Utskottet välkomnar att anskaffningsstödet för första gången riktas också till gasdrivna lastbilar åren 2020—2022. Transportsektorns mål är att minska utsläppen med hälften fram till 2030 jämfört med utsläppsnivån 2005. För att målet ska nås krävs ett mångsidigt urval av metoder och utnyttjande av nya drivkrafter som ersätter fossila bränslen också inom den tunga trafiken, som har en viktig potential med tanke på att minska utsläppen.
Den tunga trafiken har hittills utnyttjat alternativa drivkrafter tämligen sparsamt och anskaffningspriset för gasdrivna lastbilar är högt jämfört med dieseldrivna fordon. Utskottet anser att propositionen är en bra impuls och signal också för branschen om behovet att främja koldioxid-snål tung trafik. Utskottet menar att propositionen främjar uppnåendet av miljömålen för trafiken, förnyandet av tunga fordon och en ökad användning av miljövänligare drivkrafter.
De utfrågade sakkunniga ansåg propositionen i huvudsak vara bra, men kritik riktades bland annat mot stödets relativt svaga miljökonsekvenser. Dessutom föreslogs det att stödet ska utvidgas till att omfatta eldrivna lastbilar, paketbilar och traktorer, och det föreslogs också att stödperioden förlängs. Trots att propositionens miljökonsekvenser är blygsamma ser utskottet positivt på att gasanvändningen inom den tunga trafiken stöds i detta skede och att det uttrycks en tydlig vilja hos statsmakten att främja ärendet, eftersom gasanvändningen för närvarande är mycket liten. Utskottet anser också att det med beaktande av det disponibla beloppet är ändamålsenligt att stödet i detta skede endast är begränsat till lastbilar. Eventuella stödformer för andra fordon behöver bedömas separat.
Utskottet har i samband med behandlingen av ärendet övervägt behovet av att sänka gränsen för massan hos lastbilar som ska anskaffas för att också mindre distributionsfordon och liknande ska omfattas av anskaffningsstödet. På basis av den utredning som utskottet fått och med beaktande av anslagets storlek har utskottet dock beslutat att behålla den minimigräns på 16 ton som föreslås i propositionen.
Anskaffningsstödet är en del av genomförandet av den nationella biogasstrategin, och ett av syftena med stödet är att stödja användningen av biogas. Propositionen gör det möjligt att använda både naturgas och biogas i lastbilar som skaffas med anskaffningsstöd. Enligt erhållen utredning skulle ett anskaffningsstöd begränsat till enbart användningen av biogas bland annat i förhållande till stödbeloppet vara administrativt sett mycket tungt att genomföra. I fortsättningen och bland annat i den färdplan för fossilfria transporter som är under beredning är det nödvändigt att bedöma fler metoder för att främja användningen av biogas och hur man även i lastbilar skaffade med hjälp av det nu aktuella anskaffningsstödet ska kunna främja användningen av biogas, som är klart mer miljövänligt än naturgas.
Utskottet betonar att införandet av gasdrivna lastbilar på marknaden också bidrar till utvecklingen av infrastrukturen för distribution av biogas. Utöver biogas bör man dock i större utsträckning främja utnyttjandet också av alternativa drivkrafter och miljövänliga bränslen, såsom biodiesel, väte, syntetiska bränslen och bland annat el. Vi behöver i fortsättningen en betydande utveckling i fråga om distributionsinfrastrukturen och tillgången till alternativa drivkrafter för att den tunga trafiken ska kunna utnyttja utsläppssnåla fordon i så stor utsträckning och på ett så effektivt sätt som möjligt.
Utskottet anser det vara viktigt att fördelningen av anskaffningsstödet och dess effekter i fortsättningen följs noggrant för att stödprogrammets effekter ska kunna bedömas.