Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Ärende 14 på dagordningen presenteras för remissdebatt. Talmanskonferensen föreslår att ärendet remitteras till finansutskottet.
Arvoisa puhemies! Tämä esityshän ei sinänsä ole lähtökohtaisesti huono, jos unohdetaan, että on keksitty sellainen asia kuin raha. Totta kai se olisi mukava asia, että voitaisiin vähentää pienituloisten verotusta, en minä sitä kiistä, ja kun oppositiokin esittää verotuksen keventämistä verotuksen nostamisen sijaan, niin onhan se aina positiivinen asia. Mutta itse en kuitenkaan lähtisi ihan näin kevyin eväin jakamaan rahaa pois kunnilta. Esityksestä ei ainakaan pikaisesti lukemalla ilmene, mikä on kustannusvaikutus, paljonko tässä menetetään ja miten tämmöinen raha katetaan. Mistä rahat otetaan kunnan palvelujen tuottamiseen, joita myöskin nämä kyseiset kevennetyn veron maksajat paljon käyttävät?
Arvoisa puhemies! Jos minun pöntössä käyttämieni puheenvuorojen seuraaminen on erityisen vaikeaa, niin voin erikseen lähettää tämän meidän vaihtoehtobudjettimme jokaiselle, joka on asiasta kiinnostunut, siitä voi tarkistaa myös nämä luvut. Tässähän on kysymys nimenomaan siitä, mitä tänään aikaisemmin on puhuttu kiky-sopimuksen vaikutuksista ennen kaikkea julkisten alojen pienituloisiin työntekijöihin ja myös muihin edunsaajiin ja eläkeläisiin. Kunnallisveron perusvähennys on yksi keskeisimpiä, parhaimpia tapoja auttaa kaikkein pienituloisimpia ihmisiä, edunsaajia ja myös eläkeläisiä. Koska tällä hetkellä meillä koko talouskasvun pohjavire tulee tavallisen ihmisen kukkarosta, niin me tahdomme tukea nimenomaan työtulovähennyksen kautta ja kunnallisveron perusvähennyksen kautta sitä, että tavallisilla ihmisillä riittää ruokaan rahaa, lääkkeisiin rahaa ja peruselämiseen rahaa.
Kun me kerroimme tuossa aikaisemmin — kuten edustaja Saviokin otti puheeksi nämä veronkorotukset — että meillä on toki veronkorotuksia, niin meillä on myös menoleikkauksia täällä monessa kohtaa. Niillä on haettu pysyvien menojen ja tulojen välistä tasapainoa aivan samalla tapaa kuin hallitus. On pyritty miettimään, että jos me tahdomme leikata paikasta A hieman rahaa, niin millä kohdennetaan se budjetin sisällä, kehysten sisällä paikkaan B. Pyrimme miettimään, mikä on kaikkein vähiten haitallinen tapa suojata ennen kaikkea tutkimusta, koulutusta ja tiedettä. Joitain paikkoja pitää pystyä myös meidän mielestämme esittämään, koska rahaa ei tule tosiaankaan mistään automaatista eikä taivaasta eikä puusta.
Riksdagen avslutade debatten.
Riksdagen remitterade ärendet till finansutskottet.