Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Ledamot Nurminen, varsågod.
Arvoisa puhemies! Hyvinvointialueilla on aloitettu lukuisia yt-neuvotteluja. Te leikkaatte hoitotakuusta ja vaikeutatte ihmisten hoitoonpääsyä. Vanhuspalveluita heikennetään, lääkärikäynnit kallistuvat, sairaaloita suljetaan, ja rahaa sekä tekijät siirretään yksityiseen terveydenhuoltoon. Tähän Orpon hallituksen arvovalinnat ja säästöt ovat johtaneet. Näiden toimien seurauksena luottamus julkiseen terveydenhuoltoon on romahtanut, eikä ihme, sillä esimerkiksi selkäleikkaukseen voi joutua odottamaan tuskissaan jopa vuoden.
Hallituksen terveyspolitiikassa on yksi suunta: julkista terveydenhuoltoa kurjistetaan, ja yksityiselle terveysbisnekselle on luvassa voittoja. Ministeri Juuso, te teette nyt 130 miljoonan euron leikkauksen hoitoonpääsystä. Se vastaa neljäsosaa terveyskeskuslääkärien määrästä. Miksi vaikeutatte ihmisten hoitoonpääsyä?
Kiitoksia. — Ministeri Juuso, olkaa hyvä.
Arvoisa puhemies! Tuli aika paljon syytöksiä nytten minua ja hyvinvointialueita kohtaan, mutta korjaan ainakin yhden syytöksen: yhtään sairaalaa ei olla lakkauttamassa. Tämä oli täysin väärä tieto. [Välihuutoja] Se, että hyvinvointialueita koskevia säädöksiä ja velvoitteita muutetaan, on toive, mikä on enimmäkseen tullut hyvinvointialueilta itseltään — tehdään norminpurkua ja helpotetaan heidän työtänsä. Ja muistetaan koko ajan, että hyvinvointialueet saavat ensi vuonnakin 2,2 miljardia euroa lisää rahaa. Tarkoituksena tietenkin on, ja haluamme, että kaikki ihmiset saavat hoitoa, mutta jossakin tulee kustannuskatto vastaan, eli meidän täytyy pystyä jarruttamaan niitä nousevia kustannuksia, ihan kuten sote-uudistuksen yksi tavoite oli, että hillitsemme kustannusten kasvua. Te puhutte leikkauksesta, mutta samalla me annamme sinne aika paljon lisää rahaa. [Välihuutoja — Krista Kiuru: Ette te anna! Nyt tuli kyllä väärä totuus! Tämä pitäisi kyllä saada korjattua! — Puhemies koputtaa]
Kiitoksia. — Pyydän niitä edustajia, jotka haluavat esittää tähän aiheeseen liittyviä lisäkysymyksiä, ilmoittautumaan painamalla V-painiketta ja nousemalla seisomaan. — Edustaja Nurminen, olkaa hyvä.
Arvoisa puhemies! Ministeri, te ette selvästi kanna vastuuta ihmisten hoitoonpääsystä, [Perussuomalaisten ryhmästä: Oho!] koska pidennätte hoitoonpääsyä kolmeen kuukauteen. Eikä se yksissään riitä: samalla te teette valtavat korotukset asiakasmaksuihin vuodenvaihteessa. Lääkärikäynnin hinnat nousevat 22 ja puoli prosenttia, poliklinikkamaksut nousevat 45 prosenttia. Nämä nostot ovat täysin irtaantuneita todellisuudesta, koska meillä on jo nyt 440 000 asiakasmaksua perinnässä.
Ministeri Juuso, jopa HUSin lastensairaalasta on viestitetty, että niiden perheiden osuus on kasvanut, joiden sairaalamaksut joutuvat perintään. Sairaiden lasten vanhemmatko ulosottoon? Me emme hyväksy tällaista ihmisten nöyryyttämistä, emmekä tätä äärimmäisen hädän sivuuttamista. Ministeri Juuso, hoitoonpääsy on jokaisen suomalaisen oikeus. [Puhemies koputtaa] Ymmärrättekö te, että näin merkittävät maksujen korotukset ovat monelle este päästä hoitoon?
