Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Liike Nyt-riksdagsgruppens fråga gäller samma tema, så vi tar den i det här sammanhanget. — Ledamot Harkimo, varsågod.
Kiitos, arvoisa puhemies! Eilen keskusteltiin myös siitä, riittävätkö rahat, kun miljardi on ensi vuonna ja sitten puolitoista miljardia seuraavana vuonna. Luin tässä lakia, minkä mukaan valtion pitää tulla hätiin, jos alueella ei ole rahaa, ja edustaja Zyskowicz huusi minulle: ”Riittävä rahoitus!” No, riittävä rahoitus on se, kun potilaat saavat hoitoa. Teillä on nyt budjetissa miljoona lisärahoitusta ensi vuodelle ja miljoona seuraavalle vuodelle. [Eduskunnasta: Miljardi!] — Ei, kun miljoona. Lukekaa budjetti, siellä on miljoona.
Onko tämä teidän mielestänne, pääministeri Orpo, riittävä raha?
Kiitoksia. — Pääministeri Orpo, olkaa hyvä.
Arvoisa puhemies! Aloitetaan ihan siitä perusasiasta: mitä hallitus tekee? Me teemme töitä, jotta turvataan suomalaisten tärkeät peruspalvelut, sosiaali- ja terveyspalvelut. Ja me teemme uudistuksia, jotta ne palvelut pelaavat tänään ja ne pelaavat huomenna.
Me saatiin lähtökohdaksi uudistus, joka tehtiin viime kaudella ja jossa uudistettiin hallinto- ja rahoitusmalli, mutta ne palvelut jäivät vielä uudistamatta. Yksi esimerkki siitä, että ne palvelut eivät toimi, on tämä vuokralääkärikysymys, koska meillä on valtava pula henkilöstöstä, niin lääkäreistä kuin hoitajista. Tämä henkilöstöpula johtaa myöskin tähän ilmiöön, jossa maksetaan aivan kohtuuttomia korvauksia vuokralääkäribisnekselle, koska se palvelu pitää kuitenkin turvata.
Nyt meidän täytyy saada alueilla — yhdessä alueiden kanssa — nämä palveluketjut kuntoon ja hommat toimimaan niin, että sitä omaa henkilöstöä riittää ja tehdään hyvää yhteistyötä yksityisen sektorin kanssa. Ja kyllä se niin on, edustaja Harkimo, että viime kädessä ne palvelut pitää turvata. Mutta ei niin voi tehdä, että vain lasketaan [Puhemies koputtaa] painelaskelmassa, kuinka paljon tarvitaan rahaa, ja että veronmaksajien rahaa sinne lähetetään, [Puhemies koputtaa] vaan kyllä täytyy laittaa nämä asiat yhdessä kuntoon ja minimoida lisärahan tarvetta.
Kiitoksia. — Edustaja Laiho, olkaa hyvä.
Arvoisa puhemies! Maassa on valtava henkilöstöpula, kuten pääministeri Orpo tässä sanoi, ja se yhdistettynä viime hallituksen, Marinin hallituksen aikana tehtyihin tiukennuksiin lainsäädännössä on johtanut siihen, että laki on tiukka mutta tekijöitä ei ole. Tällöin pitää katsoa niitä lakeja, eli että meidän pitää tehdä järkeviä lakeja, semmoisia mitä pystytään myös käytännössä noudattamaan. Eli demarit ja Marinin hallitus ovat johtaneet omilla toimillaan vuokralääkäribisneksen pahenemiseen. [Välihuutoja eduskunnasta]
Orpon hallitus tulee tekemään monia toimenpiteitä: nyt lakiesitysten muodossa tilannetta helpottaakseen, Kela-korvausten noston myötä, terapiatakuun kautta ja myöskin omalääkäri-, omatiimimallin käyttöönotolla parantamaan hoidon jatkuvuutta.
Mutta, arvoisa puhemies, kysyn tässä ministeriltä sitä, että kun meillä on tätä vuokralääkäribisnestä mutta meillä on myöskin hoitajien vuokrabisnestä, meillä on in-house-toimijoita — erityisesti pääkaupunkiseudulla on in-house-toimija, jota kautta käytännössä kierrätetään [Puhemies koputtaa] kaikki vuokralääkärit ja vuokrahoitajat — niin ollaanko tätä asiaa myös tarkastelemassa nyt tässä, kun vuokralääkäriasiaa tarkastellaan?
Ministeri Juuso.
