Senast publicerat 20-09-2021 16:51

Punkt i protokollet PR 94/2021 rd Plenum Torsdag 9.9.2021 kl. 16.01—18.33

16. Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lagar om ändring av kreditupplysningslagen, 86 § i betaltjänstlagen och 4 a § i straffregisterlagen

Regeringens propositionRP 109/2021 rd
Remissdebatt
Andre vice talman Juho Eerola
:

Ärende 16 på dagordningen presenteras för remissdebatt. Talmanskonferensen föreslår att ärendet remitteras till lagutskottet, som grundlagsutskottet och ekonomiutskottet ska lämna utlåtande till. 

För remissdebatten reserveras högst 30 minuter. Vid behandlingen av ärendet följer riksdagen det för ärenden med tidtabell överenskomna förfarandet. — Minister Henriksson, varsågod.  

Debatt
17.03 
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson 
(esittelypuheenvuoro)
:

Arvoisa puhemies, värderade talman! Hallituksen esitys koskee eräiden maksuhäiriömerkintöjen säilytysaikojen lyhentämistä sekä EU:n tietosuojalainsäädännöstä johtuvia välttämättömiä muutoksia luottotietolakiin, maksupalvelulakiin ja rikosrekisterilakiin. Maksuhäiriömerkintöjen säilytysajan lyhentäminen on hyvin tärkeä hallitusohjelmahanke. Suomessa noin 392 000 henkilöllä on maksuhäiriömerkintä, joten aihe koskettaa hyvin laajaa joukkoa, ja liian moni kamppailee päästäkseen takaisin jaloilleen. Voimassa olevan lain mukaan esimerkiksi osa ulosottotiedoista säilyy luottotietorekisterissä kolme vuotta ja uusi merkintä voi pidentää merkinnän säilytysaikaa. 

Värderade talman! Regeringen föreslår att lagringstiderna för anteckningar om betalningsstörningar ska förkortas. Det föreslås att anteckningen ska strykas en månad efter det att den som svarar för kreditupplysningarna har fått kännedom om betalningen. I dag lagras till exempel en del av utsökningsuppgifterna i kreditupplysningsregistret i tre år och en ny anmärkning kan förlänga den här tiden. Det handlar alltså om en märkbar förändring.  

Arvoisa puhemies! Esityksessä ehdotetaan, että tiettyjen yleisimpien henkilö- ja yritysluottotietoina talletettavien maksuhäiriömerkintöjen säilytysaika lyhenisi lainmuutosten myötä yhteen kuukauteen siitä, kun rekisterinpitäjä on saanut tiedon saatavan suorittamisesta. Muutoksella toteutettaisiin eduskunnan lausumassaan edellyttämä tavoite siitä, että henkilöt, jotka ovat suorittaneet maksuhäiriömerkinnän perusteena olleet maksut asianmukaisesti, tulee poistaa rekisteristä yhden kuukauden kuluttua maksun suorittamisesta. 

Merkittävä muutos on myös se, että uuden maksuhäiriömerkinnän pidentävästä vaikutuksesta luovuttaisiin. 

Muutokset eivät koske vain uusia maksuhäiriömerkintöjä, vaan säilytysajat lyhenevät myös rekisterissä jo olevien esityksen alaan kuuluvien maksuhäiriömerkintöjen osalta. Erityisesti yksilölle kyse on hyvin merkittävästä muutoksesta. 

Maksuhäiriömerkintöjen säilytysajat ovat herättäneet runsaasti huolta kansalaisten keskuudessa ja myös täällä eduskunnassa. On tärkeää, että velkansa suorittaneet luonnolliset henkilöt ja yrittäjät saavat maksuhäiriömerkinnät pois luottotietorekisteristä ja saavat siten helpotusta asemaansa ja mahdollisuuksiinsa päästä elämässään ja yritystoiminnassaan eteenpäin. Hallituksen esityksellä arvioidaan olevan myönteisiä vaikutuksia erityisesti sellaisiin luonnollisiin henkilöihin ja yrittäjiin, jotka saavat kaikki velkansa maksettua. 

