Allmänt
Syftet med lagförslaget är att öka finansieringsalternativen för statligt understödd produktion av hyresbostäder och att öka utbudet av bostäder med en skälig hyra i tillväxtcentra genom att ta i bruk en ny kortvarigare räntestödsmodell. Begränsningarna föreslås gälla i tio år. På ansökan kan giltighetstiden förlängas med tio år i sänder högst två gånger.
Utskottet konstaterar att den föreslagna modellen bygger på regeringsprogrammet för statsminister Juha Sipiläs regering, enligt vilket målet är att öka produktionen av hyresbostäder genom att skapa en ny tio års mellanmodell som är öppen för alla genomförare som uppfyller stödvillkoren och förbinder sig till dem. Utskottet menar att den nya räntestödsmodellen är ett behövligt sätt att öka produktionen av hyresbostäder. Sammantaget anser utskottet att propositionen behövs och fyller sitt syfte. Utskottet tillstyrker lagförslaget, men med följande synpunkter och ändringsförslag.
Allmänt om främjandet av produktionen av hyresbostäder med en skälig hyra
Det råder brist på bostäder till rimliga priser i tillväxtcentrumen och framför allt i Helsingforsområdet. Bristen på bostäder med en skälig hyresnivå håller särskilt i Helsingforsområdet på att bli ett hinder för en ökning av sysselsättningen, den ekonomiska tillväxten, näringslivets konkurrenskraft och utplaceringen av invandrare. En strukturell förändring som ökar efterfrågan på särskilt mindre bostäder är att antalet ensamboende har ökat markant. Därför finns det ett tydligt behov av att också bygga betydligt fler hyresbostäder med reglerad hyra i tillväxtcentrumen, särskilt i huvudstadsregionen.
Syftet med den föreslagna räntestödsmodellen är att öka finansieringsalternativen för statligt understödd produktion av hyresbostäder och att öka utbudet av bostäder med en skälig hyra i tillväxtcentra. Utskottet menar att den nya räntestödsmodellen behövs, men konstaterar att den dock har begränsade effekter för produktionen av hyresbostäder med en skälig hyra, eftersom begränsningstiden är kort och den förväntade hyresnivå högre än nivån enligt den nuvarande modellen med fyrtioårigt räntestöd. Enligt propositionen är målet att hyrorna för de bostäder som finansieras inom ramen för den nya stödmodellen ska placera sig någonstans mellan hyrorna för hyresbostäder som finansierats med de nuvarande fyrtioåriga räntestödslånen och hyrorna för fritt finansierade hyresbostäder. Beroende på objekt kommer initialhyran enligt ministeriets bedömning att vara 17—20 euro per kvadratmeter och månad. Hyran för hyresbostäder som byggs med det nuvarande fyrtioåriga räntestödslånet är 12—15 euro/m2 och månad, och initialhyran enligt den nya modellen uppskattas således bli klart högre än så.
Sakkunniga har framfört att den nya räntestödsmodellen sannolikt inte har några väsentliga konsekvenser för den fritt finansierade produktionen, eftersom denna också annars är lönsam för närvarande. Modellen torde inte heller ha några konsekvenser för modellen med fyrtioårigt räntestöd, eftersom den för närvarande i huvudsak används för produktion av vanliga hyresbostäder av kommunala bolag som inte kommer producera hyresbostäder med hjälp av den nya stödmodellen.
