Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Ledamot Harkimo.
Arvoisa puhemies! Kun exit-suunnitelmassa lukee, että kesä—heinäkuussa olisi 50 prosenttia rokotettu, ja se prosenttiluku vaihtelee koko ajan, niin mihin nämä luvut perustuvat? Onko EU:lta tullut jo joitain taulukoita tai rokotevalmistajilta joitain taulukoita siitä, kuinka monta rokotetta tulee joka viikko? Onko tästä olemassa joku suunnitelma? Ja miksei semmoista suunnitelmaa ole julkistettu? Vai onko koko tämä asia ihan hatusta vedetty?
Näin. — Ja ministeri Kiuru.
Arvoisa puhemies! Ei ole hatusta vedettyä, mutta haasteena on se, niin kuin tässä edustaja Harkimo jo totesikin, että kyllä siihen liittyy epävarmuutta. Nämä rokotevalmistajat saattavat ilmoittaa vain viikon varoitusajalla, kuinka paljon rokotteita tosiasiallisesti tulee, mutta voi olla, että tuo jakso on jopa muutama viikko. Meillä on kuitenkin sopimukset tehty tästä isosta kuvasta, ja me tiedämme, kuinka monta rokotetta me tulemme saamaan tällä kvartaali kakkosella. Mutta siinä, toteutuvatko ne erät jokaviikkoisesti niin kuin on sovittu vai jääkö sieltä rokote-eriä pois, on liukumaa. Tämä perustuu siihen arvioon, jota viranomaiset ovat saaneet näiltä toimijoilta osana EU:n yhteishankintamenettelyä. Tässä edustaja Harkimo viittasi siihen, voitaisiinko ihan tarkasti sopimustasoisia tietoja saada yhteiskunnan kokonaiskäsittelyyn. Silloin kun tästä yhteishankinnasta päätettiin, EU:n kesken sovittiin — kaikkien EU-maiden ja näiden valmistajien kanssa — että [Puhemies koputtaa] niin tarkkoja yksityiskohtaisia numeroita ei voida käydä [Puhemies: Ja aika on täynnä!] julkisuudessa läpi.
Edustaja Harjanne.
Arvoisa herra puhemies! Vaikka tilanne on hyvästä suunnasta huolimatta vielä vakava, on tärkeää, että exit-suunnitelmaa on valmisteltu ja että siitä keskustellaan. Nykyisen tutkimustiedon ja ‑näytön valossa näyttää melko selvältä, että tartuntariskit ulko‑ ja sisätiloissa ovat hyvin erilaisia, erilaisissa sisätiloissa toki on myös eroja, mutta tämä ulkotila—sisätila-ero on selkeä. Olisin kysynyt hallitukselta, miten tämä huomioidaan tässä exit-suunnitelman teossa ja toteutuksessa, miten esimerkiksi terassien, ulkona järjestettävien tapahtumien tai ulkona kokoontumista koskevien harrastusten osalta otetaan huomioon tämä selvä ero riskiprofiilissa. — Kiitos.
Näin. — Ministeri Saarikko.
Arvoisa puhemies! Minusta kysyjä on tässä ihan oikeassa. Kun valmistelemme vaihetta, jossa Suomea voitaisiin avata — moneen kertaan täällä aivan oikein on todettu, että se vaihe ei ole nyt, mutta meidän pitää olla valmiina, aivan kuten valmiina viruksen pahenemiseen myös tilanteen paranemiseen — niin tämä näkökulma sisä‑ ja ulkotilojen erottelusta on minusta hyvin käytännönläheinen. Ja juuri aika käytännönläheisistä asioistahan koko tässä avaamisessa on kysymys, juuri sellaisista asioista, joita joka ikinen suomalainen nyt miettii: palautuvatko harrastukset ennen kesäkautta, toteutuvatko lasten jalkapallokoulut, jos, niin millä tavalla, voidaanko kutsua ystäväperhe juhannusmökille, onko huvipuisto auki, ei kai vielä sentään maailmalle voi matkustaa, ja niin edelleen? Ajattelen niin, että sisä‑ ja ulkotilojen erottelu esimerkiksi harrastustoiminnassa ja niihin liittyvä sääntely on käytännönläheistä arvioida hiukan eri tavoin, varsinkin kun kesällä ulkotilaisuuksiin on paljon parempi mahdollisuus myös harrastuksissa. Mutta tässäkin me kuuntelemme terveysviranomaisten arvioita.
Frågan slutbehandlad.