Genom att förkorta giltighetstiden för betalningsanmärkningar vill regeringen förbättra ställningen för dem som råkat i ekonomiska svårigheter. En betalningsanmärkning kan till exempel göra det svårare att få en hyresbostad, teckna en försäkring eller i vissa fall till och med att få jobb. Ändringarna innebär att människor fortare kan komma på fötterna igen.  

Den föreslagna reformen är mycket viktig eftersom man med hjälp av den kan ingripa i situationer som upplevs oskäliga då en anmärkning kvarstår trots att skulden har betalats, såsom det nu har varit. 

Arvoisa puhemies! Luottotietolakiin tarvitaan lisäksi muita muutoksia, jotta sen sisältö vastaisi EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen vaatimuksia. Tietosuojan osalta merkittävin luottotietolakia koskeva kysymys on henkilötietojen käsittelyn oikeusperuste. Lakiehdotuksen lähtökohtana on, että luottotietotoiminnan harjoittajan suorittama henkilöluottotietojen käsittely perustuisi ensisijaisesti siihen, että käsittely on tarpeen yleistä etua koskevan tehtävän suorittamiseksi. 

Myös luottotietolain soveltamisalaa koskevia säännöksiä ehdotetaan selkiytettäväksi. On tärkeää, että luottotietojen käyttäjät tietävät, miltä osin säännökset koskevat heitä.  

Muutosten ehdotetaan tulevan voimaan mahdollisimman pian. Kuitenkin maksuhäiriömerkintöjen säilytysaikojen muutokset tulisivat voimaan puolta vuotta myöhemmin kuin muut luottotietolain muutokset, jotta luottotietotoiminnan harjoittajat pystyvät toteuttamaan tarvittavat tietojärjestelmämuutokset. — Kiitoksia. 

Toinen varapuhemies Juho Eerola
:

Ja edustaja Elomaa. 

17.08 
Ritva Elomaa ps :

Arvoisa puhemies! Maksuhäiriömerkintä ja ulosottoon joutuminen tekevät ihmisen elämästä todella hankalaa. Kun luottotiedot niin sanotusti palavat, hankaloituu monen arjen kannalta välttämättömän peruspalvelun saanti kohtuuttoman paljon. Ongelmia esiintyy esimerkiksi puhelin‑ ja nettiliittymän saamisen kanssa, vakuutusten hankkimisessa ja asunnon vuokraamisessa, ja tietysti luoton‑ ja lainansaannin sekä osamaksusopimusten kohdalla nousee liian usein seinä pystyyn. 

Talousongelmien ja maksuhäiriöiden taustalla olevat ongelmat vaihtelevat. Kyse voi toisinaan olla välinpitämättömyys velkojen ja laskujen maksua kohtaan, mutta usein taustalla vaikuttavat inhimilliset syyt, kuten esimerkiksi työttömyys, terveysongelmat tai epäonniset sattumat. Myös laajemmat taloutta ryöpyttävät ilmiöt saattavat ajaa yksilöitä talousvaikeuksiin, mistä seuraa maksuhäiriömerkintä. Näitä ovat 90-luvun lama, vuoden 2008 taantuma ja nyt yhä monen suomalaisen työtilanteeseen ja talouteen vaikuttava koronaepidemia. Koronan aikana on hallitukselta tullut toki hieman tilapäisiä helpotuksia velallisen tilanteeseen, mutta ongelmat ovat silti olemassa. 

Maksuhäiriömerkintöjen säilytysaikojen lyhentämisellä helpotetaan tässä yhteydessä nimenomaan niiden velallisten asemaa, jotka kykenevät suorittamaan laiminlyödyt maksut. Tämä on mielestäni reilu linjaus. Olen vuosien saatossa tehnyt nipun valtiopäivätoimia, joissa ajetaan käytännössä juuri tätä asiaa. Hyvä, että vihdoin tapahtuu. 

Myös esityksen mukaiset konkurssia koskevien tietojen rekisteröintiä koskevat muutokset ovat oikeansuuntaisia. Samoin on hyvä päivittää muutenkin luottotietolakia ja maksupalvelulakia vastaamaan paremmin tietosuoja-asetuksen edellytyksiin. 

