Senast publicerat 18-01-2023 15:09

Punkt i protokollet PR 117/2022 rd Plenum Torsdag 27.10.2022 kl. 15.59—18.41

5. Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av lagen om utrustande av byggnader med laddningspunkter för elfordon och beredskap för sådana laddningspunkter samt system för automation och styrning

Regeringens propositionRP 238/2022 rd
Remissdebatt
Andre vice talman Juho Eerola
:

Ärende 5 på dagordningen presenteras för remissdebatt. Talmanskonferensen föreslår att ärendet remitteras till miljöutskottet. 

För remissdebatten reserveras i detta skede högst 30 minuter. Vid behandlingen av ärendet följer riksdagen det för ärenden med tidtabell överenskomna förfarandet. — Debatt, ledamot Laakso. 

Debatt
17.32 
Sheikki Laakso ps :

Arvoisa puhemies! Täytyy ottaa heti tässä alkuun kyllä puheeksi se, että tässä pitää pitää todellakin huoli siitä, että tästä ei tule kauheita lisäkustannuksia asunto-osakeyhtiöille ja asukkaille ja kaikille tämmöisille. Joka tapauksessa, jos me ruvetaan oikein laajasti tällaista järjestelmää tekemään, sille hintalappu tulee julmettu. Kyllä meidän täytyy kuitenkin oikeasti ensin saada enemmän niitä autoja liikenteeseen tuonne. Nyttenkin jos katsellaan, niin latauspisteitä on markettien pihat täynnä ja tyhjänä siis. Se on eri asia, jos siellä olisi niitä autoja tälläkin hetkellä yllin kyllin, mutta tilanne on se, että ei me voida yhteiskunnan verorahoilla ihan järkyttäviä juttuja ruveta rakentelemaan tuonne, elikkä kannattaa ottaa tällainen kustannuspuoli tässä asiassa huomioon. — Kiitos. 

Toinen varapuhemies Juho Eerola
:

Ja edustaja Kiljunen. 

17.34 
Kimmo Kiljunen sd :

Arvoisa puhemies! Hieman huolestuin, kun kuulin edustaja Laakson puheenvuoron, ja haluan siihen reagoida. 

Sähköautot, hybridiautot eräänä formaattina sähköautoja ovat tulevaisuutta mitä suurimmassa määrin, ja meidän yhteiskuntamme täytyy tähän varautua nyt kaikilla tavoin, ja luonnollisesti myöskin lainsäätäjinä ja vastuunkantajina meidän täytyy helpottaa sitä siirtymistä. Tässä on vähän sama kysymys kuin aikoinaan, kun mustavalkotelevisio vaihtui väritelevisioksi: se vaatii tietyt toimenpiteet, että se tehdään, mutta se tulee tapahtumaan ja se on väistämätön ilmiö. 

Tämä itse asiassa, kun edustaja Laakso viittasi marketteihin, että siellä on latauspisteitä, ja monissa paikoissa onkin niitä, ei ole ratkaiseva asia. Kyllä se ratkaiseva asia on se, millä tavalla kotitaloudet omissa kotipihoissaan pystyvät tämän lataustoiminnan tekemään, koska se on se primäärilähde, mistä lähdetään liikenteeseen joka päivä. Nämä latauspisteet muualla helpottavat sitä sähköauton käyttöä. Luonnollisesti niitä täytyy saada yhä laveammin, mutta se ratkaisee, kuinka me saadaan kotitaloudet tähän mukaan, asunto-osakeyhtiöt aidosti mukaan tekemään näitä aluksi ehkä pienimuotoisemmin. Mutta aika pian ollaan siinä tilanteessa, ihan muutaman vuoden sisällä, että se täytyy tehdä laajamittaisesti taloyhtiöidenkin puitteissa, että näitä sähkölatauspisteitä tulee, ettei sitten tule niitä kiusallisia tilanteita, joista itsekin olen todistamassa, kun meitä on muutamia, jotka käyttävät hybridiautoa, ja olemme sitten vähän niin kuin hankalassa tilanteessa, kun ajamme ihan omien talojemme liepeille, jos on esimerkiksi rivitaloalueesta kysymys, ja siinä sitten joudutaan vähän niin kuin piha-alueella liikkumaan, jotta saadaan ladattua, kun ei ole olemassa latauspistettä siinä normaalilla parkkipaikalla. 