Arvoisa puhemies! Varmasti meidän täytyy tarkastella myöskin tätä asiaa huolellisesti. Tämän vuokralääkäriongelman juurisyy on se, että julkinen sektori ei ole onnistunut pitämään kiinni tai saamaan tarpeeksi hoitohenkilökuntaa tai lääkäreitä. Tässä on mielestäni hyvinvointialueella henkilöstöhallinnolla suuri rooli miettiä sitä, millä tavalla me saamme vakituista henkilökuntaa hoitotyöhön, millä tavalla me saamme meille lääkäreitä. Tässä varmaan ovat kysymyksessä erinäiset joustot, työaikajoustot ja vuorojärjestelmän joustot, yleensä kaikenlaiset erikoistumismahdollisuudet, kehittymismahdollisuudet, esimiehen tuki. Hyvä henkilöstöpolitiikka ylipäätään on hyvin tärkeää siinä, että me saamme pidettyä julkisella sektorilla työntekijöitä. Eli kyllä tässä asiassa aika iso osuus on myöskin hyvinvointialueilla itsellään.
Kiitoksia. — Edustaja Tuppurainen, olkaa hyvä.
Herra puhemies! Ennen oli sanonta, että on lottovoitto syntyä Suomeen, ja tätä voisi nyt päivittää, että on lottovoitto syntyä suomalaiseksi vuokralääkäriksi. [Sheikki Laakso: Siis synnyttääkö lääkärit?] Niin valtavan tähtitieteellisiä summia nämä vuokralääkärifirmat laskuttavat näistä palveluista, joita hyvinvointialueet ovat lähestulkoon pakotettuja käyttämään. Pääministeri, tekin sanoitte, että nämä ovat kohtuuttomia korvauksia. [Välihuutoja perussuomalaisten ryhmästä] Tästä ei pidä syyllistää sen enempää niitä lääkäreitä, asiakkaita kuin niitä hyvinvointialueitakaan, [Perussuomalaisten ryhmästä: Edellistä hallitusta!] vaan kysymys on siitä, että näissä sote-markkinoissa on nyt jonkinlainen vika. Markkinat eivät toimi. [Hälinää] Näitä sote-markkinoita tulisi nyt suitsia.
Kun me olemme kuulleet ministeri Juusolta, että hän haluaa tätä asiaa selvittää, niin, pääministeri Orpo, kannustatteko te vastuuministeriä tässä asiassa toimimaan, ja asetatteko te hyvinvointialueitten toiminnan ja tähän vuokralääkärifirmojen bisnekseen puuttumisen hallituksenne asialistalla kärkeen?
Pääministeri Orpo, olkaa hyvä.
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin ministeri Juuso on selkeästi kahteen kolmeen otteeseen todennut, että tähän haetaan ratkaisuja. Tähän asiaan haetaan ratkaisuja, koska ne korvaukset ovat kohtuuttomia, mutta haluan nyt palauttaa mieleen kuitenkin tämän puheenvuoron jälkeen, että tämäkin on yksi seuraus siitä, että tämä nykyinen sote-malli ei toimi. [Välihuutoja vasemmalta] Se ei toimi, ja tämän hallituksen tehtävänä on saada se malli toimimaan, jotta henkilöstöä on saatavilla, jotta tällaisia tilanteita, joissa pakon edessä pitää hankkia lääkäri hoitamaan ihmisiä ja joissa voi rahastaa suuria summia, ei pääse syntymään. Mikä tässä on niin vaikea ymmärtää? Meidän täytyy saada samaan aikaan koko tämä sote-järjestelmä uudistettua toimimaan ja sitä kautta pystyä vastaamaan myöskin tähän ongelmakysymykseen. [Suna Kymäläisen välihuuto]
Kiitoksia. — Edustaja Juvonen, olkaa hyvä.
Arvoisa herra puhemies! On hyvä, että oppositio kiinnittää huomiota tähän vuokratyövoiman käyttöön ja korkeisiin kustannuksiin. Tein nimittäin maaliskuussa 2023 aiheesta kirjallisen kysymyksen, ja te, silloinen ministeri Kiuru, siihen vastasitte. Voitte nyt katsoa, mitä kysymykseen vastasitte. Olisi ollut hyvä jo silloin puuttua tähän syvään kupruun, mikä sote-uudistuksessa on. Eli kyllä, siellä on vuokratyövoiman markkinat, ja totta kai henkilöstövuokrausyritykset ovat tämän myös ymmärtäneet.
