Senast publicerat 22-11-2022 12:54

Punkt i protokollet PR 105/2022 rd Plenum Torsdag 6.10.2022 kl. 16.02—21.18

3.7. Muntlig fråga om att höja kunskapsnivån (Inka Hopsu gröna)

Muntligt spörsmålMFT 159/2022 rd
Muntlig frågestund
Förste vice talman Antti Rinne
:

Ledamot Hopsu, varsågod, nästa fråga. 

Debatt
16.58 
Inka Hopsu vihr :

Arvoisa puhemies! Meidän täytyy jatkuvasti tehdä työtä sen eteen, että meillä todella Suomessa on maailman paras koulutus ja maailman parhaat opettajat. Tällä viikolla olemme lukeneet muun muassa OECD:n raporteista oppimistulosten ja koulutustason laskusta. Erityisen hälyttävää on, miten suuria eroja meillä on päässyt syntymään koulujen välillä ja jopa koulujen sisällä. 

Kaupungeissa on huutava pula lasten ja nuorten parissa työskentelevästä henkilöstöstä — varhaiskasvatuksen opettajia, erityisopettajia ja koulupsykologeja ei löydy, vaikka vakansseja on avoinna. Lapsia joudutaan pahimmillaan käännyttämään päiväkotien ovilta, kun henkilökuntaa ja tiloja ei ole riittävästi. Lasten ja nuorten pahoinvoinnin lisääntyminen ja osaamisen lasku tapahtuu silmiemme edessä. 

Haluan kuitenkin myös kiittää siitä, että tasa-arvorahaan on saatu pysyvä malli ja että Oikeus oppia ‑ohjelman avulla on selvitetty tarpeellisia toimia koulutuksen korjaamiseksi. Haluaisinkin kysyä ministeri Anderssonilta: millaisiin toimiin hallitus [Puhemies koputtaa] aikoo ryhtyä näiden raporttien johdosta? 

Ensimmäinen varapuhemies Antti Rinne
:

Kiitoksia. — Ministeri Andersson, olkaa hyvä. 

16.59 
Opetusministeri Li Andersson 
(vastauspuheenvuoro)
:

Arvoisa puhemies! Tosiaan näiden tietojen ei pitäisi tulla kenellekään yllätyksenä tässä salissa, koska tuoreimmat tiedot oppimistulosten osalta ovat vuodelta 2018, ja tässä OECD-raportissa on kyse kehityksestä, joka on jatkunut kahden vuosikymmenen ajan. [Juha Mäenpään välihuuto] Juuri tästä syystä hallituksen koko koulutuspolitiikan tavoitteena on ollut koulutuksen kunnianpalautus, rahoituksen vahvistaminen, resurssien riittävyyden varmistaminen, mutta myöskin koulutustason nostaminen ja koulutuksellisen tasa-arvon vahvistaminen. Tämä on se punainen lanka, joka on ohjannut kaikkia päätöksiä, mitä on tehty, ja oppivelvollisuusuudistus on, totta kai, ollut siinä ihan keskeisessä roolissa. 

Näen aivan äärimmäisen keskeisenä, että työtä jatketaan myös ensi hallituskaudella, että myönteisestä rahoituskehityksestä pidetään kiinni, panostetaan oppimisen tuen korjaamiseen koko koulutuspolun osalta, laajennetaan korkeakoulutusta — sitä on myös pakko tehdä, jos me haluamme, että entistä useampi nuori aikuinen suorittaa korkeakoulututkinnon, emmekä myöskään unohda [Puhemies koputtaa] varhaiskasvatusta ja laadun vahvistamista siellä. 

Frågan slutbehandlad. 

Riksdagen avslutade den muntliga frågestunden.