Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av 5 § i lagen om överlast-avgift (RP 117/2015 rd): Ärendet har remitterats till kommunikationsutskottet för betänkande.
Utskottet har hört
Skriftligt yttrande har lämnats av
Regeringen föreslår att lagen om överlastavgift ändras så att avgiften för överlast tredubblas. Då fordonets högsta tillåtna totalmassa överskrids påförs överlastavgift enligt förslaget så att avgiften är 30 euro för varje fullt hundratal kilogram av överskridningen. För varje hundratal kilogram med vilket överlasten överskrider 2 000 kilogram föreslås dock att avgiften är 90 euro och för varje hundratal kilogram med vilket den överskrider 4 000 kilo 120 euro.
Lagen avses träda i kraft så snart som möjligt.
Utskottet välkomnar att överlastavgiften justeras enligt hur transportkostnaderna utvecklats. Att höja avgiften har en förebyggande effekt och bidrar till att bekämpa svart ekonomi. Vid utfrågningen av sakkunniga har det framhållits att processen kring överlastavgiften bör utvecklas vidare och förenklas, särskilt med avseende på kostnader och effektivitet.
Att övervaka transporter är av stor betydelse för att minska problemet med överlast. Utskottet fäster generellt stor vikt vid trafikövervakning och förutsätter att övervakningen förfogar över tillräckliga personella och andra resurser. Överlastavgiftens toleransgräns, det vill säga den gräns som måste överskridas för att avgiften ska påföras, är numera 5 procent av den totala vikten och enligt utredning till utskottet tvingas man antagligen justera toleransgränsen på nytt senare på grund av att de största tillåtna totala vikterna för transporter har ökat betydligt. Ändå är det positivt att kontrollen av överlast inte är alltför rigid och sträng eftersom väderleksförhållanden och andra omständigheter som exempelvis snö kan påverka lastens slutliga vikt och försvåra bedömningen av lastens exakta vikt. Följderna av överlast inklusive körförbud kan också drabba särskilt chaufförerna hårt. Därför är det viktigt att systemet tillämpas och utvecklas så att det är den som vinner på överlasten, det vill säga fordonets ägare eller innehavare eller i vissa fall den som beställer transporten, som blir föremål för påföljderna.
Kommunikationsutskottets förslag till beslut:
I den avgörande behandlingen deltog
Sekreterare var