Senast publicerat 06-06-2021 14:42

Punkt i protokollet PR 140/2020 rd Plenum Torsdag 5.11.2020 kl. 16.02—18.34

3.8. Muntlig fråga om pojkars skolframgång (Pekka Aittakumpu cent)

Muntligt spörsmålMFT 148/2020 rd
Muntlig frågestund
Andre vice talman Juho Eerola
:

Vi tar ännu en fråga, ett tema, som ledamot Aittakumpu presenterar för oss. 

Debatt
17.00 
Pekka Aittakumpu kesk :

Arvoisa puhemies! Vietämme tällä viikolla 16. kerran vuosittaista miesten viikkoa, ja sunnuntaina vietämme isänpäivää. Voimme Suomessa olla ylpeitä siitä, että kansainvälisesti vertailtuna meillä on haluttu rakentaa ja kyetty rakentamaan tytöille ja pojille samat mahdollisuudet elämässään. Näin pitää olla, ja tätä työtä pitää jatkaa. 

Viime vuosina erityisesti nuorten miesten syrjäytyminen on lisääntynyt, ja merkittävä osa koulutuksen ja työelämän ulkopuolelle jääneistä on nuoria miehiä. Tutkimusten mukaan pojilla on erityisiä vaikeuksia pärjätä ja motivoitua koulussa. Ero tyttöihin näkyy jo perusopetuksessa. Poikien koulumenestys jää heikommaksi. Miehet jäävät naisia useammin pelkän peruskoulun varaan. Haluan kysyä opetusministeriltä: miten hallitus aikoo parantaa poikien pärjäämistä koulumaailmassa? 

17.01 
Opetusministeri Li Andersson 
(vastauspuheenvuoro)
:

Arvoisa puhemies! Kysyjä on siinä aivan oikeassa, että meillä on vielä töitä tehtävänä koulutuksellisen tasa-arvon edistämiseksi tässä maassa, ja yksi merkki siitä ovat sukupuolten väliset oppimiserot. Kun on tutkittu tilannetta eri OECD-maissa, on käynyt ilmi, että Suomessa on OECD-maiden suurin osaamisero sukupuolten välillä, mitä tulee lukutaitoon. Koska tiedämme, että lukutaidolla on erittäin vahva yhteys kaikkeen oppimiseen, siis koulussa pärjäämiseen yleisesti, liputtaisin kyllä itse erityisesti lukutaidon edistämisen puolesta. Viimeisessä Pisa-tutkimuksessa kaksi kolmasosaa pojista Suomessa vastasi, että he lukevat vain, mikäli on pakko. 

Toimenpiteitä tarvitaan toki monella yhteiskunnan eri saralla. Varhaiskasvatuksessa ja alkuopetuksessa pitää panostaa nykyistä enemmän lukutaitotyöhön, lukutaidon edistämiseen. Tarvitaan toimenpiteitä monipuolisen lasten- ja nuortenkirjallisuuden turvaamiseksi, jotta myöskin olisi vaihtoehtoja eri asioista kiinnostuneille pojille, mutta sitten me tarvitsemme myöskin esimerkkejä. [Puhemies koputtaa] Isänpäivä on mielestäni loistava tilaisuus kenties ostaa isille lahjaksi kirja, mitä isät voivat lukea omien lasten kanssa. 

Frågan slutbehandlad. 

Riksdagen avslutade den muntliga frågestunden.