Arvoisa puhemies! Ministeri Juuso on erittäin hienosti täällä kertonut, mitä ministeriössä tehdään. Teillä on siellä työryhmä, joka etsii vaihtoehtoja. Mutta minä kysyisin teiltä: Kun Valvira ilmoitti, että liki tuhat hoitajaa on poistanut tietonsa sieltä rekisteristä ja he ovat poissa sieltä hoitotyön kentältä, niin millä tavalla saamme heidät takaisin? Olisitteko valmiita selvittämään syitä, minkä takia terveydenhuoltohenkilöstö pakenee alalta? Nyt olisi kyllä kiire saada heidät kaikki takaisin. Me tarvitaan kaikkia hoitajia, ja lääkäreitä myös, tähän talkootyöhön Suomessa. Toki myös palkat heille tulee olla kohdallaan.
Kiitoksia. — Ministeri Juuso, olkaa hyvä. [Jussi Saramo: Tarvitaan tekoja eikä selityksiä! — Välihuutoja perussuomalaisten ryhmästä]
Arvoisa puhemies! Viime kaudella, koronapandemian aikana, hallituspuolueet sorvasivat pakkorokotuslain 48 a ja myöskin pakkotyölain. Tämän johdosta kuulimme hallitusneuvotteluissa Valviran edustajalta, että 1 500 hoitajaa oli poistanut oikeutensa Terhikki-rekisteristä. [Perussuomalaisten ryhmästä: Ohhoh!] Siitä, kuinka moni muu on jättänyt opinnot kesken tai siirtynyt muualle, meillä ei ole tietoja.
Mutta tämän hoitajapulan ratkaisuksi olen monta kertaa esittänyt sitä, että meidän täytyy pystyä houkuttelemaan Suomessa koulutettuja hoitajia, suomea puhuvia hoitajia, takaisin hoitoalalle, ja tässä on myöskin hyvinvointialueilla ässä käytössään. Eli millä tavalla me saamme heidät palaamaan hoitoalalle? Onko mahdollista tarjota osa-aikatyötä esimerkiksi eläkkeelle siirtyneille hoitajille, jotka vielä haluaisivat olla työvoimassa ja antaa panoksensa suomalaisen hyvinvoinnin eteen? [Välihuutoja vasemmiston ja perussuomalaisten ryhmästä]
Kiitoksia. — Edustaja Berg, olkaa hyvä.
Arvoisa puhemies! Hallitus on aloittanut nyt leikkaamisen kaikkein haavoittuvimmassa asemassa olevista henkilöistä. Vammaispalvelulakia on siirretty, työntekijöiden oikeuksia ollaan heikentämässä, sosiaaliturvasta ollaan leikkaamassa ja sote-rahoitustakin leikataan 1,4 miljardia euroa. [Sanna Antikainen: Höpö höpö!]
Samaan aikaan hallitus antaa näiden vuokralääkärifirmojen vilistää villisti hyvinvointialueilla. Vika ei ole tosiaan yksittäisissä lääkäreissä, vaan vika on tässä järjestelmässä, [Välihuutoja perussuomalaisten ryhmästä — Timo Heinonen: Sote-mallissa!] joka antaa vuokralääkärifirmojen riistää hyvinvointialueita.
Arvoisa ministeri Juuso, voisitteko nyt hieman avata, minkälaisia konkreettisia välineitä hallitus aikoo antaa hyvinvointialueille, että järjestelmän epäkohdat tolkuttoman voitontavoittelun suhteen voitaisiin korjata?
Kiitoksia. — Ministeri Juuso, olkaa hyvä.
Arvoisa puhemies! Kuten tässä edellisessä vastauksessa koetin selittää, suurin rooli tässä on hyvinvointialueilla itsellään siinä, millä tavalla he pystyvät houkuttelemaan työntekijöitä, vakituisia työntekijöitä, hoitajia, lääkäreitä, ja pitämään heidät siellä, että he eivät siirtyisi näihin vuokratyöfirmoihin. On hyvin arvokasta tehdä sellaista työtä, missä sinulla on vakituinen työ. Voit mennä samaan työpaikkaan, voit kehittyä työssäsi, sinulla on tulevaisuudennäkymiä, on kannustusta ja on tukea esimieheltä, on mahdollisuus joustoon, on mahdollisuus yhdistää työ- ja perhe-elämä. Kaikkia näitä toimenpiteitä hyvinvointialueet voivat tehdä. Tämä on se paras ratkaisu.
