Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Ärende 6 på dagordningen presenteras för remissdebatt. Talmanskonferensen föreslår att ärendet remitteras till förvaltningsutskottet, som ekonomiutskottet ska lämna utlåtande till.
För remissdebatten reserveras högst 30 minuter. Vid behandlingen av ärendet följer riksdagen det för ärenden med tidtabell överenskomna förfarandet. — Minister Vanhanen.
Arvoisa puhemies! Tässä ehdotetaan muutettavaksi kolmea lakia: ensin rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä annettua lakia, Rahanpesun selvittelykeskuksesta annettua lakia ja pankki- ja maksutilien valvontajärjestelmästä annettua lakia. Edellä mainitut lait ovat osa niin kutsuttujen neljännen ja viidennen rahanpesudirektiivin kansallista täytäntöönpanoa.
Muutokset perustuvat neljännen rahanpesudirektiivin kansallisessa täytäntöönpanossa havaittuihin puutteisiin, Taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestön OECD:n alaisen rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen vastaisen toimintaryhmän Suomen maa-arvioraportissa esitettyihin toimenpidesuosituksiin sekä kansallisiin lainmuutostarpeisiin. Esityksellä täsmennetään ja selkiytetään voimassa olevaa rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisen lainsäädäntöä ja erityisesti kolmea asiaa: tiettyjä rahanpesulain määritelmiä, toiseksi rahanpesulain mukaisten ilmoitusvelvollisten velvoitteita sekä kolmanneksi Rahanpesun selvittelykeskuksen tehtäviä ja toimivaltuuksia.
Nämä lait on tarkoitettu tulemaan voimaan 1. huhtikuuta tänä vuonna, lukuun ottamatta eräitä säännöksiä, jotka tulisivat voimaan syyskuun alussa.
Edustaja Kiljunen, Kimmo.
[Puhuja aloittaa puheenvuoron mikrofonin ollessa suljettuna]
Edustaja Kiljunen, mikrofoni. Minä kyllä kuulen teidän äänenne, mutta...
Tottumus on toinen luonne, ja Kiljusen nimi antaisi ymmärtää, että ääni kuuluu, mutta tämänhän täytyy mennä vähän muuallekin kuin juuri tähän tilaan. — Arvoisa puhemies! Tässä ollaan hyvin isojen asioiden kanssa tekemisissä: puhutaan kansainvälisestä rahanpesusta ja terrorismin rahoittamisesta. Tämä on juuri niitä tyyppiesimerkkejä, kun tänään on keskusteltu Euroopan unionin tarkoituksesta ja siitä, onko sillä merkitystä vaiko ei ole. Tässä jos missä tarvitaan juuri ylikansallista säätelyä ja ylikansallista valvontaa, ja siinä mielessä tämä on loistoesimerkki siitä tarpeesta, minkä vuoksi me olemme unioniin liittyneet. Ongelmat ovat ylikansallisia, ja niitä ei voida ratkaista kansallisvaltion puitteissa.
Toivoisin, että tässä yhteydessä myöskin pystyttäisiin avaamaan vähintään sitä kysymystä, mikä liittyy veroparatiiseihin. Ne ovat tyyppiesimerkki paikoista, joissa harjoitetaan rahanpesua ja myöskin terrorismin rahoittamiseen liittyviä asetelmia, mutta siihenhän tietysti liittyy myöskin tämä veronkiertojärjestelmä. Me hyvinvointivaltiot ylipäätään kärsimme siitä, että on mahdollista harjoittaa veropakolaisuutta. Se ei ole suoraan nyt tässä se agendan aihe, mutta kun me puhumme ylipäätään valvonnan tehostamisesta kansainvälisessä rahaliikenteessä, niin haluaisin huomauttaa myöskin tämän seikan tähdellisyydestä.
Riksdagen avslutade debatten.
Riksdagen remitterade ärendet till förvaltningsutskottet, som ekonomiutskottet ska lämna utlåtande till.