Arvoisa puhemies! Varsinainen puhemies esitti pari viikkoa sitten toiveen, että asioita täällä käsiteltäessä pysyttäisiin tiiviisti siinä asiassa eikä lavennettaisi liiaksi. Yritän noudattaa tätä käytäntöä eli keskityn tähän lakiesitykseen. Mutta puheenvuoroni lopussa ajattelin kuitenkin jollakin tavalla luonnehtia tätä, voisiko sanoa, tartuntatautitilannetta, mikä tämänkin esityksen taustalla on.
Tässähän on kysymyksessä lainsäädäntöuudistus, joka ei ole pelkästään tekninen, vaikka se ei kovin suuri olekaan. Kysymys on siitä, että kun THL kerää tartuntatautirekisteritiedot useista eri lähteistä — keskeisimpiä ovat ilmoitukseen velvoittavat tartuntataudit, joista lääkärit ovat velvollisia laittamaan sitten tiedon rekisteriin — niin millä tavalla näitä rekisteritietoja voidaan hyödyntää. Kun teimme hyvinvointialueuudistuksen vuodenvaihteessa, tilanne oli se, että väheni niiden tartuntataudeista vastaavien lääkäreiden määrä, jollaisia oli aikaisemmin ollut jokaisessa kunnassa ja terveyskeskuksessa erikseen. Tässä tilanteessa on tarpeen, että useampi kuin vain nämä tartuntataudeista vastaavat lääkärit saa nämä rekisteritiedot käyttöönsä, eivätkä vain lääkärit vaan koko se tiimi, joka tartuntatauteja käsittelee. Sillä tavalla voidaan paremmin koordinoida ja suunnitella sitä tartuntatautien ehkäisyä, hoitoa ja potilaiden auttamista.
No, vaakakupin toisella puolella on sitten kysymys siitä, että tieto tartuntataudista yksilötasolla on erittäin merkittävä tieto. Tartuntatautejahan on käytännössä asetuksella luokiteltu kahteen eri ryhmään: meillä on siellä yleisvaaralliset tartuntataudit, joita on 18, ja sitten meillä on ilmoitukseen velvoittavat, valvottavat tartuntataudit, joita on 24. Niissä luetteloissa on aika eksoottisia tauteja — siellä on ruttoa, siellä on lepraa ja niin edelleen — mutta siellä on myös tippuria, siellä on klamydiaa, siellä on kuppaa, siellä on monia muita sairauksia. Ja toki tällaisen tiedon omaaminen, että kenellä tällaista tautia on — jos se on identifioitavissa rekisterin kautta ja mahdollisimman monet ihmiset saavat näitä tietoja käyttöön, myös muut kuin esimerkiksi terveydenhuollon koulutuksen saaneet, osastosihteerit sairaaloissa — on asia, jota toiselta puolelta pitää punnita.
Minusta tässä hallituksen lakiesityksessä näitä molempia perusoikeuksia — oikeutta terveyteen ja sen vaatimaa toimintaa sitten tässä tartuntatautiasioiden suunnittelussa ja toisaalta sitten tätä yksilön kannalta hyvinkin tärkeää salassa pidettävää tietoa — on punnittu tarkasti, ja sen takia minusta tämä esitys on tasapainoinen ja hyvä.
Tässä yhteydessä haluaisin todeta, että tämä lainsäädäntöuudistus ei ole nyt suoraa seurausta meidän koronapandemiasta, mutta mehän huomasimme koronan aikana, että meillä olisi suuri tarve uudistaa perusteellisesti tartuntatautilainsäädäntöä kuten myös valmiuslainsäädäntöä ja kuten myös niitä johtamisjärjestelmiä, joilla me kohtaamme tällaisia pandemian kaltaisia kriisejä. Mehän tuon kriisin aikana teimme täällä lakimuutoksen, jolla me siirryimme viiden alueellisen valmiuskeskuksen malliin. Eli jokaisella yliopistosairaalan omaavalla hyvinvointialueella on velvollisuus huolehtia oman yhteistyöalueensa osalta sitten tällaisten kriisien johtamisesta.
Tästä pandemiasta en puhu sen enempää, mutta toivon, että meillä Suomessakin laadittaisiin perusteellinen arvio kaikista ulottuvuuksista, niin lääketieteen, talouden kuin perusoikeuksien toteutumisen kannalta, niinä kolmena vuotena eli vuosina 20—22, jolloin oli tämä erittäin vakava kriisi, jonka me kaikki olemme omalla tavallamme ja omassa roolissamme käyneet läpi, eli että se voitaisiin Suomessakin perusteellisesti käydä läpi. Muutamia kirjojahan aiheesta on kirjoitettu. Kulttuurihistorioitsija Juha Siltala on tehnyt laajan teoksen pandemiasta ja HUSin johtajaylilääkäri Markku Mäkijärvi myös omalta osaltaan Koronapeli-nimisen kirjan, mutta minusta tässä tarvittaisiin valtiollinen selvitys, jolla sitten tietysti osaltaan myös varauduttaisiin näihin tulevaisuuden ongelmiin.
Mutta näiltä osin haluan tässä lyhyesti tukea tätä esitystä ja todeta, että kävimme läpi yhdessä melkoisen kriisin niin Suomessa kuin muualla maailmassa ja näitä asioita täytyy kehittää jatkuvasti.
Toinen varapuhemies Tarja Filatov
:Edustaja Aittakumpu.