Arvoisa puhemies! Valtiontalouden heikko tilanne tarkoittaa, että meidän täytyy pyrkiä jarruttamaan julkisen talouden kustannusten kasvua. Tämän tiedätte kaikki. Asiakasmaksujen korotukset ovat yksi viime kevään kehysriihessä päätetyistä toimista, jolla säästämme 150 miljoonaa euroa. Se on kuitenkin vain maksimimaksu, mitä voidaan periä, ja huomautan myöskin, että hyvinvointialueilla on mahdollisuus kohtuullistaa näitä maksuja, mikäli potilaan maksukyky on niin huono, että hän ei näitä pysty maksamaan. Eli kyllä tässä edelleenkin on ihan mahdollista ja kaikilla on oikeus ja he pääsevät kyllä hoitoon. Nämä maksuthan laskutetaan jälkikäteen, eli tämä ei estä kenenkään hoitoonpääsyä. Mutta niistä jälkikäteismaksuista, mitä tulee, totta kai pitää pystyä hyvinvointialueiden kanssa neuvottelemaan, ja ihan viimesijaisesti toimeentulotukena ne saadaan.
Kiitoksia. — Edustaja Berg, olkaa hyvä.
Arvoisa puhemies! Hoitotakuun romuttaminen on älytöntä politiikkaa. Tämä hallituksessakin täytyi huomata viimeistään hoitotakuun heikentämistä koskeneella lausuntokierroksella, jonka palaute oli lähes pelkästään kriittistä. Ainoastaan viisi lausunnonantajaa 96:sta kannatti perusterveydenhuollon hoitotakuun löyhentämistä. Marinin hallituskauden päätös, jolla hoitotakuu on kiristynyt jo kahteen viikkoon, on toiminut. Kun te nyt teette virheen ja viette hoitotakuun kolmeen kuukauteen, te tosiaan viette samalla pois 121 miljoonaa euroa hyvinvointialueilta, mikä vastaa noin yhtä neljäsosaa nykyisten terveyskeskuslääkärien määrästä. Kysyn vielä kerran ministeri Juusolta: miksi te heikennätte ihmisten hoitoonpääsyä?
Arvoisa puhemies! Myöskin tämä hoitotakuun palautus kolmeen kuukauteen on viime kevään kehysriihen päätöksiä, jonka perusteella säästämme 96 miljoonaa euroa. Tämä teidän mainitsemanne luku oli väärin, koska olemme sulkeneet pois tästä alle 23-vuotiaat, eli heillä pysyy edelleenkin 14 vuorokaudessa.
Painotan tässä myöskin sitä, että hoitoonpääsy on parantunut pitkälti sen vuoksi, että erilaisia digitaalisia ja etävastaanottoja on otettu käyttöön. Niiden osalta en usko, että niitä otetaan pois käytöstä, vaan toivon tietysti, että ihmiset edelleenkin pääsevät hoitoon.
Tässä täytyy muistaa se, että kun hyvinvointialueilla on paremmat mahdollisuudet tehdä priorisointia ja päättää sillä perusteella, kenellä on kaikista kiirein tarve päästä sinne hoitoon, he myöskin pystyvät satsaamaan juuri näiden hoidon jatkuvuuteen ja vaikuttavuuteen eri tavalla — eli ei tarvitse keskittyä pelkästään siihen, että joka ikisen on päästävä sen kahden viikon sisällä, vaan voidaan katsoa, mikä on se hoidon tarve.
Palaamme tässä vähän reilun vuoden takaiseen tilanteeseen, eikä meillä silloinkaan ollut mitään hätää.
Kiitoksia. — Edustaja Lindén, olkaa hyvä.
