Senast publicerat 05-12-2025 15:48

Betänkande LaUB 17/2025 rd RP 153/2025 rd Lagutskottet Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lagar om ändring av lagen om företagssanering och 11 kap. 21 § i värdepappersmarknadslagen

INLEDNING

Remiss

Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lagar om ändring av lagen om företagssanering och 11 kap. 21 § i värdepappersmarknadslagen (RP 153/2025 rd): Ärendet har remitterats till lagutskottet för betänkande. 

Sakkunniga

Utskottet har hört 

  • lagstiftningsråd Katri Törnroth 
    justitieministeriet
  • specialsakkunnig Johanna Mäkitalo 
    justitieministeriet
  • lagstiftningsråd Ilkka Harju 
    finansministeriet
  • tingsdomare Hannele Piisi 
    Helsingfors tingsrätt
  • konkursöverinspektör Marina Vatanen 
    konkursombudsmannens byrå
  • ledande skatteexpert Seija Kareinen 
    Skatteförvaltningen
  • expert Santeri Suominen 
    Finlands näringsliv rf
  • direktör Hannu Ijäs 
    Finanssiala ry
  • advokat Salla Suominen 
    Finlands Advokater
  • juristchef Jesse Collin 
    Börsstiftelsen i Finland
  • professor Tuomas Hupli 
  • professor (emerita) Tuula Linna. 

Skriftligt yttrande har lämnats av 

  • arbets- och näringsministeriet
  • Helsingfors hovrätt
  • Finansinspektionen
  • Statskontoret
  • Patent- och registerstyrelsen
  • Insolvenssioikeudellinen yhdistys ry
  • Centralhandelskammaren
  • Företagarna i Finland rf.

PROPOSITIONEN

Regeringen föreslår att lagen om företagssanering och värdepappersmarknadslagen ändras.  

Syftet med propositionen är att främja tillämpningen av så kallad skuldkonvertering vid företagssanering. Enligt propositionen ska det i fortsättningen i saneringsprogrammet kunna bestämmas om borgenärernas rätt att teckna aktier eller optionsrätter eller andra särskilda rättigheter i gäldenärsbolaget mot sina fordringar, och det ska inte längre behövas något separat bolagsrättsligt beslutsförfarande. Detsamma gäller vid behov också ändringar av bolagsordningen och ogiltigförklaring av befintliga innehav.  

Aktieägarna i gäldenärsbolaget ska enligt förslaget ha rätt att delta i behandlingen av förslaget till saneringsprogram i de saneringsförfaranden där genomförande av skuldkonvertering föreslås. Om aktieägarna inte godkänner ett saneringsprogram där detta föreslås, ska programmet under vissa förutsättningar kunna fastställas även mot aktieägarnas vilja.  

De föreslagna ändringarna gäller uppgörande, behandling och fastställande av förslag till saneringsprogram och genomförande av det fastställda saneringsprogrammet samt när programmet förfaller. Ändringarna har dock inga konsekvenser för de företagssaneringar där genomförande av skuldkonvertering inte föreslås, utan sådana företagssaneringar ska även i fortsättningen kunna genomföras som hittills.  

Genom den föreslagna ändringen i värdepappersmarknadslagen säkerställs det dessutom att det inte uppkommer någon skyldighet att lämna ett obligatoriskt uppköpserbjudande på gäldenärsbolagets alla aktier och värdepapper som berättigar till aktier i situationer där överskridningen av gränsen för skyldigheten att lämna erbjudande beror på genomförandet av ett saneringsprogram som fastställts i enlighet med de föreslagna bestämmelserna.  

De föreslagna lagarna avses träda i kraft den 1 januari 2026.  

UTSKOTTETS ÖVERVÄGANDEN

Allmänt

Regeringen föreslår att bestämmelser om skuldkonvertering fogas till lagen om företagssanering (nedan företagssaneringslagen, FSL).  

Vid skuldkonvertering omvandlas bolagets främmande kapital, dvs. skuld, till bolagets eget kapital, i allmänhet till aktier. I praktiken är det fråga om reglering av gäldenärsbolagets skulder så att den skuld som är föremål för skuldkonverteringen inte återbetalas till borgenären i pengar utan genom ersättande prestationer i form av aktier i bolaget.  

Den gällande företagssaneringslagen innehåller inga uttryckliga bestämmelser om skuldkonvertering, men skuldkonvertering är också för närvarande möjligt. Genomförandet av skuldkonvertering kräver samtycke av gäldenärsbolagets ägare, dvs. aktieägarna, vilket i praktiken betyder bolagsstämmans beslut om att genomföra en aktieemission till borgenärerna.  

I propositionen föreslås det att användningen av skuldkonvertering underlättas så att det i fortsättningen inte längre krävs ett beslut av bolagsstämman, utan bestämmelser om åtgärder i samband med skuldkonvertering kan utfärdas direkt i saneringsprogrammet. Dessutom föreslås det att skuldkonvertering under vissa förutsättningar kan genomföras mot aktieägarnas vilja.  

Syftet med propositionen är att främja möjligheterna att sanera gäldenärsbolagets kapitalstruktur vid företagssanering. Syftet är att stärka skuldfinansiärernas ställning och på så sätt främja finländska företags tillgång till internationell skuldfinansiering. På den internationella kapitalmarknaden anser de utländska finansiärerna att det är viktigt att skuldfinansieringen har förmånsställning i förhållande till gäldenärsföretagets eget kapital och att också det kapital som företagets ägare placerar i företaget kan saneras vid sidan av skulderna vid företagssaneringen.  

I Finlands nuvarande företagssaneringsförfarande har ägarna i gäldenärsbolaget en starkare och mer skyddad ställning än borgenärerna. När gäldenärsbolagets skulder regelmässigt måste nedskrivas vid företagssanering, förblir ställningen för gäldenärsbolagets ägare orörd. Situationen skiljer sig från en konkurs, där borgenärernas fordringar har företräde i betalningsordningen och aktieägarna kommer sist.  

Företagens verksamhets- och finansieringsmiljö har dock förändrats avsevärt och internationaliserats sedan lagen om företagssanering trädde i kraft 1993. Särskilt användning av obligationslån som finansieringsform har enligt uppgift blivit vanligare. Det faktum att Finland inte har någon uttrycklig reglering om skuldkonvertering och att skuldfinansiärerna har en sämre ställning än gäldenärsföretagets ägare vid företagssanering orsakar rättslig osäkerhet och motsvarar inte förväntningarna på den internationella finansmarknaden. Nuläget motsvarar inte heller utvecklingen i Finlands centrala jämförelseländer, då de under de senaste åren har fogat bestämmelser om skuldkonvertering till sin lagstiftning.  

