Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Ärende 9 på dagordningen presenteras för första behandling. Till grund för behandlingen ligger kommunikationsutskottets betänkande KoUB 15/2025 rd. Nu ska riksdagen besluta om innehållet i lagförslagen. — Föredragande är utskottets ordförande, ledamot Ovaska.
Arvoisa rouva puhemies! Liikenne- ja viestintävaliokunta on ollut tehokas ja kolme mietintöä on valmistunut, ja tässä kohtaa tämä meidän numero 15 koskee liikennejärjestelmän digitaalisia tietopalveluja. Esitys on osaksi EU-sääntelyn täytäntöönpanoa, ja sen taustalla on niin sanottu älyliikennedirektiivi, joka asettaa jäsenvaltioille velvoitteita liikennejärjestelmän ja siihen liittyvän datan käsittelyyn.
Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi uusi laki liikennejärjestelmän digitaalisista tietopalveluista, jonka myötä luodaan edellytyksiä liikennejärjestelmää koskevan tiedon jakamiselle ja hyödyntämiselle aiempaa tehokkaammin. Esityksellä pyritään siihen, että eri toimijoiden hallussa olevat liikennettä koskevat tiedot olisivat löydettävissä ja saatavissa keskitetyn kansallisen yhteyspisteen kautta. Tämä mahdollistaisi liikenteen sujuvuuden, turvallisuuden ja kestävyyden kehittämisen sekä uusien liiketoimintamahdollisuuksien syntymisen.
Asiantuntijakuulemisessa tuotiin esille, että datan rooli liikennejärjestelmän kehittämisessä on yhä tärkeämpää ja ehdotettu sääntely mahdollistaa entistä paremmin tiedon jakamisen ja hyödyntämisen.
Kansallisen yhteyspisteen ja liikennejärjestelmän perustietopalvelun hallinnoinnista vastaisi esityksen mukaan Liikenteenohjausyhtiö Fintraffic Oy, jolla on sekä sen aiempien tehtävien että osaamisen kannalta hyvät edellytykset hoitaa sille annettavat tehtävät.
Asiantuntijakuulemisessa on painotettu erityisesti datan yhtenäisyyden ja laadun merkitystä sen hyödynnettävyyden kannalta. Aiempaa paremmin saatavilla olevien tietojen avulla voidaan kehittää muun muassa multimodaalisia matkaketjuja ja parantaa liikenteen turvallisuutta, mutta samalla se luo uusia liiketoimintamahdollisuuksia datan hyödyntämiselle eri toimialoilla.
Esityksessä on hyvin huomioitu suuriin tietomääriin liittyvät turvallisuuskysymykset. Valiokunta pitää mietinnössään ensiarvoisen tärkeänä, että turvallisuusnäkökulmat huomioidaan kattavasti myös sääntelyn toimeenpanossa ja sen käytännön soveltamisessa.
Liikenne- ja viestintävaliokunta puoltaa esityksen hyväksymistä. Valiokunnan mietintö on yksimielinen.
Riksdagen avslutade den allmänna debatten.
Riksdagen godkände innehållet i lagförslag 1—6 i proposition RP 105/2025 rd enligt betänkandet. Första behandlingen av lagförslagen avslutades.