Senast publicerat 05-06-2021 10:28

Punkt i protokollet PR 132/2017 rd Plenum Torsdag 7.12.2017 kl. 16.00—23.03

2.18. Muntlig fråga om ungdomars välbefinnande (Laura Huhtasaari saf)

Muntligt spörsmålMFT 191/2017 rd
Muntlig frågestund
Talman Maria Lohela
:

Nästa fråga, ledamot Huhtasaari. 

Debatt
16.38 
Laura Huhtasaari ps :

Arvoisa puhemies! Nuorten hyvinvoinnin eriarvoisuudesta on syytä olla huolissaan. Vaikka suurin osa nuorista voi hyvin, eriarvoisuus on vakava ongelma. Hyvinvoinnissa on suuria eroja sekä lukiossa ja ammatillisessa oppilaitoksessa opiskelevien välillä että sukupuolten välillä. Myös alueelliset erot hyvinvoinnissa ja palveluihin pääsyssä ovat suuria.  

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen sivuilla otettiin kantaa siihen, että ammattiin opiskelevien ja lukiolaisten koulukiusaaminen ovat ihan eri tasoilla: jopa 6 prosenttia ammattiin opiskelevista pojista joutuu koulukiusaamisen uhriksi ainakin kerran viikossa. Mitä hallitus aikoo tehdä sille asialle, että jokainen nuori voisi käydä turvallista koulua? Mitä hallitus aikoo tehdä sille asialle, että jokainen nuori paikkakunnasta riippumatta saisi palveluja?  

16.39 
Opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen 
(vastauspuheenvuoro)
:

Arvoisa puhemies! Koulukiusaamisen torjuminen on asia, johon meidän jokaisen pitää vaikuttaa erittäin vahvasti. Jokaisella lapsella ja nuorella pitää olla mahdollisuus turvallisesti käydä koulua ja löytää kavereita ja paikkansa siinä yhteisössä. 

Täällä oli ansiokkaita kysymyksiä myöskin yksinäisyyteen liittyen. Se on yksi kiusaamisen muoto, että jätetään yksin ja syrjään ja ettei löydy kavereita siinä yhteisössä. Tarvitaan tunne- ja vuorovaikutustaitojen oppimista, niitä turvallisia oppimisympäristöjä, aikuisten vastuunkantoa niin kouluissa kuin kotona, täydellistä puuttumista ja nollatoleranssia kaikkeen kiusaamiseen, mitä tapahtuu.  

Kun toimenpiteistä kysyttiin, niin tämä on yhteinen vastuu, mutta meillä tällä hetkellä asiantuntijoista koostuva työryhmä työskentelee juuri sen eteen, että meillä olisi uusia puuttumisen malleja, ja nimenomaan haetaan niitä tutkimuspohjaisesti. Kiva Koulu on yksi esimerkki, menestynyt tutkimushanke, jolla on ollut vaikuttavuutta, ja siihen etsitään myöskin uusia tapoja, siihen, miten voidaan puuttua vaikkapa sosiaalisessa mediassa ja netissä tapahtuviin uusiin kiusaamisen ilmiöihin.  

Frågan slutbehandlad.