad vara har getts. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
156 b § 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Den skatt som ingår i en anskaffning ska hänföras till den period under vilken 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
2) ett förtullningsbeslut som gäller en importerad vara har getts. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
160 §  
Tullen svarar för beskattningen av och tillsynen över import av varor, om den som är skattskyldig för importen inte är införd i registret över mervärdesskattskyldiga vid den tidpunkt då skyldigheten att betala skatt uppkommer. Tullen är skattemyndighet också när den skattskyldige är en fysisk person och importen inte anknyter till den skattskyldiges affärsverksamhet.  
Om importen av varor sker när ett tullförfarande enligt 86 a § upphör till följd av en sådan situation som avses i artikel 79.1 a eller 79.1 c i tullkodexen, eller om importerade varorna i en sådan situation, som avses i ovannämnda bestämmelser inte har anmälts hos Tullen, tar Tullen dock ut skatt på importen i fråga. 
I samband med den företagsgranskning som Tullen genomför i anknytning till tullklareringen av varor som ska importeras eller som har importerats och i samband med annan tillsyn över tullklarering, utövar Tullen också tillsyn över riktigheten hos den mervärdesskatt som betalas på importen även när Skatteförvaltningen är skattemyndighet för importen i fråga. Tullen har rätt att lämna sådana uppgifter om iakttagelser i samband med tillsynen som är betydelsefulla med tanke på bedömningen av riktigheten hos mervärdesbeskattningen till Skatteförvaltningen trots sekretessbestämmelserna och andra begränsningar som gäller erhållande av uppgifter. Uppgifterna kan lämnas med hjälp av elektronisk dataöverföring. 
190 § 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Tullen meddelar ett förhandsavgörande om skatt på import av varor om sökanden inte är införd i registret över mervärdesskattskyldiga vid den tidpunkt då ansökan för förhandsavgörandet blir anhängig. Tullen meddelar dock förhandsavgörandet om sökanden är en fysisk person och den import som ansökan avser inte anknyter till hans eller hennes affärsverksamhet. I fråga om meddelande av förhandsavgörande och förhandsavgörandets giltighetstid gäller vad som föreskrivs om förhandsavgöranden som meddelas av Skatteförvaltningen. 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20 . 
På sådan import av varor för vilken skyldigheten att betala skatt har uppkommit före ikraftträdandet av denna lag tillämpas 86 b och 160 § i den lydelse de hade vid lagens ikraftträdande. 
 Slut på lagförslaget 

