1. Lag om ändring av konkurslagen
1 kap. Allmänna bestämmelser.
3 §. Vem som kan försättas i konkurs.
Paragrafens 2 mom. innehåller en förteckning över undantag från möjligheten att försättas i konkurs. Till förteckningen fogas de nya landskap som avses i den landskapslag som föreslås i regeringens proposition RP 15/2017 rd. Enligt detaljmotiven till paragrafen (s. 59) omfattar konkursskyddet även landskapens affärsverk, eftersom de är en del av landskapet på samma sätt som kommunala affärsverk är en del av kommunen. Det är enligt propositionen fråga om ett tekniskt förtydligande som motsvarar bakgrundspremisserna i beredningen av landskapsreformen.
Enligt grundlagsutskottets uppfattning kan det inte ses som enbart ett tekniskt förtydligande att föreskriva om konkursskydd för landskapets affärsverk. Det är enligt grundlagsutskottet uppenbart att det med hänsyn till tydligheten i regleringen inte kan tas in en sådan bestämmelse i lagen innan lagstiftningen om inrättande av landskap och av deras affärsverk har antagits (GrUU 69/2018 rd, s. 5).
Lagutskottet noterar att lagstiftningen om inrättande av landskap med tillhörande affärsverk ännu inte har antagits. De ändringar som föreslås i konkurslagen beträffande enklare och snabbare förfarande har ingen anknytning till landskaps- och vårdreformen eller förslaget till ändring i landskapets konkursskydd, utan det rör sig om separata ändringsförslag. På grund av detta och med hänsyn till att ändringen i bestämmelsen om landskapets konkursskydd kan behandlas i ett annat sammanhang ser lagutskottet det som motiverat att inte invänta godkännandet av lagstiftningen om inrättandet av landskap och affärsverk för att ändringsförslagen gällande enklare och snabbare konkursförfarande ska kunna godkännas. Följaktligen föreslår utskottet att den föreslagna paragrafen om vem som kan försättas i konkurs stryks. Ingressen i lagförslaget behöver därför också ändras.
Eftersom landskapets konkursskydd är en väsentlig fråga om landskaps- och vårdreformen ska genomföras ser utskottet det som viktigt att förslaget till ändring i konkursskyddet behandlas av social- och hälsovårdsutskottet i samband med RP 15/2017 rd och anknytande propositioner (s.k. Maku 1) eller av förvaltningsutskottet i samband med RP 14/2018 rd (s.k. Maku 2) genom att ett nytt lagförslag tas in i betänkandet.
9 kap. Utredning av konkursboet samt gäldenärens bokföring
1 §. Boförteckning.
Paragrafens 1 mom. föreslås bli ändrat för att lindra kraven på innehåll i boförteckningen. I stället för gäldenärens samtliga skulder och förbindelser ska det i boförteckningen antecknas åtminstone gäldenärens största borgenärer och deras fordringar, de största övriga förbindelserna och en uppskattning av de övriga skuldernas och förbindelsernas totalbelopp.
I momentet avses endast minimiinnehållet i boförteckningen, och det finns givetvis inget hinder för att boförvaltaren även i fortsättningen tar in gäldenärens samtliga skulder i boförteckningen, står det i detaljmotiveringen (s. 62 i RP). Ett sådant förfarande är enligt propositionen ändamålsenligt i synnerhet när det antas att konkursen kommer att fortgå i full skala. En förteckning över samtliga skulder anses vara ändamålsenlig även när boförvaltaren anser att det är nödvändigt att göra en sådan anmälan om en brottsmisstanke till polisen som avses i 14 kap. 5 § 4 mom. Det är således enligt propositionen ändamålsenligt att göra upp boförteckningen enligt minimivillkoren främst när konkursen antas förfalla och det inte har uppdagats någon orsak att göra en polisanmälan.
Sakkunniga har bedömt att propositionen kommer att leda till att en omfattande boförteckning liksom nu måste upprättas alltid när till exempel ett bokföringsbrott polisanmäls. Däremot har det ansetts att en förenklad boförteckning kan upprättas enligt boförvaltarens övervägande också om konkursen sannolikt kommer att förfalla men det är befogat att göra en polisanmälan i ärendet.
Utskottet noterar att paragrafen inte föreslås föreskriva i vilka fall en omfattande boförteckning ska upprättas. Frågan behandlas i propositionsmotiven. I vilka fall det är lämpligt med en omfattande boförteckning bör med fog preciseras genom anvisningar av delegationen för konkursärenden.
16 a kap. Konkursboets offentligrättsliga miljöansvar
Med hänvisning till det som står i övervägandena ovan föreslår utskottet att kapitlet stryks.
17 kap. Vård och försäljning av egendom som ingår i konkursboet samt bestämmelser om pantborgenärer
7 §. Kostnaderna för pantsatt egendom.
Med hänvisning till det som står i övervägandena ovan föreslår utskottet att den föreslagna bestämmelsen stryks.
Ikraftträdande- och övergångsbestämmelsen.
Med hänvisning till det som står i övervägandena ovan föreslår utskottet att 4 mom. i ikraftträdande- och övergångsbestämmelsen stryks eftersom det gäller 16 a kap.
Dessutom föreslår utskottet att en ny övergångsbestämmelse läggs till i fråga om 7 kap. 8 §. Den gällande 7 kap. 8 § förutsätter att behandling i sammanträde ska ordnas om gäldenären motsätter sig konkursansökan alltid när gäldenären inte uttryckligen har samtyckt till behandling i kansliet. Det föreslås i propositionen att bestämmelsen ändras för att minska antalet fall där avsaknaden av gäldenärens samtycke inte nödvändigtvis motsvarar dennes verkliga avsikt och där det inte heller i övrigt finns något verkligt behov av en sådan behandling i sammanträde som detta lett till. Utskottet föreslår att övergångsbestämmelserna kompletteras med ett nytt 3 mom. enligt vilket den gällande 7 kap. 8 § ska tillämpas på konkursärenden som anhängiggjorts innan lagen trädde i kraft och den nya bestämmelsen ska tillämpas på ärenden som anhängiggjorts efter ikraftträdandet.
På grund av det nya 3 mom. som utskottet föreslår blir 3 mom. i propositionen 4 mom. Med hänvisning till övervägandena ovan bör hänvisningen till 17 kap. 7 § strykas. Utskottet förtydligar också språkdräkten på finska i 2 mom. samt i det nya 4 mom.
4. Lag om ärendehanteringssystemet för konkurs- och företagssaneringsärenden
9 §. Radering av uppgifter.
Paragrafen föreskriver hur uppgifter i ärendehanteringssystemet ska raderas. Enligt 1 mom. ska uppgifterna i systemet raderas tio år efter det att förfarandet avslutades. Raderade uppgifter förstörs.
Enligt utredning är det vanligt att det efter slutredovisningen uppdagas nya medel i konkursboet så sent som mer än tio år senare. Förvaringstiden bör därför vara längre än den föreslagna i de fall där det inom tio år vidtas utredningsåtgärder i efterhand. I de här fallen är det motiverat att radera uppgifterna tio år efter det att en redogörelse för utredningsåtgärder i efterhand registreras i ett konkursärende i ärendehanteringssystemet, dock senast 20 år från det att konkursen avslutades. Utskottet föreslår att en ny mening om detta läggs till i momentet. Utskottet preciserar också språkdräkten i momentet.
14. Lag om ändring av 28 § i avfallslagen
15. Lag om ändring av 16 a § i marktäktslagen
Utifrån det som står i övervägandena ovan föreslår utskottet att lagförslag 14 och 15 förkastas.