ANSLAG
Huvudtitel 32
ARBETS- OCH NÄRINGSMINISTERIETS FÖRVALTNINGSOMRÅDE
01. Förvaltning
89. Aktieförvärv (reservationsanslag 3 år)
Regeringen föreslår ett kapitaltillskott på 144 miljoner euro till Terrafame Oy för att täcka verksamhetskostnaderna fram till utgången av 2016. Om bolaget inte hittar privat finansiering före årsskiftet kommer verksamheten att läggas ned.
Målet måste vara en lönsam, sysselsättande och miljömässigt hållbar produktion. Som statligt bolag har Terrafame Ab uppnått produktionsmålen och bolaget bedömer att kassaflödet kan bli positivt år 2018. Bedömningen är dock mycket osäker på grund av ovissheten kring världsmarknadspriset på nickel, produktionsmetoden och miljökraven. Om produktionen ökar så mycket att den blir lönsam måste man också lösa utmaningarna med vattenhanteringen och avfallshanteringen.
Finansministeriet misstänker i sitt betänkande att den tidsfrist Terrafame har fått inte är tillräckligt lång. I betänkandet konstateras det också att villkoren för privata placeringar i bolaget måste vara förmånliga för staten och att staten kan stå kvar som ägare om arrangemangen uppfyller de stränga kraven på lönsamhet och miljöskydd.
Beslutet om Talvivaara berör tusentals människors jobb, ekonomin i hela Kajanaland och tillståndet i miljön. Ett så viktigt beslut måste fattas utifrån tillräckliga och realistiska sakkunnigbedömningar, vilket också utskottet konstaterar i betänkandet. Regeringen har trots begäran inte tillställt riksdagen någon oberoende utredning om verksamhetsförutsättningarna för Terrafame. Utöver de 144 miljoner euro som nu beviljas har bolaget uppskattat att det behöver ytterligare 80—120 miljoner euro för att nå ett positivt kassaflöde. En så kraftig satsning kräver en mer omsorgsfull och omfattande bedömning.
Om beslutet blir att gruvan ska läggas ned måste det allmänna skrida till särskilda åtgärder för att hitta ersättande investeringar och rädda sysselsättningen i Kajanaland. Regeringen måste snabbt bereda ett program för plötsliga strukturförändringar, i mån av möjlighet med stöd från EU. Det gäller att omedelbart vidta målmedvetna åtgärder.
Vi föreslår att riksdagen godkänner följande uttalande:
Reservationens förslag till uttalande 3
Riksdagen förutsätter att regeringen omedelbart startar en oberoende utredning för bedömning av Terrafame Ab:s förutsättningar att nå en lönsam, sysselsättande och miljömässigt hållbar produktion och att utredningen tillställs riksdagen. Riksdagen förutsätter också att regeringen för den händelse att gruvan läggs ned vidtar omedelbara åtgärder för att hitta ersättande investeringar och rädda sysselsättningen i Kajanaland samt bereder ett program för plötsliga strukturförändringar i regionen. Riksdagen förutsätter att regeringen i förhandlingarna om en breddning av ägarbasen säkerställer statens långsiktiga intressen avseende såväl ekonomin som sysselsättningen.
30. Sysselsättnings- och företagsamhetspolitik
51. Offentlig arbetskrafts- och företagsservice
I budgetpropositionen för 2016 föreslogs en nedskärning på totalt 158 miljoner euro inom den aktiva arbetskraftspolitiken, trots att arbetslösheten redan under 2015 steg mer än väntat. Inom många arbets- och näringsbyråers distrikt är sysselsättningspengarna i praktiken slut. Den tredje sektorn sysselsätter många av de arbetslösa som är mest utsatta, men i många områden har de inte längre beviljats lönesubvention av arbets- och näringsbyrån. Därför föreslår vi en ökning av sysselsättningsanslagen och att ökningen riktas till sysselsättning av de långtidsarbetslösa och unga som löper störst risk att marginaliseras.
Vi föreslår således
att moment 32.30.5 ökas med 30 000 000 euro för sysselsättning av unga, lönesubvention för långtidsarbetslösa och integrationsåtgärder.