Med hänvisning till det som sägs ovan understöder lagutskottet att bestämmelser om skuldkonvertering fogas till företagssaneringslagen för att förtydliga rättsläget och underlätta användningen av skuldkonvertering. Skuldkonverteringen kan vara till nytta särskilt för stora företag med en mångsidig finansieringsbas och aktier som är intressanta på den internationella finansmarknaden. Ur borgenärernas synvinkel är skuldkonverteringen i sin tur till nytta särskilt för borgenärerna som får betalt sist och som annars ofta blir tvungna att helt eller delvis ge avkall på sina fordringar, men i och med skuldkonverteringen får de i stället aktier i gäldenärsbolaget. För gäldenärsbolagets ägare är skuldkonverteringen förenad med en risk för att innehavet späds ut eller går förlorat. Å andra sidan är en företagssanering där ett företags affärsverksamhet fortsätter ofta ett bättre alternativ för såväl ägarna som borgenärerna, avtalsparterna och arbetstagarna än en konkurs, som i allmänhet innebär att företagets verksamhet upphör och att värdet på innehavet går förlorat. I och med skuldkonverteringen minskar också bolagets skuldbörda, vilket kan bidra till att främja förutsättningarna för fortsatt företagsverksamhet och på så sätt göra det möjligt att undvika konkurs. Om företagssaneringen lyckas drar både den borgenär som tagit emot skuldkonverteringen och gäldenärsföretagets tidigare aktieägare nytta av aktiernas framtida värdeökning.  

Den föreslagna ändringen innebär att urvalet av metoder för företagssanering blir mångsidigare. Den ändrar i övrigt inte de grundläggande principerna i den gällande företagssaneringslagen och har inga konsekvenser för företagssaneringar där skuldkonvertering inte kommer i fråga eller inte föreslås. Vid företagssaneringar där skuldkonvertering föreslås påverkar den inte heller de borgenärer som inte vill ta emot skuldkonvertering, eftersom skuldkonverteringen grundar sig på frivillighet.  

Utskottet fäster särskild uppmärksamhet vid de offentligrättsliga borgenärernas ställning. Även om en innehavare av en offentligrättslig fordran enligt 97 § i företagssaneringslagen utan hinder av någon annan lag får samtycka till skuldreglering enligt företagssaneringslagen, såsom betalning av en penningskuld genom ersättande prestationer som består av annat än pengar, kan de offentligrättsliga borgenärernas möjligheter att ta emot aktier i gäldenärsföretaget i praktiken vara mer begränsade än andra borgenärers. Detta kan bero dels på lagstiftningen om de offentligrättsliga borgenärernas uppgifter och verksamhet, dels på att de offentligrättsliga borgenärerna inte har några funktioner eller resurser för förvaltning av aktierna. Således uppnås propositionens positiva effekter eventuellt inte hos offentligrättsliga borgenärer. Utskottet anser det vara viktigt att de offentligrättsliga borgenärernas ställning vid skuldkonverteringen utreds separat senare. Utskottet föreslår att riksdagen godkänner ett uttalande om saken (Utskottets förslag till uttalande). 

Aktieägarnas ställning vid konversionssanering

Enligt den föreslagna regleringen ska utredaren vid de saneringsförfaranden där det föreslås att en skuldsanering ska genomföras förhandla inte bara med gäldenärsbolaget och dess borgenärer utan vid behov också med gäldenärsbolagets aktieägare. Dessutom ska också gäldenärsbolagets aktieägare ges tillfälle att ta del av utredarens programförslag och ge ett uttalande om programförslaget samt möjlighet att rösta om att godkänna eller förkasta utredarens slutliga programförslag.  

Lagutskottet anser att ändringarna är motiverade. Det är nödvändigt och också skäligt att balanserat beakta aktieägarnas rättigheter vid konversionssanering, med beaktande av att det kan föreskrivas direkt om genomförandet av skuldkonverteringen i saneringsprogrammet, med stöd av vilket aktieägarnas rättigheter kan ändras väsentligt och i vissa situationer rentav helt och hållet ogiltigförklaras. De föreslagna ändringarna medför oundvikligen extra besvär jämfört med ett sådant saneringsförfarande där man enligt programförslaget inte ingriper i aktieägarnas rättigheter. Å andra sidan underlättar de beslut om skuldsanering jämfört med nuläget, eftersom det i fortsättningen inte längre är nödvändigt att behandla förslaget om skuldkonvertering i två parallella beslutsförfaranden enligt både aktiebolagslagen och företagssaneringslagen. 

Vid beredningen av propositionen har det ansetts att införandet av förslag till rekonstruktion av gäldenärsbolagets ägarstruktur i programförslaget ger gäldenärsbolagets aktieägare ett sådant direkt intresse i saneringsärendet att de måste ges tillfälle att ta del av programförslaget och framföra sin uppfattning om programförslaget. I praktiken innebär detta en möjlighet att lämna ett yttrande enligt 71 § 1 mom. 5 a-punkten i företagssaneringslagen (se RP, s. 29—31 och 95—97).  

För tydlighetens skull konstaterar utskottet att 71 § 1 mom. 5 b-punkten i företagssaneringslagen, enligt vilken de som har del i saken ska ges tillfälle att meddela invändningar mot de fordringar som avses i programförslaget, inte innebär att gäldenärsbolagets aktieägare ska ges möjlighet att framställa anmärkningar om skuldförhållandena mellan gäldenärsbolaget och dess borgenärer. En sådan möjlighet är motiverad endast för parterna i skuldförhållandet, dvs. gäldenärsbolaget och dess borgenärer, och aktieägaren är i denna egenskap inte part i skuldförhållandet mellan gäldenärsbolaget och dess borgenär. Om aktieägaren dock också är saneringsborgenär, har en sådan aktör i egenskap av borgenär rätt att framställa invändningar (se även RP, s. 31).  