Se, mitä ministeriö voi tehdä, on ohjata hyvinvointialueita hyvään henkilöstöpolitiikkaan. Voimme käyttää monenlaisia muita ohjaavia keinoja, mahdollisesti lainsäädäntöä. Sen, mitä me voimme ministeriössä tehdä, tulemme tekemään, mutta sen aika ei ole vielä. Ensin selvitetään.
Myönnän vielä pääministerille vastauspuheenvuoron. — Olkaa hyvä, ministeri Orpo.
Arvoisa puhemies! Edustaja Berg taisi sanoa, että hallitus antaa vuokralääkäreiden villisti laskuttaa tai jotenkin näin. [Juho Eerola: Mellastaa!] Kyllä nyt on kuitenkin korjattava, että se tilanne, mikä hyvinvointialueilla on, on edellisen hallituksen lainsäädännön luoma perusta, edellisen hallituksen politiikan jälkiä. Tästä on turha syyllistää hallitusta, joka on aloittanut vähän aikaa sitten työnsä ja joka tällä hetkellä tekee hyvinvointialueiden kanssa töitä, jotta me saamme korjattua nämä meidän tärkeät sosiaali- ja terveyspalvelut, niin että hoitoon pääsee ja että saadaan ne rahat riittämään siellä.
Kun täällä toivottiin SDP:n eduskuntaryhmästä, että ei syyteltäisi niin kovasti, niin toivon, että yritettäisiin yhdessä todeta, missä me ollaan, [Timo Harakka: Mitä juuri teitte itse?] ja lähteä yhdessä hakemaan niitä ratkaisuja. Kyllä, me otamme teidän ratkaisuesityksenne pöydälle ja me käymme läpi kaikki ne keinot, joilla me pystymme takaamaan ihmisille sosiaali- ja terveyspalvelut tässä maassa.
Kiitoksia. — Edustaja Ohisalo, olkaa hyvä.
Arvoisa puhemies! Suomessa erityinen haaste on terveyden ja hyvinvoinnin eriarvoisuus. Terveyspalveluita käyttävät Suomessa eniten hyvätuloiset ja kaikista vähiten pienituloiset. Ihmisten, joilla ei ole pääsyä työterveyteen tai varaa käyttää yksityisiä terveydenhuollon palveluita, on kaikista vaikeinta saada terveydenhuollon palveluita. He myös usein tarvitsisivat hoitoa eniten: työttömät, monisairaat, pienituloiset, vammaiset ihmiset.
Julkisella puolella jonot ovat pitkiä ja hoitohenkilökunnasta on pulaa. Hallitus haluaa nyt purkaa perusterveydenhuollon hoitojonoja nostamalla yksityislääkäreiden Kela-korvauksia. No, Kelan laskelmien mukaan tästä hyötyvät eniten keski- ja suurituloiset, eivät ne sairaat ja pienituloiset, jotka kaikista kipeimmin tarvitsisivat niitä palveluita. Miten hallitus on ajatellut estää sen, että julkisen puolen lääkärit valuvat yksityiselle puolelle töihin? Ja aiotteko toisaalta lisätä koulutuspaikkoja lääkärien koulutukseen? [Krista Kiuru: Erittäin hyvä kysymys!]
Nyt tarvittaisiin ministeriaitiosta joku vastaamaan tähän kysymykseen. — Ministeri Juuso, olkaa hyvä.
Kiitos, arvoisa puhemies! Kela-korvaus hoitojonojen purkamisen vauhdittamiseksi on mielestäni tarpeellinen, vaikka olisi niin, että se hyödyttäisi enemmän keskituloisia ja hyvätuloisia. He ovat kuitenkin sieltä jonoista poissa, jolloin sinne tulee aikoja myöskin muille. [Välihuutoja — Hälinää — Puhemies koputtaa]
Mitä tulee lääkärien koulutukseen, tämä ei ole suoraan sosiaali- ja terveysministeriön asia. Meillä ei taida olla täällä vastaavaa ministeriä nyt paikalla siihen vastaamassa, mutta käsitykseni on, että tilannetta selvitetään koko ajan ja yritetään ennakoida sitä tilannetta. Meillähän on tällä hetkellä pulaa useista erikoislääkäreistä. Lääkäreitä sinänsä on paljon, mutta jostain syystä he valuvat yksityiselle sektorille, pois julkiselta sektorilta. Tämä on se ongelma.
