Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Ärende 8 på dagordningen presenteras för remissdebatt. Talmanskonferensen föreslår att ärendet remitteras till förvaltningsutskottet, som grundlagsutskottet ska lämna utlåtande till.
För remissdebatten reserveras högst 30 minuter. Vid behandlingen av ärendet följer riksdagen det för ärenden med tidtabell överenskomna förfarandet.
Arvoisa puhemies! Vastaamo-gate on ravisuttanut ihmisten turvallisuudentunnetta pahasti, ei ainoastaan sen osalta, että terapiatiedot, hyvinkin henkilökohtaiset tiedot, ovat avautuneet kaikille halukkaille luettavaksi, vaan sen osalta, että henkilötiedot ovat myöskin mahdollisesti päätyneet sitä kautta vääriin käsiin. Tarve vahvaan henkilötietojen suojaan on akuutti ja ilmeinen.
Tällä esityksellä säädettäisiin muun muassa sormenjälkien ottamisesta, henkilökortin teknisestä osasta ja sen tietoturvasta sekä sormenjälkien ja kasvokuvien lukemisesta. Esitys on sinällään kannatettava. Pääministeri Sanna Marinin hallituksen hallitusohjelman mukaan erityistä huomiota kiinnitetään ihmisten turvallisuuden parantamiseen, uusiin turvallisuusuhkiin varautumiseen ja turvallisuuden kokemuksen vahvistamiseen. Sormenjälkien tallentamisen ja vertaamisen osalta tällä esityksellä pyritään estämään myöskin henkilötietojen väärinkäyttöä, ja siksi tämä on tässä ajassa hyvin tärkeä esitys.
Arvoisa puhemies! Tämä esitys siitä, että sormenjälkitunnistus tulisi näihin henkilökortteihin jatkossa, vastaa tietenkin tähän tietoturvahuoleen, mistä edustaja Salonen puhui hetki sitten.
Mutta tässä on toinenkin kulma, mitä tässä pitäisi asteittain pystyä kehittämään eteenpäin, ja se on vahvan tunnistautumisen periaate ja toimintamuoto. Tämä vahva tunnistautuminen tehdään nykyisin yksityisten pankkien tunnistautumisjärjestelmien kautta, ja on outoa, että myöskin julkisessa hallinnossa joudumme allekirjoitukset vahvistamaan yksityisten pankkien antaman suojan kautta. Tätä henkilötietojärjestelmää ja korttijärjestelmää pitäisi kehittää aidosti ja mahdollisimman nopeasti siihen suuntaan, että tämä vahva tunnistautumisen muoto olisi julkishallinnollinen eikä yksityisten pankkien antamien tunnuslukujen ja muun valvonnan piirissä.
Oli tunnistautuminen sitten osa pankkijärjestelmää tai julkishallinnon alaisuudessa, niin koen vahvasti, että kun tiukennamme jatkuvasti niitä tapoja, joilla me teemme vahvaa tunnistautumista, niin hyvin suuri osa Suomen kansalaisista jää tämän teknologisen kehityksen ja tämän loikan ulkopuolelle. Se on johtanut siihen ja olemme sen nähneet, että useampien pankkien ja useampien virastojen ja laitosten ulkopuolella seisoo tunnin tai kahden tunnin jonoja vanhempaa väkeä, ikäihmisiä, jotka eivät ole kyenneet tavalla tai toisella hoitamaan asiaansa digitaalisesti. Ja kun pohdimme tässäkin esityksessä tämäntyyppistä digiloikkaa, niin meidän on myös pohdittava sitä, miten me voimme myöskin yhdenvertaisesti ja tasa-arvoisesti kohdella hyvin näitä ikäihmisiä, jotka ovat jääneet ja jäämässä tästä loikasta sivuun.
Riksdagen avslutade debatten.
Riksdagen remitterade ärendet till förvaltningsutskottet, som grundlagsutskottet ska lämna utlåtande till.