Enligt den gällande företagssaneringslagen sätter domstolen ut en tidsfrist för inlämnande av yttranden om programförslaget (71 §). Utredaren ska underrätta parterna om den tidsfrist som domstolen satt ut. I propositionen föreslås det att utredaren ska sköta delgivningen av programförslaget och de tidsfrister som domstolen bestämt till aktieägarna i gäldenärsbolaget på det sätt som kallelse till gäldenärsbolagets bolagsstämma utfärdas och stämmohandlingar sänds (72 § 2 mom. i lagförslag 1). I övrigt föreslås inga ändringar i den gällande regleringen, vilket bland annat innebär att domstolarna behåller sitt handlingsutrymme att sätta ut tidsfrister som lämpar sig för varje enskilt fall. Utskottet anser att lösningen är ändamålsenlig. Enligt uppgift har det till exempel vid Helsingfors tingsrätt i allmänhet reserverats 30 eller 35 dagar från det att förslaget till saneringsprogram lämnades till domstolen för framförande av yttranden om programförslaget. Utskottet anser att dessa tidsfrister är tillräckliga även för gäldenärsbolagets aktieägare, med beaktande av att tidsfristerna är längre än de tidsfrister enligt aktiebolagslagen som reserverats för stämmokallelse och framläggande av stämmohandlingar (5 kap. 19 och 21 § i aktiebolagslagen).  

Tvångsfastställelse av saneringsprogram för konversionssanering och regeln om absolut prioritet

I propositionen föreslås det att saneringsprogrammet för konversionssanering ska kunna fastställas även om den majoritet som avses i företagssaneringslagen inte uppnås i en eller flera borgenärsgrupper eller bland aktieägarna. I praktiken innebär förslaget att ett beslut om genomförande av en skuldkonvertering som är bindande för gäldenärsbolagets aktieägare till skillnad från nuläget kan fås till stånd även mot aktieägarnas vilja.  

Enligt propositionen är det dock inte möjligt att fastställa saneringsprogrammet mot aktieägarnas vilja om gäldenären är ett sådant mikroföretag eller litet företag som avses i bokföringslagen. Skuldkonvertering oberoende av aktieägarnas vilja är således inte möjligt i de allra minsta företagen.  

Enligt den gällande företagssaneringslagen förutsätter tvångsfastställelse av saneringsprogrammet bland annat att den så kallade regeln om absolut prioritet tillämpas i programmet (FSL 54 § 1 mom. 5 punkten). Enligt regeln får betalning enligt programmet inte tillfalla borgenärer med fordringar i sämre förmånsställning än i fråga om en borgenärsgrupp som röstat emot och som består av andra än säkerhetsborgenärer. Syftet med bestämmelsen är att säkerställa att en viss borgenärsgrupp inte i strid med majoritetens vilja kan tvingas till sådana skuldregleringar i vilka man kan anse att andra grupper får oberättigad fördel på ifrågavarande grupps bekostnad.  

I propositionen föreslås det att regeln om absolut prioritet vid konversionssanering tillämpas förutom på förhållandet mellan borgenärsgrupperna även på förhållandet mellan borgenärer och aktieägare. Målet är att rätta ordningen för erhållande av betalning så att den motsvarar den konkursrättsliga betalningsordningen, som regeln om absolut prioritet motsvarar. För aktieägarnas del innebär detta i praktiken att om en enda borgenärsgrupp motsätter sig saneringsprogrammet, får aktieägarna enligt programmet inte alls ha kvar någon ägarandel i gäldenärsbolaget.  

För att regeln om absolut prioritet vid konversionssanering dock inte ska leda till situationer som är oskäliga för aktieägarna, föreslås det i propositionen att det under vissa förutsättningar ska vara möjligt att avvika från regeln om absolut prioritet. Det ska vara möjligt att avvika från regeln om det finns något vägande skäl som hänför sig till fortsättande av gäldenärsbolagets affärsverksamhet, ytterligare kapitalisering eller tryggande av förutsättningarna för genomförande av saneringsprogrammet eller något annat vägande skäl. 

Vid utfrågningen i lagutskottet delade tillämpningsområdet för tvångsfastställelse av saneringsprogrammet för konversionssanering de sakkunnigas åsikter. Det har å ena sidan framförts att företag som enligt bokföringslagen är medelstora inte ska omfattas av tillämpningsområdet för tvångsfastställelse av det föreslagna saneringsprogrammet. Å andra sidan har företag som enligt bokföringslagen är små de facto betraktats som medelstora företag enligt finländsk måttstock och det har ansetts att majoriteten av aktieägarna i så stora företag inte bör kunna förhindra att ett saneringsprogram fastställs.  

Lagutskottet anser dock att det tillämpningsområde som föreslås i propositionen är balanserat och konstaterar att frågan har behandlats omsorgsfullt vid beredningen av propositionen (se RP, s. 51—56). Om medelstora företag lämnades utanför bestämmelserna om skuldkonvertering som är oberoende av aktieägarnas ståndpunkt, skulle de inte omfattas av den förväntade nyttan på finansmarknaden. En sådan ändring skulle också innebära att skuldkonvertering mot aktieägarnas vilja endast skulle gälla stora företag, som har bedömts utgöra en mycket liten del av företagen i Finland. Tillämpningsområdet är då mycket snävt, vilket också innebär att den förväntade nyttan av propositionen förblir mycket begränsad. Utskottet har heller inget att invända mot att små företag undantas från tvångsfastställelse av saneringsprogram. I sådana företag förutsätter en lyckad företagssanering i allmänhet att ägarföretagaren är engagerad och motiverad, så det är i praktiken inte förnuftigt att genomföra skuldsaneringen utan ägarföretagarens samtycke. 

Sakkunniga framförde också olika åsikter om regeln om absolut prioritet vid tvångsfastställelse av saneringsprogram för konversionssanering. Regeln har fått understöd, men den har också ansetts vara för stel och problematisk ur företagets ägares synvinkel, eftersom risken för att en aktieägare förlorar hela sitt innehav i anslutning till absolut prioritet har bedömts kunna höja tröskeln för att ansöka om företagssanering. Därför har det ansetts att regleringen bör utvecklas mer i riktning mot relativ prioritet, vilket innebär att parterna friare kan förhandla om villkoren i saneringsprogrammet och att aktieägare och andra personer i lägre ställning kan få ekonomisk nytta om företagets affärsverksamhet någon gång fås lönsam.  

I ljuset av inkomna uppgifter konstaterar lagutskottet för tydlighetens skull att de bestämmelser som föreslås i propositionen inte hindrar att man kommer överens om saneringsprogrammets innehåll och villkor. Om man kommer överens om saneringsprogrammets innehåll, är regeln om absolut prioritet inte tillämplig.  

