Senast publicerat 04-02-2022 10:12

Punkt i protokollet PR 125/2021 rd Plenum Onsdag 27.10.2021 kl. 14.01—20.06

10. Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av konsumentskyddslagen

Regeringens propositionRP 180/2021 rd
Remissdebatt
Förste vice talman Antti Rinne
:

Ärende 10 på dagordningen presenteras för remissdebatt. Talmanskonferensen föreslår att ärendet remitteras till ekonomiutskottet. 

För remissdebatten reserveras högst 30 minuter. Vid behandlingen av ärendet följer riksdagen det för ärenden med tidtabell överenskomna förfarandet. — Jag öppnar debatten. Presentationsanförande, minister Henriksson. Varsågod.  

Debatt
18.35 
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson 
(esittelypuheenvuoro)
:

Arvoisa puhemies, värderade talman! Eduskunnalle on toimitettu kuluttajansuojalain muuttamista koskeva hallituksen esitys. Esityksellä vahvistetaan kuluttajansuojaa, ja sen tarkoitus on kahden kuluttajansuojaa koskevan EU-direktiivin kansallinen täytäntöönpano. 

Värderade talman! Regeringen föreslår ändringar i konsumentskyddslagen vars syfte är att förbättra skyddet för konsumenter. Det här görs genom att nationellt implementera två EU-direktiv. Det föreslås bland annat särskilda bestämmelser om köp av varor med digitala element, till exempel bestämmelser om säljarens skyldighet att ansvara för nödvändiga säkerhetsuppdateringar. 

Ensinnäkin ehdotetaan, että EU:n tavarankauppadirektiivin johdosta lakiin lisättäisiin erityissäännöksiä digitaalisia elementtejä sisältävän tavaran kaupasta. Esimerkkinä voidaan mainita myyjälle asetettava velvollisuus huolehtia tarvittavista turvapäivityksistä. Erilaiset älytavarat ovat yleistyneet merkittävästi viime vuosina, ja on tärkeää, että myös lainsäädännössä huomioidaan tällaisiin tavaroihin liittyvät erityispiirteet. 

Tavaran virhettä ja sen seurauksia koskevaan sääntelyyn ehdotetaan myös tärkeitä muutoksia. Konkreettinen muutos olisi, että virheen oletettaisiin olleen tavarassa jo luovutushetkellä, jos virhe ilmenee vuoden kuluessa siitä, kun kuluttaja on saanut tavaran. Näin ei kuitenkaan olisi esimerkiksi silloin, jos osoitetaan, että kuluttaja on aiheuttanut virheen tai tavaran normaali kestoikä on alle vuosi. Uudistus parantaa kuluttajan asemaa, sillä nykyisin vastaava aika on kuusi kuukautta. Kuluttaja saisi myös lähtökohtaisesti valita, vaatiiko tämä virhetilanteessa virheellisen tavaran korjaamista vai tavaran vaihtamista virheettömään. 

On kuitenkin syytä korostaa, että jatkossakaan myyjä ei ole velvollinen oikaisemaan virhettä ostajan vaatimalla tavalla, jos siihen on este, jota hän ei voi voittaa, tai jos siitä aiheutuisi hänelle kohtuuttomia kustannuksia. Myyjän virhevastuun keston ehdotetaan säilyvän ennallaan niin, että virhevastuu määräytyy tavaran oletetun käyttöiän perusteella ja rajautuu viime kädessä yleisen vanhentumisajan perusteella. 

Suomessa kuluttajansuoja olisi siis tältä osin jatkossakin parempi kuin mitä direktiivissä edellytetään. Kyseinen optio oli Suomelle hyvin tärkeä direktiivin neuvotteluvaiheessa, ja on hienoa, että tässä onnistuttiin menestyksekkäästi. 

Tämän lisäksi EU:n digisopimusdirektiivin johdosta kuluttajansuojalakiin esitetään uusia säännöksiä, jotka koskevat muun muassa digitaalisen sisällön tai palvelun toimittamista, virhettä ja sen seurauksia. Tällä hetkellä Suomen lainsäädäntöön ei sisälly erityisiä säännöksiä digitaalisen sisällön tai palvelun viivästyksestä ja virheistä. Tätä uutta sääntelyä sovellettaisiin esimerkiksi ohjelmistoja, videotiedostoja, digitaalisia pelejä ja pilvipalveluja koskeviin sopimuksiin. Sääntely tulisi sovellettavaksi paitsi sopimuksiin, joiden nojalla kuluttaja on sitoutunut maksamaan palvelusta kauppahintaa, myös sopimuksiin, joiden nojalla kuluttaja on sitoutunut luovuttamaan elinkeinonharjoittajalle henkilötietoja kauppahinnan sijaan. Viimeksi mainitulta osin muutos olisi periaatteellisesti merkittävä, sillä olemassa olevia kuluttajansuojalain viivästys‑ ja virhevastuusäännöksiä ei ole sovellettu edes analogisesti tällaisiin sopimuksiin. 

Muutosten ehdotetaan tulevan voimaan ensi vuoden alusta alkaen, jolloin direktiivejä on ryhdyttävä soveltamaan. 

Riksdagen avslutade debatten. 

Riksdagen remitterade ärendet till ekonomiutskottet.