Arvoisa puhemies! Tämä muutoskokonaisuushan liittyy näihin lisäeläkesäätiöihin ja lisäeläkekassoihin ja on aika lailla hallinnollinen, koska konkreettisesti tässähän on kysymys siitä, että muutetaan lainsäädäntöä hieman joustavampaan suuntaan, jotta nämä toimijat kykenevät sitten omat lakisääteiset velvoitteensa hoitamaan.
Mutta, arvoisa puhemies, miksi pyysin puheenvuoron, liittyy itse asiassa syyhyn tämän lainsäädännönkin taustalla, minkä takia tämä muutos pitää tehdä. Sehän johtuu siitä, että näilläkin toimijoilla vakuutettujen määrä vähenee, eli toisin sanoen työelämässä olevien määrä vähenee mutta eläkkeensaajien määrä kasvaa. Totta kai nämä kyseiset toimijat, joita nyt tässä käsittelemme, ovat suljettuja, mutta tämä ongelmahan meillä on muutenkin yhteiskunnassa: meillä saajien määrä lisääntyy, mutta valitettavasti työelämässä olevien määrä vähenee. Tämän takiahan ylipäätänsä yhteiskunnassa keskustellaan myös siitä, että aika ajoin meidän laajempaakin eläkejärjestelmäämme tulee uudistaa.
Arvoisa puhemies! Tästä tullaankin siihen kysymykseen, joka on aika lailla keskiössä niin julkisen talouden näkökulmasta kuin tulevaisuuden kasvun näkökulmasta kuin myös laajemmin eläkejärjestelmän kestävyyden näkökulmasta. Se on se, mitä meillä tapahtuu työelämässä olevien määrässä. Tulen siihen johtopäätökseen, että koska tämä kotimainen tuotanto on aika lailla vähenemään päin, niin muuta mahdollisuutta ei ole kuin lisätä merkittävästi työperäistä maahanmuuttoa. Se tulee olemaan meidän tulevien vuosien keskeinen tavoite, että me pystyisimme edes pitämään sen tason, joka tällä hetkellä on, ja toivon mukaan lisäämään tulevaisuudessa henkilöitä, jotka sitten muualta maailmasta tulevat tänne Suomeen työskentelemään ja sitä kautta rakentamaan tulevaisuutensa tänne, koska se on erittäin tärkeää niin julkisen talouden näkökulmasta, meidän eläkejärjestelmämme kestävyyden näkökulmasta kuin myös ihan koko meidän tulevaisuutemme näkökulmasta.
Senpä takia, arvoisa puhemies, tässäkin yhteydessä on hyvä kyllä todeta, että tämä hallituksen politiikkahan kaikilta osin ei tue tätä tavoitetta. Nyt hallitus sentään tuli järkiinsä näiden erityisasiantuntijoiden osalta tässä ”kolme kuukautta ja maasta pois” ‑säännössä, joka pidennettiin kuuteen kuukauteen. Mutta toivoisi, että tulevassa kehysriihessä hallitus pohtisi myös sitä, että tästä ”kolme kuukautta ja ulos maasta” ‑potkusäännöstä on syytä luopua kyllä kaikkien ulkomaalaisten työntekijöiden osalta, koska tosiasia vain on se, että me tarvitsemme työperäistä maahanmuuttoa ja hallitus omalla politiikallaan on jo aivan tarpeeksi aiheuttanut meille imagohaittaa muualla maailmassa ja sitä kautta vähentänyt sellaisten henkilöiden lukumäärää, jotka voisivat Suomeen muuttaa töitä tekemään ja osallistumaan omalla panoksellaan esimerkiksi — nyt tässä yhteydessä voidaan todeta — meidän eläkejärjestelmämme kestävyyden ylläpitoon.
Ensimmäinen varapuhemies Paula Risikko
:Pyydän kiinnittämään huomiota siihen, että varsinkin nyt, kun meillä on vain puoli tuntia tämä istunto, pitäydytään siinä itse asiassa eikä hairahduta, mihkä sattuu. [Mika Kari: Kuten vaikka hallituksen arvosteluun!] — Seuraavaksi edustaja Autto.