Tvångsfastställelse av saneringsprogrammet gäller situationer där det inte går att komma överens och en eller flera grupper mot sin vilja tvingas till arrangemang enligt saneringsprogrammet. Då är det nödvändigt att trygga rättigheterna för den borgenärsgrupp som röstat emot i förhållande till de parter som har sämre förmånsställning. Utskottet tillstyrker regeln om absolut prioritet som lösning i sådana situationer. Förslaget motsvarar de regleringslösningar som tillämpas i Finlands centrala jämförelseländer. Det är dock viktigt att regeln om absolut prioritet vid konversionssanering inte leder till orimliga situationer för aktieägarna. Utskottet anser därför att det är motiverat att avvika från regeln under de förutsättningar som föreslås i propositionen (se RP, s. 121—123). Enligt uppgift är de föreslagna möjligheterna till undantag mer omfattande och därmed fördelaktigare för gäldenärsföretagets ägare än i flera av Finlands jämförelseländer. 

Skuldkonverteringens ställning vid konkurs under eller efter företagssanering

I propositionen föreslås det att skuldkonverteringen inte förfaller om gäldenärsföretaget försätts i konkurs innan saneringsprogrammet har slutförts. Vid utskottets utfrågning understöddes förslaget av sakkunniga, men det ansågs också vara för strängt ur borgenärens synvinkel. Dessutom ansågs det vara förknippat med likabehandlingsfrågor, eftersom de borgenärer som inte har samtyckt till skuldkonvertering vid företagssanering får bevaka hela sin fordran vid konkurs under eller efter saneringen, medan de borgenärer som har samtyckt till konverteringen inte får göra det.  

Enligt den gällande företagssaneringslagen förfaller saneringsprogrammet om gäldenären försätts i konkurs innan saneringsprogrammet har slutförts (FSL 66 §). När saneringsprogrammet förfaller leder det i praktiken till att de skuldsaneringar som fastställts i saneringsprogrammet förfaller. Borgenärerna får då samma rätt till betalning som om programmet inte hade fastställts.  

Skuldkonverteringen handlar dock inte bara om skuldsanering enligt företagssaneringslagen, utan genomförandet av skuldsaneringen förutsätter också bolagsrättsliga åtgärder, det vill säga till exempel emission av aktier samt eventuellt ändring av bolagsordningen eller ogiltigförklaring av befintliga aktier. I propositionen föreslås inga ändringar i den utgångspunkt i den gällande företagssaneringslagen enligt vilken det att saneringsprogrammet förfaller inte inverkar på giltigheten av redan företagna rättshandlingar. Av detta följer att de bolagsrättsliga rättsförhållanden som ändrats i enlighet med saneringsprogrammet för konversionssanering inte återställs om programmet senare förfaller. Det vore i praktiken problematiskt att återinföra de bolagsrättsliga rättsförhållandena inte bara på grund av registeranteckningarna utan också på grund av att de bolagsrättsliga rättsförhållandena kanske har förändras. Detta kan ha skett till exempel om de aktier som i enlighet med programmet emitterats till borgenärerna har sålts vidare till nya ägare eller om ytterligare ändringar har gjorts i bolagsordningen. Konsekvenserna av att de bolagsrättsliga åtgärderna återinförs gäller således inte nödvändigtvis enbart de borgenärer som ursprungligen inlett skuldkonverteringen utan också utomstående. 

Mottagandet av skuldkonverteringen och därigenom omvandlingen av fordran till efterställd fordran baserar sig på borgenärens frivillighet. När en borgenär blir aktieägare i gäldenärsbolaget får borgenären alla rättigheter som hänför sig till ägandet, men samtidigt också nackdelarna i ägandet vid gäldenärsbolagets eventuella konkurs. Om borgenärens rätt till betalning återställs vid konkurs under eller efter företagssanering, är skuldkonverteringen inte förenad med någon risk för borgenären, utan borgenären får inte bara möjlighet att dra nytta av den framtida värdestegringen på aktierna om företagssaneringen lyckas utan också säkerhet om att hans eller hennes fordran återställs om företagssaneringen misslyckas.  

Med beaktande av det som sägs ovan anser lagutskottet att den lösning som föreslås i propositionen är motiverad. 

DETALJMOTIVERING

1. Lagen om ändring av lagen om företagssanering

61 §. Kontroll av hur programmet följs.

Det föreslås att det till den gällande paragrafen fogas ett nytt 5 mom. där det föreskrivs om registrering i handelsregistret i anslutning till verkställigheten av bolagsrättsliga åtgärder. Av propositionsmotiven framgår att på behandlingen av registeranmälan i handelsregistret tillämpas handelsregisterlagen samt de bestämmelser i aktiebolagslagen från vilka det i förslaget inte föreslås några undantag (s. 124). För tydlighetens skull konstaterar utskottet att detta i tillämpliga delar också gäller det som föreskrivs i den allmänna lagen, dvs. i företags- och organisationsdatalagen (244/2001). Det nya 5 mom. är således en specialbestämmelse i förhållande till 14 § 1 och 2 mom. i företags- och organisationsdatalagen. Bestämmelserna i 14 § 3 mom. i företags- och organisationsdatalagen tillämpas dock också när anmälan till handelsregistret sker med stöd av den nya bestämmelsen. 

Av propositionen framgår inte vem som ska sköta de anmälningar till handelsregistret som avses i paragrafen om det inte utses någon utredare eller övervakare för konversionssaneringen. I praktiken torde en utredare alltid förordnas vid konversionssaneringen, vilket innebär att en sådan situation i praktiken kan bedömas vara ytterst exceptionell, om inte teoretisk. Därför anser utskottet att särskilda bestämmelser för sådana fall inte är nödvändiga. Utskottet anser därför att om en utredare eller övervakare undantagsvis inte förordnas och programförslaget i enlighet med 40 § i företagssaneringslagen utarbetas av någon annan, till exempel gäldenären själv eller en lagstadgad andel av borgenärerna eller aktieägarna, ska bestämmelserna i den allmänna lagen, dvs. 14 § i företags- och organisationsdatalagen, tillämpas på anmälan till handelsregistret.  

76 a §. Aktieägarnas omröstningsförfarande vid konversionssanering.

Enligt aktiebolagslagen medför en aktie som tillhör bolaget självt inga rättigheter i bolaget (3 kap. 2 § 3 mom.) och deltagande i bolagsstämman kan inte ske med aktier som tillhör bolaget eller dess dottersammanslutning (5 kap. 9 §). Enligt uppgifter till utskottet är avsikten att den princip som framgår av de nämnda bestämmelserna ska tillämpas också vid konversionssanering. Möjlighet att delta i behandlingen av förslaget till saneringsprogram reserveras således inte för sådana aktörer vars aktier inte ens utanför konversionssaneringen medför rättigheter i gäldenärsbolaget eller rätt att delta i gäldenärsbolagets bolagsstämma. Utskottet föreslår att paragrafen kompletteras med ett nytt 4 mom. för att precisera detta. Till följd av det tillägg som utskottet föreslår stiger numreringen av 4 och 5 mom. med ett nummer. 