Kyllä tässä täytyy tehdä iso työ nyt ihan välittömästi, että me edesautamme sitä, että latauspisteet tulevat mahdollisuuksien mukaan ulottuville myöskin kotitalouksien käytettäviksi, ja se on se lähtökohta, mille sitten rupeaa olemaan tarvetta koko yhteiskunnankin puitteissa. Sähköautot ovat tulevaisuutta. 

Toinen varapuhemies Juho Eerola
:

Edustaja Soinikoski. 

17.36 
Mirka Soinikoski vihr :

Arvoisa puhemies! Käsittelyssä oleva ehdotus on osa EU-direktiiviä, jonka tarkoituksena on parantaa rakennusten energiatehokkuuksia korjaamalla ja uudistamalla vanhaa rakennuskantaa. EU:n tavoitteena on jopa kaksinkertaistaa energiaremonttimäärät seuraavan kymmenen vuoden aikana. Keskeisenä tavoitteena on vauhdittaa rakennetun ympäristön vihreää siirtymää. Hallituksen esityksellä lainsäädäntöön tehdään direktiivin vaatimat muutokset rakennusten tarkastusvelvoitteista. Lakiin lisättäisiin direktiivissä edellytetyt säännökset, joilla eräät rakennukset vapautetaan rakennusten energiatehokkuusdirektiivin mukaisista lämmitys- ja ilmastointijärjestelmien tarkastusvelvoitteista. Ehdotuksella vältetään turhaa byrokratiaa, joka saattaisi pahimmillaan vain jarruttaa muiden kuin asuinrakennusten energiatehokkuusvaatimuksia. Ilmastokriisin aikakaudella on tärkeää löytää keinoja, jotka sekä velvoittavat että kannustavat ihmisiä ilmastotekoihin. 

Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys ehdottaa tarkastusvapautuksia esimerkiksi sellaisiin rakennuksiin, joissa on jatkuva sähköinen seurantatoiminto. Ehtona tälle on se, että seurantatoiminto mittaa järjestelmien tehokkuutta ja ilmoittaa rakennuksen omistajille tai hoitajille muutoksista energiatehokkuudessa. Yksi esimerkki tällaisesta rakennuksesta ovat autotallit, joissa on sähköajoneuvojen latauspiste tai latausvalmius. Täyssähköautojen määrä on viimeisen vuoden aikana yli kaksinkertaistunut. Ladattavien hybridien määrä on puolestaan kasvanut 47 prosenttia. Sähköautojen kasvanut määrä vaatii myös kasvavaa latausinfraa, ja sen seurauksena yhä useammassa autotallissa tulee olemaan asennettuna latausvalmius sähköautoille. Uusiin autotalleihin latausvalmius tulee lähes automaattisesti. Olisi julkisten resurssien haaskausta, jos jokainen näistä lukuisista uusista latauspisteistä pitäisi käydä erikseen tarkistamassa. Se ei myöskään edistäisi parhaalla mahdollisella tavalla liikenteen vihreää siirtymää vaan pahimmillaan aiheuttaisi pullonkaulan liikenteen sähköistymiselle. 

Tämä hallituksen esitys ja EU:n direktiivi ovat malliesimerkkejä siitä, että pienilläkin pykälämuutoksilla voidaan edistää vihreää siirtymää. Ilmastoteot eivät useinkaan ole näyttäviä ja suuria muutoksia vaan pieniä ja puisevia pykäliä, joilla vaikutetaan kaikkien elämää helpottavasti. Se myös osoittaa, ettei vihreässä siirtymässä ole kyse aina mullistuksista vaan arkielämän muuttamisesta ympäristölle kestäväksi ja ihmisille sujuvammaksi. 

Toinen varapuhemies Juho Eerola
:

Edustaja Laakso. 

17.38 
Sheikki Laakso ps :

Arvoisa puhemies! En todellakaan väitä, että sähköautot eivät olisi tulevaisuutta. Niitten ihmisten, ketkä ovat sähköautoa ajelleet, kokemukset niistä tuntuvat olevan aika positiivisia, ja he tuntuvat olevan sitä mieltä, että heti sen sähköauton voisi itsekin hommata, kun rahaa siihen on.  