Ja vielä ministeri Ikonen, olkaa hyvä.
Arvoisa puhemies! Kela-korvaus itse asiassa kuuluu sosiaaliturvaministerille, mutta otan tästä kiinni ihan siitä syystä, että jos katsotaan tätä Kela-korvausta... [Välihuutoja] — Haluaisin vastata tähän, jos täällä saan rauhaa. Kiitoksia. — Kela-korvaukset ovat yksi hyvä väline jonojen purkamiseen. Kun me haimme hallitusohjelmaneuvotteluissa keinoja, joilla saadaan nopeasti apua ihmisten hoitoonpääsyyn, niin ne olivat se kaikkein nopein keino saada sitä tähän, koska meillä hyvinvointialueitten yleiskatteellinen rahoitus ei mahdollista sitä, että me kohdentaisimme sitä kautta ja varmistaisimme sen, että tämä raha kohdentuu nimenomaan hoitojonojen purkamiseen. Me tarvitsimme nopean välineen, ja Kela-korvaus tarjoaa siihen sellaisen välineen. Ja se, että me saadaan ihmisiä julkisista jonoista pois, helpottaa kaikkia jonossa olevia ihmisiä. Tästä syystä siihen menimme. Nyt otetaan se ensin käyttöön vanhalla mallilla ja sitten kehitetään uudenlaista mallia ensi vuoden aikana. — Kiitoksia.
Kiitoksia. — Edustaja Honkasalo, olkaa hyvä.
Arvoisa puhemies! Yksi tapa vastata vuokralääkäribisnekseen on kouluttaa tarpeeksi lääkäreitä. [Välihuutoja perussuomalaisten ryhmästä] Lääkäripula on Suomessa huutava. Lääkäreitä on koulutettu viime vuosina ihan liian vähän. Lääkäreiden määrä laahaa perässä myös pohjoismaisella tasolla.
Arvoisa puhemies! Lääkäripulaa ei ratkaista, jollei lääkäreiden koulutusmääriä kasvateta merkittävästi. Tätä vasten onkin hyvin surullista, että hallituksen antamat resurssit uusiin aloituspaikkoihin ovat täysin riittämättömät. Kysyisinkin asianomaiselta ministeriltä: miten huolehditte siitä, että Suomessa koulutetaan tarpeeksi lääkäreitä ja että myös ulkomailla suoritettuja tutkintoja hyväksiluettaisiin nopeammin ja että aloituspaikat myös kompensoidaan täysimääräisesti korkeakouluille?
Kiitoksia. — Ministeri Multala, olkaa hyvä.
Arvoisa puhemies! Erittäin tärkeä kysymys. Tässä yksi ratkaisu tähän on tietenkin — tässä jo ministeri Juuson aiemmin tuomia — muun muassa se, että saadaan myös työhyvinvointi, veto- ja pitovoima siellä julkisella sektorilla riittävän hyväksi, jotta lääkärit siellä pysyvät töissä. Toinen on tietenkin se, että meillä on riittävästi koulutettuja lääkäreitä.
Tähän yksi keino on tietenkin suoraan aloituspaikkojen lisääminen, ja sitäkin pyrimme, totta kai, resurssien puitteissa tekemään. Toinen on se, että entistä nopeammin pyritään saamaan nuoria, joilla ei vielä ole korkeakoulututkintoa, sinne lääkäri- ja muuhunkin korkeakoulutukseen.
Meillä on myös suunnattua rahoitusta korkeakoulutuksen lisäaloituspaikkoihin. Tästä tulee merkittävä osuus suuntautumaan myös sote-sektorille. Suoraan lääkärikoulutukseen en kuitenkaan uskalla tästä luvata, sillä, kuten kaikki tiedämme, lääkärikoulutus on pitkäkestoista ja myös kallista, mutta tähänkin haetaan ratkaisuja, ja toivottavasti niitä voimme tuoda myös tässä hallituskauden aikana lisää.
Kiitoksia. — Ledamot Wickström, varsågod.
Arvoisa puhemies, värderade herr talman! Uskon, että meitä kaikkia huolestuttaa tässä salissa sote-sektorin tilanne tällä hetkellä. Kyllä se on pakko myöntää, että monilla suomalaisilla on mennyt luotto julkiseen sosiaali- ja terveyssektoriin.
