Arvoisa puhemies! Ehdotan lakialoitteessani, että rikoslain 23 luvun 9 §:ää muutetaan siten, että liikennejuopumuksesta voidaan tuomita ajoneuvonkuljettaja sakkoon tai vankeuteen, jos hän nautittuaan alkoholia tai muita päihteitä ajaa moottoritonta ajoneuvoa, moottorilla varustettua polkupyörää tai kevyttä sähköajoneuvoa ja veren alkoholipitoisuus ajon aikana tai sen jälkeen on vähintään 1 promille tai vähintään 0,44 milligrammaa alkoholia litrassa uloshengitysilmaa.
Tämän lisäksi lakialoitteellani ehdotan muutettavaksi pakkokeinolain 9 luvun 2 §:ää siten, että poliisimies voi määrätä moottorikäyttöisen ajoneuvon, moottorittoman ajoneuvon, moottorilla varustetun polkupyörän tai kevyen sähköajoneuvon kuljettajan tai muussa rikoslain 23 luvussa tarkoitetussa tehtävässä toimivan kokeeseen, joka tehdään tämän mahdollisesti nauttiman alkoholin tai muun huumaavan aineen toteamiseksi. Kokeesta kieltäytymisen taikka kokeen suorittamisen turvaamisen tai luotettavan koetuloksen saamisen vuoksi voidaan toimittaa henkilön katsastus, johon ei tarvita pidättämiseen oikeutetun virkamiehen päätöstä.
Arvoisa puhemies! Sähköpotkulautojen määrä on kasvanut huimasti, ja samaan aikaan niiden ongelmat ovat räjähtäneet käsiin. Rajoituksia ensi kesää varten on tehtävä, sillä sähköpotkulautojen ja alkoholin aiheuttamat onnettomuudet kuormittivat sairaalapäivystyksiä etenkin kesäisin ja viikonloppuöisin. Niitä on edelleenkin, mutta suurin osa onnettomuuksista on keskittynyt lämpimämpään kauteen. Emme saa unohtaa nyt talven tullen tätä ongelmatiikkaa, mitä sähköpotkulaudat ovat aiheuttaneet.
Laudat kulkevat ilman viritystäkin 25 kilometriä tunnissa, mikä on kaupunkiolosuhteissa kova ja hallitsematon vauhti. Kaatuessa vammat kohdistuvat yleensä päähän ja vaativat kohtalaisen usein myöskin leikkaushoitoa. Pienikin kolhu päähän voi olla kohtalokas tai aiheuttaa peruuttamattomia vammoja aivoihin. Tälle vuodelle on tullut jo ennätyspaljon sähköpotkulautaonnettomuuksia, jotka ovat vaatineet myös erikoissairaanhoitoa ja leikkaushoitoa. Turussa tehdyn tutkimuksen mukaan lähes 90 prosenttia onnettomuuksista on tapahtunut päihteiden alaisena, ja on vain ajan kysymys, koska ensimmäinen alkoholin alaisen kuolonuhrin vaatinut onnettomuus Suomessa tapahtuu. Jo pienemmästäkin tällistä voi seurata vakavia aivoverenvuotoja, jotka saattavat vammauttaa peruuttamattomalla tavalla.
Arvoisa puhemies! Pelkästään Töölön sairaalassa Helsingissä — sairaalassa, joka on erikoissairaanhoidon päivystys, johon viedään vakavasti loukkaantuneita — on hoidettu tänä vuonna 170 sähköpotkulaudalla itsensä loukannutta potilasta. Heistä noin 50 prosenttia on ollut päihteiden alaisena. Vertailun vuoksi koko viime vuonna Töölössä hoidettiin lähes puolet vähemmän eli 90 sähköpotkulaudalla loukkaantunutta potilasta ja 78 potilasta vuonna 2019. Vammautuneiden potilaiden määrä on siis viimevuotiseen nähden huomattavasti lisääntynyt eli samassa suhteessa kuin sähköpotkulautojen käyttö on yleistynyt. Sähköpotkulautojen kausi on myös nykyään melko pitkä, maaliskuusta jopa joulukuuhun asti. Edelleen siis viime viikkoina Töölön sairaalassa lääkärit ja hoitajat ovat hoitaneet näitä potilaita.