Hallituksen esityksissä harvemmin on hurrattavaa, mutta nyt on pakko antaa pienet kehut tärkeän asian edistämisestä. Samalla tässä yhteydessä kiitän muun muassa edustaja Strandia, edustaja Myllykoskea ja myös Hännistä. Ja on ollut muutama muukin edustaja, joka on näitä asioita yrittänyt kaikin tavoin viedä eteenpäin, niin että maksuhäiriömerkintäisen ihmisen elämässä ja luottohäiriömerkintäisen ihmisen elämässä olisi jotain valoa tulevaisuudessa. — Kiitos. 

Toinen varapuhemies Juho Eerola
:

Kiitos. — Ledamot Bergqvist. 

17.11 
Sandra Bergqvist :

Arvoisa puhemies! Sadoillatuhansilla suomalaisilla on maksuhäiriömerkintä. Puhumme siis tänään lakiehdotuksesta, joka vaikuttaa monien suomalaisten elämään. Maksuhäiriömerkintöjen suuri ongelma tällä hetkellä on, että merkintä jää rekisteriin vuosiksi, vaikka itse velka olisi jo maksettu. Maksuhäiriömerkintä vaikuttaa jokapäiväiseen elämään. Voi olla hankalaa saada esimerkiksi vuokra-asuntoa, vakuutusta, verkkopankkitunnuksia tai uutta puhelinliittymää. Joissakin tapauksissa merkintä myös hankaloittaa uuden työn saamista — ja noidankehä on syntynyt. Varsinkin, jos velka on jo maksettu, on kohtuutonta leimata ihmisiä vuosiksi. On tärkeää, että jokainen voi saada uuden mahdollisuuden elämässä. Kiitän ministeriä siitä, että hallitusohjelman kirjaus maksuhäiriömerkintöjen säilytysajan lyhentämisestä tällä lakiehdotuksella nyt toteutuu. 

Värderade talman! Oväntade situationer kan uppstå i allas liv. Man mister jobbet, man blir långvarigt sjuk, corona överraskar, räkningarna hopar sig. Enstaka betalningsanmärkningar bör inte orsaka orimliga problem för många år framöver. Lagförslaget är ytterst aktuellt och det är viktigt att det träder i kraft så snart som möjligt. Ökande skuldproblem kan troligen vara något vi även ser till följd av coronapandemin. Regeringen behöver ännu vidta åtgärder för att medvetet minska överskuldsättningen. Det här lagförslaget är ett steg i rätt riktning. 

Toinen varapuhemies Juho Eerola
:

Edustaja Kivisaari. 

17.13 
Pasi Kivisaari kesk :

Arvoisa puhemies! Maksuhäiriömerkintä on tosiaan noin 400 000 suomalaisella. Viime vuonna maksuhäiriöitä rekisteröitiin 273 000:lla, joista 42 000:lla merkintä oli ensimmäinen. Maksuhäiriömerkintöihin on syytä suhtautua vakavasti. Maksuhäiriömerkintä vaikeuttaa esimerkiksi uuden lainan tai luoton saamista, vuokrasopimus voi jäädä tekemättä ja puhelinliittymä avaamatta — siis monia sellaisia seurauksia, jotka hankaloittavat arkista elämää. 

Hallitus esittää viisaasti maksuhäiriömerkintöjen säilytysaikojen lyhentämistä. Merkintä siis poistuisi kuukauden kuluttua siitä, kun luottotietojen ylläpitäjät ovat saaneet tiedon maksun suorittamisesta. Lisäksi tässä esitetään, että jokaisen maksuhäiriömerkinnän säilytysaika olisi itsenäinen. Uudella maksuhäiriömerkinnällä ei olisi enää vaikutusta vanhan maksuhäiriömerkinnän säilytysaikaan. Pidän tätä hyvin järkevänä ja inhimillisyyttä kohti askeltavana. 