Arvoisa ministeri, arvoisa puhemies! Puutun aluksi siihen, että kyllä budjettikirjan sivulla 330 on kaksi eri riviä: toisessa lukee miinus 96, sen alapuolella miinus 25 hoitotakuusta pois, eli yhteensä 121 miljoonaa, aivan kuten edustaja Berg tässä äsken sanoi. [Välihuutoja]
Minun varsinainen kysymykseni koskee sitä, että Suomessa on varsin hyvä työterveyshuolto, ja me sosiaalidemokraatit kannatamme sitä. Se on maksutonta käyttäjille. Meillä täällä eduskunnassa se taitaa olla maan parasta tasoa, ja kiitos siitä. Mutta 3,6 miljoonaa suomalaista on työterveyshuollon ulkopuolella. Me haluaisimme, että myös heillä olisi yhtä hyvä perusterveydenhuolto kuin on työterveyshuolto, eli monipuolista, ennaltaehkäisevää ja maksutonta. Miksi te ajatte linjaa, jossa rahat otetaan pois, juuri ne rahat, jotka on ajateltu sinne hyvinvointialueille tähän perusterveydenhuoltoon? Olette usein sanonut, että se raha on yleiskatteellista. Niin se on, mutta hallituksella on kaksi kovaa keinoa: laki ja raha, eli hoitotakuulaki ja siihen annettava lisärahoitus, joilla tämä asia voitaisiin panna kuntoon. [Puhemies koputtaa] Miksi peruutatte juuri tämän kohdan sieltä hyvinvointialueiden rahoituksesta?
Arvoisa puhemies! Kyllä me kaikki varmasti toivomme sitä, että kaikilla Suomen kansalaisilla olisi yhtä hyvä pääsy terveydenhuoltopalveluihin kuin työtä tekevillä työterveyspalveluihin. [Välihuutoja] Julkisella puolella meidän täytyy tunnustaa, että kustannukset kasvavat räjähdysmäisesti ja meillä on myöskin pulaa lääkäreistä, useista eri erikoislääkäreistä on pulaa ja hoitotyöntekijöistä on pulaa. Tämä asettaa tälle toiminnalle omat haasteensa.
Me yritämme totta kai parantaa tilannetta, ja yksi tällainen tuleva uudistus, mistä ministeri Grahn-Laasonen on juuri tiedottanut, on se, että me tulemme tuomaan yli 65-vuotiaille mahdollisuuden päästä yksityislääkärille samalla asiakasmaksulla kuin on julkisen puolen omavastuumaksu. [Välihuutoja — Puhemies koputtaa]
Hyvät edustajat, pyydän välttämään ylenpalttista hälinää silloin, kun ministeri vastaa hänelle esitettyihin kysymyksiin. — Edustaja Mattila, olkaa hyvä.
Arvoisa herra puhemies! Hoitotakuun keventäminen saattaa luoda mahdollisuuksia kehittää nykyistä enemmän hoidon laatua ja suunnata voimavaroja palvelujärjestelmää eniten tarvitsevien hoidon saatavuuteen ja laatuun. Asiantuntijat ovat kuitenkin jo arvioineet, ettei tämä toteudu, jos hoitotakuun keventäminen kytketään perusterveydenhuollon lisäsäästöihin, jotka ovat hyvinvointialueiden raakaa todellisuutta tänä päivänä. Lääkäriliitto on ehdottanut omalääkärimallia vaihtoehtoiseksi tehostamistoimenpiteeksi. Oulussa on Tuiran kaupunginosassa toteutettu omalääkärimallia niin menestyksekkäästi, että puhutaan Tuiran ihmeestä. Arvoisa ministeri Juuso, missä vaiheessa omalääkärimallin valmistelu on ministeriössä?
Arvoisa puhemies! Hyvinvointialueet voivat itse ottaa käyttöön omalääkärimalleja ihan haluamassaan tahdissa. Viimeisin omalääkärimallin käyttöönotto on tapahtunut Kainuun hyvinvointialueella, ja pisteet siitä. Meillä on myöskin tarkoitus vielä tehostaa omalääkärimallin käyttöönottoa osoittamalla osa Kela-korvauksiin tarkoitetuista varoista omalääkärimallikokeiluihin ja pilotteihin, ja senkin on ministeri Grahn-Laasonen eilen tiedottanut.
Kiitoksia. — Edustaja Krista Kiuru, olkaa hyvä.