92 a §. Snabbt fastställande av saneringsprogram vid konversionssanering.

Utskottet föreslår att det nya 4 mom. som föreslås i 76 a § beaktas i hänvisningen till bestämmelser i 3 mom.  

FÖRSLAG TILL BESLUT

Lagutskottets förslag till beslut:

Riksdagen godkänner lagförslag 2 i RP 153/2025 rd utan ändringar. Riksdagen godkänner lagförslag 1 i RP 153/2025 rd med ändringar. (Utskottets ändringsförslag) Riksdagen godkänner ett uttalande. (Utskottets förslag till uttalande) 
Lagförslag

1. Lag om ändring av lagen om företagssanering 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i lagen om företagssanering (47/1993) 3 § 1 mom. 9 punkten, 40 § 2 mom., 50 §, 52 § 1 och 2 mom., 53, 65 och 72 §, 81 § 4 mom. samt 92 § 3 mom., av dem 3 § 1 mom. 9 punkten sådan den lyder i lag 247/2007, 50 § sådan den lyder delvis ändrad i lag 247/2007, 53 § sådan den lyder delvis ändrad i lagarna 247/2007 och 386/2022, 65 § sådan den lyder delvis ändrad i lagarna 247/2007 och 479/2023, 72 § sådan den lyder delvis ändrad i lag 479/2023, 81 § 4 mom. sådant det lyder i lag 665/2019 och 92 § 3 mom. sådant det lyder i lag 247/2007, och 
fogas till 3 § 1 mom., sådant det lyder i lag 247/2007, en ny 10 punkt, till lagen nya 3 a och 42 a §, till 51 §, sådan den lyder delvis ändrad i lag 247/2007, ett nytt 4 mom., till 54 §, sådan den lyder delvis ändrad i lag 386/2022, nya 4 och 5 mom., till 57 § ett nytt 4 mom., till 61 §, sådan den lyder delvis ändrad i lag 386/2022, ett nytt 5 mom., till 64 § ett nytt 6 mom., till 66 §, sådan den lyder delvis ändrad i lag 665/2019, ett nytt 5 mom., till lagen nya 76 a och 92 a § samt till 96 §, sådan den lyder delvis ändrad i lagarna 247/2007 och 365/2017, ett nytt 5 mom. som följer: 
3 § 
Definitioner 
I denna lag avses med  
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
9) efterställd skuld en skuld för vilken betalning får inflyta först efter övriga skulder, 
10) konversionssanering ett saneringsförfarande som tillämpas på ett aktiebolag och där förslaget till saneringsprogram innehåller sådana i 44 § 2 mom. 2 punkten avsedda skuldregleringar till följd av vilka ägarandelarna hos aktieägarna i gäldenärsbolaget förändras.  
3 a § 
Konversionssaneringens förhållande till aktiebolagslagen 
Vid konversionssanering tillämpas inte följande bestämmelser i aktiebolagslagen (624/2006): 
1) 9 kap. 2 eller 3 § om allmänna bestämmelser som ska iakttas vid beslut om emission och om företrädesrätt till aktier, 
2) 9 kap. 4 § 2 eller 3 mom. om riktad emission, 
3) 9 kap. 5 § om innehållet i ett beslut om emission mot vederlag, 
4) 9 kap. 7 § 1 mom. om registrering av ett beslut om emission mot vederlag, 
5) 9 kap. 10 § 2 mom. om kvittning av teckningspriset, 
6) 9 kap. 17 § om innehållet i ett beslut om vederlagsfri emission, 
7) 9 kap. 18 § 1 mom. om registrering av ett beslut om vederlagsfri emission, och inte heller 
8) 10 kap. 2 §, 3 § 1 mom. eller 4 § 1 mom. om beslutsfattande som gäller optionsrätter och andra särskilda rättigheter samt om innehållet i och registrering av beslutet. 
Vid konversionssanering kan det  
1) trots 5 kap. 30 § 1 mom. i aktiebolagslagen fattas beslut om ändring av bolagsordningen för emission av nya aktier av olika slag, och  
2) trots 5 kap. 28 § i aktiebolagslagen fattas beslut om en sådan ändring av bolagsordningen att olika aktieslag sammanslås eller ett helt aktieslags rättigheter annars försämras. 
40 § 
Uppgörande av förslag 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Vid utarbetandet av förslaget ska utredaren förhandla med gäldenären och borgenärsdelegationen samt vid behov med borgenärerna och den sannolika borgenär som ansökt om förfarandet. Vid konversionssanering ska utredaren vid behov även förhandla med aktieägarna i gäldenärsbolaget. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
42 a § 
Åtgärder och arrangemang som gäller konversionssanering  
I ett saneringsprogram som gäller konversionssanering ska det bestämmas om emission av aktier eller av optionsrätter eller andra särskilda rättigheter i gäldenärsbolaget och om huruvida gäldenärsbolagets bolagsordning behöver ändras eller aktier behöver förklaras ogiltiga vid konversionssaneringen.  
Vid konversionssanering ska av programmet i fråga om de aktier som ska emitteras framgå 
1) antalet eller maximiantalet aktier av olika slag som ska emitteras samt huruvida emissionen avser nya aktier eller aktier som bolaget innehar, 
2) vem som har rätt att teckna aktier och på vilka grunder, 
3) priset per aktie (teckningspris) och motiveringen till prissättningen, samt 
4) teckningstiden och betalningstiden för aktierna. 
Vid konversionssanering ska av programmet i fråga om de optionsrätter och andra särskilda rättigheter som ska emitteras framgå 
1) de aktier som varje optionsrätt eller annan särskild rättighet berättigar till samt huruvida emissionen avser nya aktier eller aktier som bolaget innehar, 
2) antalet optionsrätter eller andra särskilda rättigheter som ska emitteras, 
3) vem som har rätt att få eller teckna optionsrätter eller andra särskilda rättigheter och på vilka grunder, 
4) optionsrätternas eller de andra särskilda rättigheternas teckningspriser, teckningstider och betalningstider, 
5) teckningspriser, teckningstider och betalningstider för de aktier som ska tecknas med stöd av optionsrätter eller andra särskilda rättigheter, 
6) motiveringen till hur teckningspriserna eller andra vederlag för rättigheterna samt teckningspriserna för aktierna bestäms, samt 
7) vilken ställning de optionsrätter eller andra särskilda rättigheter som emitteras får vid en aktieemission, vid emission av optionsrätter eller andra särskilda rättigheter med stöd av något annat beslut, vid utbetalning av bolagets medel enligt 13 kap. 1 § 1 mom. i aktiebolagslagen, i samband med att bolaget återförvärvar optionsrätter eller andra särskilda rättigheter, i samband med att bolaget fusioneras med ett annat bolag eller delas, i samband med att hemorten flyttas eller i samband med inlösen av minoritetsaktier enligt 18 kap. i den lagen. 
Av ett saneringsprogram som gäller konversionssanering ska vid behov framgå de ändringar av bolagsordningen som avses i 3 a § 2 mom. i fråga om aktier som skiljer sig från varandra med avseende på de rättigheter eller skyldigheter de medför. 
Av ett saneringsprogram som gäller konversionssanering ska vid behov framgå de aktier som ska förklaras ogiltiga. 
50 § 
Enhällig fastställelse  
Saneringsprogrammet kan fastställas, om alla kända borgenärer samtycker till det. Programmets innehåll får då avvika från de bestämmelser i denna lag som gäller saneringsborgenärernas ställning. 
Programmet får dock inte fastställas, om 
1) programmets innehåll kränker de rättigheter som tillkommer gäldenären, en bolagsman eller aktieägare i gäldenärsföretaget eller tredje man eller deras berättigade intressen eller är oskäligt från deras synpunkt, eller 
2) det inte har lagts fram en tillräcklig utredning om att det finns förutsättningar för att genomföra programmet.  
Vid konversionssanering förutsätter fastställelse av saneringsprogrammet med stöd av denna paragraf dessutom att alla aktieägare i gäldenärsbolaget samtycker till det. Programmets innehåll får då avvika från de bestämmelser i denna lag som gäller aktieägarnas ställning.  
51 § 
Fastställelse med samtycke av gruppmajoriteter 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Vid konversionssanering förutsätter fastställelse av saneringsprogrammet med stöd av denna paragraf dessutom att en i 52 § nämnd majoritet av de röster som aktieägarna i gäldenärsbolaget har avgett omfattar godkännande av saneringsprogrammet. Programmets innehåll får då avvika från de bestämmelser i denna lag som gäller aktieägarnas ställning till nackdel för de aktieägare som omfattat godkännande av programmet.  