Puhemies! Luottotietorekisterillä on yhteiskunnassa merkittävä rooli. Sen avulla varmistetaan sopimuskumppanina olevan yrityksen tai henkilön maksukyky. Myös maksuhäiriömerkinnän saaneen henkilön voidaan katsoa hyötyvän luottotietorekisteristä. Maksuhäiriömerkintä mahdollisesti pysäyttää velkakierteen, kun uutta lainaa ei enää voi ottaa. Vanhoja lainoja ei enää voi kuitata uusilla lainoilla. 

Puhemies! Maksuhäiriömerkintä menettää kuitenkin nopeasti merkityksensä, kun velat on hoidettu ja maksut on maksettu. Uusi mahdollisuus on tärkeä osa hyvinvointiyhteiskuntaamme. Sitä kohti on siis reilua mennä, ja tämä esitys on osa sitä. — Kiitos. 

Toinen varapuhemies Juho Eerola
:

Ja edustaja Heinonen — edustaja Heinonen on poissa. — Ledamot Strand. 

17.16 
Joakim Strand :

Kiitos, arvoisa puhemies! Kiitos kiitoksista, edustaja Elomaa, ja kiitos teille erinomaisesta työstä. Tästä on turha lähteä enää toistamaan näitä argumentteja, niistä on puhuttu kymmeniä ellei satoja kertoja tässä salissa, ja jo viime kaudella saatiin yli sata nimeä yhteen. Myös tällä kaudella ollaan järjestetty tilaisuuksia ja paljon muuta, ja olen erittäin iloinen siitä, että nyt, RKP:n ollessa vahtivuorossa oikeusministeriössä, tämä asia etenee, koska tästä on puhuttu äärimmäisen pitkään. 

Det känns bra att när vaktturen på justitieministeriet är hos svenska folkpartiet så får vi äntligen igenom den här jätteviktiga saken. 

Itse olen täysin vakuuttunut siitä, että tällä tulee olemaan huomattavasti enemmän positiivisia, dynaamisia taloudellisia vaikutuksia kuin ehkä ymmärretään, kun se luo ihmiselle toivoa — pääset pois rekisteristä ja pääset aloittamaan ikään kuin puhtaalta pöydältä. Siitä se kaikki lähtee, ja se luku, 400 000, on aivan älyttömän paljon näin pienessä maassa. Meitä on viisi ja puoli miljoonaa ihmistä, kaupunginosa Shanghaita, ja sitten on vielä Islannin kokoinen porukka, isompikin, jolla on näitä maksuhäiriömerkintöjä, niin että varmasti tämä tulee jossain näkymään, jos ja kun näitä nyt poistuu ja ihmiset pääsevät taas jaloilleen. 

Så jag är fullständigt övertygad om att det kommer att ha många goda, positiva, dynamiska effekter också rent på ett personligt plan för folk som får hopp igen, i bästa fall kanske inte faller in i missbruk, kommer ur det och så vidare. Så ett stort tack till alla som har jobbat genom åren och ett stort tack till justitieministern. 

Toinen varapuhemies Juho Eerola
:

Edustaja Eestilä. 

17.18 
Markku Eestilä kok :

Arvoisa puhemies! Täytyy kyllä olla tyytyväinen, kun tämä tahtohan on tullut eduskunnasta — se on jokaisesta puolueesta tullut, enkä tiedä semmoista kansanedustajaa, joka tässä asiassa olisi ollut eri mieltä. Sen takia näen, että parlamentarismi toimii kuitenkin niin, että eduskunta on se, mistä se signaali tulee, ja hallituksen tehtävä on toteuttaa eduskunnan tahtoa, selvän enemmistön tahtoa. Tästä täytyy tässä suhteessa antaa hallitukselle kiitosta, että tämä työ on tehty, ja itsekin koen, että tämä on erittäin suuri ja merkityksellinen asia. 

Jos arvoisa puhemies sallii, niin laajennan tätä hieman ja kysynkin arvoisalta oikeusministeriltä: onko hallituksella tietoa, kuinka paljon oikeasti työttömissä on niitä, jotka esimerkiksi juuri pikavippien takia ovat omalla tavallaan joutuneet siihen velka- ja perintäkierteeseen niin pahasti, että eivät oikeasti pysty menemään töihin? Minulle esitetään eri tahoilta arvioita niistä luvuista, mutta kun ne ovat vain arvioita, niin en pysty sitä sanomaan, ja toivoisin, että joku päivä, jos siitä on tietoa, selvitettäisiin, kuinka paljon nimenomaan pikavipit aiheuttavat varsinkin nuorille tilanteen, jossa heidän on mahdotonta palata mistään suojaosista riippumatta oikeasti ja kunnollisesti työelämään. 