Utskottet omfattar utredningsman Rossilahtis bedömningRapport om en ny räntestödsmodell: ”Uusi lyhyt korkotukimalli”, överdirektör Hannu Rossilahti, november 2015. att modellen med fyrtioårigt räntestöd inte längre fungerar på samma sätt som under de förhållanden som rådde då modellen infördes. För hyresgästernas del har det förändrade läget konkretiserats i form av stigande boendekostnader. I dag tas samtliga faktiska kostnader ut genom hyran, i och med att det inte finns någon statlig stödeffekt att tala om. Det finns inte heller någon inflation som skulle lätta upp lånebördan. Genom hyresutjämningen bekostas dessutom reparationer av gamla bostäder också av invånarna i nya hus. Det blir än svårare att täcka alla utgifter för hyreshusen via hyrorna, då lånekapital inte försvinner genom inflationen och staten på grund av den rådande låga räntenivån i praktiken inte står för ens en del av finansieringskostnaderna. Att amorteringarna av lånen är koncentrerade till slutet av låneperioden har medfört att endast en mycket liten del av lånet har amorterats vid det laget då huset är i behov av ombyggnad. Det har gjorts vissa justeringar av modellen, men däremot inte någon större översyn. Utskottet förutsätter att regeringen inleder åtgärder för en övergripande utveckling av modellen med fyrtioårigt räntestöd, så att villkoren för modellen blir sporrande. (Utskottets förslag till uttalande 1)
Utskottet hänvisar till sitt utlåtande om budgetpropositionen (MiUU 7/2016 rd) och upprepar sin ståndpunkt att främjandet av produktionen av bostäder till skäligt pris på en allmän nivå kräver mångsidigt verkningsfulla åtgärder för att öka utbudet på bostäder och tomter enligt efterfrågan samt större effektivitet i planeringen av markanvändningen för att samordna trafikbehoven och boendet. Den föreslagna nya räntestödsmodellen behövs, men det krävs också åtgärder för att dämpa boendekostnaderna, för att svara mot behov i anslutning till befolkningens åldrande och specialgrupper och för att främja energieffektiviteten. Särskilt kraven på parkeringsplatser höjer, delvis i onödan, byggkostnaderna och boendekostnaderna samtidigt som antalet bilar och behovet av parkeringsplatser minskar åtminstone där det bor många studerande och där kollektivtrafiken är väl utbyggd. I syfte att dämpa byggkostnaderna bör kommunerna fördomsfritt pröva i synnerhet kraven på parkeringsplatser. En skälig hyresnivå kan inte nås om kostnaderna enbart för tomten och parkeringsplatserna höjer basnivån till det ohållbara. Framför allt ligger säkerställandet av ett tillräckligt utbud på tomter i kommunernas händer. Det måste finnas tillräckligt med planlagda tomter som lämpar sig för bostadsbyggande. För att försäkra sig om detta måste kommunerna skaffa den råmark som behövs och planera tomterna för varierande bostadsbehov. Utskottet vill framhålla att kommunerna skapar förutsättningarna för produktion och har en viktig roll inom bostadspolitiken.
Bedömning av modellen med tioårigt räntestöd
Utskottet menar att den nya räntestödsmodellen behövs särskilt för att nya aktörer ska träda in på marknaden. I och med att den nya modellen medför ytterligare finansieringsalternativ kan den locka nya, mindre aktörer till bostadsmarknaden. En låntagare som efter tio år inte kan eller vill befria staten från fyllnadsborgensansvaret genom att förnya lånet kan fortsätta uthyrningen enligt principen om skälig hyra genom att hos Finansierings- och utvecklingscentralen för boendet ARA ansöka om förlängning med tio år i sänder högst två gånger. Den här flexibiliteten undanröjer särskilt i fråga om små aktörer riskerna med att medverka till produktionen av hyresbostäder med skäliga hyror. Tack vare flexibiliteten är det också möjligt att bostäderna hålls kvar inom den reglerade bostadsmarknaden längre.
Utskottet välkomnar också att den nya modellen kan leda till ökat kompletteringsbyggande. Räntestödslån ska också kunna beviljas för projekt för kompletteringsbyggande där det genom en ändring av byggnadens användningsändamål byggs nya hyresbostäder i existerande lokaler. Även skäliga kostnader för rivning av en gammal byggnad som är belägen på samma tomt kan inkluderas i totalkostnaderna, förutsatt att hyresnivån är skälig. Det nya räntestödslånet får inte beviljas för anskaffning eller ombyggnad av hyresbostäder, eftersom det är avsett uttryckligen för byggande av nya hyreshus.
Utskottet anser att flexibiliteten är en central egenskap hos den föreslagna räntestödsmodellen. Modellen har tillräckligt med modifierbara låne- och stödvillkor som staten i olika konjunkturer kan justera i syfte att sporra till understödd produktion av hyresbostäder. Därigenom undanröjs också behovet av temporära, konjunkturbaserade stödmodeller. Ur ett statsfinansiellt perspektiv kan modellen anses kostnadseffektiv; ett minimalt statligt penningstöd genererar en maximal ekonomisk effekt i form av ökad produktion av hyresbostäder med skälig hyra i områden med stor efterfrågan.
Utskottet konstaterar att den nya räntestödsmodellen trots dess nya och flexibla egenskaper helt klart anknyter till social bostadsproduktion. Enligt villkoren för stödsystemet ska invånarna väljas på sociala grunder och ARA fastställa initialhyran utifrån självkostnadsprincipen, medan låntagaren får betala högst en skälig avkastning till sin ägare.