52 § 
Hur majoriteten bestäms 
Den majoritet som krävs för att programmet ska kunna fastställas föreligger, om 
1) ett godkännande av programmet i varje borgenärsgrupp har bifallits av över hälften av de borgenärer som deltagit i omröstningen, och deras sammanlagda fordringar företräder över hälften av totalbeloppet av de fordringar som de borgenärer vilka hör till gruppen och vilka deltagit i omröstningen har, och 
2) vid konversionssanering ett godkännande av programmet har omfattats av över hälften av de röster som aktieägarna i gäldenärsbolaget har avgett.  
Vid bedömning av om majoritetskravet är uppfyllt beaktas inte en borgenär eller borgenärsgrupp som enligt förslaget till program ska få full betalning för sin fordran senast en månad efter det att programmet fastställs eller vars rättsställning inte förändras på grund av programmet eller förändras endast så att ett betalningsdröjsmål som skett före förfarandet rättas till och skuldvillkoren förblir sådana de var före dröjsmålet. En borgenär som har en efterställd fordran beaktas inte, om en borgenär som har en fordran med bättre rätt enligt programmet blir utan full betalning eller om dennes rättsställning annars försämras. Vid konversionssanering beaktas emellertid också borgenärer som har efterställda fordringar. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
53 § 
Hinder för fastställande 
Även om kraven enligt 51 och 52 § uppfylls får saneringsprogrammet inte fastställas, om 
1) programmets innehåll kränker de rättigheter som tillkommer gäldenären, en bolagsman eller aktieägare i gäldenärsföretaget eller tredje man eller deras berättigade intressen eller är oskäligt från deras synpunkt,  
2) det inte har lagts fram en tillräcklig utredning om att det finns förutsättningar för att genomföra programmet,  
3) programmets innehåll inte i fråga om en borgenär som röstat mot godkännande motsvarar 44 § eller uppfyller kravet på likställdhet enligt 46 §, 
4) programmets innehåll inte i fråga om en säkerhetsborgenär som röstat mot godkännande uppfyller det krav som ställs i 45 §, 
5) någon annan borgenär som röstat mot godkännande av programmet gör det sannolikt att en betalning som enligt programmet ska tillfalla borgenären till sitt värde är mindre än vad denne skulle få i gäldenärens konkurs utan tillämpning av 32 § 2 mom., eller 
6) i programmet ingår en överlåtelse av gäldenärsföretaget, dess rörelse eller förmögenhet eller en del därav som en funktionell helhet och en borgenär som röstat mot godkännande av programmet gör det sannolikt att en överlåtelse enligt programmet leder till ett resultat som är ekonomiskt ofördelaktigare än vad som kunde nås på annat sätt. 
Vid konversionssanering anses det inte utgöra en grund enligt 1 mom. 1 punkten att programmet innehåller 
1) sådana i 44 § 2 mom. 2 punkten avsedda skuldregleringar till följd av vilka ägarandelarna hos aktieägarna i gäldenärsbolaget förändras, eller 
2) andra i enlighet med 42 a § individualiserade åtgärder och arrangemang till följd av vilka andra rättigheter hos aktieägarna i gäldenärsbolaget förändras.  
Vid konversionssanering får saneringsprogrammet inte fastställas, om en aktieägare som röstat mot godkännande av programmet gör det sannolikt att en ägarandel som enligt programmet återstår för aktieägaren till sitt värde är mindre än den betalning som denne skulle få i gäldenärens konkurs utan tillämpning av 32 § 2 mom. 
Programmet ska inte heller fastställas i ett normalt saneringsförfarande, om det finns ett hinder enligt 7 § 2 mom. för att inleda saneringsförfarandet.  
Programmet ska inte heller fastställas i ett tidigt saneringsförfarande, om en borgenär visar att den finansiering som ingår i programmet är onödig eller oskäligt skadar borgenärernas intressen.  
54 § 
Fastställelse utan samtycke av alla gruppmajoriteter 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Vid konversionssanering kan saneringsprogrammet fastställas med stöd av denna paragraf under följande ytterligare förutsättningar, även om den i 51 och 52 § avsedda majoriteten inte uppnås i en eller flera borgenärsgrupper eller den i 51 och 52 § avsedda majoriteten av de röster som aktieägarna i gäldenärsbolaget har avgett inte uppnås:  
1) om programmet medför att rättsställningen försvagas för de borgenärer som skulle få betalningar i gäldenärens konkurs, består den borgenärsgrupp som avses i 1 mom. 2 punkten av sådana borgenärer, och  
2) om någon borgenärsgrupp har röstat mot godkännande av programmet, återstår enligt programmet för aktieägarna i gäldenärsbolaget ägarandelar i gäldenärsbolaget endast om det finns skäl som gäller gäldenärsbolagets fortsatta affärsverksamhet, ytterligare kapitalisering eller tryggande av förutsättningarna för genomförande av saneringsprogrammet eller andra vägande skäl. 
Vid konversionssanering kan saneringsprogrammet emellertid inte fastställas i ett normalt saneringsförfarande utan att en i 52 § avsedd majoritet av de röster som aktieägarna i gäldenärsbolaget har avgett har omfattat godkännande av saneringsprogrammet, om gäldenären är ett litet företag enligt 1 kap. 4 a § i bokföringslagen eller ett mikroföretag enligt 1 kap. 4 b § i den lagen. 
57 § 
Rättsverkningar 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Vid konversionssanering blir de aktier som ska förklaras ogiltiga med stöd av det fastställda saneringsprogrammet ogiltigförklarade när ogiltigförklaringen har registrerats i handelsregistret. 
61 § 
Kontroll av hur programmet följs  
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Vid konversionssanering ska den övervakare som utsetts för programmet eller, om ingen övervakare har utsetts, utredaren anmäla aktieemission, emission av optionsrätter och andra särskilda rättigheter, ändringar av bolagsordningen och ogiltigförklaring av aktier som grundar sig på saneringsprogrammet för registrering. Anmälan ska göras utan obefogat dröjsmål, dock senast en månad efter det att saneringsprogrammet fastställdes. 
64 § 
Beslut om att en skuldreglering förfaller 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Vid konversionssanering får det inte bestämmas att en skuldreglering där en borgenär har tagit emot aktier i gäldenärsbolaget eller en annan ersättande prestation som berättigar till aktier ska förfalla med stöd av denna paragraf.  
65 § 
Beslut om att programmet förfaller 
Domstolen kan på yrkande av övervakaren eller en borgenär bestämma att saneringsprogrammet ska förfalla, om 
1) det efter att programmet har fastställts framkommer omständigheter som enligt 53 § 4 mom. hade hindrat att programmet fastställs om de då hade varit kända, 
2) gäldenären har brutit mot programmet för att gynna någon borgenär och förseelsen inte är ringa, eller 
3) det finns en i programmet fastställd grund för att programmet ska förfalla och gäldenären har brutit mot programmet så väsentligt att det inte längre finns förutsättningar att genomföra det. 
Om gäldenären är en enskild näringsidkare eller yrkesutövare och det under saneringsprogrammet fattas beslut om inledande av skuldsanering för privatperson, förfaller ett saneringsprogram som fastställts med stöd av denna lag. Domstolen kan dock förordna att saneringsprogrammet trots skuldsaneringen inte ska förfalla, om det finns särskilda skäl för detta på grund av att största delen av de skulder som saneringsprogrammet omfattar har betalats enligt programmet. 