Toinen juttu: Kysyn, arvoisa ministeri, kun en ole näistä asioista niin perillä: kun puhutaan paljon siitä positiivisesta luottorekisteristä myös eduskunnassa ja minun käsittääkseni sekin on eduskunnan tahto, että se saataisiin aikaan, niin missä vaiheessa tämä on tällä hetkellä ministeriössä menossa? Jos ajatellaan tätä digitaalisuutta ja muuta, niin kaikkien näiden merkintöjen, joiden aika nyt lyhenee, pitäisi käytännössä mennä reaaliajassa, ja aina pitäisi olla tieto, mikä on sen ihmisen senhetkinen tilanne, kun hän on vailla lisävelkaa, jos ei entisiäkään pysty hoitamaan. 

Toinen varapuhemies Juho Eerola
:

Ja edustaja Pitko. 

17.19 
Jenni Pitko vihr :

Arvoisa puhemies! On ilo yhtyä tähän kuoroon ja kiitoksiin ministerille tästä lakiesityksestä. Maksuhäiriömerkinnöillä voi todellakin olla tosi merkittävä vaikutus ihmisen elämään. Jopa vaikka velka saattaisi olla maksettu, silti esimerkiksi asunnon, joka on tietenkin perusedellytys hyvälle elämälle, saanti voi olla vaikeaa. Näitten maksuhäiriömerkintöjen säilymisajan lyhentäminen on siis todellakin inhimillisesti oikein, ja myös nämä taloudelliset vaikutukset, mitä ihmisten toimeliaisuuden lisääntymisestä voi tulla, otetaan varmasti kaikki mielellämme vastaan. 

Haluaisin tässä kohdassa kysyä ministeriltä asiasta, joka nousi keskusteluun viime vuonna, kun käytiin yhteiskunnassa laajaa keskustelua tästä Vastaamon tietomurtoasiasta. Silloin kuulin, kun tällainen henkilö, joka oli joutunut näiden henkilötietojen varastamisen ja vuotamisen kohteeksi, kertoi siitä tilanteesta, että täytyy itse tehdä luottokielto jokaiselle pankille erikseen ja se myös maksaa joka ikinen kerta, ja ehdotti, olisiko ollut mahdollista, että luottorekisteriin voisi itse tehdä itselleen luottokiellon elikkä että Digi- ja väestöviraston tehtävänä olisi myös ylläpitää tämän nykyisen luottokieltojärjestelmän lisäksi tämmöistä henkilökohtaista luottokieltoa, jolloin henkilö voisi tosiaan, maksutta tietenkin, ilmoittaa tästä tilanteesta, ja silloin tieto menisi automaattisesti kaikille, esimerkiksi pankeille. Kysynkin siis ministeriltä: onko tällaisesta tässä keskusteltu samalla, ja voisiko se teidän mielestänne olla mahdollista semmoisessa tilanteessa, kun ihminen menettää henkilötietonsa? 

Toinen varapuhemies Juho Eerola
:

Edustaja Kärnä. 

17.22 
Mikko Kärnä kesk :

Arvoisa herra puhemies! Myös omasta puolestani ministerille kiitokset tästä erinomaisesta ehdotuksesta. Olen edustaja Eestilän kanssa samaa mieltä, että on hienoa, että meillä parlamentarismi toimii ja tämä äärettömän tärkeä asia, maksuhäiriömerkintöjen säilymisajan lyhentäminen, nyt etenee, koska niin kuin nyt tässä keskustelussa on kuultu, se vaikuttaa monella tavalla niiden ihmisten elämään, joilla näitä merkintöjä on. 