2. Lag om ändring av lagen om undantag för landskapet Åland i fråga om mervärdesskatte- och accislagstiftningen  

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i lagen om undantag för landskapet Åland i fråga om mervärdesskatte- och accislagstiftningen (1266/1996) Utskottet föreslår en ändring 18 a § 1 mom.,  Slut på ändringsförslaget22 och 25 a §, av dem Utskottet föreslår en ändring 18 a § 1 mom. sådant det lyder i lag 1113/1999 och  Slut på ändringsförslaget25 a § sådan den lyder i lag 586/1997, och 
fogas till 18 § ett nytt 2 mom. som följer: 
18 § 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Med avvikelse från vad som föreskrivs i 88 § 1 mom. i mervärdesskattelagen är grunden för den skatt som ska betalas för införsel av varor vid införsel från en annan del av Finland till landskapet Åland, eller från landskapet Åland till en annan del av Finland, det tullvärde som anges i den tullagstiftning som avses i det momentet, om inte något annat föreskrivs någon annanstans i mervärdesskattelagen eller i denna lag. 
18 a § (Ny) 
När en vara införs från en annan del av Finland eller från en annan medlemsstat till landskapet Åland eller från landskapet till en annan del av Finland, har importören när skatten för importen Utskottet föreslår en strykning fastställs Slut på strykningsförslagetUtskottet föreslår en ändring beräknas Slut på ändringsförslaget rätt till skattelättnad enligt 3–6 mom. på basis av den dolda skatt som ingår i varans anskaffningspris. Importören förutsätts Utskottet föreslår en ändring kunna  Slut på ändringsförslagetlägga fram utredning om den dolda skattens belopp. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
22 § 
Trots vad som föreskrivs i 86 b § i mervärdesskattelagen är ett ombud som är en sådan deklarant som avses i artikel 5.15 i tullkodexen skyldig att betala skatt på införsel av en vara från landskapet Åland till en annan del av Finland eller från en annan del av Finland till landskapet, om ombudets huvudman är en fysisk person till vars eventuella affärsverksamhet införseln inte har anknytning eller en juridisk person som inte är införd i registret över mervärdesskattskyldiga då skattebetalningsskyldigheten uppkommer. 
Trots vad som föreskrivs i 160 § 1 mom. i mervärdesskattelagen svarar Tullen för beskattningen och tillsynen över sådan införsel som avses i 1 mom. 
När en deklarant i de situationer som avses i 1 mom. har rätt att till Tullen på en gång anmäla varor som under en kalendermånad införts från landskapet Åland till en annan del av Finland eller från en annan del av Finland till landskapet, ska anmälan lämnas och mervärdesskatten betalas senast den 12 dagen den andra månaden efter kalendermånaden. 
25 a §  
När det är fråga om införsel från landskapet Åland till en annan del av Finland eller från en annan del av Finland till landskapet Åland, hänförs den skatt som till Skatteförvaltningen ska betalas på införseln oberoende av bestämmelserna i 135 a § 2 mom. i mervärdesskattelagen till den kalendermånad under vilken skyldigheten att betala skatt har uppkommit enligt 87 § i mervärdesskattelagen.  
Trots vad som föreskrivs i 141 § 4 punkten i mervärdesskattelagen, hänförs avdraget för den skatt som avses i 1 mom. till den kalendermånad under vilken skyldigheten att betala skatt har uppkommit. 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20 . 
På införsel av varor i fråga om vilka skyldigheten att betala skatt har uppkommit enligt 87 § i mervärdesskattelagen före ikraftträdandet av denna lag, tillämpas 22 § i den lydelse den hade vid lagens ikraftträdande. 
 Slut på lagförslaget 

3. Lag om ändring av 29 och 73 § i lagen om beskattningsförfarandet beträffande skatter som betalas på eget initiativ 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i lagen om beskattningsförfarandet beträffande skatter som betalas på eget initiativ (768/2016) 29 § 6 mom. och 73 § 3 mom. samt 
fogas till 29 § ett nytt 7 mom. som följer: 
29 § 
Utomståendes allmänna skyldighet att lämna uppgifter 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Tullen ska till Skatteförvaltningen dagligen lämna de uppgifter i tulldeklarationer och förtullningsbeslut som är behövliga för tillsynen över den mervärdesbeskattning av varuimport som Skatteförvaltningen svarar för enligt 157 och 160 § i mervärdesskattelagen samt ändringar i uppgifterna. Detta gäller dock inte införsel mellan landskapet Åland och en annan del av Finland. Tullen ska också lämna uppgifter om sådana allvarliga eller återkommande överträdelser av tullagstiftningen som den skattskyldige gjort sig skyldig till och som behövs för tillämpningen av 100 a § i mervärdesskattelagen samt de uppgifter som behövs vid tillämpningen av det särskilda förfarandet enligt paragrafen. Uppgifterna lämnas med hjälp av elektronisk dataöverföring. 
Skatteförvaltningen får meddela närmare föreskrifter om de uppgifter som ska lämnas, tidpunkten då uppgifterna ska lämnas och det sätt på vilket de ska lämnas samt begränsa skyldigheten att lämna uppgifter i situationer som är av ringa ekonomisk betydelse eller av ringa betydelse för skattekontrollen. 
73 § 
Följdändring 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Skatteförvaltningen kan göra en följdändring också när beskattningen av ett skatteslag enligt denna lag eller någon annan lag eller en förtullning som Tullen fastställt har ändrats på ett sätt som påverkar beloppet av ett annat skatteslag. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20 . 
På import av varor i fråga om vilka skyldigheten att betala skatt har uppkommit enligt 87 § i mervärdesskattelagen före ikraftträdandet av denna lag tillämpas 73 § 7 mom. i den lydelse det hade vid lagens ikraftträdande. 
 Slut på lagförslaget 

