Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Den absolut sista frågan under denna frågestund, ledamot Vikman.
Arvoisa puhemies! Tänään vietetään Kalevalan päivää ja suomalaisen kulttuurin päivää. Ei ole sivistystä ja kulttuuria ilman suomalaista kirjallisuutta ja lukutaitoa. OECD:n mukaan suomalaisnuorten lukutaito on edelleen maailman kärkeä. Lukutaidon heikkenemistä on kuitenkin tapahtunut jo vuosikymmenen ajan. Erityisesti tämä näkyy poikien kohdalla. 11 prosenttia peruskoulun päättävistä suomalaisnuorista ei osaa lukea riittävän hyvin pärjätäkseen jatko-opinnoissa.
Ministeri Grahn-Laasonen on nostanut esiin lukutaidon ja lukuinnon vahvistamisen ansiokkaasti. Kansallinen lukutaitofoorumi on työskennellyt teeman parissa. Kysynkin opetusministeri Grahn-Laasoselta: mitä toimia lukutaidon puolesta on tehty ja [Puhemies koputtaa] on edelleen tehtävä, jotta suomalaisten lukutaito säilyy maailman kärjessä ja suomalaisnuoret innostuvat lukemisesta?
Arvoisa puhemies! Hyvä, monipuolinen lukutaito on kaiken oppimisen perusta, ja iltasadut ja yhteiset lukuhetket on tärkeä sisällyttää jokaisen lapsen elämään ja arkeen.
Perustimme kansallisen lukutaitofoorumin, joka laati puoli vuotta sitten suuntaviivat lukutaidon edistämiselle ja lukuinnostuksen herättelylle, ja siinä meillä on kaikilla mahdollisuus olla omassa arjessamme vaikuttamassa asiaan. Tämä on herättänyt valtavan innostuksen. Olemme saaneet todella paljon tahoja mukaan, ja paitsi että lukutaidon edistäminen on päiväkotien ja koulujen tehtävä, siihen tarvitaan myös vanhemmat ja isovanhemmat, järjestöt, kirjastot, kaikki toimijat, jotka toimivat lasten ja nuorten maailmoissa. Aikuiset ovat hyviä tässä antamaan esimerkkiä, eli kun tiedämme sen, että lukutaito ja ‑innostus periytyvät, niin lukemalla lapsille voidaan juurruttaa se lukutaidon siemen.
Frågan slutbehandlad.
Riksdagen avslutade den muntliga frågestunden.