Hyppään hieman eteenpäin. Meillä on keskusteltu paljon myös henkilökohtaisen konkurssin mahdollistamisesta ja mahdollisuudesta. Olisinkin kysynyt ministeriltä: onko hallituksen piirissä tai ministeriössä vireillä mitään valmistelua, jolla voitaisiin myös henkilökohtainen konkurssi mahdollistaa sellaisille henkilöille, jotka eivät yksinkertaisesti tule siitä valtavasta velkataakastaan elinaikanaan ilman henkilökohtaista konkurssia selviytymään? Katson kyllä, että tällä olisi merkitystä ja myös ennen kaikkea pienyrittäjien kannalta. Meidän tulisi tässä yhteiskunnassa antaa ihmisille lupa myös epäonnistua ja sen jälkeen nousta sieltä omalla työllä takaisin jaloilleen. 

Toinen varapuhemies Juho Eerola
:

Edustaja Hänninen. 

17.23 
Katja Hänninen vas :

Arvoisa puhemies! Minäkin haluan yhtyä näihin kiitoksiin tässä salissa, joita on kuultu. Elikkä kiitoksia oikeusministeriölle, kiitoksia hallitukselle ja kiitoksia kansanedustajakollegoille, edustaja Elomaalle ja edustaja Strandille, Eestilälle ja kaikille muillekin, jotka ovat jo useamman vaalikauden ajan pyrkineet omalla toiminnallaan ansiokkaasti edistämään tätä, että maksuhäiriömerkintöjen säilymisaikoja lyhennettäisiin inhimilliselle tasolle, sillä mehän tiedämme, että tämä helpottaa monien perheiden taloudellista tilannetta. Maksuhäiriömerkintä, kuten edustaja Elomaa omassa puheenvuorossaan totesikin, vaikeuttaa esimerkiksi vuokra-asunnon ja vakuutuksen tai joissain tapauksissa jopa työpaikan saamista. Tämä ehdotettu uudistus on todellakin tärkeä keino puuttua näihin kohtuuttomiksi koettuihin tilanteisiin, joissa maksuhäiriömerkintä pysyy, vaikka velka tosiaan olisi jo kokonaan maksettu. 

Eli maksuhäiriömerkintöjen säilymisaikojen lyhentämisellä on suuret konkreettiset ja inhimilliset vaikutukset tuhansien suomalaisten perheiden jokapäiväiseen elämään ja arkeen, ja siksi tämä lakiesitys on enemmän kuin tervetullut ja kaivattu. Elikkä kiitokset vielä kerran.  

Toinen varapuhemies Juho Eerola
:

Och ännu ledamot Strand och sedan minister Henriksson.  

17.24 
Joakim Strand :

Kiitos, arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti vielä: Edustaja Eestilä mainitsi tämän positiivisen luottorekisterin, ja itse myös kannatan sitä. Teknisesti on muutamia eri vaihtoehtoja toteuttaa sitä, mutta olen kuitenkin äärimmäisen iloinen, ettei jääty sitä odottamaan, vaan tuotiin nyt tämä esitys, mikä oli helpompi tehdä, ja sitten myöhemmin tehdään se positiivinen luottorekisteri — varmaan ministeri siitä meille vielä vastaa.  

Jag är själv jätteglad över att vi inte blev och väntade på det positiva kreditregistret. Det är en tekniskt mer komplex övning än vad detta är, så fint att man också tog till sig ekonomiutskottets uttalanden här. 

Elikkä hienoa, että myös talousvaliokunta omalta osaltaan laittoi tähän vauhtia. — Kiitos.  

Toinen varapuhemies Juho Eerola
:

Kiitos. — Ministeri Henriksson. 

17.25 
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson :

Arvoisa puhemies! Haluan ensin kiittää teitä kaikkia näistä kaikista puheenvuoroista ja tästä valtavasta tuesta. 