4. Lag om ändring av 10 och 47 § i tullagen 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i tullagen (304/2016) 10 och 47 § som följer: 
10 §  
Kvarhållande av varor 
Tullen har rätt att kvarhålla en vara som inte har tullklarerats på behörigt sätt eller för att övervaka eller utreda att förutsättningarna för införsel, utförsel, överföring eller transitering av varan uppfylls, eller för att utreda att de förutsättningar som avses i 100 a § 2 mom. i mervärdesskattelagen (1501/1993) uppfylls.  
Kvarhållandet av varan upphör när  
1) varan hänförs till ett tullförfarande i enlighet med kodexen, 
2) varan frigörs, eftersom det har kunnat konstateras att de förutsättningar som med hjälp av kvarhållandet övervakades eller utreddes har uppfyllts, 
3) det beslutas att Tullen eller någon annan behörig myndighet omhändertar varan med stöd av denna eller någon annan lag, 
4) varan tas i beslag med stöd av tvångsmedelslagen (806/2011), 
5) varan överlåts till staten, 
6) varan förs ut ur landet på ett lagligt sätt. 
47 §  
Leverans av provianteringsförnödenheter till fortskaffningsmedel 
Tullen meddelar närmare föreskrifter om det förfarande som ska iakttas när sådana tullfria varor som avses i 46 § levereras till fortskaffningsmedel och om redovisningsskyldigheterna i anslutning till övervakningen av alkohol- och tobaksprodukter. Tullen har rätt att begränsa mängden tullfria varor som levereras till ett fortskaffningsmedel enligt vad som är behövligt med hänsyn till passagerarantalet, fortskaffningsmedlets storlek, trafikområdet och andra omständigheter. Rätten att begränsa mängden varor som levereras till ett fortskaffningsmedel gäller även sådana varor enligt 70 § 1 mom. 6 punkten i mervärdesskattelagen som sålts för att utrusta ett luftfartyg samt varor enligt 7 punkten som sålts för försäljning ombord på ett fartyg och varor enligt 8 punkten i det momentet. 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20 . 
 Slut på lagförslaget 

5. Lag om ändring av 17 § i lagen om behandling av personuppgifter inom Tullen 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i lagen om behandling av personuppgifter inom Tullen (639/2015) 17 § 1 mom. 1 och 17 punkten, av dem 17 § 1 mom. 1 punkten sådan den lyder i lag 1194/2016, och 
fogas till 17 § 1 mom., sådant det lyder delvis ändrat i lagarna 939/2016 och 1194/2016, en ny 18 punkt som följer: 
17 §  
Utlämnande av uppgifter till andra myndigheter 
Trots sekretessbestämmelserna får Tullen lämna ut behövliga uppgifter ur sina personregister och även genom teknisk anslutning eller som en datamängd enligt följande: 
1) till Skatteförvaltningen för verkställande av beskattning, indrivning av skatter och avgifter, ändringssökande i skatteärenden och för utsökning eller för bevakning av statens intresse eller rätt; bestämmelser om utlämnande av uppgifter till Skatteförvaltningen i vissa fall finns i 160 § 3 mom. i mervärdesskattelagen (1501/1993) och i 29 § 6 mom. i lagen om beskattningsförfarandet beträffande skatter som betalas på eget initiativ (768/2016), 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
17) till de myndigheter som avses i lagen om transport av farliga ämnen (719/1994) för övervakning av transport av farliga ämnen, 
18) till finansministeriet för beredning av skattelagstiftning och uppföljning av verkställigheten av den samt för uppgörande av statsbudgeten. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20 . 
 Slut på lagförslaget 