Den nya räntestödsmodellens kriterier för valet av hyresgäster är desamma som i modellen med fyrtioårigt räntestöd på den punkten att endast finska medborgare eller personer som kan jämställas med finska medborgare kan väljas. Förmögenhet eller behov av bostad prövas dock inte, och modellen tillämpar endast en maximigräns för inkomsterna, dvs. 3 540 euro i månaden för en person. Utskottet konstaterar att inkomstgränsen ansetts nödvändig till följd av EU:s bestämmelser om statligt stöd, dvs. att statligt understödda bostäder ska tilldelas personer som inte kan skaffa sig en bostad på marknadsvillkor. Under sakkunnigutfrågningen bedömdes allmänt att inkomstgränsen är tillräckligt hög med avseende på målet att förebygga segregation, så bestämmelserna kan anses godtagbara.
Regeringen föreslår att närmare bestämmelser om beräkningen av räntan på ägarens självfinansieringsandel får utfärdas genom förordning av statsrådet. Enligt det förslag till förordning som ingår i propositionen får räntan uppgå till högst sex procent av den självfinansieringsandel som ägaren har placerat i projektet. Under sakkunnigutfrågningen bedömdes huruvida den begränsningen är skälig och begränsningens förhållande till det fyrtioåriga räntestödet, för vars del räntan nyligen sänktes från åtta till fyra procent. Utifrån sakkunnigutfrågningen bedömer utskottet att intresset för den nya räntestödsmodellen inte avgörs på basis av avkastningen på eget kapital, utan att det med avseende på den eftersträvade kostnadsnivån och därigenom också hyresnivån är mer väsentligt hur tomtfrågan avgörs.
Hur väl räntestödsmodellen kommer fungera beror i hög grad på huruvida kommunerna överlåter lämpliga tomter till skäligt pris. Om kommunen överlåter eller hyr ut en tomt för byggande av ett hyreshus som finansieras med ett kortfristigt räntestödlån, kan överlåtelsen eller uthyrningen också enligt EU-rätten ske till ett lägre pris än marknadspriset för att säkerställa skäliga tomtkostnader. Skillnaden mellan marknadspriset och det lägre s.k. ARA-priset kan betraktas som ett stöd som anknyter till det kortfristiga räntestödet och som betalas för produktion av en tjänst av allmänt ekonomiskt intresse, och där stödet beviljas av kommunen i stället för av ARA. Om ett sådant anknytande stöd beviljas, ska det enligt utskottet säkerställas att stödet inte sipprar ut i form av verksamhetsstöd till annan bostadsproduktion än social bostadsproduktion. Därför ska det i avtalet om tomtöverlåtelse eller i tomtlegoavtalet tas in ett villkor om att skillnaden mellan marknadspriset och ARA-priset ska betalas till kommunen efter det att den tid som lånet utgör räntestödslån upphört, eller om att tomtarrendet vid det skedet stiger så att det motsvarar marknadsarrendet.
Utskottet understryker att man vid placeringen av bostäder som finansieras med räntestödslån måste ta hänsyn till målet att minska segregationen. Därför bör tomter anvisas i områden där det finns behov av att fästa uppmärksamhet vid invånarstrukturen. Utskottet känner oro över att ojämlikheten mellan olika befolkningsgrupper håller på att öka också i Finland och att den inom bosättningscentra uttryckligen ökar mellan olika områden. Trots att inkomstskillnaderna och de socioekonomiska skillnaderna inom befolkningen i genomsnitt ökat relativt måttligt, har skillnaderna mellan olika områden mångdubblats, vilket helt tydligt sammanhänger med att bostadsmarknaden i högre grad än tidigare utgör en selektiv struktur som styr människor i olika ställning till olika områden. Fenomenet att de sämre lottade samlas i vissa områden utgör en grogrund för strukturell arbetslöshet med alla dess kostnader.Kortteinen, Matti & Vaattovaara, Mari: Segregaation aika. Yhteiskuntapolitiikka 2015-12-11, Vol. 80. Följderna kan bli svåra också för det offentliga servicesystemet, som ursprungligen byggdes upp för en relativt jämn områdesstruktur. Det finns alltså all anledning att fästa uppmärksamhet vid alla tillgängliga sätt att förebygga segregation.
