Senast publicerat 08-05-2021 11:34

Betänkande JsUB 3/2017 rd RP 6/2017 rd Jord- och skogsbruksutskottet Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av den temporära lagen om finansiering av hållbart skogsbruk

INLEDNING

Remiss

Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av den temporära lagen om finansiering av hållbart skogsbruk (RP 6/2017 rd): Ärendet har remitterats till jord- och skogsbruksutskottet för betänkande. 

Sakkunniga

Utskottet har hört 

  • forstråd Marja Hilska-Aaltonen 
    jord- och skogsbruksministeriet
  • lagstiftningsråd Kirsi Taipale 
    jord- och skogsbruksministeriet
  • servicechef Aki Hostikka 
    Finlands skogscentral
  • utvecklingschef Timo Makkonen 
    Maskinföretagarnas förbund rf
  • utredningschef Erno Järvinen 
    Centralförbundet för lant- och skogsbruksproducenter MTK
  • chef för skogsfrågor i hemlandet Jouni Väkevä 
    Skogsindustrin rf.

Skriftligt yttrande har lämnats av 

  • justitieministeriet
  • Naturresursinstitutet
  • Finsk Energiindustri rf
  • WWF Finland
  • Metsänhoitoyhdistys Keski-Suomi ry.

PROPOSITIONEN

I propositionen föreslås det att den temporära lagen om finansiering av hållbart skogsbruk ändras. Enligt förslaget ska lagen ändras så att det tas in en bestämmelse om bemyndigande att genom förordning av statsrådet utfärda bestämmelser om tidsfristerna för att genomföra de arbeten som gäller stöd för vård av ungskog och stöd för tidig vård av plantbestånd. Ändringen behövs för att tidsfristerna för dessa arbeten ska kunna fastställas på ett smidigare sätt. Vidare föreslås det att bestämmelserna om stödmottagare ses över. Enligt förslaget ska också bestämmelserna om beviljande av arealstöd för vård av ungskog till förhöjt belopp preciseras. 

Lagen avses träda i kraft den 1 maj 2017. 

UTSKOTTETS ÖVERVÄGANDEN

Regeringen föreslår att den temporära lagen om finansiering av hållbart skogsbruk (34/2015, nedan finansieringslagen) ändras i fråga om stödmottagare, tidsfrist för att genomföra arbeten och tillvaratagning av klenträd. 

De anslag som i statsbudgeten anvisats för finansiering av hållbart skogsbruk har minskat de senaste åren. Det är meningen att stödet i huvudsak ska betalas till fysiska personer och de gårdsbruks- och skogsfastigheter som de äger. Ordalydelsen i paragrafen om stödmottagare har varit i någon mån oklar när det gäller frågan om huruvida fonder har rätt till stöd. Av den orsaken och också därför att det administrativa arbetet minskar när det tydligt skrivs ut att fondbolag inte är stödberättigade anser utskottet att de föreslagna ändringarna i 4 § 3 och 4 mom. är behövliga. 

I samband med genomförandet av stödsystemet har det framkommit att den tidsfrist som med stöd av lagen beviljas för arbeten i anslutning till stöd för tidig vård av plantbestånd och för vård av ungskog är alltför lång, står det i propositionsmotiven. Stödet beviljas enligt de gällande bestämmelserna på villkor att arbetena slutförs före utgången av det andra kalenderåret efter det år då stödet beviljades. Den långa tidsfrist som lagen medger är problematisk framför allt för statsbudgeten. I finansieringsbesluten binds en betydande del av bevillningsfullmakten upp till framtida osäkra arbeten, alltså främst till mekaniserad vård av ungskog och anknytande tillvaratagning av klenträd. Utskottet anser att 29 a § i finansieringslagen behöver ändras enligt propositionen så att tidsfristen blir kortare. Då kommer arbetena sannolikt att kunna genomföras bättre och den årliga fullmakten kommer följaktligen att kunna nyttiggöras fullt ut. 

Enligt 30 § 3 mom. i finansieringslagen ska skogscentralen utifrån anmälan om verkställande som gäller tidig vård av plantbestånd och vård av ungskog besluta om det slutliga stödbeloppet, om vårdarbetet har utförts i en mer begränsad omfattning eller som något annat arbete än vad den ursprungliga ansökan anger. Om vårdarbetet har utförts i en större omfattning än vad den ursprungliga ansökan anger, beräknas stödbeloppet i beslutet om slutligt stödbelopp utifrån den areal för vårdarbetet som uppgetts i den ursprungliga ansökan. I praktiken har det enligt propositionsmotiven varit en aning oklart om arealstöd för vård av ungskog kan betalas till förhöjt belopp i de fall där ansökan har gällt stöd för tidig vård av plantbestånd och där arbetet har utförts som vård av ungskog och klenträd har samlats in i samband med detta. Det har inte varit meningen att arealstöd ska beviljas till förhöjt belopp i situationer av detta slag. Därför föreslås en ändring som innebär att man vid beräkning av stödbeloppet i beslutet om slutligt stödbelopp inte ska beakta utförd hopsamling av klenträd som en faktor som höjer stödbeloppet, om ansökan har gällt stöd för tidig vård av plantbestånd men det utförda arbetet uppfyller kraven för vård av ungskog. Utskottet anser att ändringen behövs eftersom den också underlättar hanteringen av den årliga fullmakten och den administrativa bördan även i övrigt. 

På ett allmänt plan framhåller utskottet att den tidiga vården av plantbestånd och i synnerhet vården av ungskog bör bli effektivare i våra skogar. Utifrån resultaten av den riksomfattande skogsinventeringen (Riksskogstaxeringen VMI) uppgår behovet av vård av plantbestånd till 375 000 hektar per år. Vårdarbetena får inte bli mer eftersatta och de områden där de redan är eftersatta, uppskattningsvis 750 000 hektar enligt skogsinventeringen, måste åtgärdas. 