Huvudtitel 35
MILJÖMINISTERIETS FÖRVALTNINGSOMRÅDE
20. Samhällen, byggande och boende
60. Överföring till statens bostadsfond
Stöd för produktion av hyresbostäder med skälig hyra
Finland urbaniseras och särskilt i tillväxtcentra råder det brist på hyresbostäder med skälig hyra. Ett av regeringens spetsprojekt är att öka bostadsproduktionen. Regeringen har därför lämnat en proposition till riksdagen med förslag till lag om kortvarigt räntestöd för byggnadslån för hyreshus (RP 76/2016 rd). Syftet med lagen är att öka produktionen av hyresbostäder med en skälig hyra, men propositionens innehåll och form stöder inte syftet. Det har uppskattats att kvadratmeterpriset för de bostäder som byggs enligt den föreslagna modellen blir nästan lika högt som för fritt finansierade bostäder. Socialdemokraternas riksdagsgrupp kan inte stödja en proposition som syftar till att ge samhällsstöd för produktion av bostäder till marknadspris, särskilt som sådana bostäder byggs också utan stöd. Propositionen är förknippad med ett flertal problem, som tas upp i reservation 1 till MiUB 9/2016 rd. Ett av de största problemen är att den gör det än mindre lockande för byggherrarna att utnyttja modellen med långvarigt räntestöd. Vi föreslog därför att proposition RP 76/2016 rd förkastas och förutsatte, i syfte att långsiktigt öka produktionen av hyresbostäder med skälig hyra, att regeringen omedelbart inleder en översyn över stödsystemet med räntor på 40 år så att villkoren för stödet är konkurrenskraftiga. Bland annat kommunala byggherrar bygger med ett långsiktigt perspektiv hyresbostäder till permanent skälig hyra med hjälp av det långa räntestödet. Reformen av det långvariga räntestödet måste ta hänsyn bland annat till att räntenivån fortlöpande ska vara konkurrenskraftig, att räntestödet måste gälla längre och att amorteringsprogrammen ska vara mindre regressiv. Bostadsfondens medel får inte användas för sådana lån som avses i lagen om kortvarigt räntestöd för byggnadslån för hyreshus.
Ändringarna i fullmakterna för Statens bostadsfond
Statens bostadsfonds (ARA) medel ska användas till förmån för hyresboende och hyresgäster genom att ombyggnad och nybyggnation till skäligt pris utökas, boende görs bekvämare och mer trivsamt och de anknytande sociala problemen reduceras. Under lågkonjunkturer kan aktiviteten i byggsektorn höjas genom satsningar på ombyggnation. Ett stort antal flervåningshus byggda på 1960- och 1970-talen börjar vara i behov av renovering. Vi måste satsa betydligt mer på ombyggnation än de 35 miljoner euro per år ur två olika budgetmoment som regeringen föreslår. Under förra valperioden uppgick satsningarna på konjunkturbetingade ombyggnader till 155 miljoner euro. Medlen kom från bostadsfonden och påverkade därför statsbudgeten endast i liten utsträckning. I budgetpropositionen föreslås att bevillningsfullmakten ökas med 15 000 000 euro.
Vi föreslår således
att riksdagen kompletterar motiven till moment 35.20.60 med att det ur Statens bostadsfonds medel får beviljas stöd enligt lagen om understöd för reparation av bostäder, energiunderstöd och understöd för sanitära olägenheter (1184/2005) till ett belopp av högst 30 000 000 euro och att riksdagen godkänner följande uttalande:
Reservationens förslag till uttalande 4
Riksdagen förutsätter att regeringen, i syfte att långsiktigt öka produktionen av hyresbostäder med skälig hyra, omedelbart inleder en översyn av stödsystemet med räntor på 40 år så att villkoren för stödet är konkurrenskraftiga. Reformen måste ta hänsyn bland annat till att räntenivån fortlöpande ska vara konkurrenskraftig, att räntestödet måste gälla längre och att amorteringsprogrammen ska vara mindre regressiva.