6. Lag om ändring av 28 och 30 § i lagen om Skatteförvaltningen 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i lagen om Skatteförvaltningen (503/2010) 28 § 1 mom. och 30 § 2 mom., sådana de lyder i lag 1195/2016, som följer: 
28 §  
Förfarandet i brottmål 
I fråga om de skatter och avgifter som enligt gällande bestämmelser ska tas ut av Skatteförvaltningen har Skatteförvaltningen rätt att på alla skattetagares vägnar anmäla ett ärende som gäller skattebrott eller något annat brott som hänför sig till beskattningen till förundersökningsmyndigheten för undersökning, och att genom ett ombud som Skatteförvaltningen förordnat föra talan i brottmål samt i ärenden som gäller skadestånd på grund av brott. Anmälningar om brott som gäller bilskatt, bränsleavgift som betalas för privata fritidsbåtar, skatter som omfattas av punktskattelagens (182/2010) tillämpningsområde och mervärdesskatt på import av varor görs till Tullen och delges samtidigt polisen. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
30 §  
Beskattningskostnaderna och deras fördelning 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Av de årliga kostnader som avses i 1 mom. tar staten ut sammanlagt 28,9 procent av kommunerna, sammanlagt 3,2 procent av den evangelisk-lutherska kyrkans församlingar och 5,6 procent av Folkpensionsanstalten. 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20 . 
Lagens 30 § 2 mom. tillämpas första gången när de årliga beskattningskostnaderna för kalenderåret 2018 tas ut. När de årliga beskattningskostnaderna för kalenderåret 2017 tas ut tillämpas 30 § 2 mom. i den lydelse det hade vid lagens ikraftträdande. 
 Slut på lagförslaget 

7. Lag om ändring av 18 § i lagen om offentlighet och sekretess i fråga om beskattningsuppgifter 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i lagen om offentlighet och sekretess i fråga om beskattningsuppgifter (1346/1999) 18 § 1 mom. 10 punkten, sådan den lyder i lag 1146/2015, och  
fogas till 18 § 1 mom., sådant det lyder i lagarna 1108/2006, 504/2008, 525/2009, 1500/2011, 988/2012, 499/2015 och 1146/2015, en ny 11 punkt som följer: 
18 §  
Skatteförvaltningens rätt att på eget initiativ lämna ut uppgifter 
Skatteförvaltningen kan trots bestämmelserna om sekretess på eget initiativ lämna ut beskattningsuppgifter jämte identifieringsuppgifter om den skattskyldige  
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
10) till Revisionstillsynen vid Patent- och registerstyrelsen om omständigheter som under skattekontroll eller annars iakttagits i fråga om revisorer, revisorers verksamhet och andra skattskyldiga och som kan ha betydelse för tillsynen över revisorerna, 
11) till Tullen sådana uppgifter som behövs vid tillämpningen av det särskilda förfarandet enligt 100 a § i mervärdesskattelagen och avser en sådan skattskyldig på vars import det särskilda förfarandet tillämpas, samt uppgifter om beskattning som verkställts på basis av tillsynsinformation som fåtts av Tullen med stöd av 160 § 3 mom. i mervärdesskattelagen för skötseln av tillsynsuppgifterna enligt det momentet. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20 . 
 Slut på lagförslaget 
Helsingfors 13.6.2017 

I den avgörande behandlingen deltog

ordförande 
Timo Kalli cent 
 
vice ordförande 
Ville Vähämäki saf 
 
medlem 
Kauko Juhantalo cent 
 
medlem 
Krista Kiuru sd 
 
medlem 
Esko Kiviranta cent 
 
medlem 
Outi Mäkelä saml 
 
medlem 
Mats Nylund sv 
 
medlem 
Aila Paloniemi cent 
 
medlem 
Antti Rantakangas cent 
 
medlem 
Markku Rossi cent 
 
medlem 
Sari Sarkomaa saml 
 
medlem 
Maria Tolppanen sd 
 
medlem 
Kari Uotila vänst 
 
medlem 
Pia Viitanen sd 
 
ersättare 
Ozan Yanar gröna. 
 

Sekreterare var

utskottsråd 
Maarit Pekkanen.