Arvoisa puhemies! Kyllä tässä jää oikeastaan sanattomaksi. [Välihuutoja ja naurua oikealta — Puhemies koputtaa] Te, ministeri Juuso, olette vastuussa siitä, että te varmistatte Suomessa sosiaali- ja terveyspalveluiden riittävyyden niin, että ihmiset pääsevät hoitoon. Mitä te nyt eduskunnalle esitätte? Te esitätte, että 3 200 lääkäriä vähemmän olisi jatkossa töissä, niin että hoitoonpääsy merkittävästi tosiasiassa vaikeutuu. Se on neljännes meidän lääkärikunnasta. Kysynkin: miten te voitte esittää tällaista? Ei auta yhtään, että sanotaan, että Grahn-Laasonen puuhailee lisärahoituksen saamista yksityiseen järjestelmään. Te olette vastuussa tästä kysymyksestä. Miksi te esitätte hoitoonpääsyn vaikeutumista tällä tavalla ja vielä puolustelette sitä, että tämähän ei merkittävästi muuta tilannetta reilun vuoden takaiseen? Minusta se on käsittämätön argumentti teiltä, jonka pitäisi tuntea järjestelmä ja hoitoonpääsyn heikentämisen vakavuus. [Puhemies koputtaa] Tämä on vakava kysymys, ministeri. Minä kysynkin nyt teiltä: [Puhemies koputtaa] miten te kehtaatte esittää tällaista ja vielä kertoa, että te olette lisäämässä ensi vuodelle rahaa, kun te ette ole niin tekemässä? [Eduskunnasta: Hän meni ihan sanattomaksi!]
Kiitoksia. — Nyt minuutti on käytetty. — Ministeri Juuso, olkaa hyvä.
Arvoisa puhemies! Kyllähän tässä menee oikeasti ihan sanattomaksi, kun kuuntelee näitä syytöksiä. Ymmärrän kyllä, että edustaja Kiuru puolustaa viime kaudella itse tekemäänsä hallituksen esitystä. [Välihuutoja] Viime kaudella saimme perinnöksi useita hallituksen esityksiä, joita valtiontalous ei kerta kaikkiaan kestä, [Välihuutoja — Puhemies koputtaa] eikä meidän hoitohenkilöstön puute ja lääkäreiden puute mahdollista kaikkea sitä, mitä viime hallituksessa toivottiin. On aivan selvää, että meidän tulee seurata hoitoonpääsyn tilannetta koko ajan, ja me seuraamme useita eri indikaattoreita, mitkä liittyvät hyvinvointialueisiin. Pidämme silmät ja korvat auki, koska riittävät palvelut on turvattava.
Kiitoksia. — Edustaja Forsgrén, olkaa hyvä.
Arvoisa puhemies! Hallituksen päätökset hoitotakuun höllentämisestä ja perusterveydenhuollon rahoituksen leikkauksista vaarantavat kansalaisten yhdenvertaisen hoitoonpääsyn, mikä on todella vakava kokonaisuus — kivut ja vaivat kun eivät jonottamalla katoa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen mukaan hoitoonpääsy on parantunut hyvinvointialueilla hoitotakuun tiukentamisen seurauksena, mutta tämän myönteisen kehityksen hallitus nyt katkaisee. Hoitoonpääsyn määräaikojen romuttaminen terveydenhuollossa antaa signaalin, että perustason palveluiden kehittämistä ei pidetä enää prioriteettina. Kysyisinkin, ministeri Juuso, teiltä: kuinka hallitus varmistaa, että hyvinvointialueet pystyvät edelleen takaamaan sujuvan hoitoonpääsyn ja hoidon jatkuvuuden, kun leikkaukset vaarantavat palvelujärjestelmän kyvyn vastata kansalaisten tarpeisiin ja lisäävät samalla inhimillistä kärsimystä?
Arvoisa puhemies! Terveyden ja hyvinvoinnin laitos seuraa koko ajan hoitoonpääsyä erilaisilla indikaattoreilla. Meillä on myöskin valvontaviranomaiset eli Valvira ja aluehallintovirastot, jotka tekevät oman osuutensa tässä työssä. On meidän kaikkien etu, että sosiaali- ja terveyspalvelut toimivat tyydyttävästi ja ihmiset pääsevät hoitoon, ja hallitus ilman muuta myöskin tähtää tähän tavoitteeseen. Samaan aikaan meidän täytyy myöskin muistaa tämä kustannusten hillinnän tavoite. Meidän täytyy suhteuttaa palvelut siihen, että meillä on todella kova pula lääkäreistä ja vuokralääkäreitä halutaan vähentää ja näin poispäin, eli asiaa täytyy tarkastella kokonaisvaltaisesti. Mutta tavoite ja tahtotila on ilman muuta se, että ihmiset saavat hoitoa silloin, kun he tarvitsevat, ja parasta mahdollista, mitä Suomi voi tarjota.
