Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Ärende 5 på dagordningen presenteras för första behandling. Till grund för behandlingen ligger grundlagsutskottets betänkande GrUB 1/2023 rd. Nu ska riksdagen besluta om innehållet i lagförslaget. — Betänkandet presenteras av ordförande Vestman.
Arvoisa puhemies! Perustuslakivaliokunnasta on siis valmistunut mietintö tasavallan presidentin palkkiosta annetun lain 1 §:n muuttamisesta. Lainmuutoksessa on kyse tasavallan presidentin palkkion määrän tarkistamisesta 126 000 eurosta 160 000 euroon. Valiokunnan mietintö on yksimielinen.
Esityksen taustasta: Tasavallan presidentin palkkion määrää on tarkistettu viimeksi 1.4.2013 lukien. Sitä ennen tasavallan presidentin palkkion määrää tarkistettiin presidentin toimikauden vaihtuessa syksyllä 2011, jolloin palkkion määräksi 1.3.2012 lukien vahvistettiin 160 000 euroa. Vuonna 2013 tasavallan presidentin palkkion pienentämisen taustalla oli tasavallan presidentti Sauli Niinistön pääministerille osoittama kirje siitä, että osana julkisen talouden säästöratkaisuja ryhdytään toimiin tasavallan presidentin palkkiosta annetun lain muuttamiseksi niin, että palkkio palautetaan 1.3.2006 vahvistettuun tasoon. Palkkion määräksi vahvistettiin 1.4.2013 lukien 126 000 euroa. Ehdotettu tasavallan presidentin palkkion tarkistus palauttaa siis palkkion sille tasolle, jolle palkkio vahvistettiin ennen nykyisen tasavallan presidentin esitystä palkkion muuttamisesta.
Arvoisa puhemies! Perustuslakivaliokunnan mietinnön mukaan on myös aiemmassa hallitusmuodossa ilmaistun periaatteen mukaisesti tärkeää, että presidentin palkkion ja edustusmäärärahan tarkistuksista säädetään hyvissä ajoin ennen kulloinkin valituksi tulevan presidentin toimikauden alkamista. Hallituksen esitys on tältä osin asianmukaisesti laadittu. Perustuslakivaliokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä muuttamattomana.
Kiitoksia. — Edustaja Jukkola.
Arvoisa rouva puhemies! Käsittelyssä olevassa esityksessä ehdotetaan muutettavaksi tasavallan presidentin palkkiosta annettua lakia. Tasavallan presidentin vuosipalkkiota tarkistettaisiin nykyisestä 126 000 eurosta 160 000 euroon. Viimeksi tätä palkkiomäärää on tarkistettu huhtikuussa 2013. Koska ansiotasoindeksin taso on tasavallan presidentin toimikauden aikana olennaisesti kohonnut, tätä on myös tarpeen tarkistaa. Ehdotettu laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.3.24, eli se ei koske istuvaa presidenttiä.
Tasavallan presidentin tehtävistä ja toimivallasta säädetään pääasiassa perustuslaissa. Perustuslaissa säädettyjen tehtävien lisäksi presidentti hoitaa hänelle muualla lainsäädännössä erikseen säädetyt lukuisat tehtävät. Yksi näistä merkittävistä tehtävistä on Suomen ulkopolitiikan johtaminen. Tämä vastuu vaatii presidentin tiivistä yhteistyötä valtioneuvoston kanssa. Ulkopolitiikan johtaminen on keskeinen osa presidentin tehtävää, ja sen merkitys korostuu maamme toimiessa aktiivisesti kansainvälisellä näyttämöllä. Nyt voisi kysyä, missä yrityksessä, olipa se sitten millä kokoluokalla tahansa, kansainvälisiä suhteita ja vastaavia tehtäviä hoidettaisiin vastaavalla palkkatasolla.
Esitys palkkion korottamisesta on perusteltu. Näillä henkilöillä, jotka tähän tehtävään ovat ehdolla ja tulevat valituksi, ei tämä palkkio ole se ratkaisevin asia — ei todellakaan, vaan se on kutsumus ja halu ajaa isänmaan etua tilanteessa kuin tilanteessa. Näitä arvoja ei voi mitata rahassa.
Riksdagen avslutade den allmänna debatten.
Riksdagen godkände innehållet i lagförslaget i proposition RP 28/2023 rd enligt betänkandet. Första behandlingen av lagförslaget avslutades.