Senast publicerat 06-06-2021 11:58

Punkt i protokollet PR 130/2020 rd Plenum Torsdag 15.10.2020 kl. 16.00—19.43

2.6. Muntlig fråga om problemen med digital studentexamen (Juha Sipilä cent)

Muntligt spörsmålMFT 135/2020 rd
Muntlig frågestund
Talman Anu Vehviläinen
:

Vi tar ännu en fråga. — Ledamot Sipilä. 

Debatt
16.58 
Juha Sipilä kesk :

Arvoisa puhemies! Hyvin monen toimialan menestyminen ja työpaikat täällä Suomessa perustuvat korkeaan luonnontieteelliseen osaamiseen. Nyt lukioista ja myös pääsykokeista tulee huolestuttavaa tietoa: integrointia ja derivointia ei enää osata, se ei suju niin kuin pitäisi. Huoli matemaattisten aineiden osaamisesta on suuri.  

Yksi huolenaihe on sähköinen ylioppilaskoe, mihin ei oltu valmistauduttu lukioissa eikä myöskään opettajankoulutuksessa. Opettajat ovat uupuneita, koska esimerkiksi kunnolla toimivia sähköisiä ohjelmia ei ole ja muutenkin vähäisillä oppitunneilla joudutaan käyttämään aikaa ohjelmistojen opetteluun. Tämä kaikki on tietysti pois aineiden opetuksesta ja esimerkiksi matemaattisten ongelmien ratkaisun syvällisestä ymmärtämisestä. Monet näistä ongelmista tietysti lähtevät jo peruskoulusta.  

Kysynkin opetusministeri Anderssonilta: mitä tälle ongelmalle aiotaan [Puhemies koputtaa] tehdä ja saadaanko viimeinkin sellainen ohjelma, joka toimii? 

17.00 
Opetusministeri Li Andersson 
(vastauspuheenvuoro)
:

Arvoisa puhemies! Kysyjä on aivan oikeassa siinä, että matemaattis-luonnontieteellisten aineiden osaaminen on äärimmäisen tärkeää, ja se on myöskin asia, minkä eteen on tehty Suomessa kehittämistyötä muun muassa näiden luma-verkostojen kautta, joilla on myöskin haluttu vahvistaa tätä osaamista kouluissa ja lukioissa. 

Mitä tulee tähän sähköiseen ylioppilaskirjoitukseen, niin olen ymmärtänyt, että ylioppilastutkintolautakunta on painottanut sellaista lähtökohtaa, että matematiikan yo-kokeita pitäisi olla mahdollista tehdä hyvin monentyyppisillä tietokoneilla, mitä saa siis ostettua eri puolilla Suomea eri hintoihin, ja monentyyppisillä ohjelmistoilla, siis myöskin sellaisilla, jotka ovat esimerkiksi maksuttomasti saatavilla open source ‑periaatteen mukaisesti. He ovat pitäneet tätä tärkeänä lähtökohtana, koska se myöskin ehkä sitten heijastaa työelämästä niitä käytännön tilanteita, mihin joudutaan, eli ei ole aina yhtä tiettyä ohjelmistoa, mitä käytetään, vaan nuorten pitäisi pystyä soveltamaan osaamaansa erityyppisissä digitaalisissa ympäristöissä.  

Frågan slutbehandlad. 

Riksdagen avslutade den muntliga frågestunden.