Kiitoksia. — Edustaja Tuppurainen, olkaa hyvä.
Arvoisa puhemies! Terveys on suomalaisille tärkeä asia. Se käy ilmi kaikista kyselyistä. Suomalaiset arvostavat sitä, että he pääsevät ajoissa hoitoon. Hoitoonpääsy on se kaikkein keskeisin asia, josta te, ministeri Juuso, olette vastuussa. Mutta mitä on tapahtumassa? Kun katsomme tosiasioita, niin teiltä on tulossa kaksoisisku nimenomaan hoitoonpääsyyn. Ensinnäkin te romutatte toimivan hoitotakuun eli pistätte kansalaiset kolmen kuukauden hoitojonoihin. Ja toiseksi vuodenvaihteessa on tulossa ennätykselliset, kymmenien prosenttien korotukset asiakasmaksuihin, mikä muodostaa monelle tavalliselle kansalaiselle esteen hakeutua hoitoon. Ja vielä kaiken kukkuraksi rahat niin hoitotakuusta kuin myös nämä asiakaspalvelumaksujen korotukset viedään pois hyvinvointialueilta, niin etteivät ne voi parantaa palveluita. Mitä tästä kansalaisen pitäisi ajatella siellä hoitojonossa tai ulosotossa jo entisestään korkeiden maksujen vuoksi? Miten te, ministeri Juuso, turvaatte suomalaisten hoitoonpääsyn?
Arvoisa puhemies! Minä uskon, että kansalaiset ymmärtävät Suomen taloudellisen tilanteen tässä hetkessä ja tänä päivänä. [Välihuutoja vasemmalta] Se on aivan selvä. Vaikka oppositio ei sitä ymmärrä, niin minä uskon, että kansalaiset kyllä ymmärtävät. [Välihuutoja — Puhemies koputtaa] He ymmärtävät myöskin sen, että hoitoonpääsy ei ole kiinni siitä, että se maksimiaika on kolme kuukautta, vaan tarpeen mukaan. Ja se on tosiaankin vain se maksimiaika, jonka aikana hoitoon pitää päästä. Hoidon tarpeen arviointi on meillä Suomessa hyvin ammattitaitoista, ja sen perusteella priorisoidaan myöskin se, kenellä on kaikista kiirein päästä hoitoon, ja hoitoonpääsy tapahtuu joskus jopa vuorokauden varoitusajalla. Eli kyllä uskon, että me selviämme tästä ja varmasti voimme kaikkien hoitoonpääsyn turvata. [Vasemmalta: Ei tämä ole uskon asia sille sairaalle ihmiselle!]
Kiitoksia. — Edustaja Pekonen, olkaa hyvä.
Arvoisa herra puhemies! Pääministeri Orpo, te lupasitte kesällä 2023, että hallitusohjelmanne sote-kirjaukset eivät tarkoita leikkauksia palveluihin. Nyt kuitenkin kaikesta leikataan aina lastensuojelusta vanhusten palveluihin. Ja kun me eduskuntavaaleissa sanoimme, että kokoomuksen sote-linjaukset tulevat johtamaan hoitajien irtisanomisiin, niin te, pääministeri, väititte tätä valheeksi.
Nyt ollaan kuitenkin siinä tilanteessa, että hoivakodeista irtisanotaan henkilöstöä ja vanhukset ollaan jättämässä heitteille. Teidän budjettiesityksenne myös kurittaa aivan törkeällä tavalla sairaita ihmisiä. Asiakasmaksuja korotetaan, lääkekustannuksia nostetaan, sairauspäivärahaa leikataan ja hoitoonpääsyä vaikeutetaan. Pääministeri Orpo, minä kysyn teiltä: kuinka monta näistä toimista te kerroitte etukäteen eduskuntavaaleissa, ja kuinka moni näistä toimista ajettiin läpi sammutetuin lyhdyin?
Kiitoksia. — Pääministeri Orpo, olkaa hyvä.