Sammantaget anser utskottet att propositionen behövs och fyller sitt syfte. Utskottet tillstyrker lagförslaget, men med följande ändringar. 

DETALJMOTIVERING

29 a §. Tidsfrist för att verkställa åtgärder.

Utskottet lyfter fram dels bemyndigandet att utfärda förordning i paragrafens 3 mom., dels bestämmelsen i 1 mom. där det står att arbetena för tidig vård av plantbestånd och vård av ungskog ska slutföras inom den tidsfrist som anges i stödbeslutet. Utskottet har erfarit att syftet har varit att de maximala tidsfristerna för att slutföra tidig vård av plantbestånd och vård av ungskog vid behov ska kunna förlängas eller förkortas genom förordning av statsrådet. Förordningen ska alltså föreskriva om en maximal längd på tidsfristen. Skogscentralen ska i varje enskilt stödbeslut uppge vilken tidsfristen är för att slutföra tidig vård av plantbestånd och vård av ungskog. Skogscentralens prövning av längden på tidsfristen avgränsas alltså av den maximala tidsfrist som föreskrivs i statsrådets förordning. 

Utskottet föreslår följaktligen att ordalydelsen i 3 mom. preciseras. 

FÖRSLAG TILL BESLUT

Jord- och skogsbruksutskottets förslag till beslut:

Riksdagen godkänner lagförslaget i proposition RP 6/2017 rd med ändringar. (Utskottets ändringsförslag) 

Utskottets ändringsförslag

Lag om ändring av den temporära lagen om finansiering av hållbart skogsbruk 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i den temporära lagen om finansiering av hållbart skogsbruk (34/2015) 4 § 3 och 4 mom., 29 a § 1 mom. och 30 § 3 mom., av dem 29 a § 1 mom. och 30 § 3 mom. sådana de lyder i lag 227/2016, samt 
fogas till 29 a §, sådan den lyder i lag 227/2016, ett nytt 3 moment som följer: 
4 § 
Stödmottagare 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Förutom vad som föreskrivs i 2 mom. betraktas som enskilda markägare också sådana fysiska personer som tillsammans med ett bolag äger en fastighet, förutsatt att de fysiska personernas ägarandel av fastigheten är minst 50 procent och att bolagets huvudsakliga syfte är att bedriva gårds- eller skogsbruk. Som enskilda markägare betraktas inte de fonder om vilka det föreskrivs i lagen om placeringsfonder (48/1999) eller i lagen om förvaltare av alternativa investeringsfonder (162/2014). 
Närmare bestämmelser om vad som avses som huvudsakligt bedrivande av gårds- eller skogsbruk enligt 2 och 3 mom. och när bedrivandet av gårds- eller skogsbruk kan anses utgöra största delen av en stiftelses eller ett bolags verksamhet utfärdas genom förordning av statsrådet. 
29 a § 
Tidsfrist för att verkställa åtgärder 
Av ett beslut om beviljande av stöd för tidig vård av plantbestånd eller för vård av ungskog ska framgå att stödet beviljas på villkor att arbetena slutförs inom den tidsfrist som anges i beslutet. Extra tid för att slutföra arbetena beviljas inte. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Närmare bestämmelser om Utskottet föreslår en ändring de maximala Slut på ändringsförslaget tidsfristerna enligt 1 mom. för att genomföra de arbeten som gäller tidig vård av plantbestånd och vård av ungskog utfärdas genom förordning av statsrådet. 
30 § 
Vissa beslut om storleken av stöd 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Skogscentralen ska utifrån anmälan om verkställande som gäller tidig vård av plantbestånd och vård av ungskog besluta om det slutliga stödbeloppet, om arealen för det utförda vårdarbetet är mindre än den areal för vilken stöd har sökts. Skogscentralen ska också besluta om det slutliga stödbeloppet, om ansökan har gällt stöd för tidig vård av plantbestånd men det utförda arbetet uppfyller kraven för vård av ungskog, eller tvärtom. Om arealen för det område som vårdats är större än den areal för vilken stöd har sökts, beräknas stödbeloppet i beslutet om slutligt stödbelopp utifrån den areal som uppgetts i ansökan. Om ansökan har gällt stöd för tidig vård av plantbestånd men det utförda arbetet uppfyller kraven för vård av ungskog, beaktas inte utförd hopsamling av klenträd vid beräkning av stödbeloppet i beslutet om slutligt stödbelopp. För varje beslut om beviljande får det göras endast en anmälan om verkställande. 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20 . 
 Slut på lagförslaget 
Helsingfors 16.3.2017 

I den avgörande behandlingen deltog

ordförande 
Jari Leppä cent 
 
vice ordförande 
Reijo Hongisto saf 
 
medlem 
Markku Eestilä saml 
 
medlem 
Pertti Hakanen cent 
 
medlem 
Teuvo Hakkarainen saf 
 
medlem 
Lasse Hautala cent 
 
medlem 
Anne Kalmari cent 
 
medlem 
Johanna Karimäki gröna 
 
medlem 
Jukka Kopra saml 
 
medlem 
Susanna Koski saml 
 
medlem 
Kari Kulmala saf 
 
medlem 
Jari Myllykoski vänst 
 
medlem 
Mats Nylund sv 
 
medlem 
Tytti Tuppurainen sd 
 
medlem 
Harry Wallin sd 
 
medlem 
Eerikki Viljanen cent 
 
medlem 
Peter Östman kd. 
 

Sekreterare var

utskottsråd 
Carl Selenius.