On aivan selvää, että tässä asiassa myös eduskunta on näyttänyt tahtonsa, ja olen iloinen siitä, että myös oikeusministeriössä meidän virkamiehet ovat toimineet erittäin hyvin tässä asiassa ja tuoneet myös minulle sellaisen esityksen, jonka olen hyvällä omallatunnolla pystynyt tuomaan tänne eduskuntaan. Ja siitä juuri on kysymys, että meidän täytyy antaa ihmisille toinen mahdollisuus. Se on ollut kohtuutonta, että maksuhäiriömerkinnät ovat voineet olla jopa kolme vuotta siinä rekisterissä sen jälkeen, kun maksu on maksettu. Nyt tähän tulee muutos, ja tässä voittajia ovat kyllä suomalaiset ja velkansa hoitavat ihmiset. Todella hienoa, ja kiitän myös opposition edustajia tästä tuesta. 

Haluan kiittää myös kaikkia niitä kansalaisia, jotka ovat olleet tässä asiassa aktiivisia, myös heitä on paljon. Tämäkin on nyt osoitus siitä, että kansalaisten ääni kuuluu tänne eduskuntaan asti. 

Det vill säga, jag vill passa på att tacka både ledamot Strand och alla övriga ledamöter som här i salen har varit aktiva i den här frågan. Det här visar också att det när det finns en stark gemensam vilja över partigränserna så går saker och ting vidare, och jag är också glad att jag som beredande minister och ansvarig minister för den här frågan kan föra den hit. Framför allt är jag glad för att alla de som nu sköter sina betalningar i framtiden kan få bort de här betalningsanmärkningarna från registret betydligt snabbare, det vill säga på 30 dagar, i stället för att man som i dag kan ha fått vänta upp till tre år. 

Tässä tuli vielä muutama kysymys muista asioista, jotka ovat vireillä. Meillä on oikeusministeriössä nyt siis vireillä todella paljon asioita, jotka ovat senkaltaisia, että ne tulevat helpottamaan sellaisen henkilön tilannetta, joka on ylivelkaantunut, ja myös pienyrittäjän tilannetta. 

Positiivinen luottotietorekisteri otetaan käyttöön vuonna 24. Jatkovalmistelu on nyt käynnissä oikeusministeriössä lausuntopalautteen perusteella, ja minun toiveeni on, että saan sen esityksen tänne eduskuntaan vielä tämän vuoden puolella. 

Velkajärjestelyyn pääsyä ja yrittäjän uutta alkua helpotetaan, ja tämä on myös vastaus tavallaan tähän edustaja Kärnän nostamaan kysymykseen tästä henkilökohtaisesta konkurssista. Me olemme tekemässä muutoksia velkajärjestelylakiin, ja me olemme myös laajentamassa sitä niin, että esimerkiksi yksinyrittäjä, joka on tavallaan konkurssissa tai konkurssikypsä, voi sitten saada velkajärjestelyn ja ‑ohjelman, joka olisi voimassa kolme vuotta, ja sen jälkeen hän vapautuisi näistä veloistaan. Elikkä tällainen lainmuutos ja tämmöinen tärkeä hanke on vireillä. 

Yrityssaatavien perintäkuluille tulee enimmäismäärät, myös se valmistelu on käynnissä. Myös ulosottovelallisten asemaan tulee parannuksia, ja kuluttajaluottoja koskevaa sääntelyä tiukennetaan. Tähän liittyy myös tämä pikavippilainsäädäntö. 

En valitettavasti pysty vastaamaan tarkasti tähän edustaja Eestilän kysymykseen. 

Ja mitä edustaja Pitkon kysymykseen tulee, me voidaan selvittää tätä asiaa, jota kysyitte. Olen ollut niin paljon nyt kiinni siellä budjettiriihessä, että en ole ehtinyt kaikkea tältä osin käydä lävitse. Mutta palataan siihen, se oli hyvä kysymys. 

Kaiken kaikkiaan kiitoksia tästä hyvästä keskustelusta.  

Ja budjettiriihestä puheen ollen voin myös todeta, että olen iloinen siitä, että budjettiriihessä sovittiin myös siitä, että suomalaisten talousosaamista vahvistetaan, halutaan vahvistaa sitä, ja myös sille tulee määräraha ensi vuoden budjettiin. — Kiitoksia. 

Riksdagen avslutade debatten. 

Riksdagen remitterade ärendet till lagutskottet, som grundlagsutskottet och ekonomiutskottet ska lämna utlåtande till.