Arvoisa puhemies! Suomen iso ongelma on se, että meidän väestö ikääntyy ja terveydenhuollon, erityisesti erikoissairaanhoidon, kulut kasvavat hurjaa vauhtia. Suomessahan on tämä tiedostettu 15 vuoden ajan, ja siksi sote-uudistusta on tehty, ja siksi varmasti edellinen hallitus sen teki. Tosiasia on se, että kulut kasvavat vielä nopeammin kuin kukaan osasi ennustaa. Me joudutaan lisäämään ensi vuodelle 2,2 miljardia, 2 200 miljoonaa, lisää rahaa hyvinvointialueiden rahoittamiseen, jotta me turvaamme suomalaisten palvelut. [Välihuutoja vasemmalta] Ja kun tämäkään ei riitä, niin siksi me joudutaan tekemään myöskin lainsäädännöllisiä muutoksia, joilla me annetaan hyvinvointialueille tilaa suoriutua tehtävistään — vanhusten palveluista, neuvolapalveluista, terveyskeskusten pyörittämisestä. Me tehdään koko ajan töitä hyvinvointialueiden kanssa, jotta me löydämme parhaita tapoja. Me ajamme sisälle uutta terveysteknologiaa, digivastaanottoja, etälääkärimahdollisuuksia ja niin edelleen. Todella paljon tehdään tällä hetkellä yhdessä. Ja me nähdään jo, että alueilla on eroja. Joillakin niistä on päästy tosi hienosti eteenpäin. [Puhemies koputtaa]
Tehdään tätä nyt yhdessä ja lopetetaan tämä sättiminen ja haetaan niitä parhaita tapoja. [Välihuutoja vasemmalta] Tutustukaa vaikka ministeri Grahn-Laasosen eilen esittämään Kela-korvausmalliin, jota te tietenkin aina haukutte. [Puhemies: Kiitoksia, pääministeri!] Aivan erinomainen, uusi tapa. [Krista Kiuru: Julkinen terveydenhuolto ei saanut euroakaan, mutta yksityinen saa 500 miljoonaa!]
Edustaja Merinen, olkaa hyvä.
Arvoisa puhemies! Te, ministerit ja hallitus, annoitte aika paljon rahaa Kela-korvausten kautta terveysjäteille. Pääministeri Orpo, te vielä puolustitte tätä tässä reilu kuukausi sitten avoimesti. [Krista Kiuru: Ihan minuutti sitten!] Joo, puolustitte Kela-korvauksia, että ne helpottavat hoitoonpääsyä. Totuushan on jotain aivan muuta. Tässä tiukassa taloustilanteessa veronmaksajien rahaa annettiin näille jättifirmoille, jotka tekevät jo valmiiksi voittoa kymmeniä miljoonia.
Tapasin tuossa muutamaa kansalaista, ja he kysyivät: voisitteko, pääministeri Orpo, kertoa, mikä on teidän suhde näihin terveysjätteihin, koska tässä tilanteessa annoitte niin paljon rahaa sinne? [Sanna Antikainen: Katsokaa sidonnaisuusilmoitusta!]
Arvoisa puhemies! [Hälinää — Puhemies koputtaa] Pääministerin tehtävässä tavoitteena on turvata suomalaisten hyvinvointi, suomalaisten terveyspalvelut, suomalaisten työpaikat, ostovoima, Suomen turvallisuus. Meillä ei ole mitään erityissiteitä mihinkään — ei mihinkään. Meidän pitää suhtautua hallituksena täysin tasapuolisesti julkisiin toimijoihin, yksityisiin toimijoihin. Me arvostamme julkisen sektorin arvokasta työtä, joka on aivan välttämätöntä tälle, [Välihuutoja] mutta me arvostamme myöskin yksityisiä toimijoita, sosiaali- ja terveysalallakin. Suomen sosiaali- ja terveyspalvelut eivät toimisi tänä päivänä ilman yksityistä sektoria. Esimerkiksi täällä SDP:n riveistä kehuttiin kovasti työterveyshuoltoa, joka pitkälti tuotetaan yksityisten toimesta, ja niin edelleen. Minusta tämä kysymys oli hieman erikoinen. [Välihuutoja vasemmalta]