De intentionsavtal som staten och kommunerna i tillväxtcentra i samråd har tagit fram har främjat tillgången på tomter och produktionen av hyresbostäder, men byggandet täcker ännu inte behoven. Utskottet framhåller betydelsen av MBT-avtalen (markanvändning, boende och trafik) och ser det som viktigt att kommunerna själva aktivt arbetar för att öka utbudet av tomter och därigenom främjar bostadsproduktionen och en varierad invånarstruktur. Enligt statens och Helsingforsregionens nya MBT-avtal för 2016—2019 är målet att den statligt understödda produktionen av hyresbostäder med det vanliga fyrtioåriga räntestödet, produktionen av hyresbostäder för specialgrupper, produktionen av bostadsrättsbostäder och produktionen av hyresbostäder med det nya kortvariga räntestödet under avtalsperioden ska uppgå till cirka 30 procent av den totala bostadsproduktionen i huvudstadsregionen och till cirka 20 procent i kommunerna i KUUMA-regionen. Produktionen av hyresbostäder med det fyrtioåriga räntestödet ska i huvudstadsregionen uppgå till 20 procent och i KUUMA-kommunerna till 10 procent av den totala produktionen.
Enligt propositionen ska initialhyran fastställas av ARA på ett sätt som binder hyresvärden genom samma beslut genom vilket ARA godkänner lånet som räntestödslån. Hyran fastställs i enlighet med självkostnadsprincipen, dvs. av hyresgästerna får i hyra tas ut högst det belopp som behövs för finansieringen av hyresbostäderna och lokaler i anslutning till dem samt de utgifter som en god fastighetshållning kräver.
Enligt förslaget kan avsättningarna för reparationer i praktiken uppgå till högst cirka en euro per kvadratmeter och månad. Det föreslås att den godkända initialhyran varje år får justeras med högst den årliga ändringen av levnadskostnadsindex ökad med 1,5 procentenheter. Att hyresjusteringarna binds till levnadskostnadsindex motiveras i propositionen med behovet av att försäkra sig om att hyreshöjningarna hålls på en måttlig nivå och att låntagarens avkastning av uthyrningsverksamheten är skälig. Utskottet anser att det är motiverat med hänsyn till målet att hyrorna ska vara skäliga.
I den nya stödmodellen ska ett lån som godkänns som räntestödslån uppgå till minst 80 och högst 95 procent av projektets godkända byggkostnader. Den höga låneandelen kan bidra till ett brett spektrum av nya bostadsproducenter. Den bassjälvriskandel av räntestödslånets ränta som låntagaren ska betala ska enligt förordningen vara 2,5 procent. Om den årliga räntan för räntestödslånet överstiger bassjälvriskandelen, betalas årligen i räntestöd 75 procent för den överstigande delen i högst tio år. Om ARA på ansökan förlänger räntestödslånetiden med tio år, betalas under den tiden årligen endast 25 procent i räntestöd. Under den sista möjliga förlängningen av räntestödslånetiden med tio år är statsborgen det enda stödelementet. Räntestöd betalas då alltså inte längre.
Enligt den föreslagna modellen ska lånet amorteras betydligt snabbare än enligt det nuvarande räntestödssystemet. Under de första tio åren ska 12,5 procent amorteras. Eftersom det till följd av kravet på skälig hyra inte är möjligt att amortera hela lånekapitalet under stödtiden måste objektet refinansieras efter att stöd- och begränsningstiden löpt ut.
Utskottet understryker slutligen att det är av högsta vikt att noggrant bevaka hur den nya räntestödsmodellen fungerar. Det är som tidigare sagts frågan inte bara om hur modellen i sig fungerar utan också om vilka indirekta effekter den eventuellt har på modellen med fyrtioårigt räntestöd. Miljöutskottet förutsätter att miljöministeriet före utgången av 2018 lämnar utskottet en utredning om hur räntestödsmodellen fungerar. (Utskottets förslag till uttalande 2)
Miljöministeriet har under utskottsbehandlingen föreslagit för miljöutskottet att bestämmelserna i 18 och 19 § i utkastet till förordning flyttas från förordningsnivå till lagnivå. Utskottet ser det som nödvändigt att höja författningsnivån, eftersom lagförslaget överhuvudtaget inte innehåller några bestämmelser om arrende av mark eller försäkring av ett objekt för räntestödslån och inte heller om att närmare bestämmelser om dessa frågor ska utfärdas genom förordning av statsrådet. Utskottet föreslår att de tekniska ändringarna med avseende på höjningen av författningsnivån görs på det sätt som föreslås i detaljmotiveringen.