Yksi haaste, mikä liittyy nimenomaan tähän vuokralääkärimalliin, liittyy siihen, että me olemme kasvattaneet hyvinvointialueiden palveluvelvoitetta ja samaan aikaan meillä on ollut krooninen ongelma houkutella lisää työntekijöitä julkiselle sektorille. Itse uskon laadukkaaseen ja hyvään ja toimivaan monituottajuuteen. Siksi kysynkin ministeri Kaisa Juusolta: oletteko te valmiita kutsumaan yhteen sekä julkisen puolen edustajat että yksityisen puolen edustajat yhteisen pöydän ympärille löytämään ratkaisuja tähän akuuttiin vuokralääkärihaasteeseen? Me tarvitaan pidemmän aikavälin ratkaisuja mutta myöskin lyhyen aikavälin ratkaisuja, jotta me päästään eroon tästä ikävästä haasteesta, joka nyt rasittaa monia hyvinvointialueita.
Ja ministeri Juuso, olkaa hyvä.
Arvoisa puhemies! Tässä työryhmässä, mikä nyt tekee työtänsä tämän vuokralääkäriongelman kanssa, on edustus ministeriöistä mutta myöskin työmarkkinajärjestöistä. Minun tiedossani ei ole, että siellä olisi edustusta yksityiseltä sektorilta. Mutta ajatus ja ehdotus on hyvä, niin että otan tämän esille työryhmän johtajan, kansliapäällikkö Veli-Mikko Niemen, kanssa.
Kiitoksia. — Ja viimeinen lisäkysymys tähän aiheeseen liittyen edustaja Nurminen, olkaa, hyvä.
Arvoisa puhemies! Kiitän tästä keskustelusta. Meidän mielestämme on moraalisesti tärkeätä, että kun samaan aikaan nyt hallitus leikkaa pienituloisilta ja meillä on vähät resurssit, niin tähän puututaan, ei voida kanavoida meidän veronmaksajien rahoja tähän kovaan voitontavoitteluun. Tulemme seuraamaan tätä hallituksen toimintaa ja tulemme myös tekemään yhteistyötä tässä.
Ehkä lopuksi haluaisin tuoda näkemyksen siitä, että meidän sote-henkilöstöllä on vahva vakaumus tehdä hyvää työtä ihmisten parhaaksi, mutta erityisesti julkisella puolella he ovat ylikuormittuneita ja heidän työtaakkansa on valtava. Eli meidän pitää antaa meidän osaaville ammattilaisille enemmän mahdollisuuksia vaikuttaa ja kehittää omaa työtään ja sitä palkkausta. Se on osa kokonaisuutta, mutta on myös väliä, miten ihmisiä johdetaan, kohdellaan, miten he pystyvät vaikuttamaan. Kun nyt tässä kuitenkin julkiselta puolelta ollaan leikkaamassa resursseja ja yksityiselle tullaan kanavoimaan lisää rahoitusta, niin miten ja millä keinoilla te konkreettisesti parannatte julkisen puolen työyhteisöä ja työoloja [Puhemies koputtaa] ja sitä kautta vetovoimaa?
Arvoisa puhemies! Edustaja Nurminen nostaa hyvin esiin samoja asioita, mitä itsekin olen painottanut koko ajan ja joilla on merkitystä sille, kuinka moni hoitaja on siellä julkisella sektorilla ja viihtyy työssään ja haluaa olla siellä, on iloisena menemässä töihin ja voi olla ylpeä työstään. Mutta se, mitä ministeri voi tehdä, niin me teemme tätä ohjaavaa lainsäädäntöä ja muuta ohjausta. Se varsinainen ässä on edelleenkin siellä hyvinvointialueilla. Eli tarkoituksenahan on kääntää se suunta siihen, että rahoitus kohdistuu enemmän niihin peruspalveluihin [Aino-Kaisa Pekosen välihuuto] ja pääsemme näistä kalliista vuokralääkäriongelmista pois. Nyt pitää muistuttaa siitäkin, että hyvinvointialueillehan on itse asiassa tulossa lisää rahaa noin miljardi euroa vuodessa ja jälkitarkastuksen kautta [Annika Saarikko: Ja puolitoista miljardia leikkauksia!] mahdollisesti vielä lisääkin myöhemmin. Eli kyllä toivomme, että hyvinvointialueet ottavat nyt tosissaan nämä haasteet palveluverkon kuntoon saamiseksi [Annika Saarikon välihuuto] ja palveluiden parantamiseksi. [Puhemies koputtaa] Uskon, että se on mahdollista.
Frågan slutbehandlad.