Om det bestäms att saneringsprogrammet ska förfalla, är det inte längre giltigt, och borgenärerna har samma rätt till betalning ur saneringsskulden som om programmet inte hade fastställts. Att programmet förfaller inverkar inte på giltigheten av redan företagna rättshandlingar. 
Vid konversionssanering återfår en borgenär inte sin rätt till den ursprungliga betalningen när programmet förfaller, om borgenären genom en skuldreglering enligt programmet har tagit emot aktier i gäldenärsbolaget eller en annan ersättande prestation som berättigar till aktier. 
66 § 
Inverkan av konkurs på saneringsprogrammet  
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Vid konversionssanering återfår en borgenär inte sin rätt till den ursprungliga betalningen när programmet förfaller, om borgenären genom en skuldreglering enligt programmet har tagit emot aktier i gäldenärsbolaget eller en annan ersättande prestation som berättigar till aktier. 
72 § 
Påbörjande av behandlingen av programförslaget  
Sedan förslaget till saneringsprogram har lämnats till utredaren och domstolen, ska utredaren utan dröjsmål se till att programförslaget delges dem som har del i saken. I samband med delgivningen av programförslaget ska utredaren meddela dem som har del i saken när de yttranden som avses i 71 § 1 mom. 5 a-punkten och de invändningar som avses i 5 b-punkten senast ska lämnas till utredaren inom de tidsfrister som domstolen bestämmer.  
Vid konversionssanering kan utredaren sköta den delgivning och det meddelande till aktieägarna i gäldenärsbolaget som avses i 1 mom. på det sätt som kallelse till gäldenärsbolagets bolagsstämma utfärdas och stämmohandlingar sänds.  
Domstolen kan på yrkande av någon som är berättigad att framlägga programförslag förlänga den tid som reserverats för uppgörande av programmet, om det av särskilda skäl är nödvändigt. 
Ett programförslag som getts in efter utgången av den utsatta tiden lämnas utan avseende. 
76 a § 
Aktieägarnas omröstningsförfarande vid konversionssanering 
Vid konversionssanering tillämpas 76 § 3 och 4 mom. på aktieägarnas omröstningsförfarande. Utredaren kan sköta den i 76 § 3 mom. avsedda delgivningen till aktieägarna på det sätt som kallelse till gäldenärsbolagets bolagsstämma utfärdas och stämmohandlingar sänds.  
Rätt att ge en röst har en aktieägare som är införd i aktieägarförteckningen eller har anmält sitt förvärv och för utredaren har lagt fram en tillförlitlig utredning om förvärvet vid en tidpunkt som utredaren bestämt.  
Rätt att ge en röst i ett bolag som hör till värdeandelssystemet har en aktieägare som är införd i aktieägarförteckningen på omröstningens avstämningsdag. Avstämningsdagen är åtta vardagar före den utsatta dag som avses i 76 § 3 mom. eller det omröstningstillfälle som avses i 4 mom. i denna paragraf. Ägaren till en förvaltarregistrerad aktie kan anmälas för att tillfälligt bli införd i aktieägarförteckningen för avgivande av en röst, om aktieägaren på grund av sitt aktieinnehav har rätt att vara införd i aktieägarförteckningen på omröstningens avstämningsdag. Anmälan om att bli tillfälligt införd ska göras senast vid en tidpunkt som utredaren meddelat och som ska infalla efter omröstningens avstämningsdag. Sådana förändringar i aktieinnehavet som har skett efter omröstningens avstämningsdag påverkar inte rätten att ge en röst. 
Utskottet föreslår en ändring Aktier som tillhör bolaget eller dess dottersammanslutning ger inte rösträtt.  Slut på ändringsförslaget(Nytt 4 mom.) 
Utredaren kan sammankalla aktieägarna för avgivande av röster (omröstningstillfälle). Kallelsen till omröstningstillfället ska utfärdas i anslutning till den delgivning som avses i 76 § 3 mom. 
Ett omröstningsförfarande är dock inte nödvändigt om aktieägare med en i 52 § avsedd majoritet av det sammanlagda röstetal som gäldenärsbolagets samtliga aktier medför skriftligen har godkänt programförslaget och ingen av aktieägarna i ett yttrande som avses i 71 § 1 mom. 5 a-punkten har åberopat en omständighet på grundval av vilken saneringsprogrammet borde lämnas utan fastställelse.  
81 § 
Delgivningssätt 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Borgenärerna och gäldenären kan lämna utredaren de yttranden, bemötanden och meddelanden som avses i denna lag genom att föra in dem i ärendehanteringssystemet för konkurs- och företagssaneringsärenden eller genom att sända dem till utredaren med hjälp av en elektronisk dataöverföringsmetod eller per post. Vid konversionssanering kan aktieägarna lämna utredaren de yttranden som avses i denna lag genom att sända dem med hjälp av en elektronisk dataöverföringsmetod eller per post.  
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
92 § 
Snabbt fastställande av saneringsprogram 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Ett förslag till saneringsprogram kan inte fastställas, om förslaget inte vad gäller en sådan borgenär som motsatt sig det överensstämmer med 44–46 § eller om det annars för borgenärens del avviker från denna lags bestämmelser om borgenärens ställning eller om det finns ett sådant hinder för fastställande av programmet som avses i 50 § 2 mom., 53 § 4 mom. eller i 55 §. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
92 a § 
Snabbt fastställande av saneringsprogram vid konversionssanering 
Vid konversionssanering kan ett förslag till saneringsprogram utan att de i 71 § 1 mom. avsedda utsatta dagarna och tidsfristerna sätts ut samt utan iakttagande av 72, 74–76 och 76 a § fastställas som saneringsprogram, om förutsättningarna enligt 92 § uppfylls och dessutom 
1) förslaget till saneringsprogram har delgivits alla aktieägare i gäldenärsbolaget och aktieägarna har uppmanats att inom en utsatt tid skriftligen meddela om de godkänner eller förkastar förslaget och lämna ett eventuellt yttrande om förslaget, och  
2) ett skriftligt godkännande har inkommit av de aktieägare som sammanlagt innehar mer än hälften av det sammanlagda röstetalet hos de aktieägare som meddelat om de godkänner eller förkastar förslaget, och ingen aktieägare som förkastat förslaget i sitt yttrande har åberopat en i 53 § 1 mom. 1 punkten eller 3 mom. avsedd omständighet på grundval av vilken saneringsprogrammet borde lämnas utan fastställelse.  
Vid konversionssanering ska domstolen i samband med programförslaget tillställas en utredning om hur och när aktieägarna i gäldenärsbolaget har delgivits förslaget och beretts möjlighet att meddela om de godkänner eller förkastar förslaget och lämna ett yttrande om förslaget samt aktieägarnas yttranden och uppgift om vilka aktieägare som godkänt och vilka som förkastat förslaget. Delgivningen av förslaget kan ske och informationen om möjligheten att meddela om aktieägaren godkänner eller förkastar förslaget och att lämna ett yttrande kan lämnas på det sätt som kallelse till gäldenärsbolagets bolagsstämma utfärdas och stämmohandlingar sänds.  
På aktieägarnas rätt att meddela om de godkänner eller förkastar förslaget och att lämna yttranden om förslaget tillämpas vad som i 76 a § 2Utskottet föreslår en ändring —4  Slut på ändringsförslagetmom. föreskrivs om aktieägarens rätt att ge en röst.  
96 § 
Ändringssökande 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Vid konversionssanering ska fullföljdsdomstolen utan obefogat dröjsmål underrätta registermyndigheten om sitt avgörande som gäller en omständighet som ska antecknas i handelsregistret. Domstolen ska göra registeranmälan också om att dess avgörande har vunnit laga kraft.  
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20 . 
På ärenden som inletts före ikraftträdandet av denna lag tillämpas de bestämmelser som gällde vid ikraftträdandet. 
 Slut på lagförslaget 