Sitä, että mustavalko-tv aikoinaan muuttui väri-tv:ksi, ei nyt ihan tällä tavalla tuettu, ja mielestäni se on aika huono esimerkki siihen verrattuna. Tietysti itse olen sen verran nuorempi, vaikka en mikään nuori ole, hyvinkin keski-iän ylittänyt, mutta jotenkin veikkaisin, että aikoinaan kun ovat bensa- ja dieselautot tulleet, niin ei sitä jakeluverkkoa silloin tuettu yhteiskunnan rahoilla vaan se toimi markkinaehtoisesti. Ei henkilökohtaisesti minulla ole ainakaan mitään sitä vastaan, että markkinaehtoisesti näitä asioita viedään eteenpäin, mutta en näe oikeudenmukaiseksi sitä, että muille autoilijoille, bensa- ja dieselautoilijoille, jotka joutuvat maksamaan tälläkin hetkellä ihan julmetusti siitä, että he voivat ajella autoilla tuolla pitkin teitä, todennäköisesti tultaisiin lyömään vielä lisälaskua siitä, että saadaan sähköautoilijoilta kustannuksia alaspäin.  

Kaikki ovat kehuneet, kuinka edullista on sähköautolla ajaa. Olen sitä mieltä, että sähköautoilu saakin olla edullista, mutta ei se tarkoita sitä, että nämä kaikki muutkin kustannukset pistetään sitten muitten tielläliikkujien maksettavaksi. Elikkä jokaisen pitää jollain tavalla osallistua omaan ajoneuvokäyttäytymiseensä, ja sähköautoilijoitten mielestäni tulee osallistua ihan samalla lailla kuin muittenkin, eikä niin, että valtio tukee tämän homman. — Kiitos.  

Toinen varapuhemies Juho Eerola
:

Edustaja Kiljunen.  

17.40 
Kimmo Kiljunen sd :

Arvoisa puhemies! Ei tässä nyt kannata pitkää debattia käynnistää edustaja Laakson kanssa tästä, mikä tulevaisuus on ja kuinka sitä joudutetaan. Voi olla, että esimerkki väritelevisiosta ja mustavalkotelevisiosta oli huono. Kysymys oli vain siitä, että meillä tapahtuu muutoksia yhteiskunnassa, ja kun aikanaan sitten katsotaan vuosikymmenten takaa, niin me nähdään, mitkä olivat ne tekijät, jotka siinä vaikuttivat ja miten ne mullistivat sitten maailmaakin ja ihmisten käyttäytymistapoja. 

Nyt tässä on kysymys kuitenkin siitä, että kun puhumme sähköautoistumisen yleistymisestä ja laajenemisesta, niin se perusprinsiippi ei siellä ole ollut markkinaehtoisuus, kun siitä on puhuttu. Se keskeisin lähtökohtahan, minkä takia me suosimme tällä hetkellä liikenteen sähköistymistä eri muodoissaan, liittyen siihenkin, mitä täällä muut edustajat ovat jo tuoneet esille, ovat vihreän talouden perusrakenteet siinä suhteessa, että me pyrimme nyt vapautumaan fossiilisesta energiasta ja pyrimme tukemaan muuntyyppisiä energiantuotantomuotoja, ja tästä nyt on kysymys. Silloin siinä ovat taustalla myöskin nämä isot asiat, joista me olemme tänäänkin paljon puhuneet, ilmastonmuutos, luonnon monimuotoisuus, tämän elävän ympäristön turvaaminen, ja se antaa sille sen perusteen, että me voimme ihan tukeakin tätä kaikki yhdessä, myöskin ne ihmiset, jotka käyttävät jopa hevoskulkuneuvoja tai kulkevat jalkaisin tai pyöräilevät tai käyttävät muita kulkuneuvoja, julkisia kulkuneuvoja tai yksityisiä fossiilisella polttoaineella toimivia autoja. Me yhdessä tuemme sitä prosessia, että luonto ympärillämme säilyy ja vapaudumme fossiilisesta energiasta. Tämän siirtymäkauden kuluihin osallistumisesta nyt on kysymys ja sen jouduttamisesta, siis toistan: sen jouduttamisesta. Tästä nyt on kysymys.  

Riksdagen avslutade debatten. 

Riksdagen remitterade ärendet till miljöutskottet.