Toinen esimerkki sairaaloista on Meilahden sairaalan yhteispäivystyksestä HUSista, jossa hoidettiin vajaassa kahdessa kuukaudessa, toukokuun alusta juhannukselle saakka, 143 sähköpotkulautaonnettomuuksissa loukkaantunutta — siis tämä vain vajaan kahden kuukauden aikana. Merkittävänä voidaan pitää, että yhden kesäkuisen viikonloppuyön aikana 25 prosenttia Meilahden yhteispäivystykseen tuoduista pientraumapotilaista oli loukkaantunut sähköpotkulautaonnettomuudessa.
Sen lisäksi, että nämä lisääntyneet onnettomuudet kuormittavat päivystyksiä ja jo entisestään kasvanutta sote-henkilökunnan työtaakkaa ja ensihoitoa, niin jokainen loukkaantuminen ja saatu vamma voi aiheuttaa eripituisia sairauslomia ja saattaa vaikuttaa ihmisen työkykyyn koko loppuelämän ajan.
Sähköpotkulaudat ovat tarjonneet ihmisille uudenlaisen tavan liikkua erityisesti kaupunkialueilla, ja erityisesti nuoriso on ottanut ne ilolla vastaan. Ymmärrän hyvin niiden helppokäyttöisyyden, mutta selkeät pelisäännöt ja vastuut on oltava niiden käytölle, niin että muut ihmiset ja liikenne huomioidaan. Lainsäädännön on pysyttävä uusien liikkumismuotojen mukana ja vastattava niiden myötä syntyviin uusiin turvallisuushaasteisiin.
Arvoisa puhemies! Tein sähköpotkulautojen ongelmista kirjallisen kysymyksen jo vuonna 2019. Siihen vastasi silloinen liikenneministeri Sanna Marin, ja hänen vastauksestaan saa kuvan, että lainsäädäntö sähköpotkulautojen ja päihteiden osalta on kunnossa. Mutta päinvastoin, lainsäädäntö tarvitsee muutoksen. Päivystyspoliklinikoiden arkitodellisuus ja roimasti lisääntyneet tapaturmat puhuvat karua kieltä lainsäädännön ajantasaisuudesta. Jos emme lainsäädännöllisesti tee raameja, joiden sisällä toimia, emme saa pidemmälle kestäviä toiminnan muutoksia. Pelisäännöt tarvitaan myös näille uudenlaisille liikkumisvälineille. Maailma muuttuu, ja lainsäädännön on pysyttävä mukana.
Tämä lakialoitteeni tuo promillerajan moottoroimattomien ajoneuvojen kuljettamiseen, kuten sähköpotkulautailuun tai sähköpyöräilyyn. Rikoslain muutoksen perusteella ajamisesta yli promillen humalassa tai huumeiden vaikutuksen alaisena voisi seurata sakkoja tai jopa kolme kuukautta vankeutta. Poliisille annettaisiin myös oikeus puhalluttaa pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat. Lakialoitteen tarkoituksena on ennaltaehkäistä päihteiden käytöstä johtuvia onnettomuuksia ja antaa poliisille enemmän työkaluja puuttua lisääntyneeseen riskikäyttäytymiseen ja holtittomaan ajamiseen.
Liikenteessä on kuljettajan turvallisuuden lisäksi huomioitava myös muut ajoneuvot ja kävelijät. Humalassa reaktiokyky hidastuu ja ihmiset ottavat kovempia riskejä kuin selvin päin. Nurkan takana voi koska vain tulla vanhus, koiranulkoiluttaja tai vaikka taapero. Päihteiden käyttöön puuttumisen lisäksi kaupunkien ja vuokrayritysten on sovittava pelisäännöistä ympäriinsä lojuvien sähköpotkulautojen ongelman ratkaisemiseksi. Sähköpotkulaudat eivät voi jäädä lojumaan ympäriinsä mihin vaan ja aiheuttamaan liikenneturvallisuuden vaarantumista ja onnettomuusriskin kasvua muille, erityisesti kevyen liikenteen väylillä liikkuville.
Ensimmäinen varapuhemies Antti Rinne
:Kiitoksia esittelystä. — Edustaja Aittakumpu, olkaa hyvä.