2. Lag om ändring av 11 kap. 21 § i värdepappersmarknadslagen 

I enlighet med riksdagens beslut 
fogas till 11 kap. 21 § i värdepappersmarknadslagen (746/2012), sådan paragrafen lyder delvis ändrad i lag 193/2023, ett nytt 7 mom. som följer: 
21 § 
Undantag från skyldigheten att lämna obligatoriskt uppköpserbjudande 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Det uppkommer ingen skyldighet att lämna ett obligatoriskt uppköpserbjudande, om överskridningen av gränsen för skyldigheten att lämna erbjudande beror på genomförandet av ett saneringsprogram som fastställts vid konversionssanering som avses i 3 § 1 mom. 10 punkten i lagen om företagssanering (47/1993). 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20 . 
 Slut på lagförslaget 

Utskottets förslag till uttalande

Riksdagen förutsätter att regeringen utreder de offentligrättsliga borgenärernas ställning vid skuldkonvertering. 
Helsingfors 3.12.2025 

I den avgörande behandlingen deltog

ordförande 
Juho Eerola saf 
 
vice ordförande 
Sandra Bergqvist sv 
 
medlem 
Pekka Aittakumpu saf 
 
medlem 
Pia Hiltunen sd 
 
medlem 
Jessi Jokelainen vänst 
 
medlem 
Aleksi Jäntti saml 
 
medlem 
Anette Karlsson sd 
 
medlem 
Pihla Keto-Huovinen saml 
 
medlem 
Rami Lehtinen saf 
 
medlem 
Timo Mehtälä cent 
 
medlem 
Susanne Päivärinta saml 
 
medlem 
Mika Riipi cent 
 
medlem 
Joakim Vigelius saf. 
 

Sekreterare var

utskottsråd 
Marja Tuokila.