Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Regeringens proposition till riksdagen om godkännande av partnerskapsavtalet om förbindelser och samarbete mellan Europeiska unionen och dess medlemsstater, å ena sidan, och Nya Zeeland, å andra sidan och med förslag till lag om sättande i kraft av de bestämmelser i avtalet som hör till området för lagstiftningen (RP 55/2017 rd): Ärendet har remitterats till utrikesutskottet för betänkande.
Utskottet har hört
I propositionen föreslår regeringen att riksdagen godkänner det i oktober 2016 undertecknade partnerskapsavtalet om förbindelser och samarbete mellan Europeiska unionen och dess medlemsstater, å ena sidan, och Nya Zeeland, å andra sidan, samt lagen om sättande i kraft av de bestämmelser i avtalet som hör till området för lagstiftningen.
Avtalet med Nya Zeeland är till sin karaktär ett blandat avtal, vilket innebär att det innehåller både bestämmelser som hör till medlemsstaternas behörighet och bestämmelser som hör till Europeiska unionens behörighet.
Avtalet motsvarar till sitt huvudsakliga innehåll till stora delar de partnerskapsavtal som Europeiska unionen tidigare ingått. Avtalet effektiviserar samarbetet mellan Europeiska unionen och Nya Zeeland och gör det möjligt att ytterligare utvidga dialogen med Nya Zeeland. Partnerskapsavtalet utgör grunden för alla kommande sektorsavtal och skapar en stabil rättslig grund för förbindelserna mellan Europeiska unionen och Nya Zeeland, som hittills inte funnits. Samarbetet mellan Europeiska unionen och Nya Zeeland har grundat sig på en gemensam förklaring om förbindelser och samarbete från 2007 som inte är juridiskt bindande och flera bilaterala sektorsavtal. Det blev aktuellt att ingå ett partnerskapsavtal när Europeiska unionen i syfte att svara på nutidens utmaningar började ingå mera omfattande partnerskaps- och samarbetsavtal av den nya generationen med flera länder. Europeiska unionen bereder också ett beslut om att inleda förhandlingar om ett frihandelsavtal med Nya Zeeland.
Avsikten är att avtalet ska träda i kraft den trettionde dagen efter den dag då parterna till varandra anmält att deras respektive förfaranden för godkännande av avtalet har avslutats.
I propositionen ingår ett förslag till lag om sättande i kraft av de bestämmelser i avtalet som hör till området för lagstiftningen. Lagen om sättande i kraft av de bestämmelser i avtalet som hör till området för lagstiftningen avses träda i kraft samtidigt som avtalet träder i kraft, vid en tidpunkt som föreskrivs genom förordning av statsrådet.
Partnerskapsavtalet mellan EU och Nya Zeeland syftar till att intensifiera relationerna mellan parterna, öka samarbetet inom ett flertal områden av ömsesidig relevans och effektivisera dialogen mellan parterna. Avtalet är ett övergripande och omfattande blandavtal. Viktiga delområden är politisk dialog och samarbete om utrikespolitik och säkerhetsfrågor, samarbete om ekonomi och handel, samarbete om rättvisa, frihet och säkerhet och samarbete på området hållbar utveckling, energi och transport.
I avtalet ingår också bestämmelser om samarbete om global utveckling och humanitärt bistånd, samarbete på området forskning, innovation och informationssamhället samt samarbete inom utbildning, kultur och direkta personkontakter.
Plattformen för samarbetet är parternas gemensamma värdegrund för de demokratiska principerna, de mänskliga rättigheterna och grundläggande friheterna, rättsstatsprincipen och god samhällsstyrning.
Avtalet innehåller en bestämmelse om ett samråds- och sanktionsförfarande, med stöd av vilket endera parten kan avbryta tillämpningen av avtalet till följd av en överträdelse av väsentliga delar av avtalet. Sådana väsentliga delar är klausulen om mänskliga rättigheter och klausulen om massförstörelsevapen.
Enligt planerna ska partnerskapsavtalet kompletteras med ett frihandelsavtal med Nya Zeeland och förhandlingarna kommer sannolikt att inledas i år. Tanken är att partnerskapsavtalet och frihandelsavtalet tillsammans ska utgöra en institutionell ram för samarbetet mellan EU och Nya Zeeland.
Utrikesutskottet ställer sig bakom förslaget att ingå partnerskapsavtalet och anser att avtalet på ett naturligt sätt stärker och tillför relationerna mellan EU och Nya Zeeland större kontinuitet. För EU och Finland är Nya Zeeland en mycket likasinnad partner som vi redan nu samarbetar med i många internationella frågor, exempelvis inom humanitärt bistånd och kampen mot terrorism. Dessutom deltar Nya Zeeland i EU:s krishanteringsinsatser. Samtidigt kan det noteras att EU är Nya Zeelands tredje största handelspartner.
Sammantaget anser utskottet att propositionen behövs och fyller sitt syfte. Följaktligen tillstyrker utskottet propositionen utan ändringar.
Utrikesutskottets förslag till beslut:
I den avgörande behandlingen deltog
Sekreterare var